Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...

 (Luettu 3203 kertaa)

hullukuu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« : 01.05.2006, 14:30:35 »
Tällainen matkasuunnitelma:

Helsinki 6:15 - Amsterdam 7.50
Amsterdam 10:10 - Houston 13:20

Houston 12:20 - Detroit 16:09
Detroit 19:05 - Amsterdam 09:05
Amsterdam 10:10 - Helsinki 13:35

Elikäs tuollainen on varattuna/maksettuna.
Tosiaan matkustan yksin ja aivan täysin aloittelija, enkä ole lentänyt kuin aivan pienenä lapsena vanhempien seurassa...

Kysymys kuuluukin, että miltä tuo vaikuttaa, mihin kannattaa varautua. Paluumatkalla siis tuntuu olevan aika tiukka aikataulu: Amsterdamissa kone 9:05 ia lähtö Helsinkiin 10:10 mitä luulette, ehtiikö tuossa aikataulussa millään vaihtaa konetta... ?

Detroitissa taitaa aikaa olla kuitenkin ihan kohtuullisesti?
Onko noista kentistä jotain neuvoa antaa?

Tyhmänä kiittelen :)

Alppiruusu

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 719
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #1 : 01.05.2006, 16:04:45 »
Jos kone on ajoissa, kerkeät vaihtamaan Amsterdamissa. Lentänet KLM:llä? He yleensä laittavat jo hyvissä ajoin ennen laskeutumista kuvaruudulle saapumisportin numeron, sekä niiden porttien, joihin koneessa on menijöitä. Lentolehdessä on kentän kartta, josta voit tutkia etukäteen, miten pitkä matka sulla on ehdittävänä ja mihin suuntaan sun on lähdettävä. Amsterdamin kenttä (Schiphol) on kyllä hyvin selkeästi merkitty, vaikka onkin suht iso ja sokkeloinen. Kun tiedät portin numeron, mihin suunnistaa, niin löydät sen ihan hyvin.  Jos taas et vielä sinne saapuessasi tiedä portin numeroa, näet sen joka paikassa olevilta tauluilta. Tai jos sun pitää tehdä vielä lähtöselvityskin, voit kysyä lentoemännältä koneessa, missä on lähin tiski. Jos tiskillä on kovat jonot, siellä on joku ohjaamassa jonoa. Kerro hälle koneesi lähtöaika, niin he neuvovat eteenpäin.

Eikä hätää, vaikket kerkeäkään, pääset sitten seuraavalla koneella. Saat myös jotain kuponkeja syömiseen ja puhelukortin, jotta voit soittaa kotiin. Tämä ainakin jos sekä saapumis, että lähtölento ovat samalla allianssilla. Jos taas vaihdat et vain lentoyhtiötä, vaan myös allianssia, eivät he paljoa jatka kiinnostaa. Kukaan ei halua ottaa vastuuta.

Lentokentät ovat vähän, kuin isoja rautatieasemia. Pitää vain katsoa, miltä "laiturilta" eli portilta lähdetään ja olla siellä ajoissa. Ajoissa tarkoittaa mieluusti jo kymmentä minuuttia ennen koneeseen ottamisen alkua, mutta kyllähän siellä monet rynnii vielä kun kuulutellaan portin sulkemisesta...

Korjatkaa muut, jos olen horissut ihan väärin :wink:

porsasurhea

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 232
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #2 : 01.05.2006, 16:29:59 »
Samaa mielta olen Alppiruusun kanssa. Lentamisesta on turha huolehtia, se on yleensa hyvin helppoa.

Lentokentat ovat yleensa aika isoja ja etaisyydet saattavat olla pitkiakin. Siksi kannattaa heti koneen laskeuduttua etsia oma portti ja siirtya sinne. Yleensa boardaus alkaa noin 30 min ennen lennon lahtoa, joten sinulla on noin 30 min aikaa loytaa portti.

Mikali takastullessasi sattuisitkin myohastymaan jatkolennolta helsinkiin, olet ihan turvassa. Sinut buukataan seuraavalle mahdolliselle lennolle, joka on helsinkiin matkalla. Ja koska lentosi on aamupaivalla, varmasti koneita lentaa etka joudu esim. yopymaan kentalla.


Ainoa lentoyhtio jonka kanssa minulla on ollut ongelmia vaihtojen kanssa on SAS. Useasti yrittanyt Suomeen tulla ja koneet ovat joka reisulla olleet myohassa niin, etta uudet yhteydet on jouduttu buukkaamaan. Mutta ota vain rento asenne ja asennoidu niin, ettei haittaa vaikki HKI-Vantaalle saapuisikin  hieman myohassa.
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Alppiruusu

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 719
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #3 : 01.05.2006, 20:01:55 »
Niin tosiaan koneen lähtöaikahan on se, kun sen kuuluisi take off! Portti suljetaan siis yleensä noin 15-20 min ennen lähtöaikaa, jotta kone kerkeää portilta kiitoradalle lähtöaikaan. Koneeseenotto eli boarding alkaa tosiaankin yleensä puolta tuntia ennen lähtöä tai mantereenvälisillä kolme varttia ennen take offia.

Itse olen mieluusti ensimäisten joukossa koneeseen menemässä syystä, että mulla on aina aika paljon käsimatkatavaroita. Tavaratilat koneessa täyttyy aika nopeasti, enkä halua pitää reppuani jaloissa ja siksi olen yleensä ovien luona passissa jo hyvissä ajoin 8)

Bella

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 155
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #4 : 01.05.2006, 20:25:01 »
Jos saa vahan fiilata pilkkua, niin... koneen lahtoaika on se aika, kun sen pyorien alta otetaan "stopparit" pois ja se nytkahtaa liikkeelle ja lahtee rullaamaan. Ei siis se jolloin koneen pyorat ovat fyysisesti ilmassa.
i]Sapere aude![/i]

Alppiruusu

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 719
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #5 : 01.05.2006, 20:54:06 »
Juu näinpä tietenkin asia on, eli kun kone on "undocked" näytetään se lähteneenä. Ja matka-aikaa on jo sitten kaikki siitä eteenpäin :roll: Sorry, väärästä infosta.

Cathy

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #6 : 01.05.2006, 21:04:09 »
Jos vaihtoaika on lyhyt, niin kannattaa tietty varautua myös siihen, että vaikka itse ehtisi koneeseen niin ruumassa kuljetettavat laukut eivät välttämättä ehdi. Tulevathan nekin sitten perässä, mutta tietty voi olla jotain mitä haluaa mielummin pakata tuon takia käsimatkatavaroihin.

hullukuu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #7 : 01.05.2006, 21:27:55 »
Hei!

Kiitos kovasti asiallisista vastauksista... auttoi todella paljon.

Katselin tuossa vielä tuota E-lippua, mutta siinä ei kyllä mainittu yhtäkään porttia. Ainoastaan lukee, että "Check for latest information" ja netin kautta, kun koitan klikata itseäni eteenpäin infoaa, että: "Sorry, there is no information currently available for this flight." eli näin etukäteen tuskin lentokenttien karttojen katselusta on tapauksessani mitään hyötyä, mutta eiköhän sitä nyt kuitenkin jotenkin selviä :)

Kyllä, reissaan KLM:llä!

Lisäkysymyksiä varmaan tulvii vielä, kunhan sisäistän ensiksi nämäkin tiedot :P hehe

Alppiruusu

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 719
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #8 : 02.05.2006, 10:08:17 »
Portit saat selville sitten lähtöselvityksessä, jolloin saat "boarding passin". Siinä on merkittynä myös aika, jolloin portilla on oltava.

Jos teet lähtöselvityksen hyvin paljon ennen lähtöä, kuten Amsterdam-Helsinki lennolle jo Houstonissa tai Detroitissa, ei porttia olla ehkä vielä määrätty (tai se muuttuu tänä aikana). Silloin sen kohta on tyhjä ja näet sen sitten tultuasi lentokentälle niistä monitooreista. Tai sitten jo koneessa kuvaruuduista. Tai voit kysyä lennon lähtöporttia lentoemolta. Heillä on listoja, joista näkevät ne portit, joille heidän matkustajiaan on menossa tai he voivat sen portin selvittää. Tekevät etenkin noin tiukalla vaihdolla oikein mielellään. Ja muutenkin he neuvovat mielellään :)

Joka tapauksessa saavuttuasi kentälle, josta jatkolento lähtee tarkista aina monitooreista lähtöportti. Ne saattavat aina muuttua. Vaikkei kovin paljon, mutta viereiseen ainakin.

Pitääkö muuten sinun tehdä paluulennolle "reconfirmation"? Yleensä KLM:n pitkät paluulennot on varmistettava kahta päivää ennen paluuta. Sitä varten saat puhelinnumeron, johon voin soitat ja sanot, että haluat "reconfirm". Jos tämä on pakollinen, etkä sitä tee, menee lippusi uudelleen myyntiin ja jos kone on täynnä, saatat jäädä rannalle. Tätäkään ei tarvii pelätä, mutta pitää olla tietoinen, onko varmistus tehtävä vai ei :)

hullukuu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Matkasuunnitelmasta kysymyksiä...
« Vastaus #9 : 06.05.2006, 01:43:32 »
Lainaus

Pitääkö muuten sinun tehdä paluulennolle "reconfirmation"? Yleensä KLM:n pitkät paluulennot on varmistettava kahta päivää ennen paluuta. Sitä varten saat puhelinnumeron, johon voin soitat ja sanot, että haluat "reconfirm". Jos tämä on pakollinen, etkä sitä tee, menee lippusi uudelleen myyntiin ja jos kone on täynnä, saatat jäädä rannalle. Tätäkään ei tarvii pelätä, mutta pitää olla tietoinen, onko varmistus tehtävä vai ei :)


Hei taas...

Kiitokset infosta.....

Apua, en tiedä tuosta asiasta...

Siis minulle on varattu paikat pidemmiltä lennoilta: Amsterdam-Houston ja Detroit-Amsterdam koneista, mutta en nyt tiedä tarkoitatko samaa asiaa... joka tapauksessa en ole kyllä tuollaisesta asiasta kuullut, enkä puhelinnumeroita saanut, joten ilmeisesti minun ei sellaista tarvitse tehdä!?!?
 :oops: