Ulkosuomalaiset: aiotteko jäädä pysyvästi?

(Luettu 82788 kertaa)

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #120 : 07.03.2007, 11:21:10 »
Lainaus käyttäjältä: "yocohoto"
Lainaus käyttäjältä: "Nallis03"

tuntuu siltä että olisi mukava asua hetki yksin ja asunnossa jossa on omat huonekalut ja astiat ja rauhaa.

Me raahattiin paljon tavaroita suomesta mukaan ja otettiin kalustamaton kämppä, koska en vaan kykene tottumaan siihen ajatukseen että asuisin valmiiksi kalustetussa asunnossa jossa tavarat ei ole omia  :shock: Väkisinkin tulisi irrallinen, vieraileva olo, enkä uskoisi että olisin koskaan kotonani niin. Plus myös sisustukselliset seikat, en myöskään kestä asua kämpässä joka on sisustettu eri ihmisen makuun. Kotini on linnani, eikä valmiiksi kalustettu pysähtymispaikka ennen seuraavaa..

Teitä onkin kaksi.  :)  Mä oon tarkotuksella yrittänyt pitää itseäni tavaroiden kohtalaisen mobiilina. Jos nyt tulisi muutto eteen, voisin poistua tästä asunnosta kamoineni n. neljässä tunnissa. Mutta on kyllä ollu ihana huomata kuinka pienellä tavaramäärällä sitä tulee toimeen!

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
« Vastaus #121 : 07.03.2007, 12:46:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Nallis03"
Mutta on kyllä ollu ihana huomata kuinka pienellä tavaramäärällä sitä tulee toimeen!

Totta. Mä asun nyt kuudetta vuotta kalustetuissa kämpissä.

Täytyy kyllä tunnustaa, että alunperin saavuin tänne yhden ison ja yhden pienen matkalaukun kanssa.  Viime kesänä muutossa oli noiden lisäksi muistaakseni ainakin 5-7 laukkua/laatikkoa. Jostain sitä kamaa kertyy, vaikka mitään huonekaluja/koriste-esineitä en ostakaan. Lisäksi tuntuu, että mitä enemmän ajattelen jääväni tänne opintojen jälkeenkin, sitä enemmän tavaraa tulee. Yllättäen.

yocohoto

• Vieras
« Vastaus #122 : 07.03.2007, 16:49:55 »
Kyllähän kaikki huonekalut ja omaisuus vähän vähentää sitä liikkuvuutta (mikä ei tosin nyt haittaa kun ei olla vähään aikaan mihinkään menossa)  :D Mutta sen hinnan oon valmis maksamaan :P

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #123 : 08.03.2007, 19:45:19 »
Minullakaan ei  talla hetkella ole paljon tavaraa mukana. Omaisuuteni taalla koostuukin enimmakseen vaatteista ja sen sellaisesta. (tosin tavaramaara on kaksinkertaistunut silti) Mitaan huonekaluja en ole hommannut, mutta esim. kirjoja olen onnistunut hommaamaan jo melkoisen maaran.  :? Suomessa on vanhempien varastossa odottamassa kaikki tarpeelliset huonekalut ja kodinkoneet ja paljon muuta tavaraa, joita en edes muista enaa, kun ovat olleet laatikoissa muutaman vuoden ajan.  :roll: Katsotaan loytyyko niille joku paikka muutaman vuoden sisalla...

mamour

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #124 : 09.03.2007, 12:01:38 »
Kyllä tänne on tultu jäädäkseen tai no mistä sitä tietää minne se tie vie..  :) itsellä ei ole halua palata Suomeen pitkään aikaan ja miksi palaisin kun koti on jo tänne perustettu :D onnellinen ja tyytyväinen olen, vaikka alku täällä tuntuikin niin vaikealta..
Tavaraa on vielä Suomessa varastossa joka visiitillä sitten vähän mukaan.
n est bien ici.

yocohoto

• Vieras
« Vastaus #125 : 09.03.2007, 22:04:24 »
Mulla ei ole yhtään mitään enää suomessa missään varastossa.. ylimääräiset tavarat olen viskannut mäkeen ja muut tuli mukaan. Onko muilla miten, eli onko suomessa esim vanhempien luona tavaroita yms jemmassa?

mamour

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #126 : 10.03.2007, 19:33:51 »
Jep, mulla on äiskän varastossa tavaraa ja niitä ei varmaan kovin kauaa hän jaksa katsella  :) onneks osa vanhoista huonekaluistani meni sukulaisille ja loput tarvii varmaan myydä..
Mummun ostamat astiat haluan kuitenkin kaikki säilyttää ja niitä olenkin vähitellen tuonut mukana. Osalla tavaroista on niin paljon tunnearvoa, että en ikinä raaski heittää/antaa pois.  :? Toisaalta iso määrä tavaraa ahdistaa mua  :D
sitä joteski "unohtaa"  ne tavarat suomessa kun näkee kaikkee hienoa täällä! ku oppis hillittemään  :P
n est bien ici.

Mungopapu

• Aloittelija
    • Profiili
Saksa vai Suomi? Sak..?
« Vastaus #127 : 23.03.2007, 19:18:08 »
Mm?
En oikein usko.
:D
Lomilla Suomeen, tottakai!
No, ihan kivalta paikalta tämä vaikuttaa. Ensiksi ajattelin, että pari vuotta Saksassa ja sitten takaisin Suomeen, mutta kyllä tää vetää puoleensa. On sitä jo unohtanut senkin minkälaista oli elämä Suomessa.
:D
u bist die Insel im Meer in Sehnsucht. Du bist die Sonne in der Nacht.Du bist im Regen der Regenbogen...

mela

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.tribunagol.com
Espanjasta venzuelaan
« Vastaus #128 : 26.03.2007, 21:41:05 »
Olen nyt asunut 4 vuotta espanjan aurinko rannikolla. Tanne oolen perustanut ravintolan seka pikaruokapaikan. Asuminen ja yrittaminen taalla on edullisempaa vaikkakin kilpailu on huomattavasti kovempaa kuin suomessa.

Olen tullut tanne jaadakseni ja toisaalta taalla olen ositain samaistunut paikalliseen kultuuriin enka enaa usko pystyvani palaamaan suomeen. Vaikkakin suomi on yksi kauneimmista, puhtaimmista ja sivistyneimmista maista on silla myos omat varjopuolensa.

Tulevaisuudessa on tarkoitus siirtya venezuelaan tai johonkin muuhun maahan latinalaisessa amerikassa. En sita kuitenkaan koskaan tieda mihin mailma vie. Onhan suomi kuitenkin hyvin turvallinen maa.
ELA

;-)  mies jolla on voimaa sanoa EI !!!!  

- - - - paitsi vaimolle :-(

takis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #129 : 28.03.2007, 23:16:49 »
Oon nyt ollu ulkomailla melkein tasan 15kk, eka oli tarkotus olla vaan se 12kk ja tulla Suomeen tekeen töitä ja myöhemmin opiskelemaan, kävinki vaan lomalla ja tulin takas. Nyt sitten ois kuukauden sisällä tulo taas Suomeen, mut aikomus jäädä vain muutamaksi kuukaudeksi ja palata taas tänne.
Töitä, ja ehkä myöhemmin kielitaidon kartuttua ehkäpä vois hankkia jonku koulutuksen.

manelista

• Aloittelija
    • Profiili
Kuka tietää minne seuraavaksi
« Vastaus #130 : 25.06.2007, 05:03:31 »
Muutimme Suomesta pois n. 3 vuotta sitten etsimään sitä omaa "paratiisiä", minne voisi jäädä pidemmäksi aikaa, mutta vaikeata tämä unelma-asuinpaikan löytäminen on ollut. Ensin asuimme puoli vuotta Teneriffalla (mielettömän kaunis ja ainutlaatuinen saari, mutta aika pieni), sitten vuosi Pohjois-Portugalissa (edullista ja upeat rannat, originaali kulttuuri, mutta vaikea kieli ja sataa melkein aina), sitten 9 kk Andaluciassa (mukaansa tempaava elämänmeno, melkein yhtä hienot rannat kuin portugalissa, mutta kovin kuivaa ja ja ei-vihreää missä asuimme) ja nyt olemme asuneet Barcelonan keskustassa pari kuukautta (mielenkiintoinen ja kaunis 24/7 -metropoli, mutta paljon melua, ilmansaasteita ja onnenonkijoita).
Suomeen emme muuta ainakaan toistaiseksi, mutta seuraavaksi varmaankin jonnekin muualle täältä Iberian niemimaalta, esim. Mustanmeren rannalle (onko kellään asuinkokemuksia Romanian Constanzasta? Esim. pitääkö paikkaansa, että siellä olisi hyvin viimaista talvella?). Suomessa on aivan ihana viettää pari kuukautta vuodessa!
aina mucles daina deles

jimwest

• Vieras
« Vastaus #131 : 25.06.2007, 09:57:14 »
minä asuin täällä vielä reilu kuukausi sitten spartalaisittain ilmapatjalla nurkassa, tyhjä olutkori yöpöytänä ja paperisista ruokapöydän liinoista väsätty verho roikkui ikkunassa. Vähällä sitä toimeen tulee kyllä, töissä tulee käytyä ja ei sillä etteikö olisi varaa ollut hommata, ei vaan koskaan tullut mieleen koska en tarvinut. 8)

mutta suomeen kyllä tuskin tulee jäätyä vanhenemaan, siitä ei ole kyllä tietoa että missä muualla sitten. Viikko kerrallaan :)

ps: Suomesta löytyy kohta parivuotta varastossa olleita huonekaluja, löytyy sohvaa, mattoa ja tv-tasoa. Suomen vangit huutelee jos kiinnostaa ;)

Benqqu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #132 : 26.06.2007, 17:33:44 »
Kyllä edelleen vahvasti näyttää siltä että ei ole suomeen palaamista 6 Barcelona vuoden jälkeen. Periaatteessa kiinnostaisi muuttaa Sveitsiin duuniin koska sieltä saisi mukavasti duunia rahoitusalalta ja maakin on hyväksi koettu. Täällä on jo kuitenkin omat talot, autot, hyvä duuni ja muutenkin elämä niin on ehkä hankalaa lähteä liikenteeseen toiseen maahan etsimään duunia. Eli valmiina pitäis olla kaikki kyllä sitten jos päätetään lähteä.
Suomesta ei taida löytyä enään muuta omaisuutta kuin jotain vanhoja vaatteita vanhempien varastosta.

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #133 : 26.06.2007, 18:07:11 »
8kk sitten muutin Helsingistä Nottinghamiin tavarat pikku trolleyssä ja perusrepussa (äitimuorin luo varastoon ja Lähetystorille meni Suomen tavarani). Nyt olen muuttamassa Belfastiin kera sohvan, kirjahyllyn, sängyn, vaatekaapin, pesukoneen yms. yms. ja parinkymmenen pahvilaatikon  :roll: . Edullisin tarjous muuttofirmalta on ollut vajaa 1000 puntaa. Kallein 2300!!!

Kunpa mäkin osaisin elää vähin varustein, mutta valitettavasti se sotii pahasti mun luonnettani vastaan. Ensimmäinen asuntoni täälä oli kyllä täysin kalustettu TV:tä ja stereoita myöten, mutta en viihtynyt yhtään kun ympärillä ei ollut omia tavaroita. Nyt on sitten kaikki omaa ja muuten hyvä niin, mutta tämä edessä oleva muutto on kyllä saanut minut huolestumaan. En usko, että Belfastiinkaan pysyvästi haluan jäädä (tosin voinhan olla väärässäkin), mutta tällainen ison tavaramäärän kanssa muuttelu kyllä tulee tiuhaan harrastettuna aikas tyyriiksi  :( .
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #134 : 26.06.2007, 18:32:26 »
Lainaus käyttäjältä: "outo_otus"
En usko, että Belfastiinkaan pysyvästi haluan jäädä (tosin voinhan olla väärässäkin), mutta tällainen ison tavaramäärän kanssa muuttelu kyllä tulee tiuhaan harrastettuna aikas tyyriiksi  :( .

Ja repii hermoja, ainakin mina inhoan muuttamista yli kaiken. Ja muutakin pakkaamista ja purkamista. Ensimmainen muutto sujui muutamalla kassilla ja seuraavat kaksi henkiloautolla, mutta sitten sita roinaa kertyi ja tarvittiinkin jo pakettiauto. Parin-kolmen pakettiautomuuton jalkeen palasin juurilleni, viimeiset viisi muuttoa on hoidettu sekalaisten kassien ja pussukoiden kera. Jotenkin olo kohenee kun roina vahenee. Viela pitaisi jaksaa inventoida pari varastokasaa Suomessa, muttei koskaan tunnu aika ja energia riittavan.

Laskeskelin tuossa kauhuissani, etta olen joko kokonaan tai osittain siirtanyt kamani osoitteesta y osoitteeseen x noin 13 kertaa. Ja suurin osa painolastista on yleensa ollut ihan turhaa salaa, jota ilman tulee toimeen paremmin kuin hyvin. Ainakin, jos suosii valmiiksi kalustettuja asumuksia ja tyytyy muutenkin hieman spartalaiseen tyyliin. Suomessa asuessani en voinut ymmartaa, miksi kukaan haluaisi asua ilman omia rakkaita huonekalujaan, mutta nyttemmin olen vakaa valmiin kalustuksen kannattaja. Ainakin niin kauan, kunnes haluan pysyvammin asettua aloilleni.

Minulla on kylla paha taipumus omituiseen hamstraamiseen. En osaa heittaa/antaa mitaan pois, jos ei ole pakko. Kaikki asialliset paperitkin jemmaan laatikoihin, kunnes niita tursuaa ties mista. Tallainen jyvajemmarius on hankalaa varsinkin ulkomailla muutellessa, joten koitan koulia itseani karsimaan omaisuutta julmin kasin. Ei ole helppoa, varsinkin kirjoja tuppaa kertymaan nurkkiin polyttymaan ja niista luopuminen on kuin lahettaisi lapsensa lastenkotiin. Voi kun loytyisi se paikka, jonne asettua loppuelamakseen aurinkoisia elakepaivia odottelemaan.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #135 : 26.06.2007, 18:54:58 »
Voi kun pahkailen itse noiden samojen asioiden kanssa. Olisi niin mukavaa, jos olisi jokin oma paikka, missa sailyttaa pysyvasti ne rakkaat kirjat ja muut salat, varsinkin kun pitaa taas muuttaa muutaman paivan sisalla erinomaisesta kampasta johonkin huonompaan. Tavaraa on taas kertynyt, vaikken vielakaan omista taalla yhden yhtakaan huonekalua. Kotona kaydessa tuli sellainen olo, etta haluan raahata kaikkia ihania tavaroitani tanne, mutta ryanair ei oikein ole paras mahdollinen tapa kuljetella isoja tavaramaaria ja toiseksi tavarat menevat taallakin ilmeisesti muutamaksi kuukaudeksi talven aikana poikaystavan vanhempien ullakolle.

Suomessa sain kuin sainkin taas vahennettya sinne jattamaani tavaramaaraa. Kotoa opiskelemaan lahteva siskoni sai mm. kahvinkeittimen ja kaikenlaisia sekalaisia astioita. Hyvin kelpasi, kun hanella ei ole paljon mitaan.  :D Sen lisaksi wokkipannu ja moni muu iso esine saivat uudet omistajat. Noin nelja laatikkoa tavaraa lahti varastoja tayttamasta. Paljon meni, mutta paljon enemman viela jai, kun ei malta luopua, ainakaan viela.

anuleena

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #136 : 15.10.2007, 07:56:32 »
Turun Sanomien jutussa: http://www.turunsanomat.fi/ajassa/?ts=1,3:1007:0:0,4:7:0:1:2007-10-15,104:7:492294,1:0:0:0:0:0:
todisteena taas muutama tyyppi, joka on onnistuneesti muuttanut takaisin Suomeen pitkän ulkomailla asumisen jälkeen.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #137 : 15.10.2007, 13:29:41 »
Onnistuneesti? Turkuun?  :lol:

En muuttaisi enää pysyvästi Suomeen. Tavaroita täällä asuu, ja koetan niitä juuri setviä. Olen kanssa aika hamstraaja ja vanhoista tavaroista on vaikea päästä eroon, varsinkin kirjoista ja musiikista. Viimeiset kymmenen vuotta olen asunut kalustetuissa kämpissä, toisten nurkissa ja rinkan avulla muuttanut. Olisikohan vihdoin aika saada nämä Suomen tavaratkin jonnekin pysyvämpään osoitteeseen?

Mutta. Kyllä koti on jo jossain ihan muualla kuin täällä.
She rides rollercoasters but never screams

Tess

• Vieras
« Vastaus #138 : 16.10.2007, 19:12:47 »
Aiemmissa teksteissa puhuttiin arjesta.
Miksi arki on niin huono asia???

"Arki on arkea ulkomaillakin".

Kylla kai jokainen sen tietaa! Ulkomaillakin pitaa/saa tehda tyota, harrastaa, katsella telkkaria, pitaa kivaa kavereiden kanssa, tehda ruokaa jne jne jne.

Joten anteeksi, etta kysyn, mutta MISSA VIKA? Mika edella mainituissa asioissa on NIIN kauheaa?

(Niin ja tahan valiin, KUKAAN ei pakota ketaan tekemaan mitaan yllaolevista, mikali ei halua. Elama on valintoja ihmiset.)

Arki on on SAMANTYYLISTA kaikkialla, mutta se EI ole samanlaista ! Ihmiset tekevat samoja asioita ympari maailmaa, mutta eivat samalla tavalla. Joten se arki VOI olla muualla upeampaa!!
Vaikken kylla ymmarra mika vika on Suomenkaan arjessa..

Kylla mina olen jo lyhyen Espanjassa asumisen jalkeen huomannut Suomen ja Espanjan arjessa eroja.
Taalla monilla ihmisilla on arjen keskellakin "halla valia" meininki, Suomessa ei.
Taalla pienet lapset leikkivat viela iltakymmenen jalkeenkin puistoissa ja pihoilla, Suomessa ei.
Taalla on kunnon jalkapallokulttuuri mika nakyy arjessa, Suomessa ei.
Taalla aurinko paistaa kuumasti viela lokakuussakin, Suomessa ei.
Taalla ei ole ryyppayskulttuuria, Suomessa on.
Taalla pilvenpoltto ei ole piiloteltava asia minkaan ikaisten keskuudessa, Suomessa on.
Taalla pilataan (ts. dubataan) tv-sarjat ja elokuvat, Suomessa ei.
Taalla ihmiset ajavat liian huolimattomasti, Suomessa taas (liian?) huolellisesti.

Etta nain. Joten kylla, arki on arkea ulkomaillakin, mutta samanlaista ja erilaista sellaista.

Olen pahoillani purkauksestani. Ehka mina vain rakastan arkea (ts. ELÄMÄÄ) liian paljon.

Kaisachief

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #139 : 22.01.2008, 21:02:41 »
Olen asunut Englannissa kohta viisi vuotta, kolme opiskellen ja melkeen kaksi toita tehden, ja mita enemman paasee uraputkeen sita enemman musta tuntuu ei ei enaa taalla. Mutta se ei valttamatta tarkota sita etta haluan palata Suomeen, vaikka haluaisin asua jossain vaiheessa Helsingissa. Maailmassa on niin paljon paikkoja etta mista voi tietaa mihin haluaa jamahtaa, kun ei ole kaynyt ja kokenut?