Belgradin turvallisuus asuinpaikkana?

(Luettu 6170 kertaa)

Lakri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 02.05.2006, 21:40:07 »
Oon tässä katellut työharjoittelupaikkoja ja yksi erittäin houkuttelevan kuuloinen olisi tarjolla Belgradissa, Serbia-Montenegrossa. Alkuinnostukseni hieman kuitenkin hiipui, kun kaikki olivat ihan kauhistuneita, että ethän sä nyt sinne, pommien ja rauhanturvaajien keskelle voi lähteä!
Ulkoministeriön mukaan Serbiaan on suhteellisen turvallista mennä, kunhan välttelee tiettyjä alueita. Eikä niitä rauhanturvaajiakaan ole kuin Kosovon alueella..
Mutta onko kellään oikeasti tietoa, että miten turvallista tällaisen vaaleahiuksisen tyttelin olisi Belgradissa noin niin kuin pidempään asustella? Uskaltaisin sinne kyllä matkustaa, kun sittenhän pääsee aina äkkiä pois jos siltä tuntuu.. Onko siellä miten rauhatonta, aseistettuja poliiseja kaduilla, ryöstelyjä yms? Kaikki tietoni perustuu lähinnä arvailuihin ja netistä löytyvään hataraan infoon.. Nyt kun on vielä ollut juttua siitä, miten Serbia ei oikein oo yhteistyöhaluinen esim. sotarikollisten kiinnisaamisessa ja Montenegronkin kanssa saattaa olla jotain konfliktia tulossa..
Eli kuinka on, uskallanko hakea ko. paikkaa vai kannattaako unohtaa koko juttu?
.Ja sit tää lähtis vähän matkusteleen..

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 02.05.2006, 22:33:33 »
Oma kokemukseni rajoittuu nimenomaan sille matkailupuolelle, mutta kyllä se mun silmiin oli ihan rauhallinen paikka, ja vaaleahiuksisena et ole todellakaan yksin, paikallisetkin on yllättävän vaaleita (tai sitten siellä vaan oli todella paljon turisteja). Ainakin keskusta vaikutti yölläkin ihan rauhalliselta, liikuin yksin aseman seutuvilla muutamaankin otteeseen yöllä puolenyön jälkeen ja mitään ongelmia ei ollut. Toisaalta ei ehkä pitäisi sanoa tuonkaan järkevyydestä mitään, ehkä mulla oli vaan hyvä tuuri  :D .

Pokahontas

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.05.2006, 00:51:59 »
Itse tuli vietettyä viime kesänä Belgradissa vajaan viikon verran, ja itselläni ei ollut kyllä mitään ongelmia. Itse asiassa tunsin kyllä itseni paljon turvallisemmaksi kuin esimerkiksi vaikkapa Barcelonassa tai Lontoossa, vaikka yöaikaan liikuinkin. Muutenkin Belgrad oli hyvin nykyaikainen ja elävä kaupunki, ja tekisi kyllä mieli takaisin. Paikalliset olivat ystävällisiä ja tytöt kauniita ;) Tämähän on tosiaan miesnäkökulmaa, mutta en usko turvallisuuden olevan ongelmana Belgradissa yhtään sen enempää kuin muissa euroopan suurissa kaupungeissa.
quot;Iske kitarasi tuleen, kohota se palavana, siinä sinulle lippu."

Pokahontas

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.05.2006, 00:54:04 »
Niin ja piti lisätä että asumisesta en toki tiedä mitään. tuskin sen luulisi olevan turistina oloa vaarallisempaa. hmmm... Mitenhän minä pääsisin tuonne johonkin harjoitteluun  :oops:
quot;Iske kitarasi tuleen, kohota se palavana, siinä sinulle lippu."

vesa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.05.2006, 18:02:31 »
Sama juttu, Belgrad vaikutti ainakin turistin silmin toissa syksynä tosi mukavalta paikalta. Ja sieltä on myös helppo junamatka moneen muuhun mukavaan paikkaan, esim. Montenegroon vuorille ja rannikolle. Veikkaanpa ettei pommeilla pelottelijoista kovin moni ole käynyt paikan päällä, tuskin on mitään syytä miksi Belgrad olisi yhtään vaarallisempi kuin joku Länsi-Euroopan suurkaupunki. Joo, minäkin voisin lähtee jos ois tuollainen mahdollisuus! :)

Dodiih

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.05.2006, 23:35:27 »
Enpä huomannut minäkään ko. paikassa käydessäni, että olisi mitenkään erityisen turvaton tai 'vaarallinen'. Pikemminkin pisti silmään kaupungin rentous ja huokuva ystävällisyys.

Toki Belgradistakin löytyy niitä paikkoja, joissa liikkuminen ei välttämättä, ainakaan yöaikaan ole kaikista suotavinta, mutta näitähän löytyy jokaisesta suurkaupungista.

Ja uskaltaahaan kaupungissa asua ne 1,7 milj. paikallista, joten mikset sinä uskaltaisi? Aivan. Tartu ihmeessä tilaisuuteen, ei tuollaista mahdollisuutta tule aivan joka päivä vastaan.

Lakri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.05.2006, 23:43:55 »
Kiitti paljon kommenteista! Nyt alkaa kyllä tuntua siltä, että ehkä kaikki nuo "pelottelupuheet" sun muut kauhistelut johtuvat vain tietämättömyydestä.. Että ehkäpä pitäisi alkaa ottaa ko. harjoittelupaikasta tarkemmin selvää (oon siis lähdössä Aiesecin kautta jonnekin päin mualimaa), eikä antaa ainakaan sijainnin häiritä..:)
Oli kiva kuulla mielipiteitä teiltä, jotka ootte oikeesti Belgradissa käyny, kun näin netin ja mielikuvituksen perusteella todenmukaisen kuvan muodostaminen on vähän vaikeaa..
Kävin kesällä Sloveniassa (josta joillakin on vähän samaan tyyliin huono kuva kuin Serbiasta) ja rakastuin siihen, joten kenties Belgradissa voi käydä myös niin.. :)
Jos jollain on vielä sanansa sanottavana aiheesta, niin kertokaa, I would love to hear!

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 03.05.2006, 23:49:31 »
Itse olin pari kesää sitten Belgradissa, mutta olin vain pari päivää. Paikka vaikutti kuitenkin viihtyisältä ja mukavalta ja turvalliselta. Itse en pelännyt missään vaikka välillä myöhään tuli kuljettua epämääräisen näköisiä kujia ja puistoja pitkin. Jäin sinne päivän tai pari pidemmäksi kuin alunperin suunnittelin, koska tykästyin kovasti. Sinne pitää päästä joskus uudelleen!

Apamobil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.05.2006, 11:54:45 »
Itse kävin viime vuonna Belgradissa pariin otteeseen, kävin yöelämässä ym., eikä siellä mitenkään turvattomalta tuntunut. Enemmänkin päällimmäiseksi jäi mieleen paikallisten ystävällisyys ja positiivinen asenne sitä kohtaan, että joku haluaa tulla katsomaan heidän maatansa. Olen vähän kateellinen että sinulla on mahdollisuus lähteä sinne pidemmäksi aikaa ;)
Maailman rannat avarat, tahdotko mukaan tulla?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 04.05.2006, 22:32:37 »
Minusta on oikeasti hieman huolestuttavaa, jos suomalaisilla on noin kuvitteellinen käsitys Serbiasta.  :shock:

Mene ihmeessä Belgradiin, jos työpaikka on kiinnostava. Harvalle suomalaiselle tarjoutuu noin eksottiista kokemusta. Ranskan, Englannin ja Saksan tuntijoita aina löytyy, Serbian vähemmän (maan nimi on muuten Serbia ja Montenegro, ei väliviivalla).

Haluaisin lisätä yhden ulottovuuden keskusteluun. Serbia ei ole vapaamielisempiä maita Euroopassa, melkein päinvastoin. Marginaali-ihmisille Serbia ei välttämättä ole miellyttävä kokemus, muille kylläkin.

beibi beibe

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.05.2006, 08:46:05 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Minusta on oikeasti hieman huolestuttavaa, jos suomalaisilla on noin kuvitteellinen käsitys Serbiasta.  :shock:

No joo, oon saanut jopa Slovenian matkastani kommentteja tyyliin: "Eiks siellä oo sota?"  :roll:

Lakri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 05.05.2006, 15:09:42 »
Lainaus käyttäjältä: "beibi beibe"
No joo, oon saanut jopa Slovenian matkastani kommentteja tyyliin: "Eiks siellä oo sota?"  :roll:

:lol:  Niinpä, varsinkin vähemmän reissaavilla on hyvinkin mielenkiintoisia käsityksiä muun maailman tilanteista..
Mut hyvä, että teiltä on nyt tullu positiivista palautetta Belgradista, ni tiiänpähän nyt sitten "totuuden" ja laitoin jo kyselyä vetämään ko. harjoittelusta.. Eri asia on sitten saanko paikan, mutta eipähän ainakaan tarvii sitten pohtia, että miks en hakenu sitä jne..
UsvaAuerin kommentti tosta Serbian vapaamielisyydestä tai siis sen puutteesta, oli kans mielenkiintoinen! Kerrankin on jotain hyötyä siitä, että on tällainen "ihan tavallisen näköinen", eikä kuulu ainakaan ulkoisesti mihinkään vähemmistöryhmiin (jos nyt ei vasenkätisiä lasketa..) tai muihin marginaaleihin :)

menina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.10.2007, 21:33:46 »
Ei nyt suoranaisesti tuo turvallisuus pääaiheena ole, mutta haluaisin silti kuulla kokemuksia tuolla asumisesta. Menitkö lopulta sinne?
Tuonne tai Sarajevoon olisi päästävä asumaan jossain vaiheessa. Kokemuksia siis! Kuinka helposti löytää asunnon ja paljonko se maksaa? Ja onko paikallisista ystäviksi asti? Entä byrokratia?

Lakri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.10.2007, 10:28:35 »
Heip!

Valitettavasti mun harjoittelureissun kanssa kävi lopulta niin, että sain vakkarityön Suomesta ja en sitten päässyt lähtemään ollenkaan (harmittaa muuten jälkikäteen ihan hirveesti tämmönen muka järkevä päätös..). Eli en osaa auttaa, mutta eiköhän täältä löydy joku joka osaa!
Tsemppiä sulle matkaan! :)

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 25.10.2007, 21:48:11 »
Serbia ei tosiaan ole euroopan vapaamielisempiä maita, sen kyllä huomasin kuten UsvaAuer mainitsi. Ei ole itsellä mitään pahoja kokemuksia Serbiasta tai Belgradista itselläni, aivan päinvastoin, mutta huomasin että siellä on mm. voimakas äärioikeisto, tarkoitin näitä skinheadeja ja tälläsiä riittää aatteineen.  Saman taudin oireita olen huomannut kyllä monessa muissakin entisissä kommunisti maissa, että ne ei ole niitä kaikkein suvaitsevaisempia maita.