Ruokamuistoja ja kokkausta

(Luettu 3019 kertaa)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« : 02.05.2006, 16:47:58 »
Kaikkea sita pitaakin kysella, mutta  :D

Kokkaatteko saannollisesti jotain tiettya reissulla maistunutta sapuskaa kotona?!! Ja mika on muuten ollut se paras sapuska?

Ma sitten niin rakastan oyster saucea ja silla tulee pelailtua. Parhaat sapuskat ikina oon syony Haiphongissa Vietnamissa kadulla. Ja vietnamilaiset vegekevatrullat hakkaa kaikki muut kollegansa mennen tullen! Ja sita vesipinaattia kokkaisin paljon, jos sita vaan jostain sais  :(
Nyt ma opettelen kayttaan italialaisen keittion raaka-aineita ja syotan samalla miehelle makkarasoppaa ja sillia. Ja ma vaan ihmettelen, kun se vetaa kaiken mita lautaselle laitan! Ihana mies!
i]Sapere aude![/i]

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 02.05.2006, 17:21:32 »
Parhaita ruokamuistoja on kertailtu pitkässä ketjussa yleinen-osiossa, kaivelepa sieltä. Kokkauksesta on ehkä kuitenkin puhuttu  vähemmän.

Mä tapaan aina tehdä joitain reissussa nautittuja ruokia myöhemmin kotona, ja olen sitten tavattoman ylpeä kun saan jopa aitoa ja alkuperäistä maittavampaa aikaan omassa keittiössä. Tässä avittavat tietty paikan päältä ostetut mausteet. Ostan nykyisin matkoilta lähinnä ruoka-aineita tai muuta keittiöroinaa, joten miltei aina kokatessa on joku matka mielessä.

Viimeksi olen tehnyt korsikalaisen kevään suosikkiruokaa cannelloneja tomaattikastikkeessa. Siellä täytteenä oli yleensä yrteillä maustettu brocciu-juusto, mun versiossa feta-tuorejuustoseos, johon lisäsin ruukun basilikaa ja pari teelusikallista hienonnettua maquis'ta. Nam.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Tatuks

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - tatu_l@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.bonsaifi.net
« Vastaus #2 : 02.05.2006, 17:55:09 »
Seuraavalla matkalla aion varmaankin turvautua papuihin, tölkki semmoisiin. Pavuista saa vatsan täyteen ja makujakin löytyy chiliä ja valkosipulia ja ties mitä. Papuja en viimeksi pitemmällä matkalla syönyt mutta nyt olen niistä alkanut pitämään.
eu

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 02.05.2006, 23:25:50 »
Viimeksi tehtiin kaverin kanssa Mohnnudeleita täällä himassa kun maistettiin niitä Itävallassa yhden kaverin tekemänä. Perunoita, paljon voita ja sokeria ja unikonsiemeniä, siihen se pitkälti perustuu ;) Todella tuhtia, jos ei nälkä lähde tuolla niin ei sitten millään. Huuhdellaan alas tietenkin itävaltalaisella (vehnä)oluella.

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.05.2006, 23:35:56 »
Jotenki tuntuu et ku tekee himassa jotain reissusafkoja, ne ei maistu niin hyvälle ku puuttuu se fiilis ja ympäristö ja hetki yms. runollista.. Mut hyviä muistoja tulee mieleen ku väsää ruokaa matkan aikana mukaan tarttuneista raaka-aineista!
Laukussa leipää ja...

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #5 : 02.05.2006, 23:43:51 »
Tein viimeksi kavereille kanaa/kalaa kermasinihomejuusto (kun ei siellä mitään auraa ollut) -kastikkeella nuudelien tai pastan kanssa. Se onkin sitten mun ainut bravuuri... Siihen soossiin voi laittaa myös punaista pestoa tai jotain muuta tulista maustetta. Mitä rasvaisempi kerma, sitä parempi kastike! :D

Duluoz

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://sahib-duluoz.livejournal.com/
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 03.05.2006, 00:07:09 »
Ruokanarkkarina pakko sanoo, että aika paljon on lähinnä jäänyt päähän italialaiset safkat, vaikka aika paljon onkin tullut tallattua erinäisiä mantuja. Tuossa tietysti se, että täti pitää pientä raflaa Roomassa ja sehän on kantis kun sinne päin eksyy.

Ongelmahan on vaan se, että mielestäni suomalaiset vihannekset ja ainekset jää armottomasti jälkeen laadussaan Italian vastaavista. Kyllähän sitä kotimaista saa arvostaa, mutta mulla nyt on vaan paha tapa vaahdota kaupoissa siitä kuinka esim. suomalaiset tomaatit on lähinnä veden ja ketsupin yhdistelmän makuisia. Meillä kun ei tuota aurinkoa ole tarpeeksi.

toisaalta vaikka italialaisista ruokaputiikeista (joita on TRE:llä tietääkseni yksi or something) saisikin "alkuperäisiä" merkkejä, niin hinnat on sitten mitä on (kuten Stockalla)..

jos joskus kuolen niin kuolen prosciuttoa, chianttia, tomaattia ja parmesanoa vatsassa - noihin luotan juuri, ja hyvää oli kun äsken söin :)

Blanche-Neige

• Vieras
« Vastaus #7 : 03.05.2006, 09:01:16 »
Voih, nyt tuli nälkä jo tähän aikaan aamusta :)

Mä taidan olla kyllä pitkälti ruokamatkailija, jotain olennaista puuttuu mikäli maan ruokakulttuurilla ei ole kummoisempaa tarjottavaa.

Kreikkalainen, italialainen ja ranskalainen keittiö ovat suosikkejani - no välimeren keittiö lyhyesti ja ytimekkäästi. Kotona teen usein tzatsikia (ostin kreikasta sellaista maustetta, voi kyllä tehä hyvää ilmankin) ja fetasalaattia. Jälkimmäinen ei kyllä taida olla enää mikään erikoisuus täällä Suomessa...

Tiramisua en ole Italiassa syönyt, mutta italialaisen tekemänä kylläkin. Teen sitä usein kans.

Monet mitä kotona teen, olen havainnut hyviksi vain oman kokeilun pohjalta. Tietysti toivottavinta olisi, että pääsisin herkuttelemaan ko. maahan samoilla ruuilla :) Niin kuin joku täällä sanoikin, paras hetki syntyy autenttisessa ilmapiirissä ja fiiliksessä.

Mut perussuomalainen ruoka on nyt kovassa nousussa. Kesä tulee, on enemmän valinnanvaraa edullisemmalla hinnalla. Kun on tarpeeksi kauan maistellut makuja maailmalta, on suomalainen ruoka sanoinkuvaamattoman hyvää. Uudetperunat sipulivoikastikkeessa, ahh...saaristolaislimppua ja kalaa... :P

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.05.2006, 13:45:27 »
Kyllä mulla on riippuvuus aasialaisiin ruokiin. Mulla avautu silmät Laosissa, kun tajusin että perus perunankin voi laittaa currysoossiin ja hyvää tulee. Kaikki rasvassapaistojutut mä jätän suosiolla tekemättä, mutta muuten tulee tehtyä enemmän tuollaista aasiastyleä kuin jotain muuta.

Asian vierestä: Mun ipanat haluu matoja=noodeleita:)

Välimerenkeittiöstä osuu ja uppoo lähinnä nuo jugurttipohjaiset kastikkeet, sitruunajutut ja oliivit.

Masalat sujuu kohtuullisen hyvin. Tosin kyllä sen perusmaustesatsin hommaan kaupasta ja vähän sitten säädän.

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.05.2006, 14:01:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Blanche-Neige"
Mut perussuomalainen ruoka on nyt kovassa nousussa. Kesä tulee, on enemmän valinnanvaraa edullisemmalla hinnalla. Kun on tarpeeksi kauan maistellut makuja maailmalta, on suomalainen ruoka sanoinkuvaamattoman hyvää. Uudetperunat sipulivoikastikkeessa, ahh...saaristolaislimppua ja kalaa... :P

Alaka unohda kanttarellikastiketta pottujen kanssa. Tai kesakeittoa  :roll: Parasta suomen kesassa on ehdottomasti palkoherneet jota euroopasta en vain ole loytanyt mistaan
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.05.2006, 15:23:57 »
Mukavaa, etta taalla on muitakin ruokafriikkeja! Mulla elo pyorii paljon kulinarismin ymparilla!
Se on kylla tosi, etta Suomessa noi vihannekset ei ole mitaan huippuja, tosin sielta saa aina kaikkea, kun suurin osa kuitenkin roudataan ulkomailta. Taalla Italiassa kun syodaan perinteisesti kauden vihanneksia. Eli kun artisokka-aika menee pian ohi, niin sitte se on ohi kans! Viinirypaleitakin oli vaikeuksia loytaa tossa alkuvuodesta.
Ja sitten pieni reseptivinkki   :wink:

Fenkolit suikaleiksi ja pannulla vahan kaantelee ja pehmeennyttaa, sitten maun mukaan ihan vahan suolaa ja pippuria. Lisataan myos hieman tomaattikastiketta makua ja varia antaan, ja sitten kunnolla parmesaania paalle. Niin kylla maistuu!
i]Sapere aude![/i]

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 04.05.2006, 08:53:53 »
Ranskan tourneelta tarttui mukaan oliiviöljyä, jota en aiemmin ollut koskaan käyttänyt. Talven mittaan on ollut mukava kokkailla ruokia oliiviöljyn, valkosipulin ja Provencen yrttien kera ja palata mielessään kesäisiin päiviin Etelä-Ranskassa.

Naminassuna ihastuin Ranskassa eniten ihanaiseen sitruunatorttuun, jollaista ei Suomesta mistään löydy. Pressossa oli taannoin Hans Välimäen sitruunatorttuohje, joka taitaa olla koko lailla juuri sellainen, mutta en ole ohjetta ehtinyt vielä testaamaan.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 04.05.2006, 22:36:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"
Mukavaa, etta taalla on muitakin ruokafriikkeja! Mulla elo pyorii paljon kulinarismin ymparilla!
Se on kylla tosi, etta Suomessa noi vihannekset ei ole mitaan huippuja, tosin sielta saa aina kaikkea, kun suurin osa kuitenkin roudataan ulkomailta. Taalla Italiassa kun syodaan perinteisesti kauden vihanneksia. Eli kun artisokka-aika menee pian ohi, niin sitte se on ohi kans!

Itseäni kyllä hieman ärsyttää se kun täällä Briteissä saa kaikkia vihanneksia ympärivuoden. Ärsytys johtuu kahdesta syystä: 1. On hemmetin epäekologista roudata parsaa tai herneenpalkoja jostain Chilestä tammikuussa 2. Minusta tiettyjä sesonkiaikoja pitää kunnioittaa: esim. parsaa en ikipäivänä suostuisi syömään muuta kuin keväisin, koska se yksinkertaisesti on parhaimmilaan silloin.

Vaikka itse harrastan ruoanlaittoa ja olen jonkinsortin kulinaristi, en pysty käsittämään miksi pitäisi herkutella joulukuussa "tuoreella" parsalla ja uusilla perunoilla! Sesongin mukaisesti voisi syödä vaikkapa talvista fondueta tai simpukoita. nam.  :P

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 04.05.2006, 22:46:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Nallis03"

Itseäni kyllä hieman ärsyttää se kun täällä Briteissä saa kaikkia vihanneksia ympärivuoden. Ärsytys johtuu kahdesta syystä: 1. On hemmetin epäekologista roudata parsaa tai herneenpalkoja jostain Chilestä tammikuussa 2. Minusta tiettyjä sesonkiaikoja pitää kunnioittaa: esim. parsaa en ikipäivänä suostuisi syömään muuta kuin keväisin, koska se yksinkertaisesti on parhaimmilaan silloin.

mun mielestä on vaan mukavaa, että on oikeasti valinnanvaraa ja löytyy esimerkiksi persikoitakin ympäri vuoden - viimeksi tänään poistuin pettyneenä eräästä suomalaisesta citymarketista kun ei niitä persikoita vaan ollut... jos ne hedelmät/vihannekset nyt sitten on hiukan huonompilaatuisia joihinkin aikoihin vuodesta kuin siihen aikaan vuodesta kun ovat parhaimmillaan, olen kuitenkin saanut sitä mitä haluan, juuri silloin kun sitä tekee mieli. tietysti kannattaa ajoittaa syöminen sille kaudelle kun ne ovat hyviä, mutta jos tekee mieli jotain omenoista/banaaneista/porkkanoista/perunoista poikkeavaa niin on musta kiva sitä saada silloin kun haluaa eikä vain parina kuukautena vuodesta.

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.05.2006, 09:32:03 »
On tietenkin kiva, etta saa hyvaa ja herkullista ruokaa ympari vuoden, mutta ma kannatan kylla Nallista tassa. Sesonkiruoka on nimenomaan lahtoisin siita, etta ruokaa ei ollut saatavilla ymparivuotisesti. Nain siita pitaisi nauttia nykyaankin.

Omasta mielestani mikaan ei ole parempaa kuin odotella aina seuraavaa sesonkia. Nyt puputellaan parsaa ja odotellaan kaikkia kevaan herkkuja (mansikat, kirsikat, herneet, mustikat, uudet potut jne.) ja sitten niista voi nauttia sen ajan kun sesonki kestaa. Minusta ainakin esim. uudet perunat menettavat viehatyksensa jos niita olisi tarjolla ympari vuoden.
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"