Egypti

(Luettu 82614 kertaa)

Hermes Trismegistus

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Egypti
« Vastaus #220 : 12.12.2009, 12:18:34 »
Heräsi kiinnostus, että voisi käyttää maaliskuussa talvilomansa Egyptin reissuun...aikaa olisi näillä näkymin käytettävissä sellaiset max 10 päivää/9 yötä; onko tuo sellainen aika mihin voi mielekkäästi sisällyttää jotain tyyliin Cairo-Alexandria-Luxor-Cairo ja niiden ympäristöistä suht perus turismikohteita? (sisäiset matkat junalla)

Ihanne varmaan olisi jos saisi mielekkääseen hintaan menon Cairoon ja paluun Luxorista, tai toisin päin. Alustava ebookersin penkominen antoi kuitenkin liian kalliita vaihtoehtoja tuohon. Paremman puutteessa meno-paluu Cairoon irtoaisi alle 400 eurolla, mutta lentojen saapumis/lähtöajat on aika epämiellyttäviä. Kannattanee odotella jos tammikuussa olisi parempi tilanne lentojen suhteen?

Minä olin viime vuonna aika samantyylisellä reissulla. Matka kesti kahdeksan päivää ja vietin ne Kairossa ja Luxorissa. Etenkin Luxorissa sää oli tuohon aikaan oikein mukava (30C-35C ja kirkas taivas). Tuntuihan se lopun paluu Luxorista Kairoon vähän ajan ja rahan tuhlaukselta, tosin se junamatka yövaunussa Niilin vartta pitkin oli ihan mukava. Muistaakseni muuten nykyään asemalta myydään turisteille lippuja vain siihen kalliiseen junaan, eli edes ensimmäisen luokan lippuja tavallisiin juniin ei myydä (niilläkin saattaa pystyä kulkemaan, jos ostaa lipun vaunusta).

Mutta tuossa ajassa tosiaan ehti juuri ja juuri käydä läpi Kairon ja Luxorin tärkeimmät nähtävyydet, väliin jäi esimerkiksi aavikkoseikkailut.

Mulla oli lennot Air Francen ja KLM:n ja niissä tosiaan ajat olivat hieman hankalia. Esimerkiksi Kairo on aika hälyisä kaupunki ja taksikuskit ja muut riivaajat usein yrittävät vedättää väsynyttä matkaajaa. Jos saavut esimerkiksi myöhään yöllä, niin kannattaa ottaa etukäteen selvää, paljon taksimatkasta ja muista palveluista pitää maksaa, jne.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #221 : 21.12.2009, 14:40:57 »
No tulipahan lennotkin hommattua. 400 euroa HKI-(Praha)-Kairo menopaluusta lienee ns. peruskamaa, mutta mulla on aika rajatut päivät, joten ihan hyvä että tiketit löytyy.

Ja kun nyt kerta vauhtiin pääsin, niin tsekkasin Egypt Airin Kairo-Luxor-lennot, ja nehän ei tosiaankaan maksa mitään, alle 50 euron menopaluu tuli ostettua. Alunperinhän tarkoitus oli mennä junalla tuo väli, mutta näköjään lentäminen taitaa turistille olla halvempaa, ja vaikka junamatkat on maisemien puolesta usein mielenkiintoisia, niin kyllähän se 10 tuntia suuntaansa + kaikki siihen liittyvä ylimääräinen säätäminen olisi 10 päivän reissulla ollut vähän rasittavaa  :)

Näillä näkymin noin 5 vuorokautta Kairon alueella ja 4 vuorokautta Luxorissa. En ole varma onko Kairon osuus suhteessa "liikaa", mutta pääseehän sieltä halutessaan jonnekin...ja minuun tuntuu uppoavan massiiviset suurkaupungit paremmin kuin useimpiin muihin suomalaisiin, joten varmaan ihan jees  :P

Pari kysymystä mitä tässä kohtaa tulee mieleen:
- onko Gizan pyramidien kohdalla suurta merkitystä (lähinnä turistimäärän suhteen) että meneekö sunnuntaina vai arkena?
- löytyykö Kairosta miten hyvin yöelämää, eli sellaista "perus" klubitusta tai bileitä, mutta siten että porukka on pääasiassa paikallista eikä länkkäreitä? Tokihan islam on homman nimi, mutta se ei ole tuota estänyt ainakaan niissä Aasian muslimimaissa missä olen ollut...
- HKI-Kairo-lentoni saapuu joskus 02.xx, eli v-mäisin ajankohta tulla uuteen maahan. Vaihtoehdot on lähinnä:
  1) mennä taksilla suoraan hotelliin vaikka suurin osa hotelliyöstä menee "hukkaan"
  2) odotella lentokentällä että aurinko alkaa nousemaan, menee taksilla juna-asemalle, heittää kamat talletuslokeroon ja kuluttaa aikaa hotellin check-in aikaan asti
     Monessa maassa tekisin kakkosen, mutta kannattaakohan Egyptissä...

Reissukuvia sieltä sun täältä: http://picasaweb.google.com/Anttipics

Hermes Trismegistus

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #222 : 21.12.2009, 18:08:58 »

Näillä näkymin noin 5 vuorokautta Kairon alueella ja 4 vuorokautta Luxorissa. En ole varma onko Kairon osuus suhteessa "liikaa", mutta pääseehän sieltä halutessaan jonnekin...ja minuun tuntuu uppoavan massiiviset suurkaupungit paremmin kuin useimpiin muihin suomalaisiin, joten varmaan ihan jees  :P

Mulla matkan lopussa oli jäljellä vielä yksi päivä Kairossa. Mietin hetken, että mitäköhän sitä tekisi. Sitten päätin mennä katsomaan hautausmaan, jonka eräs toinen matkustaja mainitsi. Siellä asuu nykyään tuhansia ihmisiä, joilla on esimerkiksi sähkö ja oma postitoimisto. Että kyllä siellä Kairossa ihmeteltävää riittää. ;)

Lainaus
Pari kysymystä mitä tässä kohtaa tulee mieleen:
- onko Gizan pyramidien kohdalla suurta merkitystä (lähinnä turistimäärän suhteen) että meneekö sunnuntaina vai arkena?

En ole varma, mutta muita turisteja vielä paljon pahempia riivaajia ovat ne paikalliset, joita varmasti riittää joka ikiselle päivälle. :D

Lainaus
- löytyykö Kairosta miten hyvin yöelämää, eli sellaista "perus" klubitusta tai bileitä, mutta siten että porukka on pääasiassa paikallista eikä länkkäreitä? Tokihan islam on homman nimi, mutta se ei ole tuota estänyt ainakaan niissä Aasian muslimimaissa missä olen ollut...

En itse käynyt missään tuollaisessa paikassa, mutta aika vähänhän siellä yöelämää on. Normaaleissa ravintoloissakaan ei kai juuri myydä alkoholia esimerkiksi. Kannabista sitten tarjottiin pari kertaa Luxorissa, mutta jätin väliin, kun en tiennyt että liittyykö siihenkin jotain vedätystä. :)

Joidenkin hotellien yhteydessä on kai joitain baareja tai vastaavia.

http://www.worldtravelguide.net/city/25/nightlife/Africa/Cairo.html

"Clubs: In Egypt, a nightclub is a place where you sit down to watch a show while you eat and/or drink. The most popular have belly dancers and these are included in the Culture section. Yet again, the big hotels provide the best options as there are also a good number of seedy joints aimed at parting you from your money. Only go to one if a reliable Egyptian friend recommends it."

Heh, eli tuollaisia löytyisi.

Lainaus
- HKI-Kairo-lentoni saapuu joskus 02.xx, eli v-mäisin ajankohta tulla uuteen maahan. Vaihtoehdot on lähinnä:
  1) mennä taksilla suoraan hotelliin vaikka suurin osa hotelliyöstä menee "hukkaan"
  2) odotella lentokentällä että aurinko alkaa nousemaan, menee taksilla juna-asemalle, heittää kamat talletuslokeroon ja kuluttaa aikaa hotellin check-in aikaan asti
     Monessa maassa tekisin kakkosen, mutta kannattaakohan Egyptissä...

No Egyptissä hotellit eivät maksa niin maltaita, joten tekisin ykkösen. Pelkästään sieltä juna-asemalta hotellille pääsemiseen liittyy niin paljon säätämistä taksikuskien, yms, kanssa, että ei ole ehkä vaivan arvoista.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2009, 18:33:48 kirjoittanut Hermes Trismegistus »

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #223 : 22.12.2009, 10:25:35 »

Mulla matkan lopussa oli jäljellä vielä yksi päivä Kairossa. Mietin hetken, että mitäköhän sitä tekisi. Sitten päätin mennä katsomaan hautausmaan, jonka eräs toinen matkustaja mainitsi. Siellä asuu nykyään tuhansia ihmisiä, joilla on esimerkiksi sähkö ja oma postitoimisto. Että kyllä siellä Kairossa ihmeteltävää riittää. ;)

Kuulostaa kovasti samalta kuin Buffy the vampire Slayerissä Spiken kämppä hautausmaalla  ;D

Teen Kairossa varmaan samaa mitä monessa muussakin suurkaupungissa, eli metrolla semi-randomisti sinne sun tänne  :)

Lainaus
En itse käynyt missään tuollaisessa paikassa, mutta aika vähänhän siellä yöelämää on. Normaaleissa ravintoloissakaan ei kai juuri myydä alkoholia esimerkiksi.

Joidenkin hotellien yhteydessä on kai joitain baareja tai vastaavia.

Joo no, pikaisen googletuksen perusteella jotain pitäisi löytyä kunhan tietää minne menee. Erikoista sinänsä, että googletuksen perusteella suosituimmat päivät olisi keskiviikko ja torstai. Silloin olen kylläkin Luxorissa, joten vinkkejä sinnekin otetaan vastaan  ;D

sirbos

• Aloittelija
    • Profiili
Vinkkejä Egyptiin
« Vastaus #224 : 13.01.2010, 23:23:28 »
Moikka, suunnittelen kevääksi matkaa Egyptiin. Pyramidit ja maan historia kiinnostavat kovasti. Lapset tulevat mukaan matkalle, mutta ovat jo sen ikäisiä että uskon niiden jaksavan jo vähän kierrelläkkin. Sharm el Sheikh on ollut suunnitelmissa. Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on paikasta?

Viesti siirretty aihetta käsittelevään ketjuun. Haulla löytyi tämäkin ketju, jossa Egyptissä löytyy vinkkejä monta sivua. Heloriina/mode

sakket

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Tietoa ja kuvia Egyptistä
« Vastaus #225 : 13.01.2010, 23:37:04 »
Moi, Sharm el Sheikh on hyvä paikka rantalomailuun ja aivan mahtava paikka sukeltamiseen. Tuolla kannattaa ehdottomasti kokeilla laite sukellusta tai sitten snorklaamista. Jo ihan rannan tuntumasta löytyy kaloja ja koralleja, joten lastenkin on mahdollista snorklata turvallisesti uimatta kovin syvälle. Retkiä Kairoon järjestetään myöskin mutta ne voivat pitkine bussimatkoineen olla melko raskaita lapsille. Vinkkejä Sharm el Sheikhiin ja Egyptiin löydät alla olevalta sivulta.

Egypti: Tietoa ja kuvia Egyptistä

opelis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #226 : 19.01.2010, 20:47:48 »
Moi!
Mun ois tarkotus matkustaa Kairosta Hurghadaan paikallisliikenteen bussilla. Yksin, olen vaalea naishenkilö. Onko kukaan kokeillut? Onko turvallista? Uskaltaako nukkua? (Lähtö kolmelta yöllä Kairosta ni pitäs vetää jonkunäköset tirsat matkalla.) Ja onko matkatavaroille jonkunnäköstä tilaa siis matkalaukulle bussin alla?

RS_COS

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #227 : 21.06.2010, 11:57:00 »
Moro, Hurghadaan lähtö ois perheen voimin ihan perus pakettimatkana Aurinkomatkoilla. Hotellivalintaa ollaan mietitty. Lähes kaikki hotellit ovat vieri vieressä hotellialueella, paitsi yksi Sakkalassa. Onko tuo Sakkala kaupunkialuetta, ja onko tuolla hotellialueella myös kaupunkitunnelmaa? Ja mistä löytyy Hard Rock Cafe  ;D ?

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #228 : 21.06.2010, 14:03:07 »
Toi teidän hotelli Sakkalassa (oletan että Aurinkomatkojen hotelli Sea Garden) näyttäisi mun mielestä sijaitsevan ihan Hurghadan ytimessä ja kaupunkitunnelmaa sen varran kuin Hurghadassa voi olla. Hiukan sekava paikkakunta se onkin, ja tuntuu ettei siitä ole saatavissa kunnollista karttaa, ikään kuin turistien haluttaisiinkin olevan pihalla, jumittavan vain hotellissaan ja käyttävän takseja kun ei voi tietää välimatkoja...

Joulu-tammikuussa 2008-09 oltiin kaksi viikkoa ja tuli sitten usein käveltyä vähän etelämpänä olevalta hotelliltamme tuonne Sea Garden-hotellin läheiseen Hurghada Marinaan, joka on sellainen luksuksempi rantakatu, joita ei muita löydetty. Se oli varmaan tuo teidän hotellin edessä oleva yleinen rannan pätkä, jolla käväistiin kerran. Se oli ihan ok, sellainen pikku rantakahvilakin. Ei kyllä tiedetty sen olevan yleinen ranta, me puhuttiin itsemme sinne ilmaiseksi, kun sanottiin menevämme vain kahville. Sellainen ukko sinä portin luona oleili ja rahasti. Käytiin kans juttelemassa rannalla olevassa sukellusfirmassakin, ei vaan käytetty sitä firmaa, kun äijä, jonka kanssa juteltiin, oli jotenkin tosi painostava. Muutoinhan Hurghadassa on aivan raivostuttava asia se, ettei rantaa pitkin voi kävellä ja uida missä haluaa, koska ranta on pätkitty hotellien omistamiin rantoihin, joihin ei muilla ole asiaa.

Mut joo, tuo on ihan ok kadunpätkä missä Sea Garden on, sen ja Marinan välissä oli iso tyhjä alue silloin, jonka vierustaa kävelimme Marinaan. Siellä on kans vähän semmoista "aidompaa" meininkiä kans pikkukadulla ison tien ja rannan välisellä alueella.

Jos tuo hotellialue on mitä luulen sen olevan, valitsisin ilman muuta tuon Sakkalan alueen. Lopuksi otettiin taksi tuonne hotellialueen bulevardille, kun Luxorin reissun bussissa istuessamme tajuttiin tuollainenkin alue Hurghadassa olevan. Ei ollut tunnelmaa, ainakaan kaupunkitunnelmaa.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

nerve

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #229 : 21.06.2010, 14:11:59 »
Moro, Hurghadaan lähtö ois perheen voimin ihan perus pakettimatkana Aurinkomatkoilla. Hotellivalintaa ollaan mietitty. Lähes kaikki hotellit ovat vieri vieressä hotellialueella, paitsi yksi Sakkalassa. Onko tuo Sakkala kaupunkialuetta, ja onko tuolla hotellialueella myös kaupunkitunnelmaa? Ja mistä löytyy Hard Rock Cafe  ;D ?

Hard rock cafe on Sakkalasta etelään. Taksit kyllä tietää paikan, Hotelli nimeltä grand hotel on siinä vieressä. Taksilla pääsee 10Egyptin punnan hinnalla Sakkalasta, jos jaksaa tingata. Sakkala on perus turistipaikka. Katsii mennä käymään syömässä ja hengaamassa New Marinassa, siel on hienot mestat ja hyvää ruokaa.
Kävele niin kauan, että alkaa tuntumaan hyvältä.

RS_COS

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #230 : 21.06.2010, 14:42:50 »
Jeps kiitoksia vastauksista, HRC taitaa olla tuossa Sakkalan ja hotellialueen välissä..Taidetaan kuitenkin kallistua noihin hotellialueen hotelleihin, taksit/bussit kuiteskin kulkee hyvin tuonne Sakkalaan varmaankin.

nimpulli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #231 : 28.06.2010, 01:38:25 »
minun olisi tarkoitus lähteä lokakuun puolivälin jälkeen egyptiin noin viikoksi. suunnitelma ei ole vielä edennyt pidemmälle, koska en tiedä koska työt loppuvat ja en ole ihan varma kuinka moneksi päiväksi pystyn irroittautumaan koulusta (mielummin olisin pidempään kuin viikon)..

kuitenkin minua kiinnostaisi sekä kairo että luxor. kairoon katselin lentoja ja jos vaikka saisi halvalla lennon välille kairo-luxor niin voisi harkita sellaisella jatkavansa (tosin yöjuna niilin vartta pitkin kuulostaisi myös oikein mukavalta).

oletteko varailleet majoituksia etukäteen? toisaalta etukäteen varaaminen olisi tietenkin järkevää, mutta toisaalta en haluaisi lyödä ihan kaikkea lukkoon etukäteen.  tällainen kairolainen hostelli osui silmään majoitustietokannasta, nettisivujenkin mukaan vaikuttaa oikein hyvältä, onkohan liian hyvä ollakseen totta :P.

nähtävyyslistalla ovat luonnollisesti pyramidit ja luxorin temppelialue, muuten ajattelin kuluttaa aikaani ihan vaan imemällä egyptiläistä kulttuuria huokosiini :D.

saa antaa vinkkejä niin käytännön juttuihin kuin matkan suunnitteluun, tästä tulisi ensimmäinen kerta kun lähden yksin ja ei-pakettimatkalle.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #232 : 29.06.2010, 12:53:44 »
minun olisi tarkoitus lähteä lokakuun puolivälin jälkeen egyptiin noin viikoksi.
(...)

Itse tein vastaavaa Kairo/Luxor- reissua, omat suositukset:
1) Kairossa erityisesti Islamilainen Kairo, tykkäsin koluta moskeijoita ja ko. alueen katuja, meininki on varsin aitoa.
2) Luxorissa ( /Thebes) erityisesti Valley of Kings (=faaraoiden haudat). Tähän kannattaa panostaa, itse kävin vain kolme hautakammiota läpi, ja jälkeenpäin toivoin että olisin käynyt kaikki mitä pystyy. Alue on erittäin tunnelmallinen. Kannattaa valita myös joku sellainen hauta joka ei ole yleisestä turistiryhmien ohjelmassa, itse sain parhaat "tomb raider"- vibat juuri haudasta jossa olin melkein yksin (en valitettavasti muista kenen faaraon).
3) Luxorin länsipuolelta Hatshepshut temppeli teki minuun alueen temppeleistä suurimman vaikutuksen.
Lisäksi kannattanee tsekata noita Thebesin hautamestoja enemmänkin kuin mitä itse kerkesin.

Gizan pyramidit ja Luxorissa Luxorin ja Karnakin temppelit on "pakollista kamaa", mutta niistä puuttuu tunnelmaa, joka osittain johtuu massaturismista ja osittain siitä, että niissä nyt vaan on vähän steriili fiilis. Mutta tee toki omat päätelmäsi. Lisäksi Kairon egyptian museum (ns. "varasto") ja Luxor museom on varsin hyviä.

Itse menin ko. välit lentäen, menopaluu oli vaivaiset 50 eur.

Minulle jäi Kairon hotelleista kahden hotellin otannalla se kuva, että hinta-laatu-suhde on heikko (vaikka hotellini olikin sinänsä ihan jees). Luxorissa minulla olikin jo aika luxusta.

Tuo ei sinänsä ole mikään maailman paras maa matkustaa yksin. Minulle ainakin tuli se fiilis, että olin ainoa länkkäri joka oli "ei-pakettimatkalla". Siksi kannattaa panostaa noihin "aitoihin alueisiin" kuten islamilainen Kairo.

Lisäksi suurin osa egytiläisistä miehistä on joko rasittavia tai ns. kusipäitä, yleensä molempia. Naisia kunnioitin siellä paljon enemmän.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2010, 12:58:48 kirjoittanut Vandit »

nimpulli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #233 : 10.07.2010, 00:18:39 »
Vandit: kiitos vastauksesta :)

itse en onnistunut löytämään lentoja välillä kairo-luxor alle sadan euron.  :-[

tuohon egyptiläisten miesten kusipäisyys-dilemmaan itselläni lienee ainakin jonkin verran helpotuksena se, etten ole skandinaavisen näköinen. puolet perimästäni on akselilta egypti-israel, joten hyvällä tuurilla voisi jopa saada olla rauhassa.

RS_COS

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #234 : 08.10.2010, 19:07:58 »
Onko Hurghadan hotellialueilla pankkiautomaatteja? Ja käykö tämä nykyinen debit/credit -sirukortti niissä?

Scirurus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Reissuun Egyptiin
« Vastaus #235 : 10.10.2010, 01:50:46 »
Olen päättänyt lähteä jouluksi egyptiin ja ajattelin aloittaa reissun Kairosta. Sitä tässä mietiskelin vain että osaisko kukaan sanoa että kannattaisiko tilata jotain lentolippuja esim. kairo-hurgada välille jo nyt etukäteen vai tuleeko se paljon halvemmaksi mennä paikallisilla turistibusseilla/junilla sellainen väli? Tai saako sieltä kairon lentokentältä kuinka halvalla vaikka seuraavalle päivälle lentoja? Tietysti myös muita vaihtoehtoja otetaan mielellään vastaan  :)

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #236 : 11.10.2010, 11:32:48 »
Jäi vaivaamaan, että onko siis oikeasti totta, ettei naimaton pari saa yöpyä hotellissakaan yhdessä? :O Vai koskiko tämä vain egyptiläisiä? Tuleeko tästä nyt isokin ongelma...
« Viimeksi muokattu: 23.10.2010, 19:29:13 kirjoittanut Emmita_ »

phanatic

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #237 : 11.10.2010, 13:15:26 »
Jäi vaivaamaan, että onko siis oikeasti totta, ettei naimaton pari saa yöpyä hotellissakaan yhdessä? :O

Ei.

kaukomatkailija

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #238 : 12.10.2010, 11:38:19 »

Jäi vaivaamaan, että onko siis oikeasti totta, ettei naimaton pari saa yöpyä hotellissakaan yhdessä? :O Vai koskiko tämä vain egyptiläisiä? Tuleeko tästä nyt isokin ongelma...

Jos tuossa suhteessa on islaminuskonnon tuomia rajoituksia, niin ne kyllä ilmoitetaan useimmiten jo hotellia varatessa (esim. islamic hotel). Ei se välttämättä silloinkaan tuota ongelmia, minulta ja vaimoltani ei ainakaan ole kyselty asiasta sen enempää vaan ovat luottaneet rehellisyyteemme.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #239 : 12.10.2010, 12:37:40 »
Hei!

Olen yöpynyt Kairossa ja Luxorissa samassa huoneessa musliminaisen kanssa ja kysyttäessä sanottiin vaan, että ollaan naimisissa ja asia oli sillä selvä. Ja jos jollekin jäi epäselväksi niin ei oltu naimisissa

t, Kaj