Hei,
suosittelen myös ehdottomasti Lamua - aivan ihana paikka! Saari on todella turvallinen, pimeänkin tultua voi huoletta kävellä yksin, jota en muualla Keniassa (paitsi nyt ihan landella) harrastanut. Ihmisiin, niin muihin turisteihin kuin paikallisiinkin, on helppo tutustua saaren pienuuden takia. Snorklausreissuja ja veneretkiä on helppo järjestää niin hostelleista kuin rannalta (kysy rannalta kapteeni Hassania, se on paras). Rantapojat järkkäävät täydenkuun juhlia, joissa tarjotaan ihanaa swahiliruokaa rannalla täydenkuun valossa, rumpumusiikkia, kuutamouintia.. Arkkitehtuuri on ihastuttavaa: pieniä kapeita kujia, moskeijoita, taidokkaasti kaiverrettuja puuovia, kattoterasseja.. Autoja ei koko saarella ole, kulkuneuvoina käytetään aaseja. Jos haluaa säästää aikaa, eikä yöpyä Mombasassa, Nairobista kannattaa ottaa yöbussi Mombasaan. Bussi on Mombasassa n.klo6-7 ja Mombasasta lähtee dösiä aamulla ainakin klo 7, 10 ja 11 Lamulle. Matka Mombasasta Lamulle on n. 6-7h. Ton reissun jälkeen on kyllä aivan rätti, mutta Lamu on kyllä vaivan arvoinen.
Mombasa on ihan kiva, jos siihen suhtautuu kaupunkina, eikä rantalomakohteena. Arkkitehtuuri vanhassa kaupungissa on kaunista ja tykkään muslimimeiningistä moskeijoineen ja arabikuppiloineen. Mombasasta kannattaa myös hankkia kangat, kitenget ja nahkasandaalit - ne ovat siellä halvempia kuin sisämaassa.Pahinta Mombasassa on kuumuus ja kaaottisuus - etenkin kun vietin siellä pari päivää ihanan Lamun jälkeen. Rannalla törmää myös ällöttävää meininkiin: kauniita kenialaisia tyttöjä ja poikia vanhojen ja rumien länkkäreiden kainalossa.
Viikonloppureissuiksi suosittelen Lake Naivashaa: kannattaa ottaa makuupussi, eväät ja teltta (jos ei ole telttaa, niin niitä voi vuokrata muutamista mestoista) mukaan ja yöpyä leirintäalueella. Ruoka leirintäaluiden ravintoloissa on kallista eikä kovin kaksista. Sitäpaitsi leirinuotiolla nautitut eväät Afrikan yössä ovat aika tunnelmallinen juttu. Myös Lake Baringo ja sen rannalla oleva kylä Kampi ya samaki ovat kivoja. Molemmilla järvillä voi tehdä veneretkiä, joissa voi nähdä hippoja, Baringolla myös krokoja. Lake Nakurun kansallispuisto on kuulemma kiva - asuin Nakurussa yli 2kk, mutta mulla ei ollut varaa mennä sinne.. Jonnekin ihan landelle matkaamista suosittelen kanssa. Tutustut ehkä Nairobissa paikallisiin, joilla on ainakin sukulaisia maalla ja jotka mieluusti vievät sinut katsomaan kotiseutuaan. Yksi mun reissun hauskimpia kokemuksia oli nukkua keittiömajassa kukkojen ja kanojen vieressä Ndorin-kylässä.
Olin Keniassa yksin ensin vapaaehtoistyössä Nakurussa ja sitten reissasin reilun kuukauden Keniassa ja Tansaniassa. Käytännössä olin aika vähän kuitenkin yksin, tutustuin koko ajan ihmisiin, joiden kanssa reissasin aina kappaleen matkaa. En kokenut oloani turvattomaksi - sillä kuuluisalla maalaisjärjellä selviää. Kerran matkatessani Nakurusta Mombasaan yödösällä heräsin keskellä yötä bussin pysähdyttyä Nairobissa. Olin ottanut piilarit pois, olin unenpöpperöinen, eikä yhtään tehnyt mieli mennä pissalle yksin, kun ulkona hengasi epämääräistä jengiä. Kysyin edessä istuvalta naiselta,joskos hän haluaisi tulla kanssani etsimään vessaa. Nainen suostui mielihyvin. Yleensäkin tutustumalla ja juttelemalla ihmisten kanssa tulee turvallisempi olo. Itse tykkäsin pukeutua säällisesti: mulla oli aina olkapäät ja polvet peittävät vaatteet reissatessa.
Hauskaa aikaa Keniassa! Itsekin lähden sinne heti, kun saan rahaa!