Kenia (ja ympäristö)

(Luettu 37239 kertaa)

blondshine

• Tosireissaaja
    • ICQ Messenger - 5159378
    • Profiili
Kenia (ja ympäristö)
« Vastaus #20 : 26.05.2005, 22:53:45 »
Kilimanjarolta Serengetiin kirja, ovh jotain 50€ kieppeissä on nyt Kirjapörssissä hintaan 19,xx €. Ajattelin hakea sen tällä viikolla, vielä tänään ei tarttunut mukaan.. katsoin myös isoa kissoista kertovaa kirjaa joka oli niin ikään 50 eurosta tipahtanut mukavaan hintaan :) Nämä olivat kuitenkin ihan kotikissoja, kun taas tuolla savanneilla voi tavata vähän erilaisia hampaankalistajia..

Kirjoja oli saatavilla ainakin Raision kauppakeskus myllyn kirjapörssistä. Kun ei yhtään afrikkateosta hyllyssä olekaan niin tuo täyttänee paikkansa hyvin...

Akinyi

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kenia (ja ympäristö)
« Vastaus #21 : 13.03.2008, 06:31:48 »
Kenian sisäisessä liikenteessä suosittelen Easy Coachia. Pysyy aikataulussa ja on turvallinen. Huoltavat bussit, joten kertaakaan en kokenut mitään rengasrikkoja tai muita ongelmia. Liput pitää varata etukäteen, ainakin yöbusseihin. Hinta on ehkä vähän kalliimpi kuin Akamballa tai ehkä samaa tasoa.

Kenian viisumin ostetaan lentokentällä, Ugandaan ja Tansaniaan viisumit voi ostaa rajalla. Kenian viisumi maksaa 50 USD tai 50 EUR, ottivat ainakin vuonna 2006 molempia valuuttoja. Ugandan viisumi taisi olla 30 EUR (tai 30 USD).

Mieluummin menisin Zansibariin kuin kuin Mombasaan. Minusta Mombasan kaupungissa ei ollut mitään kivaa "nähtävää". Käytiin Fort Jesuksessa ja "vanhassa kaupungissa" mutta heti kuitenkin suunnattiin matka rannoille. Dianille en menisi vaikka maksettaisi, vietettiin aivan ihana viikko Tiwillä.

Whig

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.petrilopia.net/
« Vastaus #22 : 27.04.2008, 11:44:16 »
Heip,

Osaisiko joku pallontallaaja auttaa ja kertoa vähän tarkemmin mistä tämä kuva on:
http://www.petrilopia.net/where.jpg
Kuva on siis otettu Keniasta ja päiväntasaajan kohdalta mutta tarkempi paikka on ns. hukassa.

Olen muuten saanut oman lomareissuni paikat kartalle mutta unohdin tietysti GPS:n laukkuun tämän paikan kohdalla =(

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 20.05.2008, 16:17:55 »
Hei!
Minkänlaisen reitin olet tehnyt? Ihan tarkkaa sijaintia en osaa kuvalle sanoa, mutta osaan rajata kuvasta muutaman päiväntasaajapaikan pois. Ainakaan kuva ei ole Nakuru-Eldoret väliltä, itselläni on sieltä ruosteisen Equator taulun kuva, eikä Nanyukista, missä on myös päiväntasaajan piste, Nanyukin taulussa lukee Nanyuki.

Kyltissä on maininta Lake Bogoriasta, 74km. Järvi sijaitsee Nyahururusta länteen. Kuva voi olla Nyahururun kohdalta missä päiväntasaaja menee. Toinen vaihtoehto on Nakuru-Lake Baringo välillä jonka päiväntasaaja halkoo ja jonka varrella Lake Bogoriakin on.

Muita vaihtoehtoja en sitten tiedäkään. Jos muistat mitä teitä olet mennyt, niin siten luulisi löytyvän.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

Limbe

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 17.06.2008, 20:57:28 »
^^ Kuva on väliltä Nakuru-Baringo kuten Kenyah epäileekin. Näyttäkö tutulta?  ;D
http://poltsi.fi/Travels/Africa-2007/03.11/03.11-020-640x478.jpg

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : 17.06.2008, 21:15:24 »
Olemme lentämässä jouluna Nairobiin, josta bussilla safarille ja sieltä lopuksi Sansibarille. Paljonkohan maksaa about paluulento Sansibarilta Nairobiin? Uskaltaakohan joulusesongin aikaan varauksen jättää paikan päälle?

MatkaanHaluan

• Aloittelija
    • Profiili
Yleisvinkkejä Keniaan?
« Vastaus #26 : 24.08.2008, 20:03:35 »
Olen lähdössä marraskuun alussa Keniaan Nyerin kaupunkiin neljäksi kuukaudeksi työharjoitteluun. Onko kenelläkään mitään kokemuksia Nyeristä tai jotain vinkkejä Keniasta noin yleensä? Nyt koitan vaan järjestellä itselleni edulliset lennot kohteeseen ja rokotukset kuntoon, mutta mitähän muuta vielä olisi hyvä muistaa..?

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Yleisvinkkejä Keniaan?
« Vastaus #27 : 24.10.2008, 01:37:23 »
Koitan nyt muistella joitakin käytännön vinkkejä. Olin keniassa muutama vuosi sitten ja kerran mentiin matatulla nyerin poikki. Upeat maisemat oli, bussi kiemurteli kapeaa tietä ylöspäin, huimasi melkein se korkeus ja ihmisillä oli pakka sekaisin... Mentiin kohti keniavuorta. Mitä lähemmäksi sitä pääset, sitä enemmän kuumottaa kiipeilyreissu.. Suosittelen Nyahurun ja Naromorun suunnalla käymistä, sieltä saa jo hyvän aavistuksen keniavuoresta.. Ja mikäli et sinne vuorelle sitten lähtiskään, käynyt edes saunomassa suomalaisessa saunassa Naromoru river lodgessa.

Sitä en tiedä oletko afrikassa ennen ollut..? Entä mitäs sä menet sinne tekemään?
Keniassa kuten varmaan muuallakin afrikassa lähestulkoon jokainen yrittää niin sanotusti hyötyä sinusta. Eli kannattaa suhtautua tietyllä varauksella paikallisiin, sillä niillä on kyllä keinonsa. Nekin ketkä olivat meiän ystäviä siellä, niin kuitenkin jossain tilanteessa huomattiin kuinka ovelasti saivat meiät maksamaan tiettyjä juttuja heille.. Mut siitähän sitä oppii. Katupoikia näät siellä aika varmasti. Jos haluaa niitä jotenkin auttaa niin kenties jotain leipää tms voi antaa jos annat rahaa, aika varmasti ne tulee seuraamaan sua koko kaupungissa olosi ajan.

Kiipeilyreissulle mikäli sitä aiot harkita, suosittelen hankkimaan pätevän oppaan kantajineen. Muita suosituksia, matatulla liikkuminen, tai siis se on ihan ehdoton menopeli. Aluksi voi meno hirvittää, mutta niissä on sitä kunnon afrikkalaista meininkiä!;)
Ja vielä, kaikki ylimääränen stressaaminen ja aikataulut kannattaa jättää suomeen. Siellä mennään ihan omaan tahtiinsa, sen tulet kyllä huomaamaan.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 25.10.2008, 00:23:57 »
Yhdistetty pari Kenia-ketjua. Heloriina/mode

tiittu

• Aloittelija
    • Profiili
syksyllä keniaan
« Vastaus #29 : 23.04.2009, 19:16:53 »
heips.

olen lähdössä syksyllä kolmeksi kuukaudeksi keniaan ja vähän tahtosin kysellä teiltä kokeneemmilta matkailijoilta maasta. mitkä ovat sellasia must-paikkoja, jotka jokaisen tulisi nähdä? itte olen ajatellut jättää kokonaan kokematta mombasan, ei jotenkin nappaa. haluaisin esimerkiksi safarille, samoilemaan, käymään esimerkiksi jossain muissa kaupungeissa/kylissä... ollaan ensimmäiset 10 vkoa nairobissa töissä, jonka aikana tehään viikonlopun reissuja (ideoita??) ja sitten pari-kolme viikkoa reissataan pitkin ja poikin maata. ja onko se teidän muiden mielestä niin vaarallinen maa, kuin jokainen antaa ymmärtää?

Viesti siirretty vanhaan Kenia-ketjuun. -Milma

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #30 : 24.04.2009, 05:35:38 »
Katsoin, että asut Jyväskylässä. Kenties AMK:n (SOTE?) kautta lähdössä harjoitteluun?  ;)

Olin itse vuonna 2006 Keniassa. Työharjoittelua 8 viikkoa + 5 viikkoa lomailua, yhteensä siis juurikin 3kk. Matkassa oli lisäkseni toinen tyttö. Asuimme Nairobin ydinkeskustan vieressä (noin 5-10min keskustan alueelle kävellen). Oli ihan turvallista aluetta ainakin päivällä - pimeällä emme liikkuneet juurikaan (ei suositella!) ja jos liikuttiin, niin tällöin taksilla tai tutun autokyydillä. Harjoittelupaikkamme oli erityiskoulu Matharen slummialueella.

Nairobissa tai sen lähettyvillä nähtävää esimerkiksi:
- Masai market
- Giraffe center
- Kenyatta conference center, jonka katolta aukee maisema koko keskustan ylle
- Nairobi National Park (en tosin itse käynyt)
- Mamba Village (kävimme erityiskoulun oppilaiden kanssa luokkaretkellä)
- Kaupungin kaikki ihanat tuliais/matkamuistoliikkeet  ::)
- Sarit center
- Village market

Reissuja teimme mm. Nakuruun (muutama päivä), Amboseliin (päivä), Tansanian puolelle (4-5 päivää), Mombasan tuntumaan Tiwi beachille (noin viikko). Nämä reissut buukkasimme itse Nairobista käsin. Mombasassa (keskusta) emme varsinaisesti aikaamme vietelleet, mutta voin kyllä suositella esim. Tiwi beachin seutua - ihanaa löhöilyaurinkolomailua esim. harjoittelun jälkeen  :-* Reissukohteisiimme kuljimme bussilla, safariautolla tai junalla. Safarilla kannattaa käydä, kun kerran Itä-Afrikassa kerrankin matkailee! Itseäni harmittaa, kun päädyimme vain päivän safariin ja sekin meni mönkään pitkälti sateen vuoksi  :-\

Pääosin koin oloni turvalliseksi, mutta tulihan niitäkin hetkiä tietysti koettua, että kaikki ei mennyt aivan kuten piti ja tällöin myös turvattomuuden tunne tuli helposti esille. Tietynlainen luottamuspula ihmisiin oli valitettavaa joissain tilanteissa, mutta siis lähtisin kyllä ehdottomasti uudestaan ja en kadu matkaani ollenkaan!  :)

Profiilissani taitaa olla Kenia-kotisivujeni osoite, siellä on kuvia ja kertomusta. Saa kysyä yksärilläkin tai tätä kautta lisää.

Alppimurmeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 24.04.2009, 07:42:11 »
Oman parin vuoden takaisen Kenian-reissuni parasta antia oli ehdottomasti patikointi Mount Kenyan rinteillä ja nousu sen Lenana-huipulle. Tehtiin siellä muutaman päivän vaellus ja nukuttiin teltoissa. Upea luonto ja aivan mahtava fiilis :) Kannattaa kokeilla! Suosittelen valitsemaan vähän pidemmän ja rauhallisemman reitin: vähemmän porukkaa kuin nopeimmalla reitillä. Korkeuteenkin ehtii ehkä vähän paremmin totutella ;)

Reitit kartalla: http://www.ewpnet.com/mtkenmap.gif

Meidän viisipäiväisen vaelluksen järjesti all inclusive -pakettina Savage Wilderness Safaris: http://www.whitewaterkenya.com/index.html

Mt Kenya teki minuun paljon suuremman vaikutuksen kuin autosafari Masai Marassa, vaikka Kenyalla ei nähty juuri mitään eläimiä ja safarilla vaikka mitä...

Mombasan olisin jättänyt suosiolla väliin, jos olisin etukäteen tiennyt millaista siellä oli, ja käyttänyt senkin ajan vaikka vaellukseen :P

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: syksyllä keniaan
« Vastaus #32 : 26.04.2009, 23:29:13 »
mitkä ovat sellasia must-paikkoja, jotka jokaisen tulisi nähdä? itte olen ajatellut jättää kokonaan kokematta mombasan, ei jotenkin nappaa.

Momabasan voi suosiolla jättää väliin. Et tule katumaan.

Sen sijaan varmista, että käyt Lamun saarella. Yksi Itä-Afrikan suosikkikohteita. Ainutlaatuinen kulttuuriltaan, arkkitehtuuriltaan ja veneperinteeltään. Lamu on kovassa nosteessa ja viime vuosina monet eurooppalaiset ovat rakentaneet taloja Lamun kaupungin läheiseen Shelan kylään. Mm. Monacon ruhtinasperheellä on siellä vaatimattomat viisi taloa. Aika kummallinen kylä räikeän varallisuuseron takia. Mutta hyvä siellä on pulikoida lämpimässä ja tyynessä meressä. Tänä vuonna rannalla on esiintynyt joitain ryöstöjä, näin ainakin minun majapaikastani (Bongo House, halvin) kerrottiin. Itse en kokenut mitään epämiellyttävää tai vaarallista saarella.

Valitettavasti Lamu on sen verran kaukana, että pikavisiitillä kannattaa lentää sinne. Busseilla matkaa tulee kaksi pitkää päivää, yöpyminen Mombasassa.

Lake Turkanaa, purppurajärveä, on kovin kehuttu, mutta sinnepä ei noin vain matkusteta. Ei busseja, ei lentokoneita. Busseilla pääsee vain osan matkaa, sitten pitää järjestellä kyytii rekasta tai yksityisautosta.

Kaikkineensa koin Kenian paljon turvallisemmaksi kuin mitä uskalsin toivoa. Nairobi ainakin on kovin rauhoittunut entisistä ajoistaan. Keskustassa paikalliset ovat pallanneet kaduille istuskelemaan ja tapaamaan tuttaviaan. Tämä olisi ollut aivan kuulumatonta aiemmin.

Ugandassakin kannattaa piipahtaa. Ehdit vielä syksyllä koskenlaskuun Niilille. Jinja itsessäänkin on ihana kaupunki, suosikkini Afrikassa. Vuodenvaihteeseen mennessä maailman hurjimmat kosket katoavat voimalaprojektin alta.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2009, 23:31:19 kirjoittanut UsvaAuer »

Magdalena

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 08.06.2009, 23:36:57 »
Hei,

suosittelen myös ehdottomasti Lamua - aivan ihana paikka! Saari on todella turvallinen, pimeänkin tultua voi huoletta kävellä yksin, jota en muualla Keniassa (paitsi nyt ihan landella) harrastanut. Ihmisiin, niin muihin turisteihin kuin paikallisiinkin, on helppo tutustua saaren pienuuden takia. Snorklausreissuja ja veneretkiä on helppo järjestää niin hostelleista kuin rannalta (kysy rannalta kapteeni Hassania, se on paras). Rantapojat järkkäävät täydenkuun juhlia, joissa tarjotaan ihanaa swahiliruokaa rannalla täydenkuun valossa, rumpumusiikkia, kuutamouintia.. Arkkitehtuuri on ihastuttavaa: pieniä kapeita kujia, moskeijoita, taidokkaasti kaiverrettuja puuovia, kattoterasseja.. Autoja ei koko saarella ole, kulkuneuvoina käytetään aaseja. Jos haluaa säästää aikaa, eikä yöpyä Mombasassa, Nairobista kannattaa ottaa yöbussi Mombasaan. Bussi on Mombasassa n.klo6-7  ja Mombasasta lähtee dösiä aamulla ainakin klo 7, 10 ja 11 Lamulle. Matka Mombasasta Lamulle on n. 6-7h. Ton reissun jälkeen on kyllä aivan rätti, mutta Lamu on kyllä vaivan arvoinen.

Mombasa on ihan kiva, jos siihen suhtautuu kaupunkina, eikä rantalomakohteena. Arkkitehtuuri vanhassa kaupungissa on kaunista ja tykkään muslimimeiningistä moskeijoineen ja arabikuppiloineen. Mombasasta kannattaa myös hankkia kangat, kitenget ja nahkasandaalit - ne ovat siellä halvempia kuin sisämaassa.Pahinta Mombasassa on kuumuus ja kaaottisuus - etenkin kun vietin siellä pari päivää ihanan Lamun jälkeen. Rannalla törmää myös ällöttävää meininkiin: kauniita kenialaisia tyttöjä ja poikia vanhojen ja rumien länkkäreiden kainalossa.

Viikonloppureissuiksi suosittelen Lake Naivashaa: kannattaa ottaa makuupussi, eväät ja teltta (jos ei ole telttaa, niin niitä voi vuokrata muutamista mestoista) mukaan ja yöpyä leirintäalueella. Ruoka leirintäaluiden ravintoloissa on kallista eikä kovin kaksista. Sitäpaitsi leirinuotiolla nautitut eväät Afrikan yössä ovat aika tunnelmallinen juttu. Myös Lake Baringo ja sen rannalla oleva kylä Kampi ya samaki ovat kivoja. Molemmilla järvillä voi tehdä veneretkiä, joissa voi nähdä hippoja, Baringolla myös krokoja. Lake Nakurun kansallispuisto on kuulemma kiva - asuin Nakurussa yli 2kk, mutta mulla ei ollut varaa mennä sinne.. Jonnekin ihan landelle matkaamista suosittelen kanssa. Tutustut ehkä Nairobissa paikallisiin, joilla on ainakin sukulaisia maalla ja jotka mieluusti vievät sinut katsomaan kotiseutuaan. Yksi mun reissun hauskimpia kokemuksia oli nukkua keittiömajassa kukkojen ja kanojen vieressä Ndorin-kylässä.

Olin Keniassa yksin ensin vapaaehtoistyössä Nakurussa ja sitten reissasin reilun kuukauden Keniassa ja Tansaniassa. Käytännössä olin aika vähän kuitenkin yksin, tutustuin koko ajan ihmisiin, joiden kanssa reissasin aina kappaleen matkaa. En kokenut oloani turvattomaksi - sillä kuuluisalla maalaisjärjellä selviää. Kerran matkatessani Nakurusta Mombasaan yödösällä heräsin keskellä yötä bussin pysähdyttyä Nairobissa. Olin ottanut piilarit pois, olin unenpöpperöinen, eikä yhtään tehnyt mieli mennä pissalle yksin, kun ulkona hengasi epämääräistä jengiä. Kysyin edessä istuvalta naiselta,joskos hän haluaisi tulla kanssani etsimään vessaa. Nainen suostui mielihyvin. Yleensäkin tutustumalla ja juttelemalla ihmisten kanssa tulee turvallisempi olo. Itse tykkäsin pukeutua säällisesti: mulla oli aina olkapäät ja polvet peittävät vaatteet reissatessa.

Hauskaa aikaa Keniassa! Itsekin lähden sinne heti, kun saan rahaa!

Ripple

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 09.06.2009, 16:46:08 »
Ihana lukea näitä juttuja! Olen itse suunnitellut reissaavani ensi kesänä Sambian kautta jonnekin, ja kyllä näiden teidän kertomustenne perusteella Kenia alkaa olla yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto. Mahtavalta kuulostaa!!

Ripple

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 09.06.2009, 16:50:48 »
Ja vielä Magdalenalle; itse etsin reissukavereita ensi kesäksi, jos semmoinen ajankohta kiinnostaa niin pistä mieleen! :) :) Mulla on topic tuolla matkaseuraa etsimässä osisossa.

dakos

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 21.07.2009, 00:16:47 »
Kannattaako viisumi hankkia etukäteen esim. Ruotsista vai saako sen Nairobin lentokentältä nopeasti ja helposti? Lento on perillä vasta kahden aikaan yöllä, eikä pitkä odottelu houkuttele. Entä mistä voi ostaa junaliput Nairobista Mombasaan? Monessa paikassa sanotaan, että ne kannattaa ostaa mahdollisimman hyvissä ajoin. Kenian rautatieyhtiöllä ei kuitenkaan ole netissä ostomahdollisuutta, eikä lippuja varmaan saa Nairobista kovin helposti juuri ennen joulua.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 21.07.2009, 10:25:37 »
Kannattaako viisumi hankkia etukäteen esim. Ruotsista vai saako sen Nairobin lentokentältä nopeasti ja helposti? Lento on perillä vasta kahden aikaan yöllä, eikä pitkä odottelu houkuttele. Entä mistä voi ostaa junaliput Nairobista Mombasaan? Monessa paikassa sanotaan, että ne kannattaa ostaa mahdollisimman hyvissä ajoin. Kenian rautatieyhtiöllä ei kuitenkaan ole netissä ostomahdollisuutta, eikä lippuja varmaan saa Nairobista kovin helposti juuri ennen joulua.

Sen saa hyvin helposti ja nopeasti lentokentältä, ainakin omien kokemusten mukaan. Varaa mukaan miel. tasaraha dollareita (25) niin ei tarvitse ainakaan rahan kanssa vekslata.

Me ostimme junaliput edellisenä päivänä suoraan rautatieasemalta. Silloin meille sanottiin, että eka ja tokaluokka ovat tuskin koskaan täynnä, ja kyllä siellä tyhjää olikin- meidän koko vaunussa oli yhteensä 4 ihmistä (olimme 2.luokassa) En tiedä, kuinka joulu asiaan vaikuttaa.
She rides rollercoasters but never screams

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #38 : 21.07.2009, 15:24:06 »

Sen saa hyvin helposti ja nopeasti lentokentältä, ainakin omien kokemusten mukaan. Varaa mukaan miel. tasaraha dollareita (25) niin ei tarvitse ainakaan rahan kanssa vekslata.

Viisumin saa nopsasta myös kentältä, mutta minun muistaakseni se maksoi 50 dollaria (v.2006)! Eli kannattaa ehkä tarkistaa tuo hinta jostain.

Junaliput ostin itse rautatieasemalta muutama viikko etukäteen, kerran vaihdoin lippuja ja sekin onnistui. Matkustin 1. luokassa kaverini kanssa. Lippuja varatessa kannattaa kysellä hinta ilman ateriaa. Menomatkalla kävimme syömässä, ei ollut kovin kummoista. Ilman ateriaa lippu oli paljon edullisempi (kannattaa tietysti tällöin ottaa omia eväitä, naposteltavaa)

habari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 21.07.2009, 16:05:32 »
Kyllä, kenian viisumi on nykyään 25 usd.