Tanne jaatiin... Ainakin toistaiseksi.
Elama on hyvinkin samanlaista kuin Suomessa. Elintaso samaa luokkaa, mutta kaikki on halvempaa kuin Suomessa. Toki palkkatasokin on samassa suhteessa sitten huonompi.
Joku kyseli tyomahdollisuuksista? Itse kavelin vain ravintolaan sisaan ja kysyin toita. Ei minkaanlaista tyokokemusta alalta ja tata nykya olen saanut jopa ylennyksen teamleaderiksi!

Mies teki alkuun kaikenlaisia hanttihommia, oli esim. benjikoneella toissa. Hetken haun jalkeen saikin hyvan tyopaikan sahkarimekaanikkona (on ihan patevyys hommaan) ja palkka huippuhyva. Suomalaisia ylipaataan arvostetaan tyomarkkinoilla taalla kovasti, eli kun vinkkaa olevansa Suomesta, niin tyonantajat tykkaa. Jos haluaa ihan WH-viisumilla muutaman kuukauden tehda toita, niin varmasti kaikenlaista hommaa loytyy.
Yleensa ihmiset eivat tieda paljoa Suomesta, mutta kylla sentaan sen verran, etta missa se on. Ja kun mainitsee Nokian olevan sielta kotoisin, niin jo silmat kirkastuu. Moni myos suomalaisia urheilijoita on osannut luetella, formula- ja rallikuskit tunnetaan, jalkapalloilijoita seka Paavo Nurmi!
Reissaaminen kannattaa todellakin hoitaa itse ajaen varsinkin jos on aikataulun kanssa kiiretta. Julkinen liikenne ei ole mikaan maan mainio ja moniin mielenkiintoisiin paikkoihin ei edes paase muuten kuin omalla autolla (esim. juuri ne tarkeimmat eli luontokohteet). Etelasaarta kovasti kaikki hehkuttavat. Me jumahdettiin heti alkumatkaan, eli Aucklandissa asustellaan, tehdaan toita ja ma jopa oon osa-aikaopiskelija. Ollaan sentaan Pohjoissaarta kierretty kiitettavasti ja on taallakin paljon nahtavaa. Etelasaarella ollaan pari kertaa kayty, mutta ei sen enempaa ehditty tyomatkan luonteen vuoksi reissaamaan. Sinne tosin on suunnitelmissa menna pidemmaksi aikaa kiertelemaan kunhan tassa nyt ehtii...
Aucklandiin en matkailijana jais sita paivaa pidemmaksi aikaa. Ruma ja liian iso kaupunki, jossa ei ole mitaan nahtavaa. Kun pikkasen kaupungin ulkopuolelle lahtee, niin jo alkaa jotain mielenkiintoistakin tulla vastaan. Aucklandissa kannattaa ehka kayda "tornissa", lautalla Devonportissa (pienen kylan tuntuinen lahio pohjoisrannalla) ja Rangitoto Islandilla (tulivuorisaari).
Me jaatiin tanne, koska saatiin heti taalta tyopaikat ja tarkoituksena oli jatkaa matkaa kun vahan rahaa on kasassa, mutta matkaa ei olla jatkettu ja nyt ollaan niin jumissa paikkaan just tyon ja opiskelun takia, etta oikein ei tassa vaiheessa voi edes miettia muualle muuttamista. Wellingtonista tykkasin tosi paljon ja siella haluaisin ehka asua. Mies ihastui Mt. Maunganuihin (Tauranga) ja letkeaan surffailumeininkiin. Etelasaaresta tosiaan en osaa sen enempaa kertoa, valitettavasti.
Niin, taalla (Aucklandissa ainakin) on tosiaan kolme kulttuuriryhmaa: kiwit, maorit ja kiinalaiset. Ketkaan ei tykkaa toisistaan

(Ehka hieman karjistaen...)
Jos jotain kiinnostaa, niin vastaan kysymyksiin mielellani, jos osaan.
- Opalia