Uusi-seelanti?

(Luettu 269528 kertaa)

Opalia

• Reissaaja
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #100 : 23.05.2007, 05:28:55 »
Tanne jaatiin... Ainakin toistaiseksi.

Elama on hyvinkin samanlaista kuin Suomessa. Elintaso samaa luokkaa, mutta kaikki on halvempaa kuin Suomessa. Toki palkkatasokin on samassa suhteessa sitten huonompi.

Joku kyseli tyomahdollisuuksista? Itse kavelin vain ravintolaan sisaan ja kysyin toita. Ei minkaanlaista tyokokemusta alalta ja tata nykya olen saanut jopa ylennyksen teamleaderiksi!  :)  Mies teki alkuun kaikenlaisia hanttihommia, oli esim. benjikoneella toissa. Hetken haun jalkeen saikin hyvan tyopaikan sahkarimekaanikkona (on ihan patevyys hommaan) ja palkka huippuhyva. Suomalaisia ylipaataan arvostetaan tyomarkkinoilla taalla kovasti, eli kun vinkkaa olevansa Suomesta, niin tyonantajat tykkaa. Jos haluaa ihan WH-viisumilla muutaman kuukauden tehda toita, niin varmasti kaikenlaista hommaa loytyy.

Yleensa ihmiset eivat tieda paljoa Suomesta, mutta kylla sentaan sen verran, etta missa se on. Ja kun mainitsee Nokian olevan sielta kotoisin, niin jo silmat kirkastuu. Moni myos suomalaisia urheilijoita on osannut luetella, formula- ja rallikuskit tunnetaan, jalkapalloilijoita seka Paavo Nurmi!

Reissaaminen kannattaa todellakin hoitaa itse ajaen varsinkin jos on aikataulun kanssa kiiretta. Julkinen liikenne ei ole mikaan maan mainio ja moniin mielenkiintoisiin paikkoihin ei edes paase muuten kuin omalla autolla (esim. juuri ne tarkeimmat eli luontokohteet). Etelasaarta kovasti kaikki hehkuttavat. Me jumahdettiin heti alkumatkaan, eli Aucklandissa asustellaan, tehdaan toita ja ma jopa oon osa-aikaopiskelija. Ollaan sentaan Pohjoissaarta kierretty kiitettavasti ja on taallakin paljon nahtavaa. Etelasaarella ollaan pari kertaa kayty, mutta ei sen enempaa ehditty tyomatkan luonteen vuoksi reissaamaan. Sinne tosin on suunnitelmissa menna pidemmaksi aikaa kiertelemaan kunhan tassa nyt ehtii...  :oops:

Aucklandiin en matkailijana jais sita paivaa pidemmaksi aikaa. Ruma ja liian iso kaupunki, jossa ei ole mitaan nahtavaa. Kun pikkasen kaupungin ulkopuolelle lahtee, niin jo alkaa jotain mielenkiintoistakin tulla vastaan. Aucklandissa kannattaa ehka kayda "tornissa", lautalla Devonportissa (pienen kylan tuntuinen lahio pohjoisrannalla) ja Rangitoto Islandilla (tulivuorisaari).

Me jaatiin tanne, koska saatiin heti taalta tyopaikat ja tarkoituksena oli jatkaa matkaa kun vahan rahaa on kasassa, mutta matkaa ei olla jatkettu ja nyt ollaan niin jumissa paikkaan just tyon ja opiskelun takia, etta oikein ei tassa vaiheessa voi edes miettia muualle muuttamista. Wellingtonista tykkasin tosi paljon ja siella haluaisin ehka asua. Mies ihastui Mt. Maunganuihin (Tauranga) ja letkeaan surffailumeininkiin. Etelasaaresta tosiaan en osaa sen enempaa kertoa, valitettavasti.

Niin, taalla (Aucklandissa ainakin) on tosiaan kolme kulttuuriryhmaa: kiwit, maorit ja kiinalaiset. Ketkaan ei tykkaa toisistaan  :lol: (Ehka hieman karjistaen...)

Jos jotain kiinnostaa, niin vastaan kysymyksiin mielellani, jos osaan.

- Opalia
enossa olevaa ohjelmistoa: HEL-LHR-LAX-SFO-AKL-BUE-AKL-???

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
Uusi-seelanti?
« Vastaus #101 : 26.06.2007, 14:14:14 »
Tervehdys kaikille!

Olin 2006 opiskelijavaihdossa Aucklandissa ja tuon ajan blogini löytyypi osoitteesta

http://tubelito.blogspot.com

Enemmän tuolla on juttuja itse matkustamisesta, ei niinkään hirveästi 'arjesta', mutta vaihtoon liittyvissä asioissa voin vastailla myös privana. Tietty muuhunkin :)

Blogi on järjestetty hieman tyhmästi (uusimmat ensin, vanhoja joutuu kaivamaan), mutta ehkä joskus saisin aikaiseksi järjestellä tuon itse vähän järkevämmäksi :) Sitä odotellessa, Archivesta pääsee käsiksi noihin vanhempiin teksteihin. Alussa ja lopussa matkahärdellejä muualta, helmi-elokuu 2006 NZ-aikaa :)

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #102 : 19.07.2007, 01:47:33 »
Paadyin sitten itsekin tanne talven keskelle Aucklandiin, vuoden paasta takaisin.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #103 : 19.07.2007, 16:58:32 »
Törmäillään! Liityn mukaan Uuden Seelannin eläjiin tammikuun alussa.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #104 : 21.07.2007, 07:27:21 »
Oikeesti? Hienoa, mennaan ehdottomasti oluelle taikka kaffelle!  :D

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #105 : 21.07.2007, 09:12:10 »
Kiinni veti! :wink:

reissumees

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #106 : 25.07.2007, 16:25:40 »
Korkataanpas tämä boordi ihan rehellisellä kysymyssarjalla, joka on suunnattu alan asiantuntijoille (ko. ajankohtana reissanneille / siellä asuville) sekä sammakkoprofeetoille.

Tulevan vuoden syyskuu (09/07).

Millaiset säät (noin lämpötilat, (vesi)sateet/(auringon)säteet) yms. ovat noin yleensä ottaen pohjois- ja eteläsaarta hellineet?

Isot kiitokset valaisevista tiedoista jo etukäteen.

finnkiwi

• Vieras
Uusi-seelanti?
« Vastaus #107 : 26.07.2007, 06:39:01 »
syyskuu ei nyt yleensa kovin upea saiden puolesta ole, se on alkukevatta ja vetta voi tulla varsin runsaasti eika lampotilatkaan viela paata huimaa!

kts lisatietoja http://www.tourism.net.nz/new-zealand/about-new-zealand/weather-and-climate.html

jos lampoa kaipaa niin ehdottamasti paras aika tulla tanne on tammi-helmikuu

Ämmi

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #108 : 28.07.2007, 23:44:21 »
Sanonpahan vaan , kun viime keväänä käväisin Uudessa Seelannissa, ettei ole sattuma että se on maailmankartalla "down under". Tän planeetan surkein kolkka. Epätoivoinen ilmapiiri.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #109 : 29.07.2007, 09:33:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Ämmi"
Sanonpahan vaan , kun viime keväänä käväisin Uudessa Seelannissa, ettei ole sattuma että se on maailmankartalla "down under". Tän planeetan surkein kolkka. Epätoivoinen ilmapiiri.

:lol:  :lol:  :lol:  No jopas on. Olisi kiva kuulla jotain perustelujakin talle.

No, ehkapa minullekin se epatoivoinen ilmapiiri aukeaa mullekin sitten myohemmin. Toistaiseksi olen viihtynyt ja kaikki on ollut tosi mukavia.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #110 : 29.07.2007, 12:18:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Ämmi"

Ohhoh, kiinnostuneena jään odottamaan lisäselvitystä tähän väittämään! Olet nimittäin ensimmäinen, jolta olen kuullut (pelkästään) haukkuja Uudesta Seelannista. :)

Janne Pyykkö

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Ihmemaa se on
« Vastaus #111 : 31.07.2007, 23:04:34 »
Kun nyt juuri liityin tänne foorumiin, niin sanottakoon, että Uudesta Seelannista (Eteläsaaresta) tuli vuoden alussa mun ihmemaani. Tässä mun blogi (sisältää mm. patikointia, melontaa ja pyöräilyä).

Onneksi olkoon teille kaikille, jotka siellä juuri nyt olette.

Terveisin,
-Janne

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #112 : 01.08.2007, 00:30:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"

Ohhoh, kiinnostuneena jään odottamaan lisäselvitystä tähän väittämään! Olet nimittäin ensimmäinen, jolta olen kuullut (pelkästään) haukkuja Uudesta Seelannista. :)

Kuulostipa oudon jyrkältä minustakin, mutta tapasin muutama päivä sitten Rotoruassa kanadalaisen naisen, joka on ollut vuoden maailmaa matkaamassa ja piti Australiaa sekä Uutta-Seelantia kumpaakin tosi masentavina paikkoina! Luulen vähän, että vuodenaika saattaa vaikuttaa... Itse oikeastaan pidän näistä talvi-ilmoista eikä ole liikaa muita turistejakaan häiritsemässä.  :D

PS. Sattuuko kukaan olemaan Wellingtonissa ja/tai jossain päin eteläsaarta tässä lähiaikoina?

-x-x-

• Tosireissaaja
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #113 : 01.08.2007, 14:49:28 »
Tarkoitus olisi lähteä Uuteen-Seelantiin lokakuun puolessa välissä reiluksi kolmeksi viikoksi. Ensin puolet ajasta tyttöystävän kanssa ja sitten toiseksi puoliskoksi porukat ja pikkusisko liittyvät seuraan.

Miten on, kannattaako lokakuussa tuollaisen 5 hengen seurueen varata hotellit etukäteen vai luottaa siihen, että tilaa löytyy. Tarkoituksena olisi siis kierrellä autolla ympäri maata ja ei välttämättä huvittaisi sitoa aikataulua ihan täysin ja Suomessa.

Alkupuoliskolla kahdestaan matkaamme kyllä tasan sinne minne nenä näyttää ja nukkuuhan sitä hätätapauksessa vaikka takapenkillä, mutta 50+ vuotiaat vanhemmat varmaan arvostaisivat sänkyjä ja huoneita, joissa ei ole niiden lisäksi kymmentä 18 v brittiä ryyppäämässä :D .
Vittuilu on välittämistä

Wompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi-seelanti?
« Vastaus #114 : 04.08.2007, 22:21:57 »
Miten on, kannattaako lokakuussa tuollaisen 5 hengen seurueen varata hotellit etukäteen vai luottaa siihen, että tilaa löytyy. Tarkoituksena olisi siis kierrellä autolla ympäri maata ja ei välttämättä huvittaisi sitoa aikataulua ihan täysin ja Suomessa.

Juuri heinäkuussa tuli tuolla kolme viikkoa pyörittyä ja hotellivaraus oli ainoastaan Aucklandia varten ja hyvä niin, koska motelleja löytyi pilvin pimein kaikista jonkin kokoista kaupungeista.

Kannattaa ottaa jostain turistiofficesta (tai me saimme sen autovuokraamosta) erillinen ilmainen paksu pumaska, jossa kaikki maan motellit on lueteltu. Helpotti kummasti, kun tiesi etukäteen, mistä päin mitäkin kaupunkia niitä piti hakea.

Motellien varustelu vaihteli hyvästä erittäin hyvään (jossain oli astianpesukone ja jossain DVD-player, johon sai respasta lainata elokuvia)

Kovin halpoja nuo eivät nykykurssilla ole; hinnat vaihtelivat 75-120NZ$.

W

finnkiwi

• Vieras
Uusi-seelanti?
« Vastaus #115 : 06.08.2007, 02:17:54 »
lokakuussa kylla pitaisi loytya tilaa ihan hyvin kun se ei ole viela sesonkiaikaa! kaikissa isommissa paikoissa on tukuttain motelleja ja kannataa aina tsekata www.wotif.com viimehetken hotellihinnat!

letukka

• Tosireissaaja
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #116 : 10.08.2007, 07:26:55 »

Alkupuoliskolla kahdestaan matkaamme kyllä tasan sinne minne nenä näyttää ja nukkuuhan sitä hätätapauksessa vaikka takapenkillä, mutta 50+ vuotiaat vanhemmat varmaan arvostaisivat sänkyjä ja huoneita, joissa ei ole niiden lisäksi kymmentä 18 v brittiä ryyppäämässä :D .[/quote]

viime vuoden lopulla siellä kolme kk.autolla kiertäen koko maan.asuimme backpackers hostelleissa.kahdenhengen huoneet n.20-30 nzd.kannattaa liittyä johonkin hostel ketjuun,esim BBH.saa alennuksia.eikä paljon tarvitse varailla etukäteen,joka kylässä on aina muutama hostel.

arien

• Reissaaja
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #117 : 30.08.2007, 06:47:18 »
Lainaus käyttäjältä: zeta

PS. Sattuuko kukaan olemaan Wellingtonissa ja/tai jossain päin eteläsaarta tässä lähiaikoina?

Eteläsaarella just olin, Wellingtonissa asustelen.

Etelässä oli tosi kivat kevätsäät, Wellykin rupeaa auringonpaisteessa pikkuhiljaa piristymään. Harmaus ja sade tuntuu vain kaukaiselta muistolta, mutta kyllä taas kohta sataa...
Täytyy sanoa, et kyllä pohjonen pikkasen masentavalta paikalta tuntuu jos on huono sää, mutta onneks siihen on pikku hiljaa tottunu.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #118 : 30.08.2007, 17:24:34 »
Lainaus käyttäjältä: arien
Lainaus käyttäjältä: "zeta"

Eteläsaarella just olin, Wellingtonissa asustelen.

Etelässä oli tosi kivat kevätsäät, Wellykin rupeaa auringonpaisteessa pikkuhiljaa piristymään. Harmaus ja sade tuntuu vain kaukaiselta muistolta, mutta kyllä taas kohta sataa...
Täytyy sanoa, et kyllä pohjonen pikkasen masentavalta paikalta tuntuu jos on huono sää, mutta onneks siihen on pikku hiljaa tottunu.

Minä en tuota kyllä kysellyt. Eipä tuo hirveästi haittaa, mutta voisit korjata lainauksesi.

arien

• Reissaaja
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #119 : 02.09.2007, 10:25:53 »
pikku moka, sori :)