Uusi-seelanti?

(Luettu 266024 kertaa)

poppis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sandranikola@hotmail.com
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #120 : 03.11.2007, 12:46:51 »
Hejsan hopsan,

ladotaan tähän nyt sitten kaikki kysymykset jotka ovat paluun jälkeen pyörineet mielessä (vietin kesän Uudessa-Seelannissa).

I.Haluan muuttaa Uuteen-Seelantiin väliaikaisesti, ja W&H-viisumi on suunnitelmissa. Olen siitä vähän omalaatuinen reissaaja että tykkään asettua yhteen paikkaan pidemmäksi aikaa, tasaisin väliajoin maisemaa vaihdellen sensijaan että menisin Nuuskamuikkus-tyylillä pitkin poikin. Asumisjärjestelyt ja sensellaiset eivät tuota ongelmia, mutta haluaisin sisäyttää vuoteen jotain akateemistakin. Yliopisto ei tule kysymykseenkään (liian kallis, liian pitkä opiskeluaika) - mitä muuta vaihtoehtoja löytyy? Järjestetäänkö sielläpäin minkään alan kursseja (olen aika moniruokainen) jotka ovat lyhyempikestoisia eivätkä kukkarolle ihan älyttömän raskaita?

II.Työnteosta: oletteko noudattaneet sitä kolmen kuukauden sääntöä (vai pystyykö sitä edes kiertämään)? Onko kukaan siirtynyt W&H-viisumilta suoraan työviisumille jos paikka on löytynyt (onko tämmöinen edes mahdollista, täytyykö pompata Ausseihin anomaan sitä)? Minkä alan duuneja isoista kaupungeista löytyy?

III. Olin vaihtarina '05 opiskelijaviisumilla, ei kai tämä vaikuta W&H-viisumin saamiseen?

IV. Paljonkos meitä suomalaisia asustelee Wellingtonissa? Olisi mielenkiintoista jutella samanhenkisten ihmisten kanssa jotka jo ovat sinne päässeet. Työnteosta, kulttuurista, Wellingtonin yöelämästä, musiikkiskenestä, extremeurheilusta ja pomppimisesta muualla, jatkosuunnitelmista, yleisestä vitutuksesta immigrationin kanssa...

V. Elämiskulut kaupungissa, mikä lienee meno/tulo-suhde (mikäli siis töissä käyt)?

Tossa kai noi tämän hetken oleelliset, eiköhän tässä lisää pohdittavaa jossain vaiheessa ilmene. Tackar.

finnkiwi

• Vieras
Uusi-seelanti?
« Vastaus #121 : 05.11.2007, 22:42:06 »
Moikka,
yritan vastailla noihin sun kysymyksiin :)

Lainaus käyttäjältä: "poppis"

I. Yliopisto ei tule kysymykseenkään (liian kallis, liian pitkä opiskeluaika) - mitä muuta vaihtoehtoja löytyy? Järjestetäänkö sielläpäin minkään alan kursseja (olen aika moniruokainen) jotka ovat lyhyempikestoisia eivätkä kukkarolle ihan älyttömän raskaita?

No onhan taalla toki vaikka minkalaisia kouluja ja kursseja, lehdet on pullollaan mainoksia! katso vaikka taalta lisatietoja http://www.studyingnewzealand.com

II.Työnteosta: oletteko noudattaneet sitä kolmen kuukauden sääntöä (vai pystyykö sitä edes kiertämään)? Onko kukaan siirtynyt W&H-viisumilta suoraan työviisumille jos paikka on löytynyt (onko tämmöinen edes mahdollista, täytyykö pompata Ausseihin anomaan sitä)? Minkä alan duuneja isoista kaupungeista löytyy?

en tieda tosta W&H viisumi-jutusta mitaan.. opiskeluviisumilla kasittaakseni saa jaada tanne etsimaan tyopaikkaa joksikin aikaa, mutta tsekkaa ihmeessa tarkkaan immigrationin sivut

typaikoista... eikohan ne ole samat kuin Suomessa ulkomaalaisille :D eli ravintolat, hotellit, siivousfirmat sun muut jos sulla ei ole kokemusta. jos osaat hyvin englantia niin sitten voisi olla myos puhelinmyyntia yms.

katso vaikka taalta casual jobbeja: http://www.backpackerboard.co.nz/work_jobs/casual-work-new-zealand.php

IV. Paljonkos meitä suomalaisia asustelee Wellingtonissa?

Wellingtonista en tieda, taalla Aucklandissa on joku satakunta. Luulisin etta WLGssa paljon vahemman.

V. Elämiskulut kaupungissa, mikä lienee meno/tulo-suhde (mikäli siis töissä käyt)?

no vaikea sanoa, mutta perusmenoja ois ainaskin:
- kamppa (shared) alkaen $100/vko
- bussilippu n $100/kk
- ruokaan (supermarket) ~$50-100/vko, takeaways $5-10/safka
- kannykka (kalliimpaa kun Suomessa) tosi vaikea sanoa paljonko $$
noilla ainakin alkuun paasee :D

tervetuloa tanne vaan! miksi muuten Wellington? itse en sinne muuttaisi mistaan hinnasta :)

poppis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sandranikola@hotmail.com
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #122 : 06.11.2007, 18:28:12 »
Lainaus
tervetuloa tanne vaan! miksi muuten Wellington? itse en sinne muuttaisi mistaan hinnasta :)

Kiitos vinkeistä. Asustelin vuoden Wellingtonin lähiseuduilla eli siellä on "perhettä" ja tuttavapiiri, ja lisäksi olen ihan mahdottoman rakastunut kaupunkiin - sopivan kokoinen, monipuolinen kulttuurielämä, mukavat ihmiset ja ilmapiiri ja hyvä basecamp jos haluan etelä-saarelle lähteä tutkimaan. Hassua, itse en taas missään nimessä haluaisi asua Aucklandissa. :D Jotenkin liian kolkko ja kasvoton kaupunki, ja ihmiset tuntuvan olevan vahvasti ryhmittyneitä etnisyyden mukaan. Tai ehken vaan viettänyt siellä tarpeeksi aikaa päästäkseni ensivaikutelmaa syvemmälle. Ihan mielenkiinnosta, mikset itse haluaisi Wellingtonissa asustaa?

finnkiwi

• Vieras
Uusi-seelanti?
« Vastaus #123 : 06.11.2007, 22:23:42 »
Ihan mielenkiinnosta, mikset itse haluaisi Wellingtonissa asustaa?

No jaa, siella on kylla ihan kiva kayda, mutta jotenkin siita jaa kylma ja byrokraattinen fiilis :D ja Aucklandiin verrattuna silmiinpistavan 'valkoinen' katukuva, kun taalla on aika multikultturelli ilmapiiri.
Ilmasto WLGssa ei myoskaan iske, olen pari kertaa sattunut sinne todella jarkyttavien sademyrskyjen aikaan.
Tykkaan kylla WLGn keskustasta kun siella on kiva kavella, shoppailla ja istuskella kahviloissa. Taalla AKLssa keskusta on aika p:sta mutta sitten taalla on tusinoittain kivoja 'lahiokeskuksia' (Ponsonby, Devonport, Mission Bay, Mt Eden ym) joihin on kiva tehda viikonloppuvisiitteja :)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #124 : 07.11.2007, 16:01:59 »
Mun mielestä just Aucklandin keskusta on ihan huippu, rakastan kävellä Queen Streetiä ees sun taas... Ja se cinema, ah!! Mitä muistoja sinne liittykään, Sormusten herroista ja etenkin seurasta jonka kanssa niitä katsoin :).

Wellingtonissa en ole vielä käynyt niin en osaa sanoa, mutta eiköhän tuo korjaannu ensi vuonna.

Mona

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #125 : 30.11.2007, 23:11:05 »
Hei kaikki extremeharrastajat ym. pörrääjät.

Sattui silmään tuo luonto-opas/vaellusopas-koulutus aiemmilta sivuilta. Näitä luontoliikunta-lajeja harrastetaan sitten enemmänkin Uudessa-Seelannissa?

Tietääkö kukaan pitempään oleskellut tai satunnainen matkailija kiipeilystä ja sen harrastamisesta ko. maassa? Entäpä noista oppaan koulutuksista? Ja kuinka yleispäteviä koulutukset ovat? Eli ovatko vaan tällaisia "tule meille töihin niin me opetamme sinut kävelemään rinkka selässä ja lukemaan karttaa"?

Jos joku vielä tätä keskustelua lukee niin kiitollinen olisin vastauksista.  :wink:

Tirlittan80

• Aloittelija
    • Profiili
Kylla meita suomalaisia on jopa UUdessa-Seelannissakin ;)
« Vastaus #126 : 10.12.2007, 10:56:59 »
Kia ora!
Totta se on siis, olen itse talla hetkella Blenheimissa, Uuden-Seelannin etelasaarella. Reilun kuukauden olen nyt ollut maassa ja kokonaisuudessaan vietan taalla ehka vuoden.. Taalla tuntuu olevan todella paljon nahtavaa, varsinkin kun vertaa Suomeen, joka ei ole kovin paljon pienempi maa kuin tama. Luonto on paikoin aivan uskomattoman kaunista ja eksoottista. Etela-saaren pitaisi olla viela kauniimpi, joten odotan innolla etta paasen enemman kiertelemaan taalla. Myos viinien harrastajalle taalla riittaa aktiviteetteja, viinintuotantoa on paljon ja hinta/laatusuhde on yleensa kohdallaan. :)

Olisi kiva tietaa ihan mielenkiinnosta, keita muita meikalaisia taalla pain maailmaa palloilee ja voisihan sita vaikka kayda joskus kahvilla/oluella/viinilasillisella maanmiehen/-naisen kanssa? :)

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi-seelanti?
« Vastaus #127 : 10.12.2007, 11:51:10 »
Tirlittan - Minulla suunnitelmissa tulla sille suunnalle jossain vaiheessa ensi vuonna, voipi kyllä mennä loppuvuoden puolelle kun matkakassaa täytyisi varmaan vielä hieman kartuttaa...

Millaiselta työtilanne siellä vaikuttaa,oletko etsinyt töitä? oletan että wh-meinigillä olet matkassa :)

Mistä varasit lennot, paljon maksoit? Alkuvuodesta taitaa olla aika vaikeaa enää löytää kohtuuhintaisia lentoja...:(

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #128 : 16.12.2007, 10:33:02 »
Mä oon Dunedinissa ja varmaan ennen joulua oon liftailemassa Christchurchin suuntaan jos jaksan. Ollaan varmaan menossa vaeltamaan ennen uuttavuotta, mut muuten varmana roikun siellä jonkun viikon ennen kun lähden taas pohjoista kohti, helmikuussa pitäis olla Whangareissa ja maaliskuussa Aucklandissa. Jos joku haluaa lähteä kahville tai jotain niin lähden mielelläni, kannattaa laittaa mielummin privaa niin saan meiliin ilmoituksen kun en oikein näitä keskusteluja ole jaksanut lueskella.

kipinä

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #129 : 20.01.2008, 00:13:34 »
Moi!

Olen kovasti suunnittelemassa matkustamista Uuteen-Seelantiin loppukesästä/alkusyksystä, tässä kevään ja kesän ensin rahavarastoja keräillessä..

Aikomuksenani olisi siis hakea WH-viisumia ja vuoden ajan matkustella niin Pohjois- kuin Eteläsaarellakin ja koittaa kokea Uusi-Seelanti kokonaisuudessaan. Olen katsellut Pohjois-Saarelta farmitöitä, siis näitä joissa majoituksen ja mahdollisesti ruoankin saa farmitöissä päivittäin avustamalla(FHiNZ; Farm Helpers in New Zealand).
Etelä-Saarta on kehuttu paljon, joten seuraavaksi tarkkailun alle pääseekin se. Tarkoituksena olisi kuitenkin siis eri puolilla maata matkaaminen ja kaiken sen kauneuden kokeminen mikä vain on mahdollista tuolla reissulla nähdä.

En tiedä kauheasti tämän keskustelun elinvoimaisuudesta enää, (viimeisin viesti ei ollut kuitenkaan niin kauhean vanha) joten toivoisinkin että jos joku kokeneempi ja viisaampi täällä vielä lueskelee, niin viitsisitte vastata jotenkin: kaikenlaiset kokemukset, hyvät neuvot ja kertomukset ovat enemmän kuin tervetulleita  :)

Kiitos kaikille niille jotka jaksavat vastata! :)

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi-seelanti?
« Vastaus #130 : 20.01.2008, 22:38:56 »
Täällä toinen jonka suunnitelmissa matkata Uuteen Seelantiin syksyllä tai alkutalvesta wh-viisumilla, kunhan matkakassaa on ensin hieman kasvatettu. Toiveissa olisi saada töitä esim. ratsastusvaellusoppaana, kun siitä on melko paljon aiempaa kokemusta. Onkohan paikkoja vaikea saada, kenelläkään kokemusta?

kipinä

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #131 : 21.01.2008, 16:35:16 »
suikka hoi!
Minnepäin Uutta-Seelantia olet suuntaamassa?
Kiinnostuin vain, kun suunnitelmissasi nyt näyttäisi olevan enemmänkin yhtäläisyyksiä, itse meinaan nimittäin myös koittaa saada farmeilta töitä juurikin noiden hevosten kanssa. Alustavasti ajattelin ainakin, että jos alkuun pääsisi koittamalla sellaista katto pään päälle+ruoka kunhan auttelet farmin töissä-systeemiä. Mutta jos siitä saisi ihan palkallisen työn, olisi se tietenkin vielä kivempi.

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi-seelanti?
« Vastaus #132 : 21.01.2008, 17:50:30 »
Ei mulla vielä mitään tarkempaa suuntaa ole, varmasti tarkoitus olisi nähdä mahdollisimman paljon maata ja olla niin kauan kuin rahat/viisumi riittää, ja töitä tietysti siis myös.

Hevospaikkoja löytyy muuten aika usein Uudesta Seelannista myös yardandgroom.comista, kannattaa seurailla! Itse olen sitä kautta bongaillut tosi hyviä paikkoja euroopassa, joista yhteen olen itse asiassa juuri suuntaamassa muutamaksi kuukaudeksi.. ;)

Milloin sinulla on lähtö suunnitelmissa?

kipinä

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #133 : 21.01.2008, 18:30:01 »
Oon suunnitellut lähtöä tuonne alkusyksylle, kevät ja kesä menee rahoja keräillessä.

Kiitos vinkistä, pitääkin käydä kattoon tuolta!

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Uusi-seelanti?
« Vastaus #134 : 22.01.2008, 00:06:26 »
sitten tietysti ollaan taistelemassa samasta paikasta :D

Kuinka pitkäksi aikaa olet suunnitellut meneväsi ja millaisella budjetilla? Itselläni siis ei ole tarkkaa suunnitelmaa ajasta, riippuu niin monista asioista. Uudesta Seelannista olisi sitten mahdollisesti tarkoitus jatkaa Australiaan, paitsi jos sattuu jotain muuta houkuttelevaa löytymään..:) Omaksi budjetikseni yritän kasata lentojen lisäksi n. 4000€, sillä mennään niin kauan kuin pystytään.

kipinä

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #135 : 22.01.2008, 16:51:46 »
Hahaa :D

Elikkäs olen miettinyt vuoden WH -viisumia, mutta niin, suunnitelmat nyt voi tietenkin vielä muuttuakin.

Olen vähän samoilla linjoilla, aloitan työskentelyn heti huhtikuussa jos mahdollista, joten rahaa keräillään sitten sinne elokuulle asti jos töitä vaan riittää. Mieluummin kunnolla rahaa kuin just riittävästi, toisella puolella maapalloa on vähän tuskaiset paikat huomata rahojen loppuneen ja jos vielä sattuu sellainen kömmähdys, että töitäkään ei just sillä sekunnilla saa.
Tuollaisin kauhukuviin oon kuitenkin varautunut ihan silläkin, että kokeilisi tätä farmityöskentelyä jonkin aikaa, eli ei palkkaa mutta katto pään päälle ja ruoka.

Ja myös minulla se Australia oli aatteissa, on kai siellä nyt käytävä kun tuonne asti lähtee. Ja mistäs sitä ikinä tietää minne siitä sitten jatkaa, jos rahaa vielä vaan löytyy..

Hei minnekäs päin maailmaa olet nyt menossa sitten? Kattelin tota antamaas sivustoa, oli kyllä ihan näppärä, kiitos vielä!

Iso-J

• Aloittelija
    • Profiili
Uusi-seelanti?
« Vastaus #136 : 30.01.2008, 12:05:35 »
Lainaus käyttäjältä: "finnkiwi"
Aucklandiin verrattuna silmiinpistavan 'valkoinen' katukuva, kun taalla on aika multikultturelli ilmapiiri.

Joo tiedan mista puhut. Mua kanssa arsytti, kun kavin Afrikassa ja siella oli katukuva silmiinpistavan 'musta'.

austinpowers

• Aloittelija
    • Profiili
    • Blogi
Vs: Uusi-seelanti?
« Vastaus #137 : 21.03.2008, 21:09:57 »
Moro, täytän huhtikuussa 30v. ja kyselisin onko mahdollista hakea NZ visaa vielä, ja koska minulla on mahdollsita lähteä? voinko lähteä esim. 2009 ennen kuin täytän 31v?
t: Oravanpyörä
3/2009-> New Zealand

joaliina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #138 : 24.03.2008, 06:16:26 »
Voit hakea working holiday viisumia juuri niin kauan kuin olet tuon 30v. eli sinulla on aikaa hakea viisumi viela ensi vuonnakin.  Ja se on voimassa vuoden siita paivasta kun se myonnetaan eli kaytannossa voit olla jopa melkein 32v. kun sen kaytat.

Toivottavasti ei tullut valehdeltua ihan kauheasti  ;) Mutta noin se kaytannossa menee, etta piisaa kun hakiessa olet alle 31v.

Ja sellaiset terveiset, etta tanne vaan, taalla on mahtavaa!
hkä otin, ehkä en, so not kunhan hyppy kulkee! -M. Nykänen

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #139 : 24.03.2008, 07:36:23 »
Voit hakea working holiday viisumia juuri niin kauan kuin olet tuon 30v. eli sinulla on aikaa hakea viisumi viela ensi vuonnakin.  Ja se on voimassa vuoden siita paivasta kun se myonnetaan eli kaytannossa voit olla jopa melkein 32v. kun sen kaytat.

Se menee juuri näin! Olen lähdössä viettämään omat 32v synttärini NZeen parin viikon kuluttua. WH-viisumia hain siis juuri ennen 31v synttäreitäni. WH viisumin myöntämisestä on vuoden verran aikaa saapua maahan ja maahan saapumisesta on vuoden verran aikaa olla maassa.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 - 01/12/2015