Uusi-seelanti?

(Luettu 266103 kertaa)

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Uusi-seelanti?
« Vastaus #160 : 27.11.2008, 23:20:34 »
Vaikka lähtööni on jotain pari kolme vuotta, kyselisin nyt silti siitä, onko porukoilla ollut lemmikkiä mukana? Minähän en omaa koiraani Suomeen jätä, joten sikäli jos lähden NZ:ään kolmeksi kuukaudeksi lomailemaan ja siinä sivussa tekemään työtä, onko koiranpito mahdollista?

Hankalaa ja erittäin kallista:

http://www.emigratenz.org/moving-pets-to-new-zealand.html

horros

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #161 : 27.11.2008, 23:38:49 »
Ei se koira varmaan nauti kolme kuukautta hoitolassa olostakaan. Veikkaan että se valitsisi minut ja kahden vuorokauden piinan 90 vuorokauden asemasta.

Jep, tiedän kyllä mikä paperisota siitä tulisi ja miten paljon se kukkaroa rasittaisi. Olen jo jokin aika sitten hieman perehtynyt tähän kuljetukseen, nyt vain tahdon tietää miten paikanpäällä asiat luistaisivat.

RookieTraveller

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 11.12.2008, 03:13:56 »
Kerran Sotureita leffa on Uudesta Seelannista joten voihan tuo melkosen rikollinen paikka ollakkin jos siihen leffaan on uskominen. Helvetisti kaistapääjengejä joille poliisi ei mahda mitään ja slummeja... Toisaalta jos taru sormusten Herrasta on uskominen niin maalla on kaunista ja turvallista.

Haluaisin helvetisti mennä käymään mutta liian kallista :(
Vaikken ole edes käynyt niin jotenkin sellainen fiilis että lottopotin voitettua sinne tukikohdan tekisin suomen sijasta.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #163 : 11.12.2008, 03:27:15 »
Hihhih, ei täällä nyt ihan semmoista ole kuin siinä leffassa. Jengiytymistä kyllä on, jo ala-asteella lapset ryhmittäytyvät ja ongelmia on, mutta kun pitää järjen päässä täällä on turvallista. Varashälytin on kyllä talossa... Mutta pelätä ei normaalielämässä tarvi.

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #164 : 12.12.2008, 06:48:53 »
Omalle kohdalle ei ole viela sattunut, mutta kuulemma mukaan jotkut paikalliset kayttavat kyseisen elokuvan - Kerran Sotureita - mainetta hyvakseen ja pelottelevat turisteja huvikseen.

Lisaksi olin kuullut huhuja ennen maahan saapumistani etta Uusi-Seelantilaiset ovat maailman surkeimpia ratin takana ja se kylla pitaa paikkansa! Katua ylittaessa saa aidosti olla todella varovainen ja muutaman bussikuskin kyydissa on tosissaan hirvittanyt.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #165 : 12.12.2008, 12:36:08 »
Kyllä juu niitä koiranleukoja maorinuorukaisista löytyy  ;D. Pitää vaan osata suhtautua oikealla tavalla.

Bussikuskit on hauskoja täällä, kuka laulaa, kuka aukoo ovea kesken matkan "tuulettaakseen", kuka poikkeaa reitiltä viedäkseen väärään bussiin hypänneen kotiinsa, kuka puhuu kännykkään koko matkan (!).

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #166 : 14.12.2008, 06:55:35 »
Kyllä juu niitä koiranleukoja maorinuorukaisista löytyy  ;D. Pitää vaan osata suhtautua oikealla tavalla.

Noniin, olisi pitanyt koputtaa puuta edellista viestia kirjoittaessa. Paikka: Whakatane, Bay of Plenty ja taalla nayttaa paikallisen nuorison harrastuksena olevan p*lluralli kylan ainoan ostoskeskuksen ympari ja harvakseltaan nakyvien turistien pelottelu koiraleukoineen.  :-\

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #167 : 14.12.2008, 08:28:25 »
No juurikin Bay of Plentyn alueella oon tavannut ne pelottavimmat  :o. Mitähän ne pistää vesijohtoveteen siellä...

Jo'ann

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - sus_sky@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #168 : 15.12.2008, 04:18:41 »
Onko kellään kokemusta esim kiwi experinces ja magic bussiyhtiöiden passeista ja niiden meiningistä? Yksin oon menossa, joten ajattelin, että noista löytyis ainakin seuraa, mutta toisaalta en jaksais sellasta jatkuvaa bilebussia

Matkustin pari vuotta sitten magic bussilla, yksin parin viikon ajan. Mahtava reissu  ;D porukka oli saman henkistä ei mikään bilitys bussi (toisin kuin kiwi experincellä oli maineena tuolloin). Usein vietettiin iltaa yhdessä porukalla, etenkin jos suurin osa yöpyi samassa hostellissa. Lipun ostaessa oli saanut magic bus kirjasen josta löytyi yhtiön suosittelemat hostellit. Kuski kysyi aina jossain vaiheessa matkan aikana missä ihmiset halusivat yöpyä ja varasi huoneet, etukäteis varausta ei tarvinnut ainakaan vuodenvaihteen tienoilla. Kuskit myös suosittelivat tiettyjä hostelleja. Toki muissakin paikoissa sai yöpyä mutta joutui varautumaan kävelemään tms. niinhin, kuski vie vain kirjassa oleviin paikkoihin tai niiden lähettyville. Uusi-Seelantilaiseen tapaan kuski selosti paljon ja bussit pysähtelivät mitä erikoisimmissa nähtävyyspaikoissa. Reitit ja bussi yhteydet (päivittäin) tarpeeksi tiheitä, ainakin minun pikareisulle maan halki. Bussissa sai myös hyviä matka vinkkejä missä kannattaa käydä. Itse aloitin riessun Queenstowinsta joten pohjois saaren osalta suunitelmat muuttuivatkin aika paljon matkan aikana.

Voih, ku jonain päivänä pääsisin viellä takaisin paremmalla ajalla....

_wendy_

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #169 : 28.12.2008, 18:22:15 »
hei ihan tuli vaan semmonen asia mieleen siellä ei kovin kauan sitten olleet ja muutkin jos tietoa on, kuinka hyvin tulisin toimeen visa electronilla? mitä suosittelisitte ottamaan käteistä mukaan 1,5kk reissulle? minä niin mielelläni maksaisin kortilla aina kun pystyy mutta kun se ei varmaan aivan kaikkialla kuitenkaan toimi.

Tontttu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Tonin reppureissut
« Vastaus #170 : 28.12.2008, 22:51:49 »
hei ihan tuli vaan semmonen asia mieleen siellä ei kovin kauan sitten olleet ja muutkin jos tietoa on, kuinka hyvin tulisin toimeen visa electronilla? mitä suosittelisitte ottamaan käteistä mukaan 1,5kk reissulle? minä niin mielelläni maksaisin kortilla aina kun pystyy mutta kun se ei varmaan aivan kaikkialla kuitenkaan toimi.
Omista kokemuksista en osaa sanoa yhtään mitään, kun en tuolla lähelläkään ole käynyt. :) Mutta tässä linkki, jonka kautta löydät kaikki visa-automaatit:
http://visa.via.infonow.net/locator/global/jsp/SearchPage.jsp

Näetpähän ainakin, että missä sitä rahaa pystyy nostamaan :)
Carpe diem.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #171 : 28.12.2008, 23:08:45 »

Visa Electron käy, mutta ei läheskään kaikkialla. Hommaa hankaloittaa se, ettei ainakaan 2006 vielä missään ollut tarroilla ilmoitettu erikseen, käykö Visa Electron (ovissa/tms oli pelkät Visa ja MasterCard -tarrat). Varmuuden sai usein vain kysymällä. Kannattaa tarkistaa Tontun laittama linkki, jospa sieltä selviäisi jokin yhteneväinen linja :)

Kuinka pitkäksi aikaa olet menossa Uuteen-Seelantiin? Jos olet esim W&H-viisumilla, kannattaa varmasti hommata paikallinen tili. Suurimmista pankeista saa Eftpos-kortin ilmaiseksi, joka vastaa Suomen pankkikorttia ja käy kyseisessä maassa kaikissa toimipaikoissa, joissa kortti ylipäätään hyväksytään maksuvälineenä. Kaikista helpoin mielestäni :)

isa03k

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #172 : 01.01.2009, 15:36:48 »
Hei paljonko te ootte kayttany Magic Bussissa tai naissa muissa kahden viikon tms. ymparireissuissa? Mulla on topikki tuolla, http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=17380.20 jossa oikeestaan enemman NZ-asiaa ku topikkinsa ;) Ostin ihan alussa ku tulin tanne ja Magicilla oli 50% off-tarjous niin tommosen minimi 16pv bussipassin, ja yritan pahkailla kaytanko sen... Aina tietty ku lukee ihmisten juttuja jotka suunnittelee pitkaan tanne tuloa ja itse hatapaissaan Ausseista loikkasin rahattomana ku viisumi loppu siella ja painanu tassa toita (huonolla) palkalla Aucklandissa koko taalla oloajan. Eli oisko ihan hullua jattaa koko Uus-Seelanti valiin? No reissussa oon ollu jo 19kk, tuolta topikista loput. ;)

Mulla ei ois varaa laittaa 12-15pv ku korkeintaan joku 450e... Suunnitelmana ois lahtea Aucklandista ja etela-saari ja takasin tullessa tulla suoraan paikallisbussilla Wellingtonista Aucklandiin. Tossa ku selailin magicin kirjasta niin rupes hirvittamaan.. noh tosin kiwi-dollarin kurssi on tosi huono, 450e on 1100 dollaria.. Mut kaikki maksaa ihan hirveesti! Pelkka majotus 10e pv 120-150, ruoka sama vah. per paiva siina jo 300 eli aktiviteetteihin jais 150... etta silleesti, siihen kariutuu jo mun suunnitelma. Ironista sikali ku oon hostellin respassa ollu tassa 5kk toissa ja vastailen ihmisten kyselyihin matkustamisesta taalla ja myyn eri bussipasseja yms. ;)

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #173 : 12.01.2009, 02:33:15 »
Kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin, tarkoituksena nauttia luonnosta ja ulkoilusta mahd paljon.

Etelä- vai pohjoissaarelle?
Ostaa vai vuokrata auto? Mistä?
Vuokrata kämppä jostain keskeisestä kaupungista (mistä) vai kierrellä (kalliista) majoituksesta toiseen ympäri maata?

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #174 : 12.01.2009, 11:23:28 »
Kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin, tarkoituksena nauttia luonnosta ja ulkoilusta mahd paljon.

Vuokrata kämppä jostain keskeisestä kaupungista (mistä) vai kierrellä (kalliista) majoituksesta toiseen ympäri maata?

Puolitoista vuotta Christchurchissa asuneena suosittelen Etelä-Saarta. Ja ehdottomasti vuokra-auto; kuukauden reissu on liian lyhyt auton ostoa ajatellen. Kokeile Go Rentals -nimistä firmaa; itsellä varattuna keskiluokkaa isompi japsi ja hinta huhti-toukokuulle kuudelta viikolta noin 1000 NZD. Kuukaudeksi tuskin kannattaa asuntoakaan vuokrata, sillä edullista majoitusta löytyy paikasta kuin paikasta, lähinnä motelleja sekä BP-mestoja.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2009, 11:29:42 kirjoittanut culture »

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #175 : 12.01.2009, 12:00:26 »

Puolitoista vuotta Christchurchissa asuneena suosittelen Etelä-Saarta. Ja ehdottomasti vuokra-auto; kuukauden reissu on liian lyhyt auton ostoa ajatellen. Kokeile Go Rentals -nimistä firmaa; itsellä varattuna keskiluokkaa isompi japsi ja hinta huhti-toukokuulle kuudelta viikolta noin 1000 NZD. Kuukaudeksi tuskin kannattaa asuntoakaan vuokrata, sillä edullista majoitusta löytyy paikasta kuin paikasta, lähinnä motelleja sekä BP-mestoja.

7kk Aucklandissa asuneena suosittelisin ehdottomasti myös Etelä-saarta (mihin vuodenaikaan olet menossa?). Komeammat maisemat, ja enemmän näkemisen arvoisia paikkoja(?). Aucklandissa voi ehkä päivän pari viettää, jos/kun lennot sen kautta. Toisaalta kyllä Aucklandissa ja Pohjois-saarellakin tekemistä ja näkemistä riittää :)

Autoa ei tuoksi ajaksi kannata ostaa, sillä sen myymiseen kuluu jo helposti kuukauden päivät. Noita pienempiä autovuokraamoja on Uudessa-Seelannissa useampia, Go Rentalsin lisäksi kokemusta on Ezy Rentalsista ja Pegasus Rentalsista. Kenenkään suhteen ei minkäänlaisia ongelmia.

Jos olet menossa kuukaudeksi ja kiertelet ympäriinsä, miten olisi hostellimajoitukset? Voit kulkea mielen mukaan ja etenkin off-seasonilla vapaita huoneita/punkkia löytyy varmasti sisäänastelemalla. Jos haluat kuitenkin jonkun isomman kaupungin baseksi, Etelä-saarella Christchurch voisi olla hyvä valinta.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #176 : 12.01.2009, 14:23:52 »
Mä taas olen vannoutunut Auckland-fani, en voisi kuvitellakaan asuvani muualla täällä... Tai ehkä vähän aikaa. Mutta jos luontomatkailu kiinnostaa enemmän kuin kaupunkiympäristöt niin suosittelen minäkin eteläisempää saarta.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #177 : 12.01.2009, 16:01:51 »
Mä taas olen vannoutunut Auckland-fani, en voisi kuvitellakaan asuvani muualla täällä... Tai ehkä vähän aikaa. Mutta jos luontomatkailu kiinnostaa enemmän kuin kaupunkiympäristöt niin suosittelen minäkin eteläisempää saarta.

Itse tykkään/tykkäsin Aucklandista myös, kaupunkina Auckland on mielestäni jopa viihtyisä kaikkine kaupunginosineen (erityisesti Parnell ja Devonport) :)  Toki se on aivan erityyppinen kaupunki kuin esimerkiksi Christchurch. Yleinen mielipide tuntuukin suosivan Aucklandia enemmänkin välietappina. Riippuu siitä, mitä hakee.

Jos lähtee Uuteen-Seelantiin lomailemaan, en jäisi Aucklandin ympäristöön vaan suuntaisin joko Etelä-saarelle, tai sitten Pohjois-saaren Cape Reinga / Bay of Islands / Coromandel -tienoille. Luontomielessä siis suosittelen Etelä-saarta, mutta asuminen kaupungissa työn tai opiskelun kannalta on asia erikseen :)

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #178 : 13.01.2009, 00:16:47 »
Itse tykkään/tykkäsin Aucklandista myös, kaupunkina Auckland on mielestäni jopa viihtyisä kaikkine kaupunginosineen (erityisesti Parnell ja Devonport) :) 

Mielipiteita on kummasti erilaisia. Omasta mielestani Auckland oli aivan karmea kaupunki kaikilla mahdollisilla tavoilla. Arkkitehtuurillisesti tuntui kuin kukaan ei olisi ollut valvomassa rakennusten suunnittelua. Keskustasta loytyy esimerkiksi massiivinen moderni pilvenpiirtaja ja vieressa on DDR-henkinen parakkirakennus. Ehka ongelma omalla kohdallani oli, etta saavuin Aucklandiin vietettyani n.viikon Sydneyssa, joka taas on ehkapa yksi maailman kauneimpia kaupunkeja.

Yleensakaan kaupungit/kylat eivat ole Uudessa-Seelannissa savayttaneet. Oma suosikkikaupunkini on edelleen ehkapa pohjois-saaren kaksoiskaupunki Tauranga & Mt Manganui, todella viihtyisa ja rento ilmapiiri.

Tosiaan jos luontokohteita hakee, niin etelasaari geneerisesti on parempi, varsinkin jos matkustaa lomakauden ulkopuolella. Itse olen kiertanyt kohta kuukauden paivat etelasaarta juuri pahimpaan sesonkiaikaan, enka ole aina taysin pystynyt nauttimaan "luonnonrauhasta" tuhansien muiden turistien keskella.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #179 : 13.01.2009, 00:59:06 »
Minusta taas Aucklandin "urbaani rappio" on todella kiehtovaa. Rapistuneet dairy shopit, juurikin ne DDR-rakennukset, K-Road... Yksinkertaisesti tykkään. Valokuvauskohteina mielenkiintoisia. Lisäksi olen hyvin ihmiskeskeinen ja haluan asua paikassa jossa voin joka päivä tavata uusia ihmisiä (ja tapaankin, ainakin joka viikko). Islanderien alakulttuuria on mielenkiintoista seurata nyt kun olen ystävystynyt samoalaisten ja Cook Island maorien kanssa. Queen street, cinemas, shopping malls... I'm a city girl ;).