Uusi-seelanti?

(Luettu 266095 kertaa)

joaliina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Uusi-seelanti?
« Vastaus #180 : 13.01.2009, 13:20:43 »
Kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin, tarkoituksena nauttia luonnosta ja ulkoilusta mahd paljon.

Etelä- vai pohjoissaarelle?
Ostaa vai vuokrata auto? Mistä?
Vuokrata kämppä jostain keskeisestä kaupungista (mistä) vai kierrellä (kalliista) majoituksesta toiseen ympäri maata?

Kuukausi on aika lyhyt aika ja jos luonto on se juttu, niin sitten ehdottomasti eteläsaarelle. Ja kiertele ihmeessä, Uusi-Seelanti on niin käsittämättömän monipuolinen maa  :)
hkä otin, ehkä en, so not kunhan hyppy kulkee! -M. Nykänen

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #181 : 14.01.2009, 11:19:42 »
Ehka ongelma omalla kohdallani oli, etta saavuin Aucklandiin vietettyani n.viikon Sydneyssa, joka taas on ehkapa yksi maailman kauneimpia kaupunkeja.

Nyt on kyllä pakko kysyä, että miksi? Kymmenen käyntikerran jälkeen en edelleenkään kykene näkemään Sydneyn maailmankauneimmuutta. Lautta-ajelu pimeällä Harbour Bridgen alitse toki on oooh ja aah, ja Bondilla on kivat kalliot, mutta mitä muuta riipaisevan kaunista Sydneyssä on, vai riittääkö nuo?

-Mä taas tykkäsin Aucklandista: näppärä pikkukaupunki, jossa on suurkaupungin sielu sisällä piilossa. Vähän niinkuin täysin päinvastoin kuin kotikaupunkini Brisbane ;-)

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #182 : 14.01.2009, 21:24:42 »
Kauneus on katsojan silmassa. Toiset tykkaa aideista ja toiset tyttarista. ;)

Se, etta onko Sydney mukava kaupunki on taysin eri asia...

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #183 : 15.01.2009, 00:57:16 »
puolisoni sanoi sen mielestani hyvin 'Sydney is like Auckland on acid'!   :o

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #184 : 15.01.2009, 10:40:58 »
Kiitos vastauksista. Eteläsaarelle taidan siis suunnata. Helmikuu olisi tarkoitus tuolla viettää, ehkä hieman pitempäänkin.

Osaako kukaan suositella prepaid-kännykkäliittymää? Kohtuuhintaisesta mobiilinetistä lienee turha haaveilla, mutta kuinka hyvin löytyy WLAN-peittoa?

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #185 : 15.01.2009, 13:18:23 »
Täällä on kutakuinkin kaksi vaihtoehtoa, Vodaphone ja Telecom ja molemmat on yhtä surkeita ja kalliita. Teknologisesti tää on aika kehitysmaa vielä... Nim.m. "Laaja"kaista 5 GB:n kuukausirajoituksella...  ::)

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #186 : 15.01.2009, 13:24:39 »
Kiitos vastauksista. Eteläsaarelle taidan siis suunnata. Helmikuu olisi tarkoitus tuolla viettää, ehkä hieman pitempäänkin.

Osaako kukaan suositella prepaid-kännykkäliittymää? Kohtuuhintaisesta mobiilinetistä lienee turha haaveilla, mutta kuinka hyvin löytyy WLAN-peittoa?

Prepaid-liittymissä vaihtoehtoja taitavat olla pääasiassa Vodafone ja Telekom. Näistä ensimmäisestä on kokemuksia, lataaminen on helppoa ja mahdollista monin tavoin: netistä, puhelimella tai liikkeestä paikan päältä. Vodafonen liikkeitä löytyy melkoisesti ainakin Aucklandista, varmasti isommista muistakin kaupungeista. Voipi olla että tänä päivänä onnistuu jo kioskeillakin/seveneleveneissäkin lataaminen.

Puheluiden hinnat olivat ainakin 2006 Suomeen verrattuna kalliita. WLAN löytynee tänä päivänä jo lähes jokaisesta (isommasta) hotellista/hostellista myös Uudessa-Seelannissa, joka vaikutti ainakin tuolloin tulevan hieman jäljessä esimerkiksi laajakaistojen nopeuksissa.

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #187 : 18.01.2009, 18:07:36 »
Ok. Entäs sähkösysteemit? UK, US, EU vai jotain muuta?

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #188 : 19.01.2009, 00:31:15 »
Laajakaista on yhtä nopea kuin Suomessa mutta kallis se on ja nuo naurettava kuukausirajoitukset on hanurista... Puhelimella soittaminen prepaidillä maksaa järkyttävät 89 senttiä /minuutti. Enpä ole vielä kertaakaan soittanut...  ::)

Verkkovirta (vai mikskä sitä sanotaan) on sama kuin Suomessa, pistoke on tällainen: http://www.tasmania-attractions.com/images/Australia_electricity_power_plug_and_socket-2.jpg Ei siis ole EU, UK eikä USA :).

the m

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #189 : 05.02.2009, 12:32:12 »
Mitenkäs auton vuokraaminen Uudessa-Seelannissa eli osaisiko joku suositella halpaa ja hyväksi todettua vaihtoehtoa? Netin kautta olen löytänyt Vroomvroomvroom.com, jonka kautta olen ausseissa vuokrannut auton pariin otteeseen. Sama palvelu toimii myös uudessa-seelannissa, mutta kysellään varmuuden vuoksi, jos joku sattuisi tietämään vaihtoehtoisia mestoja

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #190 : 05.02.2009, 12:48:27 »
Mitenkäs auton vuokraaminen Uudessa-Seelannissa eli osaisiko joku suositella halpaa ja hyväksi todettua vaihtoehtoa? Netin kautta olen löytänyt Vroomvroomvroom.com, jonka kautta olen ausseissa vuokrannut auton pariin otteeseen. Sama palvelu toimii myös uudessa-seelannissa, mutta kysellään varmuuden vuoksi, jos joku sattuisi tietämään vaihtoehtoisia mestoja

Ainakin Ezy Rentals ja Pegasus Rentals on henkkoht. hyviksi todettuja... Nämä ovat ns halvempia autovuokraamoja, joten autotkin ovat hieman vanhempia mitä esim. isoilla ketjuilla Hertz, Avis, Budget tai Thrift.

Jos olet jättämässä autoa eri paikkaan kuin mistä sen vuokraat, kannattaa kokeilla kysellä sähköpostitse olisiko heillä tarvetta ns. autonpalautuskeikoille. Itse halusin vuokrata auton Napierista ja ajella Aucklandiin, toinen suunta bussilla. Laitoin kyselyä Pegasusille ja siellä sattuikin olemaan Aucklandissa auto, joka piti palauttaa Napieriin. Itselle oli silloin ihan sama kummin päin tämän toteuttaisin, joten sain autovuokran alle puoleen hintaan normaalista, eikä tarvinnut maksella relocation-kuluja...

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #191 : 15.02.2009, 23:46:09 »
New Zealand rent a car. Ja pitempään matkaavien kannattaa harkita auton ostamista: Turner's car auction huutokauppaa "budget"-autoja (alle $6000) ainakin kerran viikossa.

the m

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #192 : 17.02.2009, 00:32:20 »
Joo kiitoksia kummallekin vinkeistä. Saatiin hemmetin hyvä diili, ainakin omasta mielestäni, eli 25NZD/päivä vakuutuksen kanssa. Auto on vajaa 10 vuotta vanha ja hyvässä kuosissa. Relocation-diilistä on siis kyse. Tosin vuokra-aika on meillä epätavallisen pitkä, reilu kolme viikkoa, mutta saatiin silti relocationhinnalla. Niin ja firma mistä vuokrattiin on Omega

austinpowers

• Aloittelija
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #193 : 04.03.2009, 22:10:52 »
Olen jo 30-v jamppa, ja  matkustan ekaa kertaa NZ parin viikon päästä WH-visalla.

Tarkoitus olisi ostaa joku n. 2000 NZ$ henkilöauto, esim. huutokaupasta.
Miten edetä jos löydän sopivan bilikan?
- Vakuutukset??
- Katsastukset?
- Muut maksut?

Entä tietääkö kukaan miten toimii netti, jos käytän läppärillä nettiä kännykän sim-kortin kautta?  Tai sitten joku mokkula.. voin tehdä 12kk diilin koska aion olla 12kk maassa.
- Hinnat, toimivuus jne..
3/2009-> New Zealand

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #194 : 05.03.2009, 01:50:11 »
- Vakuutukset??
- Katsastukset?
- Muut maksut?

Vakuutukset ovat taysin vapaaehtoisia. Voit ajaa ilman mitaan vakuutuksia. Jos et ota vakuutuksia niin katso etta auto jonka kanssa kolaroit ei ole ferrari, muuten kay kalliiksi. 3rd party vakuutus maksaa vuositasolla ikaisellesi noin 180 dollaria ja se korvaa ferrariin tulleet lommot. Kaskotyyppinen maksanee noin 700 dollaria vuodeksi ja korvaa ferrarin ja oman kulkineesi.

Katsastukset, Warrant of Fitness (WOF), pitaa uusia puolen vuoden valein. Auton etuikkunassa on tarra josta nakyy WOFin voimassaolo. Katsastusasemia on kaikkialla ja hinnat ovat noin 35-70 dollaria.

Katsastuksen lisaksi autolle tarvitaan rekisterointimaksu, registration. Auton etuikkunasta loytyy pahvilappunen jossa on rekisterinumero, auton malli ja rekisteroinnin viimeinen voimassaolopaiva. Ihan tarkkaa summaa en muista mutta vuoden rekisterointi taitaa maksaa noin 250 dollaria.

Entä tietääkö kukaan miten toimii netti, jos käytän läppärillä nettiä kännykän sim-kortin kautta?  Tai sitten joku mokkula.. voin tehdä 12kk diilin koska aion olla 12kk maassa.
- Hinnat, toimivuus jne..

Suomalaisella liittymalla surffaaminen on todennakoisesti kallista vaikka olisit lottovoittaja. Telecom ja Vodafone taitavat tarjota yleensa 24kk sopimuksia joissa on reippaat maksut jos lopettaa kesken. Yksi uusi yrittaja on BLACK + WHITE http://www.bw.co.nz heilla sopimuskausi on huomattavasti joustavampi. Se kannattaa huomata etta jokaisessa nettiliittymassa ja mobiilidataliittymassa on datasiirrolle kuukausiraja, saattavat alkaa jostain naurettavasta 20 megatavusta.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 - 01/12/2015

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #195 : 08.03.2009, 18:02:55 »
Kesäkuussa suuntana Australia ja kun nyt sillä suunnalla olen, aion myös pyörähtää Uudessa-Seelannissa kesäkuun alkupuolella/puolivälissä. Ja siis kirjaimellisesti pyörähtää, aikaa siellä oloon olisi 7-9 päivää. Ajatuksena on lentää Sydneystä Aucklandiin ja Uudesta-Seelannista sitten Melbourneen. Olisiko mitään järkeä kulkea pohjoissaaren läpi ja lentää Melbourneen esim. Wellingtonista tai Christchurchista?

Mitä paikkoja suosittelette nähtäväksi? Aika on kuitenkin todella rajallinen. Itse en ole vielä ehtinyt perehtyä Uuteen-Seelantiin lainkaan, mutta eiköhän siihen ole vielä aikaa. Kaikki vinkit otetaan kuitenkin kiitollisena vastaan!
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #196 : 10.03.2009, 12:57:03 »
Viikossa et ehdi nähdä edes yhtä saarta, saati molempia. Suosittelen että keskityt yhteen alueeseen. Jos talvi ei haittaa, ota suora lento Queenstowniin ja sieltä (tai Christchurchista) takaisin. Tai jos haluat lämpimämpään, niin sitten Aucklandiin ja keskityt pohjoissaareen.

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #197 : 10.03.2009, 15:04:54 »
Kiitos kommentista. Taitaa käydä niin, että lennän Aucklandiin ja pysyttelen pohjoissaarella ja kiertelen siellä sen verran kun ehdin. En missään nimessä halua juosta tukka putkella paikasta toiseen, lomallahan mä olen. Ja onpahan hyvä syy palata maahan uudestaankin  :)
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #198 : 10.03.2009, 16:17:15 »
Kiitos kommentista. Taitaa käydä niin, että lennän Aucklandiin ja pysyttelen pohjoissaarella ja kiertelen siellä sen verran kun ehdin. En missään nimessä halua juosta tukka putkella paikasta toiseen, lomallahan mä olen. Ja onpahan hyvä syy palata maahan uudestaankin  :)

Kyllähän Aucklandin ympäristössäkin riittää nähtävää. Esimerkiksi Coromandelin niemi Aucklandista 'itään', sinne ehtii tehdä hyvinkin päivän tai kahden reissun esim. vuokra-autolla, joita Uudesta-Seelannista saa suht halvalla. Isojen, maailmanlaajuisten vuokrausketjujen lisäksi tarjolla on monia pienempiä ja halvempia paikallisia vuokraamoita, joilta saa hieman vanhempia autoja sopuhintaan (vanhakaan ei tarkoita romua, vaan sellainen ei-alle-3-vuotias :D)

Vastaavasti pohjoisessa esim. Bay of Islands on kohtuumatkan päässä parin päivän reissulle. Lisäksi Aucklandin satamasta pääsee katamaraaneilla läheisille saarille, missä voi hyvin tehdä päiväreissuja sun muita (Rangitoto Island, Waiheke Island...), ja itse kaupungissakin saa päivän pari kulumaan helposti...

Mary aloittelija

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #199 : 14.03.2009, 20:52:45 »
Hei!
Sattuuko kukaan "pallontallaaja" seikkailemaan Pohjoissaarella huhtikuun alussa? Mitkä ovat teidän kokemustenne mukaan parhaat paikat siellä?