Tervehdys.
Tässä nyt kun syystä tai toisesta ei reissuun pysty lähtemään niin nyt on mitä parhain hetki matkailla virtuaalisesti, eli suunnitella seuraavaa reissua!

Yksi mikä on aika kärjessä seuraavista matkakohteista on Uuden-seelannin eteläsaari. Joten jos löytyy kokemusta ja halua jakaa omia vinkkejä niin pistä kirjoittaen.
Karkea suunnitelma on tällä hetkellä tämä: Menolento Suomesta mahdollisimman nopeasti Queenstowniin josta auto alle ja saarta kiertelemään. Paluumatka poikkeaa hieman menosta, takasin lennetäänkin uuden rakkauden eli Australian kautta takaisin Suomeen. Pysähdys Aussien Perthissä 2 tai max 3.päivää (käydään heittämässä high five quokkien kanssa). Koko reissuun aikaa käytettävissä n. 3-viikkoa (voi mennä pari päivää ylikin).
Googlemapsin kautta olen tehnyt alustavan reitti suunnitelman joka tulee tässä:
https://goo.gl/maps/NWxs7tvPqGzZeQat8Se mitä tuossa suunnitelmassa ei näy niin tarkoitus olisi kierroksen päätteeksi lentää ns. "näköalalento" pienkoneella Queenstownista Millford soundsiin jossa päivän kestävä vuonoristeily ja illalla sama lento takaisin queenstowniin.
Olen itselle listannut muutamia highlighteja liittyen reittiin jonka olen alustavasti suunnitellut. Tässä mitä päällimäisenä mielessä:
Millford sound
Makarora river ja oikeastaan koko joen varrella kulkeva vuoristotie.
Fox glacier
Arthur's Pass National Park
Lake Pukaki
Maisemien puolesta itse ajomatkakin näyttäisi olevan täyttä tykitystä koko ajan, joten senkin voi sanoa itsessään olevan jo aikamoinen highlight.
Mutta niinkuin näkyy en ole hirveän montaa kohdetta listannut, koska tarkoitus olisi tutustua mahdollisimman paljon myös ilman autoa näihin seutuihin. Vuoristo tiet nyt luonnolliesti ajetaan autolla lävitse, mutta todennäköisesti paljon pysähdellen.
Tuo varsinainen länsiranninkon alue on vähän tuntemattomapi näin muuten ja ajatuksena olisikin viettää yksi ns. hc-ajopäivä (herätään aikasin ja lähdetään n.klo 6 aamulla ajamaan n.6-8h ajoa) juurikin tällä seudulla siksi, että aikaa jäisi enemmän muissa kohteissa patikoimiseen etc. Toisaalta jos lännestä löytyykin paljon helmiä joita en ole vielä bongannut, niin hc-ajopäivä voidaan toteuttaa toisella alueella. Tai jos ylipäätänsä näyttää siltä että koko suunnitelma vaatii perusteellista viilausta, niin hc-ajopäivää ei välttämättä tarvitse tehdä olenkaan tai se voidaan suorittaa kevennettynä versiona.
Kuitenkin mielestäni olisi järkevä pyrkiä tekemään juurikin ympyrän muotoinen trippi, niin ei tarvitsisi samoja teitä aja edes takaisin, kun yllättävän paljon eteläsaarelta löytyy teitä jotka ovat päättyviä.
Mitään ei ole lyöty lukkoon, joten paljon on varaa tehdä muokkauksia suunnitelmaan. Laittakee ajatuksia mitkä oli teidän mielestä näillä seuduilla eniten näkemisen ja kokemisen arvoisia paikkoja!