Gambia

(Luettu 41588 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #20 : 05.09.2007, 16:15:36 »
Mietin, oletko aalio vai trolli. olettaen etta ensimmainen.

:shock:  :shock:  :shock:
Minkahanlaisia vastauksia oikein odotat?

" juu, kannattaa riskeerata ja yrittaa hankkia tauti johon ei ole hoitoa"

vai

"on pari kaveria jolla on kokemusta keltakuumeesta, mutta ne kuoli jo"

miksikohan keltakuumerokotus on monissa maissa ainoa pakollinen rokotus maiden valilla liikuttaessa, ja joka on tahan asti annettu vain virallisesti hyvaksytyissa keltakuumerokotuspaikoissa. ehka siksi etta se on ihan oikeesti vakava juttu. etta kannattaa vaan saastaa muutama kymmenen euroa.

ko rokotus on muuten voimassa kymmenen vuotta, ei siina montaa euroa per vuosi tule.

doperide

• Aloittelija
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #21 : 05.09.2007, 17:39:15 »
Terse.. Itse olin Gambiassa jokusia vuosia sitten. Ikävä lähteä tälle varoittelulinjalle, mutta pitäähän se ymmärtää jo ennen matkalle lähtöä ,että maassa tulotaso on todella pieni omaamme verrattuna, joten rahaa yritetään nyhtää turistilta kaksinkäsin.

Muutama vinkki:

Kaduilla, varsinkin Banjulin sataman lähellä pyörii aivan pirusti "virallisia oppaita". Useat näistä ovat itse tehneet tai hankkineet itselleen jonkinnäköisen kortin tai läpyskän rintaan.
Läpyskät saattavat olla varsin aidon näköisiä ja oppat saattavat käyttää suoria housuja, kauluspaitaa jne. Alussa he tulevat tervehtimään ja kaikenlisäksi sanovat, ettei heille tarvitse maksaa mitään, he tulevat mukaan kaupunkikierrokselle "täysin ilmaiseksi!"
Varoituksen mukaan näiden hemmojen pööpöiltyä mukana kierroksen ajan, repivät he vaikka kellon kädestä, jos ei muuta arvokasta ala turisteilta tulemaan, (siis vain matkanjärjestäjän oppaan mukaan). Ja tosiaan näitä kavereita saa hätistellä sinnikkäästi kimpusta, ainakin niinkauan, kun liikkuu turistialueilla.

Gambia on todella korruptoitunut maa, joten jos tulee tehtyä isoja tyhmyyksiä ja joudutte virkavallan kanssa tekemisiin, niin saattaa muutama seteli auttaa asiaa teidän kannaltanne.

Ilta- ja yömenoista en tässä maassa tiedä mitään, koska en viitsinyt lähteä illalla ulos. Joku muu saa luvan kertoa millaista oli.

Kaiken pelottelun jälkeen, maa on kiva ja erillaisille retkille kannattaa osallistua esim. viidakkoretket.

Rapa-Ripa

• Vieras
Gambia
« Vastaus #22 : 05.09.2007, 19:47:37 »
Lainaus käyttäjältä: "doperide"

Terse.. Itse olin Gambiassa jokusia vuosia sitten. Ikävä lähteä tälle varoittelulinjalle, mutta pitäähän se ymmärtää jo ennen matkalle lähtöä ,että maassa tulotaso on todella pieni omaamme verrattuna, joten rahaa yritetään nyhtää turistilta kaksinkäsin.

Heikko tulotaso ei kokonaan selitä Gambian helvetin ärsyttävää bumsterikulttuuria. Olen ollut esim. Länsi-Afrikan Guineassa joka on vielä köyhempi kuin Gambia, mutta linssiinviilaajat loistavat poissaolollaan. Resepti bumsterien aikaansaamiseksi on köyhyys ja massaturismi samassa paikassa.

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #23 : 05.09.2007, 19:50:10 »

Gambia on todella korruptoitunut maa, joten jos tulee tehtyä isoja tyhmyyksiä ja joudutte virkavallan kanssa tekemisiin, niin saattaa muutama seteli auttaa asiaa teidän kannaltanne.

Ja ellei setelit ole riittävän isoja on entistä isommissa vaikeuksissa?

wwtmu

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.pmo.gov.to/
    • Sähköposti
Gambia
« Vastaus #24 : 07.09.2007, 09:18:55 »
" juu, kannattaa riskeerata ja yrittaa hankkia tauti johon ei ole hoitoa"

vai

"on pari kaveria jolla on kokemusta keltakuumeesta, mutta ne kuoli jo"

:shock: IHAN TOSI???  :lol:

No eipä mitiä, toivottavasti ei mennyt pulla väärään kurkkuun kun vastasit viestiin!
Tokihan taudit on aina vaarallisia ja ei niitä kukaan "hankkimaan" lähde. Kysymys oli ehkä hullunkurisesti muotoiltu...

oikein mukavaa ja toivottavasti lämmintä syksyn jatkoa sinne reissaajalle kans!  :)

wwtmu

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.pmo.gov.to/
    • Sähköposti
Gambia
« Vastaus #25 : 07.09.2007, 09:25:56 »

No tuo ei ole mikään yllätys!
Tanger Marokossa oli ehkä huonoin kaupunki missä olen ikinä vieraillut. Tykkään tinkiä AINA  :twisted:  mutta se oli jo liikaa ja rahaa olisi pitänyt jakaa about koko Tangerille. Ei todellakaan huoleta pummaajat ja yrttien polttelu ei nyt nappaa niin kytät saa rymytä ihan rauhassa!

Rapa-Ripa

• Vieras
Gambia
« Vastaus #26 : 25.10.2007, 06:30:19 »
Outoa. Näköjään toinen Gambiaa käsitellyt ketju "Gambian joulu" on kadonnut. Miksi se on pitänyt poistaa? Oliko siinä muka jotain niin epäkorrektia materiaalia?

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #27 : 25.10.2007, 15:54:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Rapa-Ripa"
Outoa. Näköjään toinen Gambiaa käsitellyt ketju "Gambian joulu" on kadonnut. Miksi se on pitänyt poistaa? Oliko siinä muka jotain niin epäkorrektia materiaalia?

Täällähän oli jo valmiina Gambia-ketju
jonne moderaattori käski siirtyä ja näköjään
poisti sen vanhan keskustelun.

Lainaus käyttäjältä: "moderaattori"
En keksi, miksei tämä keskustelu sopisi  Gambia-ketjun jatkoksi, joten jatkukoon siellä.

Rapa-Ripa

• Vieras
Gambia
« Vastaus #28 : 26.10.2007, 10:36:22 »
Lainaus käyttäjältä: "LateX"

Täällähän oli jo valmiina Gambia-ketju
jonne moderaattori käski siirtyä ja näköjään
poisti sen vanhan keskustelun.

Lainaus käyttäjältä: "moderaattori"
En keksi, miksei tämä keskustelu sopisi  Gambia-ketjun jatkoksi, joten jatkukoon siellä.

No jaa. Jos poisti niin miksei sitten liittänyt toista keskustelua tänne jatkoksi? Tai jos käyttäjien pitää se tehdä niin sen voi sanoa. Aasiassa ja monessa muussa alavalikossa on niin perkeleesti suljettuja keskusteluja joita ei ole poistettu. Ei vaikuta johdonmukaiselta.
Sitä paitsi mielestäni siinä oli hyödyllistä tietoa Gambian matkaajalle.

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #29 : 26.10.2007, 11:39:41 »

No jaa. Jos poisti niin miksei sitten liittänyt toista keskustelua tänne jatkoksi? Tai jos käyttäjien pitää se tehdä niin sen voi sanoa. Aasiassa ja monessa muussa alavalikossa on niin perkeleesti suljettuja keskusteluja joita ei ole poistettu. Ei vaikuta johdonmukaiselta.
Sitä paitsi mielestäni siinä oli hyödyllistä tietoa Gambian matkaajalle.

POISTETTU KETJU

IS

• Reissaaja
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #30 : 29.10.2007, 23:36:55 »
Kevättalvella mahdollisesti Gambiaan pakettimatkalle. Pohdimme tässä sitä kuinka helppoa tuolta on tehdä omia retkiä naapurimaihin. Senegal on ilmeisesti hyvin helppo kohde mutta entä Guinea-Bissau tai Mali? Kellään kokemuksia em. maiden välillä matkustamisesta?

theworldismyoyster

• Reissaaja
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #31 : 14.02.2008, 23:14:23 »
Päiviä. Ehkä olis mahollisesti Gambiaan lähtö edessä, vaikkakin tää ketju ei siihen mitenkään innoittanut, aika negatiiviselta kuulostaa. Kuitenkin.. Hintataso siellä on ilmesesti korkea. Saako sieltä mistään halpaa ruokaa, ja kuinka kauas täytyy samoilla hotellilta? Kiikarissa ois ihan tuollanen pakettimatka kuitenkin, mutta tietty näillä varoilla olis kiva mahdollisimman halvalla päästä. ;)

Lisäksi tuo malaria. Lähtöön ei välttämättä ole kovin paljon aikaa enää, niin mietityttää vaan, että kerkeääkö noita keltakuume ja malaria -lääkityksiä enää hommata mistään. Eli onko ne miten tarpeellisia siellä tällä hetkellä?

Tänks!

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #32 : 15.02.2008, 00:04:33 »
Lainaus käyttäjältä: "IS"
Kevättalvella mahdollisesti Gambiaan pakettimatkalle. Pohdimme tässä sitä kuinka helppoa tuolta on tehdä omia retkiä naapurimaihin. Senegal on ilmeisesti hyvin helppo kohde mutta entä Guinea-Bissau tai Mali? Kellään kokemuksia em. maiden välillä matkustamisesta?

Senegaliin pääsee ainakin taksilla helposti ja halvalla. Katso kuitenkin, että joku rekisteröi kun nouset taksiin.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #33 : 15.02.2008, 08:17:43 »
Lainaus käyttäjältä: "theworldismyoyster"
Hintataso siellä on ilmesesti korkea. Saako sieltä mistään halpaa ruokaa, ja kuinka kauas täytyy samoilla hotellilta?  

No jos Serregundaan tai Banjuliin asti edes jaksat, niin kymmenenteen osaan putoavat hinnat. Tosin säästöt menevät helposti taksiin, mutta käytä paikallisia pikkubusseja. Ne maksavat myös noin kymmenesosan turistitaksien hinnasta. Ihan hotellisi eteen et niillä välttämättä pääse (eivät saa kuljettaa turisteja turistialueelle).

Lisäksi tuo malaria. Lähtöön ei välttämättä ole kovin paljon aikaa enää, niin mietityttää vaan, että kerkeääkö noita keltakuume ja malaria -lääkityksiä enää hommata mistään. Eli onko ne miten tarpeellisia siellä tällä hetkellä?

Riippuu missä aiot liikkua, jos pääasiassa meren rannalla etkä käy mangrove-metsiköissä niin et välttämättä tarvitse. Itse en ole ottanut kuivalla kaudella vaikka vähän muualla liikunkin.

Lainaus käyttäjältä: "Electra"
Senegaliin pääsee ainakin taksilla helposti ja halvalla. Katso kuitenkin, että joku rekisteröi kun nouset taksiin.

Jep, helppoa mutta halvemmalla pääsee kun menet vain lautalla Gambiajoen yli Essauhun, sieltä pikkubussilla rajalle ja sieltä edelleen pikkubussilla, mopon tai hevosen kyydissä Karangiin ja sieltä lähtevätkin jo bussit Dakariin. Koko keikka Dakariin ja takaisin maksaa tällätavoin yhteensä n. 20-25 €.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Rapa-Ripa

• Vieras
Gambia
« Vastaus #34 : 15.02.2008, 14:53:56 »
Lainaus käyttäjältä: "kaukomatkailija"

Riippuu missä aiot liikkua, jos pääasiassa meren rannalla etkä käy mangrove-metsiköissä niin et välttämättä tarvitse. Itse en ole ottanut kuivalla kaudella vaikka vähän muualla liikunkin.

Kyllä sen malarian saattaa saada kuivanakin kautena. On siellä aina sen verran lätäkköä ja avoviemäriä jossa niitä moskiittoja muhii.

zahovic

• Vieras
Gambia
« Vastaus #35 : 16.02.2008, 18:24:52 »
Ei ollut minullakaan mitään rokotuksia ja lääkityksiä. Itse maa oli sellainen ahneuden huippu etten ikinä mene toiste, ainoa maa 27 maasta joissa olen käynyt etten mene toiste. Vaihtorahoja ei annettu vaan niitten kanssa juostiin metsään, kusettajia joka paikka täynnä. Todellisuudentaju puuttuu heiltä kokonaan, luulee et suomalaiset vain asuu palatseissa ja rahaa sataa taivaalta.
En suosittele!

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #36 : 16.02.2008, 18:38:15 »
Lainaus käyttäjältä: "zahovic"
 luulee et suomalaiset vain asuu palatseissa ja rahaa sataa taivaalta.
En suosittele!

Kyllähän me Eurooppalaiset palatseissa asumme ja rahaakin voisi kuvitella satavan taivaalta kun vertaa Länsi-Afrikkaan.

Itse koin Gambian aivan eri tavalla kuin sinä ja suosittelen ehdottomasti!
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Rapa-Ripa

• Vieras
Gambia
« Vastaus #37 : 16.02.2008, 19:20:15 »
Kyllähän siellä turistihotellien liepeillä on syntynyt ja kasvanut sellanen turistinhöynäyttäjien ja ruikuttajien ammattikunta että pois alta. Kavereita tulee, mutta yleensä nää kun pyytää kotiinsa saa kuulla kuinka riisin hinta on kallistunut ja yhyyhyy lapset kuolee nälkään. Sitten pyydetään turistia kaivamaan kuvetta. Siellä ne ei kyllä ikinä häpeä yhtään pyytää rahaa. Multakin heppu jolla oli joka päivä varaa juoda kaljaa ja polttaa pilvee ruikutti rahaa riisiin lapsukaisilleen joiden luona se ei edes asunut.
Jos ne lähtee mukaan niin ne pitää huolen siitä että huijaavat itselleen siivun kaikesta mitä ostat. Mukamas tinkivät ja hoitavat asioita sun puolesta vaikka viilaavat linssiin.
Hölmöjen pakettimatkalaisten aikaansaannostahan tää pummauskulttuuri on.
Jos toi mun näkemys ei tunnu oikealta niin saa kirjoittaa vastinetta.

Aika velikultia.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Gambia
« Vastaus #38 : 16.02.2008, 20:25:08 »
Jos toi mun näkemys ei tunnu oikealta niin saa kirjoittaa vastinetta.

No sen verran paljon yleistit, etten täysin näkemystäsi allekirjoittaisi. Rikkauden ja äärimmäisen köyhyyden kohdatessa syntyy pakostikin mainitsemiasi lieveilmiöitä. Antaa niiden "hölmöjen pakettimatkalaisten" mennä lankaan, eihän meidän tarvitse ;)

Itselleni Gambia ja Senegal olivat positiivisia yllätyksiä, sain matkalta paljon enemmän mitä odotin. Kyseessä oli ensimmäinen reissuni Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan.
-Pelle Miljoona

Rapa-Ripa

• Vieras
Gambia
« Vastaus #39 : 16.02.2008, 21:07:22 »
Lainaus käyttäjältä: "kaukomatkailija"

No sen verran paljon yleistit, etten täysin näkemystäsi allekirjoittaisi. Rikkauden ja äärimmäisen köyhyyden kohdatessa syntyy pakostikin mainitsemiasi lieveilmiöitä. Antaa niiden "hölmöjen pakettimatkalaisten" mennä lankaan, eihän meidän tarvitse ;)

Onhan siellä tietysti ihan mukavia ja rehellisiäkin ihmisiä. Mutta just tietysti nämä pummauksen yliopistokurssit käyneet bumsterit tulee joka paikassa moikkailemaan ja tunkemaan seuraan.

Mä ainakin seuraavalla kerralla kun matkustan Afrikkaan menen suosiolla jonnekin vähemmän turistipitoisempaan paikkaan. Gambia saa olla mun puolesta nähty.
Lisätään vielä että mulle tuo ei ollut ensimmäinen Saharan eteläpuolisen Afrikan maa.