Ulkomailla pitempään asuminen ja matkavakuutus

(Luettu 48332 kertaa)

emppu1

• Aloittelija
    • Profiili
Matkavakuutuksista on runsaasti ollut keskusteluja, mutta haluaisin kysyä vielä teiltä, jotka olette asuneet pysyvämmin yhdessä maassa, esim. vaihto-opiskelun tai pitemmän työ/harjoittelujakson ajan, tyyliin 6-12 kk, oletteko ottaneet Suomesta suomalaisesta vakuutusyhtiöstä tällaisen normaalin matkavakuutuksen siten, että perusjakson (3kk) päälle olette maksaneet jokaisesta kuukaudesta (esim. 50 e/kk)? Tulee mielestäni aika kalliiksi, esim. nykyisen vakuutusyhtiöni Eurooppalaisen sopimus, vuoden kerrallaan oleva sopimus,(vuosimaksu n. 170 e)  matkan yhtäjaksoinen kesto saa olla max. 3kk, lisäkuukaudet maksavat n. 50 e/kk, eli esim. 6 kk reissulle hintaa tulisi vuosimaksun lisäksi 150 e, ja 12 kk reissulle
450 e(+170e).

Toinen vaihtoehto olisi käydä kolmen kuukauden välein Suomessa, jos lennot sattuisi saamaan halvemmalla kuin 150 e, sittenhän se kannattaisi.

Entä onko mahdollista ottaa vakuutusta siellä paikanpäällä, kohdemaan vakuutusyhtiöstä? Vai onko se ihan tyhmä ajatus, ja onko silloin ehdot yleensä huonommat kuin matkavakuutuksen kanssa? Matkavakuutuksissa on ainakni tämä että pääsee yksityisen lääkärihoitoon ja lennot kotiin jos oikein pahasti käy, mutta mitä vaihtoehtoja olisi, vai onko vain mukisematta taivuttava maksamaan extrakuukaudet?

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #1 : 13.05.2006, 15:56:01 »
Mulla ei ollut matkavakuutuksia ym ikina.
E111 vai mika se lomake olikaan, silla sairaanhoidot, samoin se etta asuu pysyvasti muualla = jos tarviin vakuutuksen otan paikallisen.
Suomeen mennessa kaymiseen matkavakuutus on aika hilpea ajatus ..
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.05.2006, 16:13:42 »
Niin se E-lomakehan kaypi vain EU:n sisalla. Riippuu tietenkin minne menee, mutta esimerkiksi Euroopan ulkopuolelle en ikina lahtisi ilman vakuutusta. Etta kylla kannattaa laittaa vakuutus kuntoon, jolla saa sairaanhoidot ym. jos hassusti kay. Jos esim. Aasiassa haluaa saada tasokasta hoitoa, niin ilman matkavakuutusta sita ei tule saamaan. Ja vaikka vakuuttaminen on kallista, niin taytyy katsoa asiaa silta kantilta, etta loppuviimeksihan se on kaikkein hienointa, jos sita vakuutusta ei sitten "tarvinnutkaan".
i]Sapere aude![/i]

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #3 : 13.05.2006, 18:11:58 »
Ex-E lomake, nykyinen Eurooppalainen sairaanhoitokortti ei ole voimassa, jos käyt töissä kohdemaassa. Niin Kelassa sanottiin kun viimeksi muutin pois... Itsellä ei ole ollut mitään vakuutuksia, lääkärissä on kyllä käyty muilla mailla, mutta ei ole maksanut enempää kuin mitä Suomessakaan. Ja jos kuolo korjaa tai raajat tippuu, ni saa heittää mereen...

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.05.2006, 22:07:44 »
Vastaakohan tämä nyt alkuperäiseen kysymykseen.. No, jos vaihtoon lähtee, niin vaihtoyliopistolle tai mahd. ohjelmalla saattaa olla oma vaatimuksensa sairausvakuutuksesta. Se hoituu siis sillä (omani maksoi 5kk 250e tai jotain vastaavaa...). Lisäksi omassa ihan tavallisessa kotivakuutuksessani (If) on matkatavaravakuutus, joka on voimassa muistaakseni vuoden ulkomaan"matkalla". Sitten tietysti, jos ostaa paikan päällä jotain kallista, jota haluaa vakuuttaa, on hankittava jotain muuta. Varmaan ainakaan puoleksi vuodeksi ei kannata paikallista vakuutusta ottaa?

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 15.06.2006, 18:04:36 »
Asun lontoossa ja mulla on suomesta IF:in kautta vakuutus. Siina on yhdistetty tavaravakuutus, matustusturva seka henkivakuutus. Minulle tarkeinta siina on se etta jos jotain taalla Lontoossa kay, niin voin menna yksityiselle laakarille asiasta kuin asiasta ja ne lahettaa laskun suoraan suomeen. Taalla meinaan naita puoskareita loytyy lahtoon jos toiseen...
If you consider the world unexplored -You belong.

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.06.2006, 09:55:28 »
Riippuu hieman maasta mihin olet menossa. Jos Suomesta lahdet vaihtoon EU:n alueelle, kannattaa KELA:sta hakea Eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Tata esittamalla paaset lekurille ja kulut korvataan kuten Suomessakin. Jos lahdet toihin (kylla, harjoittelu lasketaan myos tyoksi), sinulta katkeaa KELA korvattavuus. Nain et ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaa (eli myos eurooppalaista sairausavakuutuskorttia kayttamaan). Tama on siis myos tapauksessa, etta tyoskentelet alle 6 kk, jolloin olet velvoitettu maksamaan verosi Suomeen. Varsin mielenkiintoista. Mikali haluaa tilansa turvata, kannattaa liittya kohdemaan sosiaaliturvaa (ihan pirun paljon kalliimpaa kuin vakuutukset, riippuen tietysti maasta).

Parasta matkavakuutuksessa (IF) on, etta sita ei kaytannossa voida myontaa jos et ole kela korvattava. Matkavakuutus ei myoskaan korvaa mikali sinulla on sairaus, joka on alkanut SUomessa. Eli jos olet epileptikko, diabeetikko, astmaatikko tjsp. ei matkavakuutus valttamatta korvaa laakari/laake kuluja, silla kyse ei ole matkalla sairastumisesta.  

Matkatavara vakuutus kuuluu mulla ainakin kotivakuutuksen piiriin.
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.06.2006, 10:50:08 »
KELAN:n sairausvakuutuskortin (siis entisen E-111 -lomakkeen) saa ulkomailla opiskelua ja työharjoittelua varten siinä tapauksessa, jos työnantaja on suomalainen.Ainakin itse sain kyseisen kortin työharjoitteluani varten. Kortti ei kuitenkaan käsittääkseni takaa hoitoa kaikissa Euroopan maissa, vaan lähinnä toisissa EU-maissa ja erikseen sopimuksenalaisissa maissa.

Yleensä en ole ottanut mitään vakuutuksia, kun olen asunut pitempiä aikoja ulkomailla ja eikä niille ole toistaiseksi ollut tarvettakaan. Viime reissulla jouduin kuitenkin ottamaan ns. matkustajavakuutuksen. Otin sen Pohjolalta ja hintaa tuli joku 70 euroa. Sekin oli voimassa vain 3 kk kerralla, mutta tarkoituksena oli käydä välillä Suomessa, joten vakuutus sopi sillä kertaa suunnitelmiin.

jarmo

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - jarmo@jackassmail.com
    • Profiili
    • http://www.traveljournals.net/thaijarmo
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 16.06.2006, 10:56:49 »
Täällä Taivaassa ainakin myös ulkomaalaisille annetaan esim 6kk vakuutuksia. Tarkemmin en hinnoista tai ehdoista tiedä, koska ei oo tarvetta selvittää.
Oon työharjottelussa ja saan Suomen koulun kautta vakuutuksen.
nly a surfer knows the feeling

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.06.2006, 11:13:32 »
Tohon "kayn Suomessa 3 kk valein uusimassa vakuutuksen" kannattaa tarkistaa. Mielestani vaatii aika pitkia oleskeluja jotka tyossakayjalle sopii aika huonosti. Kunnon soppareilla ja veroilla on myos aika vaikea todistella olevansa "vaan matkalla =)"

tuomo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.07.2006, 21:12:19 »
Mites, jos on ulkomailla yli vuoden tai vuosia? Itse olen irtisanomassa kämpän ja lähdössä syksyllä pitkäksi aikaa reissaamaan, ainakin vuodeksi, mutta jos eksyy Austraaliaan töihin niin ties kuinka pitkään sitä on poissa. Mistäs silloin matkavakuutus? Tippuukos sitä muuten Suomen KELA:n piiristä sillon pois tms.? Joku täällä kirjoittelevista oli monen vuoden reissulla, mutten muista kuka, jos tunnistat itsesi, niin kerrohan kokemuksia...

warhis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 01.07.2006, 21:16:22 »
Matkavakuutus ei onnistu jos ei ole Kelan piirissä. Mutta toki aina vakuutuksen saa, http://www.finndealer.com... Matkavakuutus on aivan väärä tuote jos lähtee asumaan ulkomaille.

. M .
iina kehittyy paljon nopeammin kuin kiinalaiset. Ongelmia luvassa.

tuomo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 02.07.2006, 06:04:26 »
Lainaus käyttäjältä: "warhis"
Matkavakuutus ei onnistu jos ei ole Kelan piirissä. Mutta toki aina vakuutuksen saa, http://www.finndealer.com... Matkavakuutus on aivan väärä tuote jos lähtee asumaan ulkomaille.
. M .

Mitä täytyy tehdä, kun vuosi lähestyy loppuaan, ja ei aiokaan vielä palata? Vakuutuksen voi tietty ottaa ulkomaillakin joltain yksityiseltä, mutta pitääkö Suomeen päin ilmoitella jotain?

Eino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.07.2006, 00:17:38 »
Itse oon tällä hetkellä töissä Saksassa ja sakasailessa firmassa ja on pelkästään Pohjolan normi matkavakuutus ja kuulun Suomen sosiaaliturvan piiriin.

Vakuutuksen kans ei oo mitään ongelmia ku työt kestää just tasan kolme kuukautta ja lisä maksaa just ton 50€/kk, tän selvitin Pohjolan kanssa. Mun mielestä siinä ei oo mitään vikaa, et mulla on matkavakuutus vaik en nyt suoranaisesti matkalla ookaan, pääasia et saan varmasti hoitoo ku sitä tartten.

Oon noin neljä viikkoo suomessa töitten jälkeen ja lähen sitten Innsbruckiin vuodeks vaihtoon. Sielläkin ajattelin tulla toimeen täysin matkavakuutuksen kanssa. Tarkoitus olis tulla jouluna käymään suomessa, niin ei tarvis maksaa niin monesta lisäkuukaudesta.

Lainaus käyttäjältä: "porsasurhea"
Riippuu hieman maasta mihin olet menossa. Jos Suomesta lahdet vaihtoon EU:n alueelle, kannattaa KELA:sta hakea Eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Tata esittamalla paaset lekurille ja kulut korvataan kuten Suomessakin. Jos lahdet toihin (kylla, harjoittelu lasketaan myos tyoksi), sinulta katkeaa KELA korvattavuus. Nain et ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaa (eli myos eurooppalaista sairausavakuutuskorttia kayttamaan). Tama on siis myos tapauksessa, etta tyoskentelet alle 6 kk, jolloin olet velvoitettu maksamaan verosi Suomeen.

Suomen sosiaaliturvaa sovelletaan muhun, koska asun vakinaisesti suomessa - eli vakinainen osoitteeni ja asuntoni (vanhempien) on Suomessa - sekä, koska oleskelu kestää enintään vuoden. Tää lukee pari päivää vanhassa Kelan päätöksessä.:)

Tohon verotusjuttuun voisin korjata sen verran, et jos työskentelee ulkomaisen firman piikkiin, niin joudut maksamaan verot ulkomaille. Tässä ei tietääkseni ole mitään aikarajaa työn keston suhteen. Suomalaisen firman palveluksessa ulkomailla työskentely on verotuksen kannalta hieman monimutkaisempaa.
Btw, en kyllä maksa mihinkään verjoani, koska opiskelijan ei tarvi Saksassa maksaa alle 6kk työrupeamasta veroja;).

Kiteytettyn voisin sanoa, et matkavakuutuksella ja suomen sosiaaliturvalla tulee toimeen ainakin, jos on opiskelija ja alle vuoden poissa suomesta. Matkavakuutus mul on siis Pohjolasta, muitten käytäntöjä en tiedä.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.07.2006, 02:01:48 »
mulla on ollut (ja on tallakin hetkella) sen normaalin 3kk matkavakuutuksen lisaksi extra-kuukausia tarpeen mukaan joista jokaisesta maksan kappaleelta muistaakseni 22e (huomattavasti halvempi kuin tuo alkuperaisen kirjoittajan mainitsema 50e/kk).

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.07.2006, 09:02:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Eino"

Lainaus käyttäjältä: "porsasurhea"
Tama on siis myos tapauksessa, etta tyoskentelet alle 6 kk, jolloin olet velvoitettu maksamaan verosi Suomeen.

Tohon verotusjuttuun voisin korjata sen verran, et jos työskentelee ulkomaisen firman piikkiin, niin joudut maksamaan verot ulkomaille. Tässä ei tietääkseni ole mitään aikarajaa työn keston suhteen. Suomalaisen firman palveluksessa ulkomailla työskentely on verotuksen kannalta hieman monimutkaisempaa.
Btw, en kyllä maksa mihinkään verjoani, koska opiskelijan ei tarvi Saksassa maksaa alle 6kk työrupeamasta veroja;).

Ei kyllä taida olla ihan noin. Alle 6 kk:n työskentelystä ulkomailla kuuluu maksaa verot Suomeen ihan tilanteesta riippumatta. Suomeen maksetuissa veroissa otetaan huomioon se, mitä on jo maksettu ulkomaille. Kaikki eivät toki ilmoita ulkomaan tulojaan Suomeen, mutta se on veronkiertoa ja kovin paheksuttavaa.

Eino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.07.2006, 11:18:39 »
Mulle ainakin kerrottiin verotoimistossa, kun sieltä kävin kyselemässä, että ei tarvitse maksaa veroja Suomeen, koska työskentelen saksalaisen työnantajan palveluksessa. Kerroin kyllä verotädille, että olen töissä vain 3kk.

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 03.07.2006, 11:33:53 »
Ei pida paikkaansa.  Verotoimiston sivuilta loytyy aiheesta selkeat ohjeet. Kaytannossa toimii niin, etta alle 6 kk tyoskentelysta maksetaan verot suomeen niin, etta mahdollisesti kohdemaassa (sun  tapauksessa Saksassa) maksetut verot hyvitetaan siina. Eli estetaan kaksoisverotuksen toteutuminen. Yli 6 kk tyoskentelyssa maksat verosi siihen maahan missa tyoskentelet (Saksa). Koska Saksassa on naurettava veroprosentti (mulla oli 1.4 %) tama on suhteellisen kivaa :).

Kukaan ei tosiaan tieda, missa sina tyoskentelet, mutta sinulla on lain mukaan velvollisuus ilmoittaa tulosi verottajalle. Jos tata et tee, on kyse veronkierrosta kuten edella todettiin. Mikali sinulle verotoimistossa kerran nain sanottiin, kannattaisi lausunto pyytaa kirjallisena. Talla valtat mahdolliset valitukset myohemmin. Jos he kieltaytyvat sinulle tata myontamasta voit samantien kyseisen neuvon unohtaa....

http://www.vero.fi/default.asp?article=893&domain=VERO_MAIN&path=5,40&language=FIN

Tosta suomalaisesta sosiaaliturvasta viela....

Ilmeisesti paatos tuntuu riippuvan ihan taysin kelan virkailijasta :)
Tosin mulla on aina ollut kyse pidemmasta oleskelusta kuin 3 kk, mutta systeemista olen lentanyt valittomasti kun leppakeihas. Vaikka minulla on pysyva asunto ja osoite Suomessa. Parhaita ovat ne KELA:n kirjeet, jotka toimitetaan omaan, Suomessa sijaitsevaan osoitteeseen, jossa todetaan etten asu Suomessa.....

Mutta matkavakuutus minullakin on SUomessa IF:lla, eika kelakorvattavuutta kysytty lainkaan.

Eino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 03.07.2006, 12:51:07 »
Kiitoksia selvennyksestä tossa veroasiassa. En tiedä käsitinkö asian vääriin - vai kohdellaanko opiskelijoita erilailla (jota en usko) - vai oliko verotädillä väärää tietoa asioidessani toimistossa.

Ei muuten oo ensimmäinen kerta, ku valtion virastossa asioidessa saa eri henkilöiltä ihan eri päätökset. Näin kävi myös opintotukeni kanssa, ku tulorajat eivät meinanneet riittää. Toinen täti väitti, että takasin pitää maksaa, toisen mielestä taas ei. Ota siitä sitten selvää... :evil: En onneks joutunut maksamaan takaisin.

Täytyy varmaan selvittää toi veroasia palattuani Suomeen. Siperiaan uudelleen koulutukseen kaikki virkailijat sanon minä.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 03.07.2006, 13:19:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Eino"
Kiitoksia selvennyksestä tossa veroasiassa. En tiedä käsitinkö asian vääriin - vai kohdellaanko opiskelijoita erilailla (jota en usko) - vai oliko verotädillä väärää tietoa asioidessani toimistossa.

Itse asiassa minullekin sanottiin verotoimistossa käydessäni, että veroja ei tarvitsisi maksaa Suomeen. Ne täytyisi vaan ilmoittaa. Kaverini kävi kyselemässä samaa asiaa (samasta verotoimistosta) ja hänelle sanottiin, että veroja joutuu maksamaan Suomeenkin. Ilmoitin tuloni verottajalle ja kylläpä ne vaan halusivat niitä verottaa. Samoin kävi kaverillenikin.