Ulkomailla pitempään asuminen ja matkavakuutus

(Luettu 48335 kertaa)

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #20 : 03.07.2006, 14:04:55 »
Lainaus käyttäjältä: "akk"
Lainaus käyttäjältä: "Eino"
Kiitoksia selvennyksestä tossa veroasiassa. En tiedä käsitinkö asian vääriin - vai kohdellaanko opiskelijoita erilailla (jota en usko) - vai oliko verotädillä väärää tietoa asioidessani toimistossa.

Itse asiassa minullekin sanottiin verotoimistossa käydessäni, että veroja ei tarvitsisi maksaa Suomeen. Ne täytyisi vaan ilmoittaa. Kaverini kävi kyselemässä samaa asiaa (samasta verotoimistosta) ja hänelle sanottiin, että veroja joutuu maksamaan Suomeenkin. Ilmoitin tuloni verottajalle ja kylläpä ne vaan halusivat niitä verottaa. Samoin kävi kaverillenikin.

Kannattaa aina pyytaa puhelinpalvelussa henkilo, joka on erikoistunut ulkomaan verotukseen. Suurin osa niista ihmisista ei enaa oikein osaa vastata mihinkaan muihin kuin oman kapean alansa aiheeseen. Sen takia en ikina mene paikanpaalle vaan soitan. Tama patee hyvin myos kelan tateihin, silla kela on kylla ehdoton mestari perimaan kaiken takaisin (esim. sairauskorvaukset ja opintotuet) mikali niita on vahingossa myonnetty. Ja kokemuksesta voin kertoa, etta itkettaa maksaa 300 e:n laskua jalkikateen...
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Eino

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #21 : 03.07.2006, 18:01:47 »
Lainaus

Kannattaa aina pyytaa puhelinpalvelussa henkilo, joka on erikoistunut ulkomaan verotukseen. Suurin osa niista ihmisista ei enaa oikein osaa vastata mihinkaan muihin kuin oman kapean alansa aiheeseen.

Ko. asiasta kävin oikein Tampereen isossa verotoimistossa Hatanpäällä, jossa minut ohjattiin nimenomaan ulkomaan verotuksen "asiantuntijalle". Hän kaivoi oikein mapin hyllystään ja tarkisti asian. Muistaakseni vielä sanoi, että "ei se meitä kiinnosta mitä siellä tienaat, koska olet saksalaisen firman palveluksessa."

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #22 : 03.07.2006, 19:50:08 »
Lainaus käyttäjältä: "porsasurhea"
Mutta matkavakuutus minullakin on SUomessa IF:lla, eika kelakorvattavuutta kysytty lainkaan.

Ei varmastikkaan kysytty koska todennäköisyys, että et kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin on aika pieni, varsinkin jos vielä annoit suomalaisen osoitteen vakuutusyhtiöön. Vakuutusehdoissa kuitenkin lukee, että vakuutetun henkilön on kuuluttava Suomen sosiaaliturvaan. Eli jos jotain sattuu ja asioita aletaan selvittämään, niin voi olla, että asia paljastuu ja sinulta jää rahat saamatta. Niin kauan kuin mitään ei satu, niin asia ei varmastikkaan tule millään tavalla esiin. Vakuutusyhtiö on vain iloinen kun rahaa tulee, mutta ei mene.
ämä on minun totuuteni.

Amadrierith

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 05.07.2006, 15:18:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Heloriina"
KELAN:n sairausvakuutuskortin (siis entisen E-111 -lomakkeen) saa ulkomailla opiskelua ja työharjoittelua varten siinä tapauksessa, jos työnantaja on suomalainen.Ainakin itse sain kyseisen kortin työharjoitteluani varten.

Minä sain kortin, kun lähdin työharjoitteluun ulkomaiselle työnantajalle. Tosin tapauksessani ilmeisesti vaikutti harjoittelun palkattomuus.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 05.07.2006, 21:32:58 »
Kylla minullekin annettiin KELA:n eurooppalainen sairausvakuutuskortti, vaikka kerroin menevani Irlantiin toistaiseksi ja toita tekemaan, enka ole missaan suomalaisessa firmassa ollut toissa. Tosin en ole kylla kyseista korttia tarvinnutkaan.

AnStiina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 07.07.2006, 16:35:15 »
Mulle muuten kavi niin etta oli 2 vakuutusta voimassa, suomalainen matkavakuutus ja kiinasta vakuutus yo:n puolesta. Pamahdin paksuksi ja koska teknisesti en ole sairaana en saa korvauksia mistaan!  :shock:  Hallelujah!

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 07.07.2006, 16:50:45 »
Sen kelan kortin saat niin kauan kuin matkustat/olet EU:maassa. Nain KELA:n tati mulle kertoi. Ite asun lontoossa ja toissa paikallisella tyonantajalla ja antoivat KELAsta sen kortin myoskin mukaan. Se kortti oikeuttaa saamaan samantasoista hoitoa & samalla hinnalla kuin paikallisetkin. Noh, minen paikallisiin puoskareihin luota (oikeesti.. siina vaiheessa jos ma puhun parempaa englantia kuin laakari niin morjens..) ja minulla siis on myos IF:in kautta vakuutus. Se on ihan normaali tapaturma/sairausvakuutus ja on voimassa niin kauan kuin haluat. Sisaltaa myos varkausvakuutuksen. Maksan siita joku 270e/vuosi. Mutta jos jotain kay, niin saan menna yksityiselle ja ne lahtettaa laskut suoraan IF:iin, eli ei tarvitse itse maksaa ja plarailla kuittien kanssa. (ja esim extreme tapauksessa jos kuolen taalla ollessa vakuutus sisaltaa "matka"arkussa kuljettamisen suomeen.. :? )

Muuten naisille tiedoksi: Tiesitteko etta jos asutte englannissa niin taalla on nuo e-pillerit ilmaisia...
If you consider the world unexplored -You belong.

IC

• Himoreissaaja
  • Wisła to jest potęga, Wisła najlepsza jest!
    • Profiili
« Vastaus #27 : 08.07.2006, 21:41:46 »
Itse asiassa minullekin sanottiin verotoimistossa käydessäni, että veroja ei tarvitsisi maksaa Suomeen. Ne täytyisi vaan ilmoittaa. Kaverini kävi kyselemässä samaa asiaa (samasta verotoimistosta) ja hänelle sanottiin, että veroja joutuu maksamaan Suomeenkin. Ilmoitin tuloni verottajalle ja kylläpä ne vaan halusivat niitä verottaa. Samoin kävi kaverillenikin.[/quote]

Näinpä kävi minullekin, kun soittelin verotoimistoon ja tiedustelin, miten verojen maksu harjoittelun osalta täälä puolassa 3kk ajalta. Maksat Puolaan ja sitten ilmoitat Suomeen palvonko olet tienannut ja maksanut veroja...

No nyt ei ole sitäkään ongelmaa, kun palkaton harjoittelu!! :evil:

Btw asian hieman vierestä, mutta näihin valtion virastoihin liittyen; Suomen-Puolan suurlähetystössä Varsovassa ainakin on asiat  tädeillä "hallussa"...kyselin mahdollisen työluvan perään puhelimitse ja se vastauksen saaminen otti jonkin aikaa, kun tädit kyselivät toisiltaan, miten tämä homma nyt olikaan, ja sain lopulta yhden web-osoitteen ja lupasivat lähettää minulle mailille lisätietoa, jota sitten ei ole kuulunut!! :?
Parin päivän päästä kaverini, joka täällä on jo pidempään työskennellyt, kertoi ettei sitä enään tarvita, koska Suomen poistettua työvoiman vapaanliikkumisen rajoitukset, Puola poisti ne myös Suomelta... Varmasti yksi harvinaisimmista asioista, jota lähetystöistä kysellään... :roll:
W Polsce zawsze mówisz "NIE MA"...

mnium

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 22.07.2006, 11:35:20 »
Ilmoitin tuloni verottajalle ja kylläpä ne vaan halusivat niitä verottaa.

Olisi kai taas vaihteeksi Suomeen paluu edessä. Tällä kertaa ulkomailla oleskelu/työskentely jää hieman alle 6 kuukauden. Mietiskelin tässä, että josko joku tohtisi paljastamaan, kuinka paljon tienasitte, kun olitte ulkomailla töissä ja paljonko maksoitte siitä veroa työskentelymaahan ja kuinka paljon Suomen verokarhu siitä nappasi osakseeen? Osaisin siten jo näin etukäteen karkeasti arvioida, että haluaako verottaja Suomessakin oman osuutensa minun palkkarahoistani.

Kaljami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 01.08.2006, 16:31:01 »
Lainaus käyttäjältä: "mnium"
Ilmoitin tuloni verottajalle ja kylläpä ne vaan halusivat niitä verottaa.

Olisi kai taas vaihteeksi Suomeen paluu edessä. Tällä kertaa ulkomailla oleskelu/työskentely jää hieman alle 6 kuukauden. Mietiskelin tässä, että josko joku tohtisi paljastamaan, kuinka paljon tienasitte, kun olitte ulkomailla töissä ja paljonko maksoitte siitä veroa työskentelymaahan ja kuinka paljon Suomen verokarhu siitä nappasi osakseeen? Osaisin siten jo näin etukäteen karkeasti arvioida, että haluaako verottaja Suomessakin oman osuutensa minun palkkarahoistani.

Tienatulla summalla ei ole käsittääkseni merkitystä, ainoastaan kuuden kuukauden säännöllä. Jos ulkomailla työskentely kestää alle kuusi kuukautta, olet verovelvollinen Suomeen ja jos yli kuusi kuukautta, olet verovelvollinen ainoastaan työskentelyvaltioon. Vaikka kuuden kuukauden säännön ehdot täyttyvät, joudut silti ilmoittamaan tulosi Suomen veroviranomaisille. Lisäksi työntekijän on yleensä maksettava sairasvakuutusmaksu Suomeen (2,1% vuonna 2006)

Itse olen töissä Sveitsissä, ja koska olen täällä yli kuusi kuukautta töissä tämän vuoden aikana, en joudu maksamaan mitään muuta kuin tämän 2,1 % sairasvakuutusmaksua Suomeen.
quot;Pitää olla valmis lähtöön. Eihän koskaan tiedä, vaikka se juna, joka menee, onkin viimeinen."
 - Matti Pellonpää

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #30 : 01.08.2006, 21:09:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Kaljami"
Vaikka kuuden kuukauden säännön ehdot täyttyvät, joudut silti ilmoittamaan tulosi Suomen veroviranomaisille. Lisäksi työntekijän on yleensä maksettava sairasvakuutusmaksu Suomeen (2,1% vuonna 2006)

Näin siis mikäli kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin ulkomailla asuessa. Itse asun vakituisesti Norjassa ja kela-kortti vietiin aikoja sitten enkä siis myöskään maksa mitään Suomeen.
ämä on minun totuuteni.

mnium

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 02.08.2006, 14:05:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Kaljami"
Tienatulla summalla ei ole käsittääkseni merkitystä, ainoastaan kuuden kuukauden säännöllä. Jos ulkomailla työskentely kestää alle kuusi kuukautta, olet verovelvollinen Suomeen ja jos yli kuusi kuukautta, olet verovelvollinen ainoastaan työskentelyvaltioon.

Kun keskustelin erään suomalaisen verotoimiston tädin kanssa näistä Suomen verokiemuroista, ennen tänne lähtöäni, niin hän tietenkin valisti minua kuuden kuukauden säännöstä, mutta sanoi, että kaksoisverotusta ei myöskään tapahdu. Tämä seuraava on lainaus tästä linkistä:

Jos molemmat maat verottavat, kaksinkertainen verotus poistetaan. Tämä tapahtuu tavallisesti siten, että ulkomainen vero vähennetään Suomessa samasta tulosta määrättävästä verosta.

Eli jotain merkitystä tienatulla summalla on tai ainakin sillä, kuinka paljon siitä on maksettu veroa työskentelymaahan.

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 02.08.2006, 14:44:56 »
Lainaus käyttäjältä: "mnium"

Kun keskustelin erään suomalaisen verotoimiston tädin kanssa näistä Suomen verokiemuroista, ennen tänne lähtöäni, niin hän tietenkin valisti minua kuuden kuukauden säännöstä, mutta sanoi, että kaksoisverotusta ei myöskään tapahdu. Tämä seuraava on lainaus tästä linkistä:

Jos molemmat maat verottavat, kaksinkertainen verotus poistetaan. Tämä tapahtuu tavallisesti siten, että ulkomainen vero vähennetään Suomessa samasta tulosta määrättävästä verosta.

Eli jotain merkitystä tienatulla summalla on tai ainakin sillä, kuinka paljon siitä on maksettu veroa työskentelymaahan.

Kaksoisverotus ei ole aivan niin yksinkertainen asia. Tama tietenkin koskee vain niita maita joilla on verosopimus Suomen kanssa (eika aina niitakaan jos kyseessa on esimerkiksi elake, arvopaperit, ulkomaiset sijoitukset tms jolloin ongelmia saattaa ilmeta).
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 02.08.2006, 19:17:19 »
Lähden nyt puoleksi vuodeksi aupairiksi ja otan Ifin matkavakuutuksen siksi ajaksi. Hintaa sille tulee yhteensä noin 145e, mikä tekee n. 24e kuussa. Mielestäni se on aika kohtuullinen summa siitä hyvästä että pääsee tarpeen vaatiessa hoitoon yksityiselle ja lennot takaisin Suomeen, jos olen todella huonossa kunnossa. Ifin kotivakuutus tosiaan sisältää myös matkatavaravakuutuksen ulkomailla.

Suomesta muutettaessa täytyy Kelalle viedä lomake Y39 ja palattaessa lomake Y77. (ihan totta, tämä ei ole mikään byrokraattinen vitsi.  :) ) Kela sitten tekee päätöksen kuulutko Suomen sosiaaliturvan piiriin asuessasi ulkomailla, jos saat kielteisen päätöksen joudut palauttamaan kelakorttisi. Y77 pitää täyttää sen takia, että kela tietää sinun tulleen takaisin Suomeen, muuten he automaattisesti katsovat, että asut yhä jossain muualla.

Osaatteko sanoa, miten minun pitää toimia jos tienaan aupairina ollessa 350e/kk. Pitääkö näistäkin tuloista tehdä ilmoitus Suomen verottajalle? Entä Ranskan?
a merien yllä savuavat sydämet!

Gleb

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 30.10.2006, 20:09:48 »
Lainaus käyttäjältä: "ellina"
Kylla minullekin annettiin KELA:n eurooppalainen sairausvakuutuskortti, vaikka kerroin menevani Irlantiin toistaiseksi ja toita tekemaan, enka ole missaan suomalaisessa firmassa ollut toissa. Tosin en ole kylla kyseista korttia tarvinnutkaan.

Mielenkiintoista, olen itsekin lähdössä Irlantiin kuukauden päästä todennäköisesti 11 kuukaudeksi ja minulle Kelasta sanottiin että kuulun siellä Irlannin sosiaaliturvan piiriin. Päätöstä ei tosin ole vielä tullut joten saa nähdä mitä siinä sanotaan.

Olen itsekin pohtinut tässä tuota vakuutusasiaa. Minulla on Lähivakuutuksen nuorisovakuutus johon kuuluu myös matkavakuutus 3kk, lisäkuukausia saisi 20€/kpl. Mutta eihän tuolla sitten ilmeisesti mitään tee jos vaaditaan Kelan piiriin kuuluminen, pitää varmaan odotella tuo Kelan päätös ja sitten soitella taas Lähivakuutukseen.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #35 : 30.10.2006, 21:28:38 »
Lainaus käyttäjältä: "warhis"
Matkavakuutus ei onnistu jos ei ole Kelan piirissä. Mutta toki aina vakuutuksen saa, http://www.finndealer.com...  .

Paljonko tulee jatkuvan vakuutuksen kuukausi/vuosihinnaksi (en saa tuota sivua toimimaan, johtuisiko hitaasta yhteydestä) ja suosittelisitko tätä Finndealeria? Onko kattava? Saako korvaukset helposti haettua?

KELAsta lensin 10 kk ulkomailla oleskelun jälkeen ja nyt on makseltu jo rutosti kallista ulkomaista sairausvakuutusta.  Ilman vakuutusta en uskalla jättäytyä kun ei terveys ole ihan paras mahdollinen. Muuten en kyllä maksaisi :wink: . Sen lisäksi minulla on paikallinen EU:n sairaudenhoitokortti jota voi käyttää EU:n sisällä reissatessa tai vaikka Suomessa lomilla.

warhis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 31.10.2006, 16:05:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Paljonko tulee jatkuvan vakuutuksen kuukausi/vuosihinnaksi (en saa tuota sivua toimimaan, johtuisiko hitaasta yhteydestä) ja suosittelisitko tätä Finndealeria? Onko kattava? Saako korvaukset helposti haettua?

No siis ei tuo mikään halpa ole, vuositasolla puhutaan n. 3000-4000 eurosta. Hinta johtuu hyvin pitkälti siitä että kyseessä on SAIRAUSVAKUUTUS, mitä Suomessa ei tälläisessa muodossa ole olemassakaan kattavan sosiaaliturvan ansiosta. Kyseessä ei ole siis matkavakuutuksen kaltainen "emergency insurance". Yksi tuttu osti Intergra -nimiseltä yhtiöltä juuri itselleen tuota Finndealerin tarjoamaa vakuutusta vastaavan ja hinnaksi tuli n. 1600 USD / vuosi ja todella kattava vakuutus kyllä on. Sivuilla tosin huonosti tietoa, mutta tsekkaa www.integra-insurance.com. Ja mitä korvauksiin tulee niin enpä usko että hirveästi kannattaa moisesta huolta kantaa. Itsekin hoidan tuon Integran vakuutuksen sitten kun vaihdan koulut töihin ja joudun pakosta pois Kelan piiristä. Suosittelen kuitenkin että pistäytyisit lähimmällä useamman yhtiön vakuutuksia tarjoavan agentin puheilla selvittämässä tilanteesi...

Tässäpä vielä linkki siihen Finndealerin vakuutussivulle:
http://www.finndealer.com/fin/ihhp.html

. W .
iina kehittyy paljon nopeammin kuin kiinalaiset. Ongelmia luvassa.

nti

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - karoliinavirta@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #37 : 31.10.2006, 16:22:27 »
En tiedä onko kenellekkään tullut mieleen, että jos voi ottaa kotivakuutuksen (siis jos suomeen jää koti vaikka lähdet ulkomaille) niin kotivakuutukseen (ainakin nuorilla) kuuluu matkavakuutus etc.

Itse sain tälläisen IFltä ja oli edullisin vaihtoehto.

Kysymällä vakuutusyhtiöistä saa varmasti lisää tietoa.

warhis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 31.10.2006, 16:34:46 »
Lainaus käyttäjältä: "nti"
En tiedä onko kenellekkään tullut mieleen, että jos voi ottaa kotivakuutuksen (siis jos suomeen jää koti vaikka lähdet ulkomaille) niin kotivakuutukseen (ainakin nuorilla) kuuluu matkavakuutus etc.

Itse sain tälläisen IFltä ja oli edullisin vaihtoehto.

Kysymällä vakuutusyhtiöistä saa varmasti lisää tietoa.

Joo, mutta kun siihen tarvitaan se Kela-kortti... Expatit ei voi käyttää tota matkavakuutusta sairausvakuutuksena. Olisikin mukavan halpaa jos aina selviäisi sillä IFin 400 euron vuosilaskulla (matkavakuutus on voimassa vain 3kk, vuoden loput 9kk maksavat tuon 400 eur). Ulkomailla asumiseen matkavakuutus on kuitenkin täysin väärä vakuutus.

. W .
iina kehittyy paljon nopeammin kuin kiinalaiset. Ongelmia luvassa.

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 31.10.2006, 17:27:51 »
Oon tasta maininnut jo muutaman kerran aikaisemminkin, enka ymmarra mista te nuita noin kalliita vakuutuksia hankitte. Mulla on IFin kautta matkavakuutus joka on vuosimaksultaan n. 270€. Sisaltaa kaiken pienista tapaturmista siihen etta jos kuolo korjaa niin ruumis kuljetetaan suomeen.
If you consider the world unexplored -You belong.