Ulkomailla pitempään asuminen ja matkavakuutus

(Luettu 35561 kertaa)

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #40 : 31.10.2006, 18:40:23 »
Lainaus käyttäjältä: "drg313"
Oon tasta maininnut jo muutaman kerran aikaisemminkin, enka ymmarra mista te nuita noin kalliita vakuutuksia hankitte. Mulla on IFin kautta matkavakuutus joka on vuosimaksultaan n. 270€. Sisaltaa kaiken pienista tapaturmista siihen etta jos kuolo korjaa niin ruumis kuljetetaan suomeen.

En tieda kuinka monta kertaa asiat pitaa rautalangasta vaantaa, mutta jos asut ulkomailla ja sulla ei ole riittavia siteita Suomeen, kela irtisanoo itsensa sinusta. Seuraamus: Suomesta otettu matkavakuutus EI OLE voimassa. Vaikka olisit sen ottanut ja maksanut. Kannattaa luea se font-7 teksti sielta sopimuksen kulmasta. Tosin tata on turha olettaa jos selkokielella 100x talla kasitelty asia ei mene perille.

Kela onneksi on aika suopea tassa asiassa. Jos esim opiskelet ulkomailla, teet tyota suomalaisen yrityksen palveluksessa tai tutkimusta yleisessa tutkimuslaitoksessa, Suomen sosiaaliturva pysyy voimassa. Aupaireista en tieda mutta oletettavasti sama patee tahan (=asuminen tilapaista)

warhis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 01.11.2006, 12:38:23 »
Lainaus käyttäjältä: "drg313"
Oon tasta maininnut jo muutaman kerran aikaisemminkin, enka ymmarra mista te nuita noin kalliita vakuutuksia hankitte. Mulla on IFin kautta matkavakuutus joka on vuosimaksultaan n. 270€. Sisaltaa kaiken pienista tapaturmista siihen etta jos kuolo korjaa niin ruumis kuljetetaan suomeen.

Niin... Kuten psychokin tuossa jo mainitsi niin tämä kommenttisi nyt osoittaa ettei sinulla ole hajuakaan mistä puhutaan. Matkavakuutus on matkavakuutus ja kansainvälinen sairausvakuutus on kansainvälinen sairausvakuutus. Samankaltaisuudestaan huolimatta kyseessä on kaksi TÄYSIN eri vakuutusta, mutta psycho on aivan oikeassa ettei tämä asia mene täällä kaaliin - johtunee pitkälti siitä ettei suomessa ole maksullista sairasvakuutusjärjestelmää kuten esim. USAssa on.

Onhan se nyt aivan selvää ettei millään muutamalla sadalla eurolla saa kansainvälistä kaiken kattavaa sairausvakuutusplääniä. Nuo tuhansien eurojen vakuutukset ovat täysin amerikkalaisia sairausvakuutuksia vastaavia, eli et maksa lääkärissä käynneistä yhtään mitään, olit sitten sairas tai et. Yritähän mennä vaikkapa synnyttämään matkavakuutuksen piikkiin asuessasi pysyvästi ulkomailla ilman että opiskelet tai olet töissä suomalaisessa yrityksessä - kalliiksi tulee.

. W .
iina kehittyy paljon nopeammin kuin kiinalaiset. Ongelmia luvassa.

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 01.11.2006, 13:23:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Gleb"

Olen itsekin pohtinut tässä tuota vakuutusasiaa. Minulla on Lähivakuutuksen nuorisovakuutus johon kuuluu myös matkavakuutus 3kk, lisäkuukausia saisi 20€/kpl. Mutta eihän tuolla sitten ilmeisesti mitään tee jos vaaditaan Kelan piiriin kuuluminen, pitää varmaan odotella tuo Kelan päätös ja sitten soitella taas Lähivakuutukseen.

Mulla on tuo sama vakuutus. Sen ne myi mulle ja vakuutteli, että on voimassa, vaikka en Suomen sos.turvaan kuulu. Utelin asiaa vielä useempaan kertaan..  Onneks en kuitenkaan vakuutusta viime reissulla tarvinnu, täytynee nyt tällä kertaa vielä kysellä lisää.
Harmittaa jos tullaan jalka kainalossa maitojunalla takasin eikä vakuutus korvaa vaikka kuinka luvattiin.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #43 : 01.11.2006, 13:57:00 »
Suomesta lahtiessani soitin pariin vakuutusyhtioon ja sanoin menevani ulkomaille toihin ja asumaan eika vakuutusyhtio suostunut myymaan vakuutusta edes menomatkalle. Olen ollut ilman mitaan vakuutuksia yli vuoden (siita 5kk  Suomessa). KELA ei ole kylla viela kysellyt sairausvakuutuskorttia takaisin.

Muuten ostin nyt Aasian reissua varten matkavakuutuksen taalta Irlannista. Ainakin ottamassani vakuutuksessa oli yhtena ehtona, etta on pitanyt asua yli 6kk Irlannissa.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #44 : 02.11.2006, 00:46:30 »
Lainaus käyttäjältä: "warhis"
No siis ei tuo mikään halpa ole, vuositasolla puhutaan n. 3000-4000 eurosta. Hinta johtuu hyvin pitkälti siitä että kyseessä on SAIRAUSVAKUUTUS, mitä Suomessa ei tälläisessa muodossa ole olemassakaan kattavan sosiaaliturvan ansiosta. Kyseessä ei ole siis matkavakuutuksen kaltainen "emergency insurance".

No juu kyllä tämä täkäläinen sairausvakuutukseni + siihen lisäksi matkavakuutus päälle tulee sitten paljon halvemmaksi, vuodessa reilut 500 euroa (paikallista aika nihkeää julkista terveydenhuoltoa täydentävä vakuutus josta saa korvauksina osan kuluista, ei kaikkia + melko kattava emergency insurance kestoltaan rajoitetuille ulkomaanmatkoille).

Mitä kummaa kannattaisi tehdä jos haluaisi lähteä ihan vaan kiertelemään EU:n ulkopuolelle (ehkä vähän töitäkin tehden) ja vakuutuksen kannalta turvallisin mielin - eikä haluaisi sijoittaa vakuutukseen paria kuukausipalkkaa? Tuntuisi hassulta hankkia jokin pitkäkestoinen matkavakuutus EU-maasta johon ei ole enää palaamassa (onnistuukohan moinen edes), ja Suomesta sitä ei saisi kun ei kuulu KELAan. Ei kai voi käydä niin kehnosti että jos kämmii paperiasiansa oikein kunnolla, lentää ulos molemmista sosiaaliturvasysteemeistä? Jotta homma menisi vielä vähän kierommaksi, en tullut tänne suoraan Suomesta vaan asuin välissä kolmannessa EU-maassa :wink: . Muttei kai sillä ole väliä. Ei vaan aina avaudu kovin helposti nuo vakuutusyhtiöiden kiemurat.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #45 : 02.11.2006, 01:54:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Mitä kummaa kannattaisi tehdä jos haluaisi lähteä ihan vaan kiertelemään EU:n ulkopuolelle (ehkä vähän töitäkin tehden) ja vakuutuksen kannalta turvallisin mielin - eikä haluaisi sijoittaa vakuutukseen paria kuukausipalkkaa?

Tama on hyva kysymys, ja riippuu pitkalti missa maassa olet. Usasta voin puhua oman kokemuksen pohjalta, mutta vastaava lainsaadanto on oletettavasti monessa muussakin maassa.

Eli, USAn lainsaadanto pakottaa kaikki sairasvakuutusyhtiot korvaamaan valittomat hoitokulut kaikkialla maailmassa tilanteissa, joissa henkiriepu on sairauden takia uhattuna. Eli jos joku viiltelee puukolla vahan naarmuja kylkeen eika tilanne ole tarpeeksi paha, joutuu itse parantelemaan huonosti tehdya tyota ennen hoitoon hakeutumista.

Itse matkustelin pitkia siivuja mm etelaamerikassa pelkastaan sen tiedon turvin, etta vakavat sairaudet ja loukkaantumiset korvataan vakuutuksesta. Varsinkin kun USAlaista mentaliteettia tuntien lahes kaikki sairaudet flunssasta lahtien saadaan uppoamaan kategoriaan "life-threatening"

Gleb

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 03.11.2006, 12:30:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Anuu"
Lainaus käyttäjältä: "Gleb"

Olen itsekin pohtinut tässä tuota vakuutusasiaa. Minulla on Lähivakuutuksen nuorisovakuutus johon kuuluu myös matkavakuutus 3kk, lisäkuukausia saisi 20€/kpl. Mutta eihän tuolla sitten ilmeisesti mitään tee jos vaaditaan Kelan piiriin kuuluminen, pitää varmaan odotella tuo Kelan päätös ja sitten soitella taas Lähivakuutukseen.

Mulla on tuo sama vakuutus. Sen ne myi mulle ja vakuutteli, että on voimassa, vaikka en Suomen sos.turvaan kuulu. Utelin asiaa vielä useempaan kertaan..  Onneks en kuitenkaan vakuutusta viime reissulla tarvinnu, täytynee nyt tällä kertaa vielä kysellä lisää.
Harmittaa jos tullaan jalka kainalossa maitojunalla takasin eikä vakuutus korvaa vaikka kuinka luvattiin.

Ovat puheneet sinulle puppua, ei Lähivakuutuskaan mitään korvaa jos ei ole Kela-korttia. Ensimmäinen henkilö (pieni maalaistoimisto) kyllä oli sitä mieltä että korvaa mutta lupasi varmistaa asian, kohta tulikin soitto että ei me mitään korvata.

Ei tässä auta muuta kuin ilman vakuutusta matkaan lähteä ja toivoa ettei mitään satu ja jos sattuu niin Irlannin sosiaaliturva hoitaa. Matkavakuutuksen nyt saan edes menomatkalla pysymään voimassa kun lähden muutama päivä ennen kuin työt alkaa ja Kela haluaa kortin takaisin.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ulkomailla pitempään asuminen ja matkavakuutus
« Vastaus #47 : 04.10.2018, 14:39:24 »
Vanha keskustelu, mutten mistään nyt löydä mitään järkevää vastausta tähän kysymkseeni, joten ehkä tuoreemmin jollakin on minulle vastaus.

En ole asunut Suomessa viiteen vuoteen, eli minulla ei ole enää oikeutta if- tyylisiin vakuutuksiin, johon tarvitsen suomalaisen kelakortin. Olen asunut osan tuosta ajasta Tanskassa, jossa minulla on paikallinen kelakortti, mutta nyt lähden Latinalaiseen Amerikkaan yli vuodeksi töihin, joten en tiedä mitä tehdä, koska sitten minulla ei ole suomalaista eikä tanskalaista kelakorttia.

Mistä ihmeestä minun kannattaisi ottaa matkavakuutus? Tulen oikeastaan koko ajan oleskelemaan Guatemalassa, jossa olen töissä. Aiemmin kun olin Guatemalassa töissä, otin Tanskasta yksityisen nuorisomatkavakuutuksen 1000€/vuosi. Tämä kuitenkin vaikuttaa minusta aika suolaiselta hinnalta. En voi paikallistakaan vakuutusta Guatemalassa hankkia, sillä minulla ei ole siellä paikallista henkilökorttia. Joskus hankin vastaavan Argentiinassa joka oli ulkomaalaisille suunnattu, ja se oli muistaakseni myös luokkaa 1000€/vuosi. Ovatko nämä siis vain yksinkertaisesti hintoja, joista puhutaan vakuutuksesta ulkomailla?

Onko täällä siis muita, jotka ovat jääneet pitemmäksi aikaa ei-EU-maahan töihin, ja haluavat jonkunlaista turvaa päänsä päälle? En ole kyllä joutunut käymään lääkärillä neljään vuoteen, ja silloinkin Perussa selvisin 100 euron laskulla, josta vakuutus korvasi 40€ (60€ omavastuu  ;D).
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 04.10.2018, 15:15:50 »
Mistä ihmeestä minun kannattaisi ottaa matkavakuutus? Tulen oikeastaan koko ajan oleskelemaan Guatemalassa, jossa olen töissä. Aiemmin kun olin Guatemalassa töissä, otin Tanskasta yksityisen nuorisomatkavakuutuksen 1000€/vuosi. Tämä kuitenkin vaikuttaa minusta aika suolaiselta hinnalta. En voi paikallistakaan vakuutusta Guatemalassa hankkia, sillä minulla ei ole siellä paikallista henkilökorttia. Joskus hankin vastaavan Argentiinassa joka oli ulkomaalaisille suunnattu, ja se oli muistaakseni myös luokkaa 1000€/vuosi. Ovatko nämä siis vain yksinkertaisesti hintoja, joista puhutaan vakuutuksesta ulkomailla?

Yleisesti suositellulla World Nomadsilta vakuutus Guatemalaan vuodeksi olisi 1028-1142 €:  https://pp.worldnomads.com

Toki tuo on suolainen hinta suomalaisiin matkavakuutuksiin verrattuna, esim. itse maksoin 9 kk vakuutuksesta Etelä- ja Väli-Amerikkaan Eurooppalaisen kautta 350 € sis. 1300 € arvosta matkatavaroita. Nuo yli 6 kk menevät lisätukikuukaudet olivat reilu 60 € per kuukausi. Eli vuoden vakuutus olisi maksanut n. 700-800 € (sis. pohjavakuutuksen, joka oli valmiiksi maksettuna 12 kuukaudeksi, mutta josta loput sain takaisin palatessani Suomeen).

Älä ota halpoja nettivakuutuksia. Esim. Seven Cornersilla tarjotaan 600 dollarilla vuodeksi vakuutusta, sen sijaan palautteet ovat skebeliä: https://www.yelp.com/biz/seven-corners-carmel

Onko täällä siis muita, jotka ovat jääneet pitemmäksi aikaa ei-EU-maahan töihin, ja haluavat jonkunlaista turvaa päänsä päälle? En ole kyllä joutunut käymään lääkärillä neljään vuoteen, ja silloinkin Perussa selvisin 100 euron laskulla, josta vakuutus korvasi 40€ (60€ omavastuu  ;D).

Muistahan, että matkavakuutus otetaan sitä varten, jos sattuisit saamaan Andeilla patikoidessasi helikopterievakuoinnin lähimpään sairaalaan tai ambulanssilennon Suomeen. Tai jos saisit verenmyrkytyksen ja joutuisit viikkokausiksi sairaalahoitoon.

P. S. Milloin jatkoa Keski-Aasian videopäivityksiin??? :-[
« Viimeksi muokattu: 04.10.2018, 15:21:03 kirjoittanut Matkailijoitsija »

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : 04.10.2018, 22:25:21 »
Kiitos paljon vastauksesta! Tulevassa työpaikassani sanoivat, että heillä on julkinen matkaviisumi Briteistä 300 punnalla, mutta kai heillä on sitten eri säännöt siitä, milloin julkisia vakuutuksia saa ostaa, koska Suomesta minulla lähti sosiaaliturva vuoden poissaolon jälkeen. Elikkä taidampa ostaa tältä tanskalaiselta Gouda- firmalta taas vakuutuksen, sillä se on täällä hyvin suosittu ja tiettävästi halvin, itseasiassa saan sen noin 800 euroon jos laitan 150 euron omavastuun. Minulla on Guatemalassa paikallisen tasoinen palkka, jolloin tuo matkavakuutus nielee parin kuun palkan, mutta onneksi olen ollut pitempään töissä Tanskassa jolloin ei tarvitse itse ryömiä sieltä vuorelta alas jos jalka menee poikki.  ;D Juuri ollessani kiipeilemässä Kazbegilla Georgiassa muistin, että olin unohtanut ostaa matkavakuutuksen, jolloin tuli sen jälkeen otettua aika varovia askeleita. Ihan vitsillä siis sanoin, uskon että on rahan arvoista vakuuttaa itensä. 

Vastaus viimeiseen kysymykseen: Tein videoita kun olin työtön kuukauden, sitten kun aloitin työt niin ei ollut aikaa. Huomasin, että mulla on kuitenkin aika monta valmiina mutten ole julkaissut. Täytyypä ladata ne. :D Mun blogissa on kirjoitettuna versiona vähän lisää Keski-Aasiasta, mutten ole kirjoittanut paljaokaan Tadzikistanista.
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.