Pariisi: Mita tehda kun "kaikki" on nahty ?

(Luettu 10345 kertaa)

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« : 17.05.2006, 09:53:20 »
Hei,

Pariisiin oltaisiin ilmeisesti Aipan kanssa lahdossa ja nyt olis kaivattu vinkkeja Pariisiin ns. tavallisen turistikierroksen lisaksi. Eli Louvre, Versailles, Euro Disney, Eiffel torni ym.  on jo nahty.

Koska aitia tuskin kiinnostaa klubbailukaan kauheasti, ei yokerhoista tai muista bilepaikoista tarvita tietoa.

Shoppailu ja museot on kummanki mieleen.

Kiitos !
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Myrtti

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 17.05.2006, 10:02:37 »
Kasvitieteellinen puutarha on aika hieno, jos ette siellä ole käyneet. Olette varmaan kiertäneet kaikki tavalliset isot tavaratalot, mutta esim. latinalaiskorttelissa on kyllä pienempiä kauppoja silmän kantamattomiin, joissa varmasti saa aikaa kulumaan.
Suosittelisin myös Rue Mouffetardin ruokatoria, se on jotenkin niin suloinen, ja siellä on jäätelökoju, josta saa kuulemma maailman parasta jäätelöä.

Ai niin, jos ette ole klaustrofobisia, kierros kaupungin alla kiemurtelevissa katakombeissa toisi varmaan jotain uutta Pariisin reissuunne. En nyt tarkkaan muista, missä se sisäänkäynti oli, jossain Montparnassen läheisyydessä, taisi olla 14. kaupungin osa.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.05.2006, 10:17:55 »
Ei mulla mitään maailmaamullistavia ehdotuksia ole, kunhan varmuudeksi raapustelen:
Itse pidin melko isosta Picassolle omistetusta museosta. Pompidou-keskus, nykytaiteelle omistettu kokonaistaideteos, jäi itseltäni jonojen takia käymättä, mutta kollega kävi pari viikkoa sitten ja tykkäsi. Kiinnostava olisi myös Orsayn museo, joka keskittyy vuosien 1848 - 1914 taiteeseen, mm. impressionistit hyvin esillä (en ole käynyt; oli lakko). Ja sitten Orangerie avattiin juuri uudelleen, eli Lummelammet ovat esillä pyöreässä salissa, johon taiteilija käsittääkseni tarkoittikin ne. Tämän kevään must!

Olet varmaan perillä siitäkin, että da Vinci-koodin myötä Louvressa tehdään ihan uudenlaisia oastettuja kierroksia (leffa tulee Suomessa ensi-iltaan tämän viikon perjantaina, 19.5.).

Madeleinen aukiolla on herkkukauppoja, joissa voi nuuhkia klassisia herkkuja ja ostaa maistuvimmat tuliaiset.

Perinteikäs ruokapaikka La Coupole voisi olla jonkun illan kohokohta (varaus kannattaa). Rennompaan iltaan tai lounaalle suosittelen Notre Damen takapuolella sijaitsevaa creperietä; maalaissiideri saattelee suolaiset ja makeat letut ;)
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.05.2006, 10:45:20 »
Kiitoksia nopeista vastauksista. Kuulostavat oikein hyvalla. Vitsi, mulla on kans viharakkaus-suhde ranskaan. Se viha unohtuu heti kun rupesin miettimaan creppeja ja oikeaa siideria.... hmmm.... vois kayda Lillessa fiilistelemassa ennen Pariisia =).

Mutta asiaan. Tietaako kukaan onko pariisissa minkalaisia showta tai musikaalia (englanniksi), joka kannattaisi kayda vilkaisemassa. Kaytiin esim. Hampurissa kattoo MAmma Mia ja se oli ihan huippu.

Mista esim. saa lisatietoa Moulan Rougen esityksiin (hei hei autonkorjaus ja kaikki muu tarpeellinen rahankohde).
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

JTL

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.05.2006, 16:03:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Myrtti"
Ai niin, jos ette ole klaustrofobisia, kierros kaupungin alla kiemurtelevissa katakombeissa toisi varmaan jotain uutta Pariisin reissuunne. En nyt tarkkaan muista, missä se sisäänkäynti oli, jossain Montparnassen läheisyydessä, taisi olla 14. kaupungin osa.

Tämä rupesi kiinnostamaan valtavasti! :)

Voiko sinne itse mennä kiertelemään vai onko sinne jotain ohjattuja kiertoajeluita? Jos sinne itse voi mennä niin onko vaarallista yms?  :shock:

Myrtti

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.05.2006, 19:42:17 »
Lainaus
Tämä rupesi kiinnostamaan valtavasti! Smile

Voiko sinne itse mennä kiertelemään vai onko sinne jotain ohjattuja kiertoajeluita? Jos sinne itse voi mennä niin onko vaarallista yms?

Sinne oli muutaman euron pääsymaksu, kierreportaat vaan alas ja katakombeissa ollaan. Ei ollut mitään erityistä opastusta, mutta ainakin kun itse viime kesänä kävin, niin siellä alhaallakin on kyllä henkilökuntaa (neuvomassa ettei saa käyttää salamaa, kun ottaa valokuvia ym.) Ihmisiä oli kyllä aika paljon, ei ihan heti ala pelottamaan.

Yleisölle avoimet katakombit ovat vain osa laajaa verkostoa, joka Pariisin alla kulkee, aika vaikea on eksyä tarkoitetulta reitiltä, joka on valaistu, ja köysien (tai vastaavien) avuilla rajattu. Eipä siis kovin vaarallista ole, paitsi jos on kovin hermoheikko tai tahtoo välttämättä spekuloida maanjäristyksiä ja kummituksia.

Suosittelen ehdottomasti noita katakombeja. On se aika hurjaa, kun tuhansia pääkalloja vaan tuijottaa seinämistä, ja luut on nätisti ladottu reunoille (koskin yhtä pääkalloa, vaikkei saisi, mutta nyt voin sentään sanoa kaikille, että olen koskenut kuollutta ihmistä!)

Tuossapa muuten yksi sieltä ottamani kuva: http://swartbleek.net/she/catac.jpg, ei ehkä saa oikein käsitystä paikasta, mutta jotenkin tuollainen tunnelma siellä oli.

[/url]

JTL

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.05.2006, 19:49:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Myrtti"
Lainaus
Tämä rupesi kiinnostamaan valtavasti! Smile

Voiko sinne itse mennä kiertelemään vai onko sinne jotain ohjattuja kiertoajeluita? Jos sinne itse voi mennä niin onko vaarallista yms?

Sinne oli muutaman euron pääsymaksu, kierreportaat vaan alas ja katakombeissa ollaan. Ei ollut mitään erityistä opastusta, mutta ainakin kun itse viime kesänä kävin, niin siellä alhaallakin on kyllä henkilökuntaa (neuvomassa ettei saa käyttää salamaa, kun ottaa valokuvia ym.) Ihmisiä oli kyllä aika paljon, ei ihan heti ala pelottamaan.

Yleisölle avoimet katakombit ovat vain osa laajaa verkostoa, joka Pariisin alla kulkee, aika vaikea on eksyä tarkoitetulta reitiltä, joka on valaistu, ja köysien (tai vastaavien) avuilla rajattu. Eipä siis kovin vaarallista ole, paitsi jos on kovin hermoheikko tai tahtoo välttämättä spekuloida maanjäristyksiä ja kummituksia.

Suosittelen ehdottomasti noita katakombeja. On se aika hurjaa, kun tuhansia pääkalloja vaan tuijottaa seinämistä, ja luut on nätisti ladottu reunoille (koskin yhtä pääkalloa, vaikkei saisi, mutta nyt voin sentään sanoa kaikille, että olen koskenut kuollutta ihmistä!)

Tuossapa muuten yksi sieltä ottamani kuva: http://swartbleek.net/she/catac.jpg, ei ehkä saa oikein käsitystä paikasta, mutta jotenkin tuollainen tunnelma siellä oli.

[/url]

Jep jep. Kiitos infosta! :)

Kerkesin jo käydä googlettamassa kuvia noista katakombeista.  :wink:

Myrtti

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.05.2006, 19:55:34 »
Piti vielä sellaista sanoa, että kannattaa tietenkin tarkistaa, mitä festivaaleja/tapahtumia Pariisissa on samaan aikaan. Viime kesänä käydessäni oli juuri samaan aikaan menossa esim. Cinéma en plein air, eli klassikkoelokuvia näytettiin ulkosalla. Kovasti teki mieli mennä, mutta ranskaa taitamatonta poikaystävääni ei miellyttänyt ajatus parin tunnin lumiukkona töllöttämisestä. Jäi sitten väliin.

Pariisissa on kesällä myös esim. jazz-festivaali, jotain valokuva-aiheisia ja elokuvafestivaaleja muita myös. Villettessä (tiedepuisto tai sellainen Pariisin reunalla) on kanssa aika paljon kaikkea (tuo Cinéma en plein air taisi olla juuri siellä).

Ja vielä kun tuosta shoppilusta mainitsit, niin ihan Pariisin ulkopuolella (metro taitaa sinnekin mennä)  on erikoislaatuisesta arkkitehtuurista tunnettu bisnes-kaupunkinosa La Défense, jossa pitäisi olla joku jättimäinen uudehko ostoskeskus ja muuta mukavaa himoshoppailijalle.

Ja Champs-Elyséen lähellä on Palais de la découverte, jossa on aina kaikenlaisia vaihtuvia näyttelyitä kultturiin ja tieteeseen liittyen.

gringo loco

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 17.05.2006, 22:12:39 »
Käykää tsekkaan se paikallinen heureka elikkä La Villetten tiedekeskus. Ei nyt varsinaisesti shoppailijan unelma eikä ehkä oikein museokaan vaan enempikin, noh, tiedekeskus mutta saattaa siellä olla joku mielenkiintoinen näyttely joka vaikkapa kiinnostaisi (www.google.com). No nuo katakombit tietty kuuluu varmasti kiinnostaviin kohteisiin ainakin.

Mites sarjikset? Asterix parc? No, katakombit ja viemärimuseo on ainakin jees, eikun siis oui, ja se mahtuu vieläpä tuohon museokategoriaan. Shoppailusta mie en tiedä mitään muuta kuin että kirja- ja levykauppoja on kiva koluta kun vastaan tulee. Ja niitä tulee Pariisissa vastaan varmasti ainakin tois' puol' jokkee.

Onko hautausmaat kierretty? Siellä lepää useitakin historiallisia henkilöitä, jos niiden hautojen bongaaminen vain kiinnostaa.
..mä seuraan suuntaa kirkkaan johtotähden
ja pyörät pyörii, päivät vierähtää
ei tärkeää se ole mä miksi lähden,
on tärkeää vain se mä miks en jää...
- Juice Leskinen: Per Vers, runoilija -

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pariisi: Mita tehda kun "kaikki" on nahty ?
« Vastaus #9 : 06.03.2011, 04:13:22 »
Pieni yökävely: Metro Jaurés - Place de Stalingrad - Place de Chapelle -> sivukadulle Rue de Jesaint - Rue de la Goutte D'or - Sacre Couer. Hieman erilaista Pariisia, ei suositella heikkohermoisille.

Metro Chateau Rougen itäpuoleiset kadut. Mama Africa -meininki.

Jaurésilta voi myös kävellä pitkin kanavan rantoja. Ei vedä ihan vertoja Tukholman rantarakentamiselle, mutta onpaha hieman erilaista Pariisia.

skavoovie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 06.03.2011, 19:57:03 »
Pieni yökävely: Metro Jaurés - Place de Stalingrad - Place de Chapelle -> sivukadulle Rue de Jesaint - Rue de la Goutte D'or - Sacre Couer. Hieman erilaista Pariisia, ei suositella heikkohermoisille.

Miksi yöllä? En ole varsinaisesti käynyt, mutta meno vaikuttaa vähän ikävältä jo. Päivällä ihan mielenkiintoista nähdä toisenlaista pariisia kyllä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 07.03.2011, 17:05:36 »
Yöllä ankeus vain korostuu. Kadun yllä jyskyttävä metro, sillat yli ratojen, likaiset kadut, virtsan lemu ja talojen varjoissa lymyävät ihmisjoukot. Se on urbaanin elämän kääntöpuoli ja siksi mielenkiintoinen.

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.09.2011, 13:49:43 »
On tietysti suhteellista, mitä "kaikki" pitää itse kullekin sisällään, mutta yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on bussien hyödyntäminen. Esimerkiksi bussi numero 96 kulkee Pariisin itärajalla sijaitsevalta Porte des Lilas'lta värikkään Bellevillen, nuorekkaan Bastillen ja trendikkään Marais'n kautta Hotel de Villelle, Chatelet'lle, St. Michelille ja viimein Montparnassen asemalle. Yhden matkalipun hinnalla näkee läpileikkauksen erilaisista Pariiseista. Lisäksi busseissa on yleensä tunnelmaa. Busseja käyttävät ovat yleensä vähemmän kiireisiä kuin metrolla kulkevat, ja pieniä, toisilleen tuntemattoien ihmisten välillä käytyjä keskusteluja syntyy useammin kuin metrossa - tai ainakin ne keskustelut käydään yleensä ystävällisemmässä hengessä...  ::)
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

Matkailu-addikti ;)

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.09.2011, 12:46:17 »
Heh. Hauskaa kun alatte vastailla 5v sitten tehtyyn kysymykseen uudestaan :)
Oltiin heinäkuussa 2vkoa Pariisissa, eikä siellä kyllä nähtävät heti lopu :)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 11.09.2011, 21:20:46 »
Heh. Hauskaa kun alatte vastailla 5v sitten tehtyyn kysymykseen uudestaan :)

Ote foorumin säännöistä:

3 § Keskustelu yhdestä aiheesta tulee käydä saman otsikon alla. Moderaattorit voivat tarvittaessa muuttaa ketjun otsikon vastaamaan aihetta. Ennen uuden otsikon avaamista kirjoittajan tulee tarkistaa otsikkolistasta tai haku-toimintoa käyttäen onko keskustelua aiheesta jo toisaalla. Jos asiasta löytyy jo keskustelua, lue ne ensin. Jos asia ei vielä tämänkään jälkeen valaistunut, mieti tarkkaan olisiko joku topic niin lähellä, että voisit jatkaa sitä omalla kysymykselläsi. Muista myös, että Googlella saa yleisimpiin kysymyksiin paljon nopeammin vastauksen kuin foorumilta.

Lisäksi tuossa on mainiota kommentteja aiheeseen; vieläpä kirjoittajilta, jotka tietävät mistä puhuvat.

Oltiin heinäkuussa 2vkoa Pariisissa, eikä siellä kyllä nähtävät heti lopu :)

Tämä taas ei lisää tietoa aiheesta tasan yhtään. Sitäpaitsi se ei pidä edes paikkaansa; jos tarpeeksi usein ja kauan on isossakin kaupungissa aikaansa viettänyt saa joutuu jo oikeasti miettimään, jotta mitähän sitä seuraavaksi tekisi.

Matkailu-addikti ;)

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 11.09.2011, 23:48:13 »
No kyllä tuo tänä vuonna lisätty eka vastaus oli mun mielestä ihan selkeä vastaus vanhaan kysymykseen, eikä mikään uusi kysymys, joka sopii vanhan otsikon alle.
Ja koska en nähnyt uutta kysymystä, en yrittänytkään vastata, sanoin vain mielipiteeni. :)

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.07.2012, 09:08:35 »
Alkuperäiseen kysymykseen. Vaihda kaupunkia. Mene Strassbourgiin tai Toulouseen.

Ei nämä nyt niin isoja ole kuin Pariisi, mutta molemmissa on varsin viihtyisä keskusta-alue, kuten Pariisissa.