Lissabon matkakohteena

(Luettu 55832 kertaa)

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« : 18.05.2006, 10:43:12 »
Kaipaisin majoitusvinkkejä Lissaboniin. Kyllä, olen käyttänyt hakua ja olen katsonut majoitustietokantaa. Mielenkiintoista, että esimerkiksi Bratislavasta löytyy enemmän juttua kuin Portugalista. Majoitustietokannasta löytyy Residencial Marisela ja palstalla on mainittu Lisbon Lounge, Hostel Internacional ja Hospedagen Estrella de Serra. Onko muita paikkoja ja mihin osaan Lissabonia olisi hyvä majoittua?

Mitkä ovat Lissabonin nähtävyydet? Belemin torni ja Alfaman alue? Sintra siinä parikymmenen kilsan päässä?

Portugali on oikeasti mielessäni tosi persoonaton maa. Siinä missä Italiasta tulee mieleen mafiosot, Rooman valtakunta, spagetti tai pizza, siinä missä Espanjasta härkätaistelut  tai Kreikasta muinainen sivistys, meri ja valkokalkitut talot, niin Portugalin kohdalla mielikuvapankki on totaalisen tyhjä. Onko kyseessä ihan välimallin maa? Sinne olen kuitenkin menossa ja tavallaan on ihan kiva, että ei ole mitään ennakkokäsityksiä.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Lissabon matkakohteena
« Vastaus #1 : 19.05.2006, 02:09:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Honkedonk"
Kaipaisin majoitusvinkkejä Lissaboniin. Kyllä, olen käyttänyt hakua ja olen katsonut majoitustietokantaa.

En osaa auttaa ja vastailla kysymyksiisi. Mutta muistuttaisin vain kaikkia innokkaita majoitusvinkkien antajia, että jos jaksatte tänne vastata ja kirjoittaa kokemuksia, niin tehkää se myös majoitustietokantaan. Ei kestä kauan copy-pasteta teksti sinnekin. Kiitos.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 20.05.2006, 02:47:58 »

Portugali on oikeasti mielessäni tosi persoonaton maa. Siinä missä Italiasta tulee mieleen mafiosot, Rooman valtakunta, spagetti tai pizza, siinä missä Espanjasta härkätaistelut  tai Kreikasta muinainen sivistys, meri ja valkokalkitut talot, niin Portugalin kohdalla mielikuvapankki on totaalisen tyhjä.

Ei Portugali nyt aivan niin tylsä ole kuin kuvittelet. Portugali on fadon maa. Ja maa on ollut suurvalta joskus 1400-500 luvulla, yksi merenkäynnin herroja.

Jollet ole ihan kiivaimpaan sesonkiaikaan matkalla, Lissabonissa voi aivan hyvin etsiä majoitusta ilman varauksia. Keskustan korttelialue on kätevä majoittumisen kannalta.

Mutta ei Lissabon erityisen järisyttävä kaupunki ole. Mitään suurnähtävyyksiä kaupungissa ei ole. Kyllä siellä viikon saa kulumaan ja etenkin viikonlopun. Bairro Alton baarikortteleissa on hyvä meininkiä ja väkeä kadulla kuin pipoa!

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.05.2006, 16:51:43 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Ei Portugali nyt aivan niin tylsä ole kuin kuvittelet. Portugali on fadon maa. Ja maa on ollut suurvalta joskus 1400-500 luvulla, yksi merenkäynnin herroja.
Haluan täsmentää: puhuin siis ennakkokuvitelmista. Joku voisi sanoa, että on kiintoisampaa mennä maahan joista ei ole tiettyjä ennakkokuvitelmia.

Tarkoitus olisi olla kolmen hengen porukassa siellä juhannuksen jälkeen 4-5 yötä, joten en uskalla saapua kaupunkiin ilman ennakkovarausta. Mikä alue olisi hyvä majoittua? Tuo Barrio Alto? Jostain olen kuullut, että Alfaman ja Cais de Sodren alueet olisivat pimeän tultua vaarallista seutua.

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #4 : 21.05.2006, 17:23:50 »
Hei!

Majoitusta voi katsella vasta paikan päälläkin. Helpointa on mennä Metrolla Rossion kaupunginosaan ja kävellä johonkin majoitusliikkeeseen sisään. Rossiosta löytyy iso nippu majoitus liikkeitä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 25.05.2006, 03:53:57 »

Tarkoitus olisi olla kolmen hengen porukassa

Hei, menkää siihen majoitustietokannassa suosittelemaani hospedajeen. Niillä on kiva kolmen erillisen sängyn huone ja vielä halvimmasta päästä koko kaupungissa. Mikä parasta, huone sijaitsee omassa päädyssään eli siellä ei ole kiusana aamusta asti kovalla soivat ovikellot, mikä on hostellien yleisin kiusa Lissabonissa. Ainut miinus on se, että kylppäri on käytävällä, tosin sitä ei ole käytämässä kuin yksi toinen huone.

Tosin... nyt kun katsoin tietokantaa, niin hostellisuositukseni on kadonnut kummallisesti!  :shock: Se oli kuitenkin se mainitsemasi Hospedajem Sierra tms.

Yleisesti ottaen keskustan ruutukaava-alue on paras paikka majoittua.

John Fishditch

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - juhakala[at]paju.oulu.fi
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #6 : 25.05.2006, 08:01:58 »
Kävin juuri huhtikuussa Portugalissa. Mun mielikuvissa se oli hyvin eksoottinen ja kiehtova maa Euroopan nurkassa. Vähän petyin. Kulttuuri on sellainen, että porukka on hyvin ylpeä omista tavoistaan ja kielestään, eikä Lissabonin ulkopuolella oikeastaan kukaan puhunut englantia PRKL. Mutta kaunis maa se on ja paljon siellä on nähtävää.

Lissabon oli reissun parasta antia. Sintrassa kannattanee vierailla, mutta voi olla tähän aikaan täynnä turisteja, mikä ei ole mukavaa. Käveltiin siskon kanssa lähes koko Lissabon ympäri, vaikka porukka yritti neuvoa metroihin lyhyilläkin siirtymillä. Yllätyttiin, kuinka tunnissa parissa  näkee jo todella paljon kaupunkia kävelemällä eri kohteissa. Kannattaa käydä niissä kaikissa kaupunginosissa, mitä kirjoissa suositellaan. Bairro Altoon ei kannata tosin mennä yöaikaan, oli nimittäin melkosen hämärää porukkaa sielläpäin.

emma_fine

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - emma_fine1@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #7 : 25.05.2006, 10:16:08 »
Barrio Alto ei välttämättä ole hyvä paikka majoittua, koska siellä on baareja joka nurkalla. Yöelämä on vilkasta, mutta itse siellä bilettäneenä en kokenut paikkaa mitenkään vaaralliseksi. Huumeita kyllä tultiin kauppaamaan useampaan kertaan, mutta niin niitä tarjottiin muuallakin Lissabonissa. Kauppiaat yleensä uskovat, kun pari kertaa sanoo ei.
"ja minä tiedän, että ainoa kotini
on jyrisevä asemahalli
juuri ennen pikajunan lähtöä..."
-Mika Waltari

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #8 : 28.05.2006, 23:17:29 »
No,  nyt on omakohtaistakin kokemusta Lissabonista (juuri tänään tulin kotiin). Oli kauhean hieno reissu :) Tietysti sattui aurinkoa ja lämpöä mutta muutenkin kaupunki teki minuun vaikutuksen. Pitää  päästä uudestaan! Meidän lomaan kuului tällä kertaa lähinnä eri kaupunginosien katselua ja puistoissa istuskelua. Päiväretket tehtiin Sintraan ja yhdelle viinitilalle Vila Nogueira de Aceitaoon. Sintra oli kaunis pikku kaupunki, todella paljon turisteja, mutta silti menisin sinne mielelläni uudelleen. Kävimme Palacio de Penassa (tms.), joka oli varsin mielenkiintoinen... "Aivan mahdoton viktoriaaninen hupsutus" (Berlitzin matkaopas) kuvaa linnaa oikein hyvin :) Viinitilalla käynti oli ilmainen, siihen kuului kävelykierros kellareissa sekä pari maistiaista. Oletettavasti ostimme edullisia pulloja mukaan...

Hintataso on vaihteleva - ruoka ja juoma (viini) suorastaan halpaa, tuontitavara Suomen hinnoissa. Julkisilla liikkuminen on edullista (5 päivän lippu 12,90) ja helppoa. Lissabon on todella mäkinen, joten ainakin kuumalla ilmalla oli kiva välillä istua julkisiin...

Ainakin Lissabonissa ja päivämatkakohteissa englantia osattiin hyvin - paremmin kuin Espanjassa. Pseudoportugalilla (espanjaa, englantia ja yksittäisiä portugalin sanoja) pärjäsi tiukemmissakin paikoissa.

Portugal tuntui maana mielenkiintoisemmalta kuin olin odottanut, vaan ei vedä vertoja ikuiselle rakkaudelleni Espanjalle :)

LeeLo

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - soysanna@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #9 : 29.05.2006, 12:22:19 »
Itse majailin Lissabonissa hostellissa nimeltä Lisbon Lounge, se oli halpa ja siisti dormi. Työntekijät nuoria ja erittäin mukavia! Ilmapiiri muutenki rento. Huoneita oli erikokoisia, itse olin kuuden hengen dormissa, tämä kustansi 15e. sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä keskustasta ja juna-asemalta pääsee suoraan bussilla oven eteen!
ia De La Suerte

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #10 : 03.07.2006, 00:04:24 »
Vastaampa tässä gravityn aloittamaan topicciin, joka ohjattiin tänne. Itse tuolta juuri kotiutuneena voin sanoa pari sanaa.

Lissabon oli ihan kiva pääkaupunki. Majoittuminen (jos et ole sellaista jo varannut) kannattaa keskittää johonkin Rossion lähelle. Kaupungin metro on naurettavan suppea ja muutenkin Lissabonin julkisessa liikenteessä oli tuon viikon aikana jatkuvasti erilaisia huoltokatkoksia, joten keskeisellä paikalla majoittautuminen on must.

Tässä topicissa aiemmin nostamaani turvallisuus aspektiin haluan sanoa, että minulla ei ollut mitään ongelmia joskin huumeita tarjottiin ihan koko ajan. Kerran kävellessäni Rua Augustaa minulle tyrkytettiin huumeita 20 minuutin aikana seitsemän erillistä kertaa.

Toisena negatiivisena puolena näkisin, että sen ilmasto muistuttaa liiaksi Suomen kesää. Lämpötila pyöri viikon aikana lähinnä akselilla 18-22, kun oli tottunut Algarvessa yli 30 asteen lämpöön. Joten collegen pakkaaminen on Lissaboniin suositeltavaa. Tiedä sitten lämpeneekö kelit tuolla kun kesä edistyy.

Sintraa on pakko suositella päiväretkikohteena (paikallisjunalla pääsee halvalla sinne), sillä Palazio Pena oli todella komea nähtävyys. Sitä ei kannata missata. Joo ja itsekin tuli naurettua Berlitzin Lissabon oppaan käännöskukkasille.

Algarvea tuli kierreltyä Farossa, Portimaossa, Lagosissa ja Sagresissa. Faro oli parin tunnin kävelyn perusteella nopeasti nähty. Yksi shoppauskävelykatu ja yksi keskinkertainen aukio ja siinä se. Lisäksi kaupungin yli lentää koko ajan lentokoneita, sillä Farossa on Algarven ainoa lenttokenttä eli humina on melkoinen.

Lagos oli sitten toista maata. Aivan kuin nätimpi ja kehittyneempi versio Farosta.  Lagosia suosittelen Algarven tukikohdaksi. Paljon enemmän noita kävelykatuja ja ihan pirusti turisteja. Siitä oli se hyvä, että sen takia sieltä löytyi aika paljon mukavia baareja. Jos tykkää yöelämän mcdonaldseista eli irkkupubeista, niin Lagos on taivas. Old Tavern oli mielestäni tuossa skenessä aika mukava. Rähjäiset vierekkäin olevat Eddies`s  ja Stones ovat hyviä kadulla juontipaikkoja. Etelässä kun on tapana ostaa kaljaa baarista ja mennä kadulle kiskomaan sitä. Suomalaiseen anniskelualue-mentaliteettiin tämä ei mahdu. Lagosissa majoittuimme Casa Amarela nimiseen hostelliin Tr. Do Fornolla ja se maksoi 45e maksoi yksi kahden hengen ja yksi yhden hengen huone yöltä.

Lagosin läheltä löytyy sitten Sagresia jossa on todella upeat maisemat – siis todella. Muuten kaupunki on melko mitäänsanomaton ja pieni. Eli päiväretken arvoinen Lagosista.

Porto jäi minulta väliin.

gravity

• Aloittelija
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #11 : 05.07.2006, 14:00:17 »
onks kellää tietoo onko lissaboni tai porton lähellä vesipuistoo tai huvipuistoo?

tessuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
aparthotel Vip Eden
« Vastaus #12 : 07.07.2006, 17:56:06 »
on mahtava, restauradoresin aukiolla oleva, upea huoneistohotelli. Parempaa paikkaa hotellille saa hakea. Lissabon on ihana kaupunki, täysin vienyt mun sydämen.   :)
Work like you don't need the money, love like you've never been hurt and dance like no one is watching!

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #13 : 11.07.2006, 12:07:51 »
Vesipuisto, Aquapark on restelossa, lienen auki nyt, ehka vielakin valmisteilla.
 :?
Iso akvaario, vesielavia.
oceanario in parque das nacoes (former expo98)
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

maikku

• Aloittelija
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #14 : 12.07.2006, 20:04:44 »
Olin Portugalissa muutama vuosi sitten. Olen kolunnut Eurooppaa paljon ja Lissabon on mun suosikkikaupunki Euroopassa. Todella kaunis kukkulainen kaupunki (epämääräiseen hortoiluun saa helposti kulumaan monta päivää), mukava yöelämä ja Sintra ja se Pena-mikälie-linna hyviä päiväretkikohteita. Mä olin siellä tosin tammikuussa, joten Sintrassa eikä missään muuallakaan ollut ryysistä. Enkä tuntenut oloani ollenkaan turvattomaksi missään alueella mihinkään aikaan. Lissabonissa on myös hulppea akvaario , joka on käymisen arvoinen paikka. Vaikka Linnanmäen Sealife ei kiinnostaisikaan, niin sinne kannattaa mennä. Se on Euroopan suurin ja todella hienosti toteutettu. Hauskaa matkaa vaan Portugaliin!

ktr

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
halpoja lentoja lissaboniin?
« Vastaus #15 : 13.07.2006, 01:57:17 »
Menee hieman off topic, mutta onko kellään antaa vinkkejä mistä löytyisi halvimmat lennot Lissaboniin? Tarkoitus mennä sinne ensi kuun lopulla. KLM:ltä löysin meno-paluun Helsingistä  Amsterdamin kautta hintaan 315€, mutta löytyisiköhän jostain vielä halvemmalla?? Mikään yhtiö ei taida tarjota Suomesta suoria lentoja Lissaboniin...   :(

haihattelija

• Reissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #16 : 17.07.2006, 16:35:39 »
Vesihuvipuistoja vai mikska lienee niita kutsutaankaan ei Lissabonissa ole, silla saralla Algarve on varmaan parempi paikka. Taalla oli kaksi mut ne suljettiin jo ajat sitten kun kaksi tyttoa hukkui.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #17 : 17.07.2006, 20:04:11 »
Aika jännä juttu tosiaan, että Portugalista on muita Välimeren maita vähemmän mielikuvia! Minulle tulee ensimmäisenä mieleen purjehtijat, suurikuvioiset kaakelit seinissä, merenelävistä valmistettu maittava ruoka (kävin kerran Berliinissä aivan ihanaa katkarapukeittoa tarjoilevassa portugalilais-ravintolassa), ihmisten uskonnollisuus, kieli ja luonnonympäristön vaihtelevuus.

Pitää joskus lähteä katsomaan, pitävätkö mielikuvat paikkansa! Porto ympäristöineen kiinnostaa kovasti, joskus oli jo matkasuunnitelmakin alueelle valmiina, mökki miltei varattuna ja portugalin sanakirja edelleen odottomassa aikaansa kirjahyllyssä. :)

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #18 : 17.07.2006, 23:03:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Aika jännä juttu tosiaan, että Portugalista on muita Välimeren maita vähemmän mielikuvia!

Tuohon saattaa vaikuttaa sekin, että Portugali ei sijaitse Välimeren rannalla. :)

Välimerihän alkaa vasta Gibraltarin salmen takaa, eli Portugali on Atlantin valtameren maita.
ee

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lissabon matkakohteena
« Vastaus #19 : 19.07.2006, 11:57:02 »
Me yövyttiin Lissabonin retkellä hostellissa nimeltä Residencial Sul Down Town. Meillä oli kolmen hengen huone omalla kylppärillä ja oli hintansa arvoinen, noin 20 e per naama per yö. Paikan sijainti oli oiva, se oli siisti ja rauhallinen.

Tykkäsin kaupungista paljon. Olin siellä tosin vain pari päivää, eli en ainakaan kerinnyt kyllästyä. Korkeuserot on keskustassakin huimia, eli siellä kävely käy ihan reippailusta. Retken hienointa antia olivat lukuisat erilaiset näköalapaikat, melkein vuoristoradasta käyvä raitiovaunuajelu ja Portugalin kuuluisimmat leivokset Belemin kaupunginosassa (Rua de Belemillä) sijaitsevassa leipomossa. Bairro Altossa oli toki myös rento ja hauska meininki.