Onko vieraskielisillä vaikeuksia lausua nimesi?

(Luettu 144591 kertaa)

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #160 : 18.09.2007, 09:44:56 »
Katri muistuttaa niin paljon eurooppalaisten kielten valta-alueilla yleisiä naisennimiä, että tunnistan sen yleensä, jos minua puhutellaan. Kanadalainen hostellituttavuus oli noin viikon tuttavuuden jälkeen osoitteita vaihdettaessa järkyttynyt nimeni kirjoitustavasta. "I'm so sorry I've been calling you Kathryn!" Itse olin ollut tyytyväinen, että joku vaivautui niinkin lähelle oikeaa lausumistapaa.

Sukunimen saan tavata usein Suomessakin, muualla se menee yleensä senkin jälkeen väärin. Helpointa on näyttää se kirjoitettuna.

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #161 : 18.09.2007, 11:48:26 »
Etunimeni on suomalainen versio kansainvälisestä nimestä joten nou problemos. Pohjalaista perua oleva sukunimi laittaa kyllä jo tavaamaan, mutta eipä tuota tarvitse juuri muualla kuin virallisissa yhteyksissä mainitakaan...
walk on

Sistis-80

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 18.09.2007, 13:44:27 »
Lainaus käyttäjältä: "baader"
Tulee mieleen urbaanilegenda kaverista jonka uudessa eteläamerikkalaisessa (oisko ollu venenzuela),
ajokortissa oli nimenä Ajokortti Körkort

Minä olen kuullut tämän saman tapauksen. Tosin silloin tämä kaveri sai sakot Lontoossa ja hänellä sattui olemaan tällä hetkellä mukana vain suomalainen ajokortti. Kun hän kävi sitten maksamassa sakot paikallisella poliisiasemalla, kuitissa oli lukenut tuo mr. Ajokortti Körkort.

Oma nimeni on semi-vaikea. Englantia puhuvat ja saksalaiset onnistuvat siinä yleensä hyvin, mutta espanjalaisille se on taas täysi mahdottomuus.
ee

J<3H

• Tosireissaaja
    • Profiili
haha.
« Vastaus #163 : 18.09.2007, 14:25:23 »
Toi ajokortti juttu on hyvä, muistan kun luin sen aikoinaan quatesista ja tipuin varmaan puoleks tunniks...

Mulla on senverran helppo nimi; " Jonna" , ettei sen kanssa yleensä tule kummenpia vaikeuksia... yleisimmät yritykset on luokkaa " JooAnna" ja jotkut on joskus yrittänyt "Yonna" eli läheltä liippaa..  :D

Snowflake9

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - scorbbari@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #164 : 18.09.2007, 18:18:32 »
Jenni-nimi on onneksi sen verran kansainvälinen että useimmilta onnistuu edes sinnepäin lausuminen (yhellä ännällä useimmiten), mutta kirjottaessa vaihtavat i:n y:ksi tai keksivät mitä mielenkiintoisempia variaatioita jos koittavat sanoa nimen suomalaisittain, tuloksena esim tälläisiä:
Zhenie
Jeanie
Zenje (siis mitä ihmettä?  :lol: )

Enkkua äidinkielenään puhuville tarjoan yleensä heti Jenny:n jonka he lausuvat "paikallisesti" ja siihen olen ihan tyytyväinen x)
Sukunimi on suomalaisillekin ongelmallinen (vaikka ihan supisuomalainen nimi onkin), ja usein sen saa toistaa ennenko menee oikein. Ulkkarit lähes poikkeuksetta tarjoavat kynän ja paperia koska "eihän tuollaista nimeä voi olla" :lol:  Jenkeissä oli hauska kun passia näytin kun tarvitsivat nimeä johonkin paperiin ja nainen tiskin takana oli "K... R, no, *tarkistaa* WHAT?" Ääkkösiä ja ärrää kun löytyy niin aiheuttaa ilmeisesti päänvaivaa :D

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #165 : 18.09.2007, 21:33:59 »
Minä taas kuulun niihin harvoihin joilla on huomattavasti helpompaa ulkomailla kuin kotona.
Kotona nimeni on lähes poikkeuksetta kirjoitettu väärin :cry:
Ulkomailla onnistumisprosentti on melkein parempi kuin kotona, siis ihan oikeesti.  :roll:

reissuroosa

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #166 : 18.09.2007, 21:42:08 »
Vähän ehkä aiheen vierestä, mutta tapasin kerran Leipzigissä brasilialaisen hepun, jonka sukunimi oli Paiva. Oli ihmeissään, että mitä se on suomeksi, kun kuulemma omaa nimeä googlatessa on tuloksena aina vaan suomalaisia sivuja  :lol:

Ja ainoat ulkomaalaiset, jotka ovat nimeni osanneet lausua aivan täysin oikein, ovat arabit. Parin viimeisen kuukauden aikana on tullut kuultua monet kerrat, että "Tiesitkö, että se on myös arabialainen nimi?", vaikka ihan suomalainen onkin. Yllätyksellistä oli kuitenkin, että se myös lausuttiin ihan samalla tavalla.
Live, Love, Learn. Explore.

peikotus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #167 : 18.09.2007, 22:44:17 »
Vaikeuksia todella tuntuu olevan, yleensä olen Aria, Ejja, Ella jne. Sitä ei sitten osata vahingossakaan lausua oikein, varsinkin ärrän sorautus ontuu. Pitäisikin varmaan muuttaa kirjoitusasuksi Area - menisi edes englanninkielisillä sinne päin :D

Elynna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #168 : 21.09.2007, 23:51:11 »
Olipas paljon kaimoja. Nimimerkkini on malesialainen käsitys nimeni kirjoitusasusta, kun olivat vain kuulleet sen. Ja sehän on oikeastaan ihan kiva! Yllättävän helppo oli nimeni heille muutenkin. Muutenkin kivaa, kun joka paikassa huudeltiin vaan etunimeltä, lääkärissä, kahvilassa.. kuin oltais tuttuja..

Nimi on siis Elina kuten viksummat osaavat jo päätellä.

nekromantic

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #169 : 22.09.2007, 20:55:48 »
Yksi ulkomaalainen oli, jonka kanssa juttelin joskus, mutta Vilma-nimen lausumisesta ei tullut mitään (Vii... Viil?), joten hän päätti kutsua minua Viviksi.
Saksassa kesällä eräs mies yritti pitkään kanssa lausua ja kysyi, olenko ihan varma etten ole Viola, ja sanoi että Vilma on kovin samankaltainen nimi kuin Ville Valo, jonka hän myöskin sanoi jotenkin oudosti. Kyllä se lopuksi sitten osasi nimeni sanoa ihan suomalaisittainkin, mutta esimerkiksi englantilaisilla kavereillani oli suuria onglemia lausua suomalaisittain. Wilma onnistui, muttei Vilma.
Antoivat sitten lempinimen Vilmil, mikä oli heidän mielestään muutenkin parempi kun oikea nimi kuulostaa liikaa noidalta  :evil:

hekojons

• Vieras
« Vastaus #170 : 22.09.2007, 23:28:13 »
englannissa olen heather,kanerva,
ja tæællæ norjassa hedda..
nimi siis heta,
æiti sanoi puolusteluks ettæ kun joku nimi piti sullekin saada ..

Juha

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #171 : 23.09.2007, 02:43:33 »
Indonesiassa kaverini esitteli itsensä Matiksi ja tulkinta oli poikkeuksetta Martin. Moni muisti myös kertoa, että onneksi nimi ei ole matti, koska se tarkoittaa paikallisella kielellä kuollutta.

vehvis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #172 : 23.09.2007, 09:09:39 »
Tuntuu olevan. Villesta tulee Villa. :) Mutta kylla mullakin on ongelmia lausua ulkomaalaisten nimia. Ranskalaiset nimet.. Err.. Tai etta viela muistaisi ne :)
"Tee aina selvinpäin se, mitä lupaat humalassa. Opitpahan olemaan hiljaa." - Hemingway

annupas

• Vieras
« Vastaus #173 : 23.09.2007, 12:21:42 »
Nykyisessä työpaikassa ovat pitkään yrittäneet ja lopulta luovuttivat ja kysyivät haluanko mielummin että kirjaimet ovat kohdallaan ja paino väärällä tavulla, vai yksi kirjain puuttuu ja paino on nimen alussa niinkuin Suomessa (Vaihtoehdot siis Ann'ukka tai Annuka).
Tuo paino väärällä tavulla on kyllä niin tuttua että olen itsekin alkanut esim. puhelimessa asioita hoitaessa sanoa nimeni tuolla tavalla kun menee nopeammin perille.

zuwarah

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - zuwarah1@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #174 : 23.09.2007, 14:19:51 »
mun nimi on marcus joka paikassa. suomalainen markus tuntuu olevan vaikea.

tytteli86

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #175 : 23.09.2007, 15:11:59 »
Lainaus käyttäjältä: "michelin"
Minä taas kuulun niihin harvoihin joilla on huomattavasti helpompaa ulkomailla kuin kotona.
Kotona nimeni on lähes poikkeuksetta kirjoitettu väärin :cry:
Ulkomailla onnistumisprosentti on melkein parempi kuin kotona, siis ihan oikeesti.  :roll:

Mulla on sama juttu. Kotimaassa monet kirjoittavat vieläkin nimeni t:llä eli Santra, vaikka mielestäni sanon sen kyllä ihan selvästi d:llä :D

skugga

• Vieras
« Vastaus #176 : 24.09.2007, 12:09:02 »
Mulla nimen kaksoisvokaalit tuottaa yleensä vaikeuksia. Portugalilaiset olivat ainoita, joilla ei ollut nimeni kanssa vaikeuksia.  :D siellä on joku samansuuntainen nimi.

marjoti

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - marjo.ti@suomi24.fi
    • Profiili
« Vastaus #177 : 24.09.2007, 14:57:49 »
Kyllä. Suomessakin saa kyllä artikuloida ihan kunnolla aina nimensä kun on noita samantyyppisiä niin paljon, mutta sentään osaavat lausua. Naapurimaissa osataan jotenkuten, mutta kauempana ei mitään mahiksia kuulla nimeään lausuttavan oikein. Eipä tuo minua niin erityisesti ärsytä, kutsukoon miksi haluavat (vähän vaan Italiassa pännii kun nauravat että mulla on miehen nimi). Viime reissulla briteissa totesin jossain vaiheessa matkaa "just call me bob" kun tuntui olevan niin vaikeaa niille. Tuottaapa nuo nimet itsellekin aina välillä päänvaivaa, kun nimimuisti ei ole mahtavin, että en välitä vaikka saisin korjata useamman kerran.
o-one likes a smartarse but we all like stars

pfr

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #178 : 03.10.2007, 11:43:51 »
Suomessakin tuntuu ihmisillä olevan vaikeuksia muistaa nimeä Jussi-Pekka. Kuinka monesti olenkaan saanut kuulla olevani Jukka-Pekka.

Maailmalla Jussi-Pekkaa on ihan turha oikeastaan edes tarjota, ja kun sukunimikään ei ole helpoimmasta päästä niin vaikeaa on jos jotain virallisempaa joutuu lausumaan. Harmittavasti edes kumpikaan nimen osista ei ole kansainvälisesti helppo lausuttava: Pekan kaksois-k on arvaten hankala, samoin kuin Jussin J ja kaksois-s. Pitäisi varmaan keksiä ihan kokonaan erilainen taiteilijanimi matkailutarkoitusta varten.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #179 : 03.10.2007, 12:40:14 »
Tutun nimi on Pekka, ja isä on britti. Äitikin opetti englantia ennen eläkkeelle jäämistä. Sanoisin että mikä moka!  :shock:
Kaveri on "hieman" saanut kuulla nimestään. Ja briteissä duunissa ollessaan jotkut vähän vieraammat duunikaverit kyselivätkin, että miksi häntä kutsutaan "kulliksi". Tähän kaveri vaan on tuumannut että miettikääpäs sitä.  :lol: