Onko vieraskielisillä vaikeuksia lausua nimesi?

(Luettu 139157 kertaa)

Jinnai

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Hunt The Sun
    • Sähköposti
Vs: Onko vieraskielisillä vaikeuksia lausua nimesi?
« Vastaus #280 : 05.03.2013, 12:56:19 »
Mä olen reissussa yleensä Jenny tai Jennie. Useimmiten esittelen itseni suomalaisittain Jenniksi, mutta kun se aina vääntyy joksikin Jeny tai Jeni tyyppiseksi, niin suosin Jennyä  ;)
"Not all those who wander are lost."
- J. R. R. Tolkien
http://www.huntthesun.blogspot.com

Matkaajamasa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #281 : 05.03.2013, 15:42:49 »
Intialainen kaverini jostain syystä aina kutsuu minua Anteksi, vaikka nimeni on Antti. Jotenkin on kuulemma vaikeaa sanoa Antti, heh. Briteissä taasen nimeni oli niin lähellä Aunt sanaa, että isäntäperhe missä olin kutsui minua Andyksi.
-Jos luulet olevasi liian pieni vaikuttamaan asioihin, yritä nukkua suljetussa huoneessa, jossa on moskiitto-

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #282 : 06.03.2013, 10:29:41 »
moni vaantaa Jani nimen Janip tai Janik. etenkin indonesiassa saa aina lausua nimeaan monta kertaa ennenkuin mene eperille. ja sittenkin kun menee niin ne kirjottaa sen Yani :D
huvittaa aina indoja etta Yani onkin tyton nimi taallapain

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #283 : 11.04.2013, 02:20:49 »
Käytännöllisesti katsoen ei koskaan. Nimi esiintyy samassa kirjoitusasussa niin suomessa, englannissa, ruotsissa, saksassa, ranskassa kuin monessa muussakin kielessä.

Perheen kolmesta sisaruksesta olen ainoa, joka sai kansainvälisen etunimen. Kuka lie ennustajaeukko varoittanut mutsia siitä, että keskimmäinen lapsi tulee olemaan nonkonformisti. 

Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Bielobog

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #284 : 11.04.2013, 02:27:17 »
Etunimi on Ville, mutta kaverin vaimo Thaimaassa ja hänen sukulaisensa sanovat useimmiten Vili.
“Thanks to the interstate highway system, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything.” - Charles Kuralt

Disturbed

• Tosireissaaja
  • Ryozanpaku
    • Profiili
« Vastaus #285 : 13.05.2013, 22:15:29 »
Heikki. Tahtoo olla vaikea tuon kahden koon takia... Moni Norjassa sanoi vaan "Heiki" koska oli ilmeisesti helpompi.

Erään koulukaverini äiti (thaimaalainen) sanoi nimeni Hjikkie. "Thomas, Hjikkie (tai joskus Hjiki) tuli!"

Henry kävisi mulle oikein hyvin
There is no peace, no release, no cure for this disease, insomnia, please release me, i cant get no sleep

pfr

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #286 : 14.05.2013, 10:16:20 »
Heikki. Tahtoo olla vaikea tuon kahden koon takia... Moni Norjassa sanoi vaan "Heiki" koska oli ilmeisesti helpompi.
Yleisestikin tuplakonsonantit on hankalia: kaikki eivät edes kuule näissä mitään eroa. Pieni taukohan siinä vain on erona tai muutamia millisekunteja pidempi suhina. Vähän samoin kun suomalaiset missaa monesti painotukset/toonit, koska niitä ei äidinkielestä löydy.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #287 : 14.05.2013, 10:20:38 »
Heikki. Tahtoo olla vaikea tuon kahden koon takia...

Mun nimessä on sekä tuplakonsonantti että tuplavokaali. Juuri kukaan ei siis saa edes kirjoitettua nimeäni oikein, aina jompikumpi puuttuu. Mulla on samanniminen sukulainen joka ulkomaille muuttaessaan vaihtoi nimensä lyhyempään versioon ihan käytännön syistä, ja eläkkeelle jäätyään vaihtoi nimensä takaisin alkuperäiseksi.
Soarele este galben

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #288 : 20.05.2013, 00:06:45 »
Olin juuri 11kk kaakkois-Aasiassa. Nimeni on Ari, mutta sen lausuminen aiheutti uskomattomia vaikeuksia paikallisille. Joten aluksi se muuttui muotoon Ali. Ja sittemmin siitä putosi pois se A. Eli nimeni oli lopulta Lee. Nice and easy.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #289 : 28.06.2013, 07:02:35 »
Nostan vanhaa viestiä, koska aihe on mielenkiintoinen.

Tässäkin ketjussa joku todennut matkustavansa nickillä tai lempinimellä.

....

Nyt pidemmälle reissulle lähtiessä mietin että pitäisikö suoraan totuttautua käyttämään lempinimeä, esim Matt jne. Itseäni häiritsee jonkun verran se että nimi lausutaan aina miten sattuu ja siksi en esim. välttämättä reagoi siihen.

...

Onko joku muu "ottanut" englanninkielisen nimen samoista syistä? :)

Otin käyttöön englantilaisen version nimestäni. Oikea etunimeni on periaatteessa helppo  (kirjoitetaan samalla tavoin suomeksi, englanniksi, ranskaksi, yms) mutta nimen lausuminen vaihtelee. En siis välttämättä reagoi nimen kuulemiseen, koska ei-suomalaiset puhujat pudottelevat vokaaleita pois tai ääntävät koko nimen muuten vaan oudosti.

Lempinimi tarttui mukaan vuonna 2005 pitkällä lomalla Oseaniassa. Matkaseurueessa oli bussilastillinen syntyperäisiä englannin puhujia (jenkit, britit, aussit, kiivit) ja yksi outo lintu: suomalainen. Heti ensimmäisenä iltana opas ehdotti minulle uutta nimeä, koska suomalaisen nimen lausuminen meni koko porukalta yli hilseen. Oppaan nimiehdotus oli hatusta vedetty mutta pidin siitä. Uusi nimi kuulosti enemmän suomalaiselta kuin natiivienglantia puhuvien epätoivoiset (mutta kohteliaat) yritykset lausua oikea nimeni.

Elettyäni pari viikkoa uudella nimellä se jäi selkäytimeen. Reissukavereilta taas jäi alkuperäinen suomalainen nimi oppimatta. Lempinimeä siis käytetään vielä nykyäänkin kun tavataan in real life. Näin monen vuoden jälkeen en itse edes huomaa olevani "jakomielitautinen" vaikka reagoin kahteen eri nimeen yhdessä ja samassa pöytäkeskustelussa, missä on paikalla suomalaisia kavereita ja ulkomaisia reissukavereita.

Rajansa kaikella: en pidä lempinimen käytöstä kotona. Jos seurustelukumppani sattuu olemaan ulkomaanelävä (eksä oli Aasiasta, nyksä Englannista) pidän huolta, että hän oppii lausumaan nimen suomalaisittain.  Ja potut pottuina eli minäkin opettelen hänen nimensä, vaikka vanhemmat olisivat paiskanneet lastaan minkälaisella nimihirviöllä tahansa. :D
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Kerouac92

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #290 : 28.06.2013, 12:01:25 »
Sukunimessäni on parikin Ä-kirjainta, joten kyllä :)

b9leto00

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #291 : 30.06.2013, 04:58:55 »
Ei lausua mutta kirjoittaa. Vaikka sanoo "Toni with i", silti tulee aina Tony. Ei se silleen haittaa mutta Tony kuulostaa suomalaisittain turhan romanilta  :D

pumba81

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #292 : 30.06.2013, 14:37:52 »
versiot
Samy
Sammy
Sammi

niinkin yksinkertainen kun Sami, jenkit ja kanukit tosin otti heti oikean muodon.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #293 : 02.07.2013, 13:13:59 »
Etunimeni on suomalainen muunnos kansainvälisestä nimestä, joten yleensä kuulen sitä kansainvälistä nimeä aina ulkomailla. Nimeni myös monesti kirjoitetaan sillä kansainvälisellä versiolla. Se on niin lähellä omaa nimeäni, ettei tuo itseäni pahemmin haittaa (kun ei kyse ole mistään virallisista papereista).
Matkakumppanini nimessä on kaksoiskonsonantti ja se lähes poikkeuksetta muutetaan yhdeksi konsonantiksi ja usein myös vokaalit muuttuvat. Lisäksi hänen nimensä lausutaan joka kerta väärin, vaikka sen toistaisi kuinka monta kertaa tahansa. :)

JohnOfTheJungle

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #294 : 02.07.2013, 15:04:50 »
Ulkomaan tuttavuuksilla oli alkuun vaikea oppia lempinimeni (juhis), kunnes keksin siihen helpon muistisäännön. Nykyään sanon että sanokaa: You, his. Oppivat yleensä aika nopeasti.

Pohjankruunu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #295 : 04.09.2016, 11:55:04 »
Ronja on vaikea nimi englantia puhuville, ellen tavuta sitä. Kuulemiani versioita ovat mm. Lonja, Ronza ja Ron. Eräs unkarilainen oikaisi nimittämällä minua Rennieksi. Rennie on tunnetusti närästyslääke.  ;)

Sukunimeni on mahdoton kokonaisuus useimmille.

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #296 : 04.09.2016, 16:14:29 »
Olen yllätyn joka kerta, kun ympäri maailmaa ihmiset osaavat lausua nimeni yllättävän hyvin. Toinen mistä olen pari kertaa yllättynyt, kun esim. hotellin respa on kysynyt sukunimeä ja sen jälkeen katsonut tietokoneelta tilaukseni. Tuntuu että enemmän Suomessa kohtaan hankalia tilanteita melko harvinaisen sukunimeni takia, vaikka sukunimeni on vielä suomenkielinen!
"The journey, not the destination"

kenno

• Vieras
« Vastaus #297 : 04.09.2016, 16:30:41 »
En tiedä mistä johtuu, mutta Englannissa on 3 kertaa Starbucksissa ja vastaavissa, missä täytyy sanoa etunimi, nimeni Tommi kirjoitettu Dominic.  Jos sanon sen "Tommy" englantilaisittain lausuttuna, ei mitää ongelmia tietenkään, mutta nopeasti suomalaisittain sanottuna se on Dominic.. ehkä otan tämän käyttöön Brittinimekseni ;)

SLG

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #298 : 09.09.2016, 03:12:55 »
Etunimi ihmisiltä joten kuten sujuu, mutta sukunimessä on turhan monta y:tä. Usein pitää miettiä, olisiko parempi opettaa ulkomaanelävät likiarvona ääntämään ne i:nä vai u:na vai vuorotellen molempina vai mitä…

Arimo K

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Arimo Travels
    • Sähköposti
« Vastaus #299 : 09.09.2016, 14:41:19 »
Onnekkaasti oon huomannut, että muut oppivat oman nimeni jopa paremmin nyt ulkomailla kuin aiemmin Suomessa  :D Suomessa harvinainen etunimi halutaan kuulla Arina tai Arimattina, mutta muualla menee helpommin läpi ensikuulemalta.

Sekin helpottaa, että enkun seassa voin ääntää nimeni paino tokalla tai vikalla tavulla, mikä kuulostaa selkeämmältä ja on helpompi lausuakin kuin tasatavuinen suomiversio.