Sveitsi

(Luettu 66526 kertaa)

Jonza

• Aloittelija
    • Profiili
Sveitsi
« : 05.04.2003, 10:46:22 »
Mitenköhän pääsisi halvimmalla Sveitsin St.Galleniin? Tai miten ylipäätänsä lähteä liikkeelle?

Onko mahdollisuutta olla pysähtymättä muissa maissa, suora reitti Sveitsiin?

Olen ensikertalainen  :)

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Sveitsiin
« Vastaus #1 : 05.04.2003, 15:04:51 »
Olen kerran kaynyt Sveitsissa, mutta menin tyytyvaisena Finnairilla Zurichiin kun ei itse tarvinut maksaa matkoja.

Halvin tapa on kuitenkin ehka juna tahi bussi, halpalentoyhtiot kun ei taida sinnepain hirveasti lentaa... :-( Sveitsi on kaiken suhteen aika hintava maa..

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.04.2003, 18:47:14 »
Itsekin olen lentänyt vaan suoraan Finnairilla Zurichiin. Mutta Sveitsissä on kyllä tosi hyvät junaliikenne, eli sillä kyllä pääsee.

Onhan Sveitsissä kallista, mutta kun katsoo mistä tavaransa ostaa ja missä yöpyy, niin ihan Suomen hinnoissahan siellä liikutaan. Muutenkin sellainen ihme legenda ja säikyttely Sveitsin hintavuudesta ottaa päähän.

Upea maa!
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.04.2003, 21:04:31 »
Oli siella kylla kallista silloin kun mina kavin... Ja onhan Suomikin kallis maa kun moniin muihin vertaa.

No ei siita sen enempaa, samaa mielta olen, etta upea maa kyseessa. Aitoa luonnonkauneutta loytyi viela vaikka milla mitalla!!

make

• Vieras
Sveitsi
« Vastaus #4 : 04.08.2004, 11:01:26 »
Pistäkääpä tulemaan kokemuksia Sveitsistä. Aika moni on tainnut hätäisesti pysähtyä interrailillä jossain pääradan varrella olevassa kaupungissa (joista saa myös kertoa), mutta onko joku lomaillut siellä vähän enemmänkin? ...helpostihan sitä saattaa sanoa, että esim. joku Interlaken on Sveitsin kaunein, paras jne. paikka kun ei ole juuri muualla Sveitsissä käynyt  :D

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Sveitsi
« Vastaus #5 : 05.08.2004, 10:58:44 »
Ainakin mun sydämen on Sveitsi vienyt ihan niinkin perusteellisesti, että aion muuttaa sinne tulevaisuudessa ainakin väliaikaisesti. Sveitsi valloitti monipuolisuudellaan, kielialueillaan, etnisellä kirjollaan, vuorillaan, ihmisillään, maaseudullaan, kaupungeillaan...listaa voisi jatkaa loputtomiin. Useasti kuulee sellaisenkin harhakäsityksen että reilaajan kannattaa välttää Sveitsiä koska se on niin kallis ja sehän on täyttä potaskaa!  :D  

Siellä liikutaan Suomen hinnoissa ja halvemmissakin kun tietää mistä etsiä ja suosii maaseudulla paikkoja joihon turistit eivät vielä ole löytäneet. Varma tapa päästä eroon rahoistaan ja heittäää hyvästit budjetilleen on matkustaa Zurichiin tai paikkoihin kuten Zermatt tai Verbier. Jälkimmäiset ovat täysin turhia jos et sitten satu pitämään laskettelusta ja siitä että aivan kaikki pyöriii turismin ympärillä. Zurich on hieno kaupunki, mutta kallis. Mutta niin kuin sanottu, katso missä syöt, juot ja nukut, niin pääset halvalla.

Alpeilla kannattaa ehdottomasti käydä, sillä ne ovat todella Sveitsin sydän (niin taloudellisella kuin henkiselläkin tasolla :D ). Itse olen rakastunut kaupunkiin nimeltä Montreux, jota näilläkin sivuilla on kehuttu. Se sijaitsee Geneve-järven rannalla melko etelässä, ranskankielisellä alueella. Järven vesi on mielettömän kirkasta ja helteelläkin ihanan viileää. Vuoret luovat mukavasti omaa tunnelmaansa järven takana ja itse kaupunki on pieni, mutta kaunis! Montreuxssä on vain yksi hostelli, yö maksoi viime heinäkuussa n. 21e. Heinäkuussa siellä on isot jazz-festarit, jossa on musiikkia laidasta laitaan. Tervemenoa ihmettelemään miten festareita voi viettää myös sotkematta koko kaupunkia roskiin.

Basel on paikallisten mukaan Sveitsin little Amsterdam, kaunis, vanha ja hyvä kapunki fiilistellä muutama päivä. Bern, eli pääkaupunki on todella kaunis ja ihmiset ovat olleet aina siellä käydessäni poikkeuksetta todella mukavia. Sveitsissä asuu yllättävän paljon myös suomalaisia, sillä varsinkin hoiva-alalla palkkaus ja arvostus ovat vähän toista kuin Suomessa.

Noin 70 km Zurichistä sijaitsee pieni kylä nimeltä Nottwil, johon kannattaa pysähtyä junamatkalla vaikka päiväksi uimaan, pelaamaan paikallisten kanssa rantalenttistä ja vaikka purjelautailemaan. Rannassa on mukava surffibaari ja kylästä löytyy ainakin leirintäalue.

Hauskaa matkaa Sveitsiin, ja niin kuin joku on joskus vuorista sanonut, "Once you learn their language, they will never let you go".  Sveitsiläiset ovat ihania ihmisiä, mutta kaikki eivät puhu englantia kovin hyvin, joten ranskaa tai saksaa puhuvat saattavat saada irti enemmän. Sveitsiläiseen kotiin ei välttämättä kutsuta vieraita kovin helposti ja sekään ei ole mikään klisee, että tämä on kansa todella on täsmällinen! Mutta ovat todella sympaattinen ja itsenäinen kansa, vaikka yleistäähän ei koskaan voi. Idiootteja mahtuu ihan joka maahan.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Anonymous

• Vieras
sveitsistä
« Vastaus #6 : 30.08.2004, 15:08:58 »
Itse ihastuin Sveitsiin aivan hillittömästi, kun käväisin siellä viime lokakuussa. Maisemat on todella kauniita ja ihmiset hirmu mukavia. Itse asustelin Zürichin lähellä, joten Zürichissä tuli käytyä aika usein. Kävin myös Luzernissa, Bernissa, Oltenissa ja Alpeilla. Bern on TODELLA kaunis kaupunki, ihania vanhoja rakennuksia. Myös kaupunki on itsestään tosi selkeä, joten eksymisen vaaraa ei juuri ole. En ikävä kyllä ehtinyt käymään Genevessä, vaikka kovasti oli tarkoitus. No onpahan hyvä syy mennä uudestaan Sveitsiin :D
Sveitsiläisten kielitaidosta en osaa oikein mitään sanoa, sveitsiläinen poikaystävä kun hoiti ton puhumispuolen..  :D  
Semmoisen vinkin voisin antaa, että Migros-ketju on ehdottomasti halvin ruokakauppa, joten siellä kannattaa käydä ostoksilla. Vaatteet maksaa aika paljon, mutta esimerkiksi kaikenlaista Sveitsi-kamaa saa ihan kohtuu hintaan. Me otettiin sillon 6 pvä:n Youth Passit rautatieasemalta, jolla pääsee käyttää metroja, junia, busseja sun muita rajattomasti. Hinta tais olla jossain 100 euron kieppeillä, mutta jos Sveitsissä aikoo kiertää niin toi Youth Pass on sillon ehdottomasti halvin vaihtoehto, koska junalla matkustaminen on muuten kallista. Alpeilla tietysti kiskotaan aika kovia hintoja, mutta onhan ne maisemat sen arvoisia... :)

Anonymous

• Vieras
sveitsistä
« Vastaus #7 : 30.08.2004, 15:09:49 »
Itse ihastuin Sveitsiin aivan hillittömästi, kun käväisin siellä viime lokakuussa. Maisemat on todella kauniita ja ihmiset hirmu mukavia. Itse asustelin Zürichin lähellä, joten Zürichissä tuli käytyä aika usein. Kävin myös Luzernissa, Bernissa, Oltenissa ja Alpeilla. Bern on TODELLA kaunis kaupunki, ihania vanhoja rakennuksia. Myös kaupunki on itsestään tosi selkeä, joten eksymisen vaaraa ei juuri ole. En ikävä kyllä ehtinyt käymään Genevessä, vaikka kovasti oli tarkoitus. No onpahan hyvä syy mennä uudestaan Sveitsiin :D
Sveitsiläisten kielitaidosta en osaa oikein mitään sanoa, sveitsiläinen poikaystävä kun hoiti ton puhumispuolen..  :D  
Semmoisen vinkin voisin antaa, että Migros-ketju on ehdottomasti halvin ruokakauppa, joten siellä kannattaa käydä ostoksilla. Vaatteet maksaa aika paljon, mutta esimerkiksi kaikenlaista Sveitsi-kamaa saa ihan kohtuu hintaan. Me otettiin sillon 6 pvä:n Youth Passit rautatieasemalta, jolla pääsee käyttää metroja, junia, busseja sun muita rajattomasti. Hinta tais olla jossain 100 euron kieppeillä, mutta jos Sveitsissä aikoo kiertää niin toi Youth Pass on sillon ehdottomasti halvin vaihtoehto, koska junalla matkustaminen on muuten kallista. Alpeilla tietysti kiskotaan aika kovia hintoja, mutta onhan ne maisemat sen arvoisia... :)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: sveitsistä
« Vastaus #8 : 30.08.2004, 15:49:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Me otettiin sillon 6 pvä:n Youth Passit rautatieasemalta, jolla pääsee käyttää metroja, junia, busseja sun muita rajattomasti.

Aina oppii jotain uutta. Tähän asti olen luullut, ettei Sveitsissä olisi metroista kuultukaan, mutta hain sitten lisätietoa ja niinpä Lausannessa on kuin onkin metro. :o
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

kimble

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.huugohelmi.net
    • Sähköposti
Sveitsi
« Vastaus #9 : 31.08.2004, 11:36:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"

Alpeilla kannattaa ehdottomasti käydä, sillä ne ovat todella Sveitsin sydän (niin taloudellisella kuin henkiselläkin tasolla :D ). Itse olen rakastunut kaupunkiin nimeltä Montreux, jota näilläkin sivuilla on kehuttu. Se sijaitsee Geneve-järven rannalla melko etelässä, ranskankielisellä alueella. Järven vesi on mielettömän kirkasta ja helteelläkin ihanan viileää. Vuoret luovat mukavasti omaa tunnelmaansa järven takana ja itse kaupunki on pieni, mutta kaunis! Montreuxssä on vain yksi hostelli, yö maksoi viime heinäkuussa n. 21e. Heinäkuussa siellä on isot jazz-festarit, jossa on musiikkia laidasta laitaan. Tervemenoa ihmettelemään miten festareita voi viettää myös sotkematta koko kaupunkia roskiin.

Yep olen täysin samaa mieltä Montreuxista. Kävin siellä ensimmäisen kerran 2002 ja nyt kävin 2004 elokuussa.
Montreuxissa pääsee junalla Roches De Nayen huipulle 2045 metriä muistaakseni.
On sinne myös polku, mikä on minun mielestäni paljon mukavampi kävellä ja siinä on myös tunnelmaa.
Huippu paikka!
os jotain unohtui, sitä ei tarvitse...

www.huugohelmi.net

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: sveitsistä
« Vastaus #10 : 02.09.2004, 11:02:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Me otettiin sillon 6 pvä:n Youth Passit rautatieasemalta, jolla pääsee käyttää metroja, junia, busseja sun muita rajattomasti.

Aina oppii jotain uutta. Tähän asti olen luullut, ettei Sveitsissä olisi metroista kuultukaan, mutta hain sitten lisätietoa ja niinpä Lausannessa on kuin onkin metro. :o

Mitä hemmettiä, vietin muutaman päivän Lausannessa, enkä kyllä nähnyt jälkeäkään mistään metrosta... Seuraavan kerran voisi vaikka kulkea silmät auki  :)
(Tykkäsin muuten Lausannesta oikeen paljon, sympaattinen kaupunki. Ja kylläkyllä, Montreux todellakin on kaunis.)
"Samalla hinnalla millä täällä sais gourmet-aterian, sais Suomessa jonku hikisen McPerseen"

sveitsiin

• Vieras
Sveitsi
« Vastaus #11 : 17.02.2005, 17:51:45 »
Sveitsin tuntijat, mika on halvin tapa menna maan halki pohjoisesta etelaan? Katselin etta Basel-Lugano reitti kustantaisi vajaa 50 euroa. Mitaan kommentoitavaa noista paikoista?

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Sveitsi
« Vastaus #12 : 19.02.2005, 14:21:55 »
Olen vasta toista paivaa Sveitsissa talla kertaa, niin en osaa nyt talta istumalta suoraa vastausta antaa, kehottaisin siis tutkimaan itse asiaa:

www.sbb.ch

Sveitsin rautatieyhtion nettisivuilla on kattavasti tietoa.

PS. Ainakin saksankielisessa osiossa hinnat saa usein nakyviin vain aloittamalla lipun tilauksen, jonka ensimmaisessa osiossa hinnat nakyvat, ja siihen sen sitten voi lopettaakin ;)[/url]

Sveitsistä

• Vieras
Sveitsi
« Vastaus #13 : 20.02.2005, 15:27:45 »
Pohdin tätä pulmaa mielessäni, Sveitsissä kun junien hinnoittelu on niin kovin mielenkiintoista. Halvimmasta päästä noinkin pitkälle välille taitaa olla ihan päivälippu, tai sitten sbb:n nettiliput, joita myydään harvoihin juniin vähän, mutta nimen omaa välille Zürich-Lugano. Ne on halpoja. Niin tai jos matka alkaa ulkomailta/loppuu ulkomaille, reilusti vaan kansainvälisellä, ovat voimassa 2 kk, ja suhteessa halvempia kuin maan sisäiset. Ja jotta vaihtoehdot eivät lopu kesken, 4 kk "Halbtax" maksaa 90 SFR, sillä saa liput puoleen hintaan, ja päivälipun halvemmalla. Tämä lähinnä vaihtoehto, jos takaisinkin olet tulossa, tai Sveitsissä muutenkin matkustamassa.

Baselista pidän kovasti. Siellä varsinaisesti katsottavaksi on iso eläintarha sekä pari taidemuseota, mutta on vanhassa kaupungissakin hohtonsa. Ja jos pidät futiksesta, ja FC Baselilla sattuu olemaan kotimatsi, sinne vain sekaan. Googleta, eiköhän sivut puhu muutakin kuin saksaa...

Alxity

• Tosireissaaja
    • Profiili
Sveitsi
« Vastaus #14 : 22.02.2005, 01:24:10 »
Käväisin viime kesän reilillä nopeasti Interlakenissa ja Zürichissä. Molemmat olivat oikein hienoja kaupunkeja, eikä hintatasokaan tosiaan ollut juurikaan Suomea kalliimpi. Jos joku aikoo Interlakeniin niin läheisessä (kovin ruotsalaiselta kuulostavassa) Böningen kylässä oli oikein mukava ja kohtuullisen hintainen hostelli, jossa oli koko reilin paras aamupala. Itse hostellikin on oikein hienolla paikalla järven rannalla. Hostellin nimeä en enää muista, mutta matkapäiväkirjani muisti että yö siellä oli maksanut noin 30 Sveitsin frangia, mikä oli viime kesänä noin 20 €.

sveitsiin

• Vieras
Sveitsi
« Vastaus #15 : 22.02.2005, 16:08:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Sveitsistä"
Pohdin tätä pulmaa mielessäni, Sveitsissä kun junien hinnoittelu on niin kovin mielenkiintoista. Halvimmasta päästä noinkin pitkälle välille taitaa olla ihan päivälippu, tai sitten sbb:n nettiliput, joita myydään harvoihin juniin vähän, mutta nimen omaa välille Zürich-Lugano. Ne on halpoja. Niin tai jos matka alkaa ulkomailta/loppuu ulkomaille, reilusti vaan kansainvälisellä, ovat voimassa 2 kk, ja suhteessa halvempia kuin maan sisäiset. Ja jotta vaihtoehdot eivät lopu kesken, 4 kk "Halbtax" maksaa 90 SFR, sillä saa liput puoleen hintaan, ja päivälipun halvemmalla. Tämä lähinnä vaihtoehto, jos takaisinkin olet tulossa, tai Sveitsissä muutenkin matkustamassa.

Baselista pidän kovasti. Siellä varsinaisesti katsottavaksi on iso eläintarha sekä pari taidemuseota, mutta on vanhassa kaupungissakin hohtonsa. Ja jos pidät futiksesta, ja FC Baselilla sattuu olemaan kotimatsi, sinne vain sekaan. Googleta, eiköhän sivut puhu muutakin kuin saksaa...

Jo aluksi kiitos asiallisista vastauksista! Tarkoitukseni ei tällä kertaa ole kuin käyttää Baselia pelkkänä läpikulkupaikkana, mutta ehkä siellä pari tuntia ehtii piipahtamaan kaupungillakin. Futismatsiin on tarkoitus kyllä mennä, mutta vasta Italian puolella.  :wink:

Menen vain Baselista Luganoon enkä varmaan sen enempää liiku Sveitsissä, paitsi tietysti sitten Italian puolelle jatkettaessa Luganosta, nyt ei tuskin ehdi tällä reissulla suunnitelmiakaan ehdi muutella kun ne on erinäisistä syistä johtuen aika tiukat. Löysin sen alkuperäisen vajaan 50 euron hinnan juuri noilta sveitsiläissivuilta, onko tiskiltä ostettava lippu paljon kalliimpi kuin netistä tulostettava? En muuten tajunnut noista päivälippusysteemeistä oikein mitään, sellaista varten tarvittaisiin joku toinen lippu jolla saa kaikki matkat puoleen hintaan, vai? Lähettelin kahdella kielelläkin meiliä asiasta, mutta eivät vielä vastanneet...

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Sveitsi
« Vastaus #16 : 25.02.2005, 19:23:17 »
If you complete your Half-Fare Card with a Day Card, you can travel as with a General Abonnement (GA): freely and without route tickets, no matter where to and how far.

Eli, taitaapi olla nyt niin, etta tallaisen ostaakseen tarttee myos tuon halb-tax kortin. Olen kylla aiemmin elanyt sellaisessa luulossa, etta tuon saisi ostettua ilman halb-taxia mutta ei kai sitten  :?

Ilman Halb-tax korttia saa kylla ostettua Swiss pass kortin. Tutkipas sita, onko se sinulle sopiva..

http://mct.sbb.ch/mct/en/reiselust/int-gaeste/sts/swiss-pass.htm

ps. jos muistan, niin voisin tsekata tuon basel-lugano lipun hinnan, olen nimittain talla hetkella n. 200 metria Luzernin juna-asemasta ;)

Magdalena

• Reissaaja
    • Profiili
Sveitsi
« Vastaus #17 : 25.02.2005, 19:54:01 »
Oi, kiva kuulla positiivista Sveitsistä. Menen kesällä kaveria katsomaan Etelä- Saksaan ja se ehdotti reissua Sveitsiin samalla. Mulla ei oo ollu mitenkään superhyvät käsitykset Sveitsistä joten kiva kuulla hyvää kommenttia. Eiköhän tieni sinne ensi kesänä siis käy.

Sveitsistä

• Vieras
Sveitsi
« Vastaus #18 : 25.02.2005, 23:35:20 »
Löysinpäs sen oikean linkin!!!! Eli tuosta englanniksi http://mct.sbb.ch/mct/en/reisemarkt/billette/clickrail.htm.

Tuotteen nimi on clickrail, ja siinä on ehtoja (kannattaa lukea läpi, mm. juna on määrätty), mutta hinnaksi tuli välille Basel-Lugano ILMAN Halbtaxia 36 SFR. Oisko tämä mitä?

Niin ja minäkin olen elänyt vuosikausia Sveitsissä uskomalla, että päivälipun saa ostettua myös "koko" hintaan, mutta näin sitä hinnoitteluviidakossa oppii uutta...

sveitsiin

• Vieras
Sveitsi
« Vastaus #19 : 27.02.2005, 16:58:02 »
Kiitos, tosin löysin tuon click rail-vaihtoehdon aiemmin itsekin. Siinä on vaan se vika, että junavaihtoehtoja ei ole kuin yksi illalla jolloin on jo pimeä ja kyllähän Sveitsissä matkustaessa pitää maisemat nähdä.  :wink:  Tässä on vastaus tiedusteluuni:

Thank you for your request.

It is the same price. For your journey from Basel SBB to Lugano, we recommend you, to purchase a Swiss Transfer Ticket:

Tickets: (return, excl. shipping fee)
""""""""
per person:
CHF 120.00 / Swiss Transfer Ticket 2nd class*
CHF 184.00 / Swiss Transfer Ticket 1st class*
(ONLY available on our website or outside of Switzerland)

or

per person:
CHF 154.00 / Basel SBB - Lugano, via Chiasso, 2nd class
CHF 256.00 / Basel SBB - Lugano, via Chiasso, 1st class
(available at every Railwaystation in Switzerland or on our website)

Koska matkani on yksisuuntainen, ostan tavallisen reittilipun joka maksaa sen 77 frangia sekä luukulta että netistä printattuna. Siinä on sekin hyvä puoli ettei sen takia tarvitse stressata asioita kuten mahdollisia myöhästymisiä, joiden takia rahat voi mennä jos ostaa lipun ennakkoon.