Valko-Venäjä: Viisumi ja sinne matkustaminen

(Luettu 192639 kertaa)

Niyna

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Valko-Venäjä: Viisumi ja sinne matkustaminen
« Vastaus #320 : 09.03.2012, 22:46:09 »
Koitin löytää lisäinfoa liittyen viisumin hankkimiseen helsingistä käsin mutta tuloksetta. Eli löytyykö jostain tulostettava hakemus ja lykätäänkö passit hakemuksen mukana kohti Unioninkatua. Onko joku siis jo hankkinut Valko-Venäjän viisuminsa Helsingin suurlähetystön kautta? Kuinka homma hoitui?

Nimim. matka lähestyy :)

Kerppo1

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #321 : 11.03.2012, 19:16:22 »
Hei

Osaako arvon reissaajagurut auttaa porukkaamme matkansuunnittelussa. Menemme Toukokuussa Valko-Venäjälle Minskiin seuraamaan voitonpäivän paraatia jne. Reissu kestää 5 kokonaista päivää ja kaksi matkustuspäivää päälle. Tarkoitus on mennä muutamaksi päiväksi myös Ghomeliin, kenties yöjunalla Minskistä ja sieltä haluaisimme mennä Tschernobylin alueelle.

Onko tietoa pääseekö Ghomelista tekemään reissua Ukrainan puolelle Tschernobylin ydinvoimala-alueelle? Kuka järjestää ja paljonko maksaa?

Millaiset rajamuodollisuudet ovat Ukrainan ja Valko-venäjän rajalla, tarvitseeko muutakuin valko-venäjän viisumin?

Vai olisiko tuo järkevämpää toteuttaa jollakin toisella tavalla, esim lentää Minskistä Kiovaan ja sieltä suunnata reissulle Tschernobyliin?

Minkä hintaisia ovat yöjunat Valko-venäjällä?

TimppaT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #322 : 11.03.2012, 21:19:37 »
Koitin löytää lisäinfoa liittyen viisumin hankkimiseen helsingistä käsin mutta tuloksetta. Eli löytyykö jostain tulostettava hakemus ja lykätäänkö passit hakemuksen mukana kohti Unioninkatua. Onko joku siis jo hankkinut Valko-Venäjän viisuminsa Helsingin suurlähetystön kautta? Kuinka homma hoitui?

Nimim. matka lähestyy :)

Soita sinne unioninkadulle. He ohjeistavat. ..Vastaavat myös sähköpostiin. Viisumihakemus prosessi ja tarvittavat dokumentit ovat aina yksi ja sama joten katso vaikka Valko-Venäjän Wikitravelin linkkejä viisuminhakemisesta.

http://www.scanguide.se/belainst.htm

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/1420C6E88D44489BC225701900350B51

http://213.214.149.49/public/default.aspx?nodeid=38425&contentlan=1&culture=fi-FI

Hei

Osaako arvon reissaajagurut auttaa porukkaamme matkansuunnittelussa. Menemme Toukokuussa Valko-Venäjälle Minskiin seuraamaan voitonpäivän paraatia jne. Reissu kestää 5 kokonaista päivää ja kaksi matkustuspäivää päälle. Tarkoitus on mennä muutamaksi päiväksi myös Ghomeliin, kenties yöjunalla Minskistä ja sieltä haluaisimme mennä Tschernobylin alueelle.

Onko tietoa pääseekö Ghomelista tekemään reissua Ukrainan puolelle Tschernobylin ydinvoimala-alueelle? Kuka järjestää ja paljonko maksaa?

Millaiset rajamuodollisuudet ovat Ukrainan ja Valko-venäjän rajalla, tarvitseeko muutakuin valko-venäjän viisumin?

Vai olisiko tuo järkevämpää toteuttaa jollakin toisella tavalla, esim lentää Minskistä Kiovaan ja sieltä suunnata reissulle Tschernobyliin?

Minkä hintaisia ovat yöjunat Valko-venäjällä?

http://wikitravel.org/en/Chornobyl#Get_in

Junat halpoja eli matkusta sillä. Ukrainaan ei tarvitse viisumia yms. ylimääräisiä dokumentteja.  Ei kannata ottaa lentokonetta
http://www.rw.by/

« Viimeksi muokattu: 11.03.2012, 21:23:39 kirjoittanut TimppaT »

TimppaT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #323 : 23.03.2012, 15:23:00 »
No niin, nyt Valko-venäjä on avannut Helsingin lähetystöönsä liittyne oikein viralliset sivustot

->

http://www.belembassy.org/   Ja klik suomen kohdalla!

http://embassies.mfa.gov.by/eng/08.html

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #324 : 23.04.2012, 12:54:07 »
Valko-Venaja ei vaan jata mua rauhaan, eilen taas muistui mieleeni etta sinnehan mun pitaa menna  ;) Olen nyt Varsovassa hieman pidemman ajan, joten minulla on mahdollisuus hakea normaaliviisumia, ei siis mitaan pikatoimitusta.

Olen aivan ymmalla, etta mita kaikkea mulla taytyy olla esittaa viisumia hakiassani (esim. kutsu tai hotellivaraus kun reissu on yli viikon pitka, taytyyko minun jo tietaa paivan paalle milloin sinne menen ja aiheuttaako hankaluuksia jos menekin maahan myohemmin, vakuutus jne jne??). Mutta josko jotain selviaa, kunhan paasen lahetystoon asti.....

Nepo72

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sfinland@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #325 : 24.04.2012, 18:52:27 »
Itse kans kesällä menossa ValkoVenäjälle ja juuri kyseistä matkaa varten täyttelen viisumihakemusta...ja heräsikin muutama kysymys:

-Tarvitseeko tyhjiin kohtiin laittaa mitään`?  jossain netissä törmäsin että  " N/A"  pitäs laittaa,mut toisaalla taas sanottiin että jätä tyhjäksi.Ei mitään merkintöjä jos ei aihetta.
-Kuva kiinni paperiliittimellä vai liimalla?

Kiitos jo etukäteen :)

Terveisin täältä jostain:
Nepo72

TimppaT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #326 : 25.04.2012, 15:22:24 »
Itse kans kesällä menossa ValkoVenäjälle ja juuri kyseistä matkaa varten täyttelen viisumihakemusta...ja heräsikin muutama kysymys:

-Tarvitseeko tyhjiin kohtiin laittaa mitään`?  jossain netissä törmäsin että  " N/A"  pitäs laittaa,mut toisaalla taas sanottiin että jätä tyhjäksi.Ei mitään merkintöjä jos ei aihetta.
-Kuva kiinni paperiliittimellä vai liimalla?

Kiitos jo etukäteen :)

Joka kentään täytetään vastaus. Jos ei muuta niin N/A.

Standardien mukainen värillinen viisumikuva mukaan klemmarilla eli kuva turmeltumattomana mukaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paperiliitin

Jos virkailijalla huono päivä niin voi antaa kommenttia jos toimii muulla tavalla..

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #327 : 08.05.2012, 01:31:50 »
Kaveri kutsui Minskiin. Löysin lennot Treelta Kaunasiin viidelläkympillä, ja meinasin jos sieltä bussilla ajaisi Vilnaan ja sieltä Minskiin. Joku mennyt tätä väliä, onko rajanylitys suht kivutonta?
Tosiaan tuo viisumi täytyisi sitten hommata, vaikuttaa vähän vaivalloiselta mutta ellei kutsua tarvita niin kai siitä selviäisi sitten. Vähän epäilyttää lähteä tuollaiselle seudulle kun osaan venäjää tasan kaksi sanaa mutta kiinnostaisi kovasti kun olisi opas ja tulkki sitten perillä!

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #328 : 09.05.2012, 00:40:39 »
Terveisia Minskista!

Viisumin hankinta ei ole vaivalloista: kirjoitat viisumihakemukseen ystavasi tiedot kutsuvana osapuolena (nimi, osoite, puhelinnumero, sahkoposti) ja siina kaikki. Mitaan kutsua et siis tarvitse. Itse hain viisumini Varsovan lahetystosta, jossa asiointi oli nopeaa ja loytyi myos muutama englanninkielitaitoinen virkailija. Viisumi oli valmis noudettavaksi neljantena arkipaivana.

Kolmen paivan sisalla saapumisestasi Valko-Venajalle kaytte yhdessa ystavasi kanssa rekisteroitymassa (en ole varma mika viraston nimi on, mutta ystavasi varmaan osaa etsia tiedon): tein taman rekisteroinnin tanaan couchsurffarihoustini kanssa Brestissa. Maksoin 50 000 ruplaa rahanvaihtokojussa rekisteroitymisesta, menimme johonkin pieneen toimistoon jossa minulle annettiin joku paperi (15 000 ruplaa), sen jalkeen kaikkien lippusten kanssa virastoon ja kahden virkailijan leimattua viisumia, maahantulokorttia ja em. papereita, homma oli ohi. Mukaan molempien passit (tai ystavasi muu henkilollisyystodistus), maahantulokorttisi ja vakuutuspaperisi ja rahaa. Kovin byrokraattista, mutta siita selviaa kylla  ;)

Kysyn tassa samalla, ettei koko ketju olisi vain pelkkaa viisumiasiaa, olisiko kenellakaan ehdotuksia visiittikohteista Minskissa ja Grodnassa tai lahiymparistossa. Mukanani oleva Eastern Europe-matkaopas ei kauhean montaa sivua tuhlaa Valko-venajalle, joten kaipailisin vinkkeja. Ainakin Mir ja Njasvizh linnat haluasin nahda (onko tuoretta tietoa bussi/junayhteyksista?). Mita muita kohteita suosittelisitte?

anzilla

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #329 : 21.05.2012, 01:34:47 »
Kaveri kutsui Minskiin. Löysin lennot Treelta Kaunasiin viidelläkympillä, ja meinasin jos sieltä bussilla ajaisi Vilnaan ja sieltä Minskiin. Joku mennyt tätä väliä, onko rajanylitys suht kivutonta?
Tosiaan tuo viisumi täytyisi sitten hommata, vaikuttaa vähän vaivalloiselta mutta ellei kutsua tarvita niin kai siitä selviäisi sitten. Vähän epäilyttää lähteä tuollaiselle seudulle kun osaan venäjää tasan kaksi sanaa mutta kiinnostaisi kovasti kun olisi opas ja tulkki sitten perillä!

Mentiin pari vuotta sitten kanssa kaunasin kautta Minskiin, Tosin kaunasista ensin tutun henkilöautolla vilnaan (busseja tais kyllä lähteä lentokentältä silloin yölläkin) viisuminmetsästys (hoitui päivässä 150e) ja sit illalla junalla Minskiin. Ainakin junassa rajanylitykset hoitui näppärästi, samassa platskarnij vaunussa oli myös 2 tanskalaista, ja v-venäjän tullimies hoiti sitten yhden matkustajista meille tulkiksi.

balzary

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/surviainen
« Vastaus #330 : 24.07.2012, 16:14:28 »
Kävin tänään hakemassa viisumin Unioninkadulta. Todella sujuvaa palvelua; soittelivat jopa myöhemmin perään, kun en sitä heti hakenut ensimmäisenä ilmoitettuna hakupäivänä noutanut.  Viisumi oli valmis neljässä päivässä.

snapsix

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #331 : 10.02.2013, 17:49:18 »
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia miten menetellään jos asuu hotellin sijasta vuokratussa "apartmentissa". Hinnat olisivat huomattavasti halvempia kuin hotelli, ja niihinkin löytyy noita online-varaussivuja. Eli:

1) Riittääkö visa-hakemukseen tuo Minskissä apartmentteja tarjoavan yrityksen nimi ja sitten vaan liitteeksi printti online-varauksesta ja mitään ystävien nimiä Valko-Venäjältä ei tarvita?

2) Millainen prosessi on tuo ilmoittautuminen Minskissä? Hotellit tekisivät sen puolestasi, mutta tässä tapauksessa se pitää tehdä itse. Mennään miliisiasemalle hakemaan leima? Ystävä Valko-Venäjältä varoitti, että tällaiset asiat vievät aikaa ja minun olisi syytä varata tuohon ainakin puoli päivää. Onko oikeasti noin hidasta ja jos on, voinko mennä kaupungille odottamaan väliajaksi?

3) Jos viivyn Valko-Venäjällä vain viikonloppureissun (alle 5 päivää), tarvitseeko minun silloin edes ilmoittautua? Tuleeko ongelmia poistuessa?

Vain nykykäytännöt kiinnostavat jos jollakin on omia kokemuksia. Kävin viime syksynä Minskissä mutta asustelin silloin hotellissa joten tällaisia asioita ei tarvinnut miettiä.

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #332 : 10.02.2013, 18:38:49 »
Onko kellään omakohtaisia kokemuksia miten menetellään jos asuu hotellin sijasta vuokratussa "apartmentissa". Hinnat olisivat huomattavasti halvempia kuin hotelli, ja niihinkin löytyy noita online-varaussivuja. Eli:

1) Riittääkö visa-hakemukseen tuo Minskissä apartmentteja tarjoavan yrityksen nimi ja sitten vaan liitteeksi printti online-varauksesta ja mitään ystävien nimiä Valko-Venäjältä ei tarvita?

Ei riitä. Eivät ottaneet hakemusta edes käsittelyyn pelkällä varausvahvistuksella.

snapsix

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #333 : 11.02.2013, 22:47:27 »
Ei riitä. Eivät ottaneet hakemusta edes käsittelyyn pelkällä varausvahvistuksella.

Saako kysyä miten sitten hoidit asian? Riittääkö sitten jos visa-hakemuksessa on ystävän tiedot vai pitääkö olla vielä erillinen vapaamuotoinen kutsu? Vai päätitkö mennä hotelliin?

Ja jos jollain on tietoa tuohon ilmoittautumisasiaan, olisin kuullut erittäin mielelläni kokemuksia.

balzary

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/surviainen
« Vastaus #334 : 12.02.2013, 00:10:43 »
Ja jos jollain on tietoa tuohon ilmoittautumisasiaan, olisin kuullut erittäin mielelläni kokemuksia.

En nyt suoraan vastaa kysymykseen, mutta kerron omat kokemukset. Mulla oli sukulainen asumassa V-Venäjällä, joten hänen kämppänsä vuokraavalta taholta mulla oli viisumia hakiessa varmistus asuinpaikasta. Viisumiprosessi meni tosi nopeesti läpi.

Paikan päällä vuokrafirma munasi mun rekisteröinnit kun palasin takaisin "kotikaupunkiin" Minskistä. Väittivät useamman päivän ajan, että kaupunkia vaihtaessa ekana viitenä päivänä ei tarvitse uudessa kaupungissa mitään asumisrekisteröintiä. Lähtöpäivää edeltävänä päivänä kun viimein saatiin firman ukko kanssamme rekisteröintipaikkaan selvisikin, että rekisteröintimerkintöjen ketju pitäisi olla katkeamaton ja niitä ei voi takautuvasti enää tehdä (+jostain syystä eivät tehneet enää virastossa mun lopuille 2 päivälle).

Lopputulos oli se, että firma maksoi mulle 2 yön yöpymisen hotelliin jotta saatiin hotellin leima lappuun lähtöpäivälle. Kolmen päivän rako rekisteröinneissä ei rajalla muodostunut ongelmaksi. Mahdollisesti osasyy mun paperien ongelmattomuuteen oli se, että samassa pikkubussissa mun kanssa oli rajaa ylittämässä yksi heppu, jonka kotimaan passia ei oltu sillä rajalla koskaan nähty. Toimin tunnin verran tulkkina aika ja täytyy sanoa, että oli snadisti kuumottavaa kyselyrumbaa kun matkaseuralaisen englannin kieli oli todella vajavainen.

snapsix

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #335 : 12.10.2013, 18:22:16 »
Tässä on nyt pari kertaa käyty Valko-Venäjällä Minskissä ja voin vastata itse itselleni omien kokemusten pohjalta (ks. viestini pari postausta ylempänä).

1) Pelkkää apartmentin online-varausta en visa-anomuksen kaveriksi edes yrittänyt, mutta tämä ei lopulta ole mikään ongelma, sillä netissä apartmentteja sivuillaan ammattimaisesti tarjoavat yritykset myyvät kohtuullisella lisähinnalla myös ns. visa support-palvelua, eli he toimittavat varausvahvistuksen yhteydessä sähköpostitse allekirjoitetun kutsun jossa on oletettu matkasuunnitelma, joka voi sisältää esim. tutustumisen johonkin museoon tms. Se on sitten ihan oma asiasi menetkö tuota museota katsomaan vai samoiletko vain kaupunkia. Tämä visa support -kutsu + täytetty viisumilomake + oma matkasuunnitelma (eli kopio lentovarauksesta) passin kanssa Valko-Venäjän konsulaattiin postin kirjeenä valmiiksi maksetulla paluukuorella riitti viisumin saantiin ilman viiveitä tai lisäkyselyitä. Lähetin dokumentit kaksi viikkoa ennen matkaa ja ehdin saamaan passin viisumineen takaisin hyvissä ajoin (en suosittele kyseistä aikataulua kuitenkaan kevään 2014 jääkiekon MM-kisojen aikaan, toisaalta ehkä silloin muutetaan käytäntöjä/ei vaadita viisumia ollenkaan).

2 & 3) Ilmoittautumista ei normaalilla viikonloppureissulla tarvitse tehdä. Aparmentin tarjoaja osasi kertoa, että rekisteröityminen vaaditaan vain jos matka kestää yli 5 arkipäivää. Toisin sanoen voit oleskella pisimmillään lauantaista seuraavan viikon sunnuntaihin tai jos välissä on kansallisia vapaapäiviä, niitäkään ei lasketa. Missään vaiheessa ei passintarkastuksessa tiedusteltu ilmoittautumisen perään, vaikka mitään leimoja minulla ei maahantulokortissa maasta poistuessani ollutkaan. Viivyin itse maassa tasan viisi päivää ja liikuin lentäen (tosin välissä oli viikonloppu, eli käytin kolme arkipäivää).

Suosittelen ehdottomasti apartmenttia joltakin online-välitysfirmalta joita löytyy googlaamalla lukuisia. Apartmentit ovat huomattavasti parempia ja silti halvempia kuin keskiluokan hotellit, eikä sinun tarvitse aina huoneeseen saapuessasi pyytää avainta väsyneen ja vihaisen näköiseltä respalta vaan sinulla on avain mukana kaiken aikaa ja voit mennä ja tulla kuten haluat. Saat huomattavasti enemmän vastinetta rahoille ottamalla apartmentin. Hotellissa (esim. Planeta jota aiemmin käytin) joudut joka tapauksessa useimmiten ostamaan aamupalan erikseen, ja n. 10 euron hinnalla tarjolla on jotain mitä itse pidin ainakin aika vaatimattomana. Kahvin ystävät ovat pulassa sillä tarjolla on vain teetä ja hiutalekahvia. Tuolla rahalla ostaa todella paljon maukkaamman aamupalan ja hyvän kahvikupposen keskustan lukuisista kivoista kahviloista ja saa vielä hymyn kaupan päälle mitä hotellista et varmasti saa. Suunnilleen kaikissa pääkatujen kahviloissa on nuoria englantia puhuvia tarjoilijoita ja useimmat aukaisevat ovensa kymmeneltä. Esim. Praspiekt Niezaliežnascilla rautatieaseman ja Svislach-joen välissä kahviloita on 100 metrin välein. Lisäksi ostin aamu/iltapalatarpeet paikallisesta "Salesta", myslit, kahvit ja maidot ja tuoreleipäosastoon kannattaa ehdottomasti tutustua. Valion tuotteet ovat näkyvästi esillä joten ostin ihan kotimaista levitettä ja jogurttia.

Kun vuokraat aparmentin, on fiksua ottaa samalla myös valmis kuljetus lentokentältä. Taksi maksaa kyytiin noustessa sovittuna euroissa yleensä 30-40 euroa (ennen syksyn 2013 devalvaatiota jos sellainen sinne nyt tulee) ja apartmenttia vuokraava firma pyysi kyydistä 40 euroa (matka kentältä on n. 40 km ja kestää n. 30 min). Vältyt tällöin selostamasta aparmentin osoitetta jollekin taksikuskille joka ei englantia ymmärrä (muuten takseissa ei ole mitään vikaa, ja helpointa mennä takaisin kentälle onkin ottaa taksi vaikkapa jonkin hotellin edestä siihen aikaan kun itsellesi parhaiten sopii). Valmis kyyti tuo aparmentin ovelle ja kuski odottaa kunnes apartmentin välittäjä tulee kirjoittamaan kanssasi vuokrasopimuksen ja luovuttaa avaimen (vie noin 15 minuuttia). Ainakin tämän aparment-firman asunnot ovat todella siistejä ja uudehkoja ja niissä on todella jämäkkä kaksoistakalukolla varustettu ovi. Mitään häiriöääniä ei kuulunut ja alaovesta pääsee sisälle vain avaimenperällä eli asiattomia ei rappukäytävissä pyöri muutenkaan. Niin, ja rappukäytävien tai muiden yleisten tilojen kunnon ei kannata antaa hämätä, ne eivät kerro itse asunnon kunnosta yhtään mitään. Valko-Venäjällä kuten Venäjällä rappukäytävät ovat ei-kenenkään maata.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2013, 18:35:03 kirjoittanut snapsix »

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #336 : 12.10.2013, 22:55:15 »
(en suosittele kyseistä aikataulua kuitenkaan kevään 2014 jääkiekon MM-kisojen aikaan, toisaalta ehkä silloin muutetaan käytäntöjä/ei vaadita viisumia ollenkaan).

Viisumivapaudesta kisaturisteille on jo tiedote Valko-Venäjän lähetyston sivulla (http://finland.mfa.gov.by/en/belarus/sport/hockey_2014/) eli 25.4-31.5.2014 ei tarvitse viisumia jos pystyy esittämään lipun jääkiekko-otteluun. 

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #337 : 12.10.2013, 23:22:09 »
Viisumivapaudesta kisaturisteille on jo tiedote Valko-Venäjän lähetyston sivulla (http://finland.mfa.gov.by/en/belarus/sport/hockey_2014/) eli 25.4-31.5.2014 ei tarvitse viisumia jos pystyy esittämään lipun jääkiekko-otteluun.

Tuo on kyllä aika hauskaa, että se lippu pitää olla etukäteen. Ihan ymmärrettävistä syistä sinänsä, mutta kun jääkiekon MM-kilpailuissa liput ostetaan lähinnä ovelta. Aivan valtaisat jälkimarkkinat. Mutta ainahan sitä tietenkin jonkun lipun saa etukäteen hankittua tuohonkin tarkoitukseen.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #338 : 13.10.2013, 01:59:39 »

Tuo on kyllä aika hauskaa, että se lippu pitää olla etukäteen. Ihan ymmärrettävistä syistä sinänsä, mutta kun jääkiekon MM-kilpailuissa liput ostetaan lähinnä ovelta. Aivan valtaisat jälkimarkkinat. Mutta ainahan sitä tietenkin jonkun lipun saa etukäteen hankittua tuohonkin tarkoitukseen.

Jos pelin katsominen ei kiinnosta, niin halvimmat liput näyttäisivät olevan kuusi euroa.

http://www.iihfworlds2014.com/en/information/#tickets

Poikanen

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #339 : 07.01.2014, 21:39:23 »
Onko mitään ihmeellistä mitä pitää ottaa huomioon, jos saapuu Valko-Venäjälle Venäjältä?