"Virallinen" kirje enkuksi

(Luettu 2325 kertaa)

Kaleidoscope

• Reissaaja
    • Profiili
« : 16.06.2006, 20:09:38 »
Elikkä: mun olisi tarkoitus laittaa hostellilleni mailia, mutta en kuolemaksenikaan muista, että kuinka a) aloitetaan ja b) lopetetaan kirje muodollisesti? Osaisiko joku jelppiä? Kyllä saan asiani ilmaistua ilman tuota kikkailuakin, mutta tahtoisin silti olla kohtelias  :)  Ja osoitanko mailin vaan hostellin henkilökunnalle kun en tiedä, ketä henkilö tarkalleen pitäisi tavoitella? Olen ehkä vähän pilkunviilaaja, sorge...  :roll:
paprikalandia.blogspot.com

bluedrops

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 16.06.2006, 20:35:58 »
To whom it may concern TAI Dear (nimi tähän) TAI Madam/Sir

sitten itse teksti....

Sincerely,
(oma nimi)

:) toivottavasti auttoi...

Gianasister

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.06.2006, 20:52:57 »
Hostelleihin ei mielestäni tarvi niin kovin muodollisesti kirjoitella...nuorta ja rentoa sakkiahan se henkilökuntakin yleensä on. Itse olen kirjoitellut tyyliin "Hello, I would like to bla bla blaa oma nimi ja yhteystiedot." Hyvin on pärjätty.
quot;No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid answers, just stupid people." - Mr. Garrison

racki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.06.2006, 20:55:27 »
Mä olen aina aloittanut tuon tyyppiset muodolliset mutta kuitenkin epämuodolliset kirjeet vain hihkaisemalla jotain tyyliin "hi" tai "hello" - usein sieltä on myös tullut samanlaiset tervehdykset takaisin. Onhan hostelli kyllä myös tavallaan vähemmän muodollinen kuin hotelli.. ;)

Käyttämäni virallisemmat aloitukset jo aiemmin sanottiinkin. Loppuun voi vääntää myös jotain tyyliin "regards", "best regards", "kind regards" jne. oman maun mukaan.
Choose your future - choose life.

jilola2

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.06.2006, 21:27:43 »
Jos tiedät kelle kirjoitat aloita Hi N.N
Loppuun Cheers, oma nimi

Ei noita kannata viilailla ellet ole hakemassa töitä useamman tähden hotelliin.

Jouni

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
« Vastaus #5 : 16.06.2006, 21:42:45 »
Jos haluat varata huoneen hostellista tai kysellä jotain muuta asiaan liittyvää, ehkä hellot yms. käy. Itse en käyttäisi sitä siinäkään tapauksessa. Ainakaan, jos kirjoittaisin mailia Britteihin. Jos haet töitä, kannattaa mun mielestä olla virallisen kohtelias.

Aloittaisin Dear Sir/Madam (joidenkin mielestä madam on liikaa, mutta itse lisään sen aina), jos et tiedä vastaanottajan nimeä.

To whom it may concern kuulostaa mun korvaan vähän liian testamenttimaiselta.

Jos aloitus on epävirallinen noi yllämainitut reagardsit käy hyvin. Kuten myös esim. best wishes, warm wishes.

Jos aloitus on virallinen ja alkaa esim. Dear Mr Smith, käytetään lopetuksessa yours sincerely. Jos et tiedä vastaanottajan nimeä ja viesti alkaa Dear Sir/Madam, kirjoitetaan loppuun yours faitfully.

Erilaisia koulukuntia on toki paljon, eivätkä nämä ohjeet ole kiveen kirjoitettuja. Mutta ohjenuoria kuitenkin.

Kaleidoscope

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.06.2006, 21:53:58 »
Tarkoitus olisi siis tehdä hostellille toivomusta huoneesta, siis lähinnä mahiksista saada paikka lukollisilla kaapeilla varustetusta huoneesta. Ei siis sentään ihan työhakemus, mutta kun juurikin briteissä tämä hostelli sijaitsee niin mieluummin pokkuroin liikaa kuin vaikutan ihan tampiolta  :wink: Kiitti vinkeistä, eiköhän näillä eväillä jo viesti mene oikein perille!
paprikalandia.blogspot.com