Ukraina

(Luettu 146807 kertaa)

pompidou

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Kiova -hinta-, shoppailu- ja yöpymisvihjeitä kaipaillaan
« Vastaus #40 : 28.04.2009, 18:47:52 »
Tama aihe olisi varmaan pitanyt laittaa tuonne Ukraina-ketjun jatkeeksi.

Onko Rus-hotellissa viela tilaa ensi viikolle? Se on kuulemma oikein hyva vaihtoehto, kaikkien ylihinnoiteltujen Kiovan hotellien joukossa. Aamiaisbuffetti on kuulemma hyva ja tayttava. Itse yritin majoittua sinne maaliskuussa, mutta se oli taynna jo 2 viikkoa ennen matkaani. Hotellilla on oma nettisivu, josta nakee onko tilaa.

Itse en kokenut shoppailun olevan kovin tasokasta Kiovassa. Kaikki lansimaiset merkit (Zara, Mango, Adidas, Seppala jne) olivat ihan samanhintaisia kuin lansimaissakin. Missaan paikallisissa kaupoissa en paassyt kaymaan, koska aikani oli rajallinen ja pyorin vain siina paakadun varrella. Palveluista ei ole kokemusta, mutta paikallisten naisten hiusmuodin perusteella en lahtisi itse leikkauttamaan omia hiuksiani siella...

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Ukraina
« Vastaus #41 : 28.04.2009, 23:33:34 »
Minäkin epäilen, onko Rus-hotellissa tilaa. Viereinen President-hotelli on samassa hintaluokassa, samaa tasoakin luultavasti. Hotellit ovat muuhun hintatasoon nähden ylihinnoiteltuja mielestäni, mikä on tullut ketjussa ilmi.

Toki se kompensoi hemmottelupäivien kustannuksia, että manikyyrit, kampaamot jne ovat todella edullisia (verrattuna siihen, mitä Suomessa ollaan totuttu maksamaan). Itse maksoin manikyyristä 4 euroa ja hiustenlaitosta 15 euroa, värjäyksineen. Hotellien ko. palvelut tosin nekin kalliita.
Ja vaikka maassa viime vuosina hintataso on noussut, on vaatteiden jne ostostelu silti suomalaiseen hintatasoon nähden vielä halpaa.
Up Where We Belong

Jullikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 29.04.2009, 01:30:41 »
Minä kyllä unohtaisin hotellit ihan kokonaan ja hommaisin huoneiston. Itse varasin Wapuksi ja ensi viikon alkuun luksushuoneen ydinkeskustasta kuudellakympillä (2 huonetta, 60 m2, toissa vuonna rempattu) www.bestkievapartments.com

Muita hyviä on mm.
www.arendakiev.com/
www.timedom.com.ua/
www.homehotel.com.ua

Tässä näitä vaihtoehtoja alkuun...
« Viimeksi muokattu: 29.04.2009, 01:34:52 kirjoittanut Jullikka »

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 02.05.2009, 11:45:02 »
Onko Kiovan sirkuksesta lisätietoja? Neuvostoliittolaisethan tuon homman käsittääkseni osaavat ja haluaisin vierailla.

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 08.05.2009, 09:20:02 »
Meno Finnairilla heinäkuun alussa sunnuntaina. Onko mahdollista jatkaa samana päivänä yöjunalla Odessaan. Ja tarvitseekohan mahdollisesti junaan ennakkolipun?
Netin kautta ilmeisesti mahdoton ostaa...?! Luin jostain että junat täysiä kesän aikana...Onko näin?

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 08.05.2009, 10:11:52 »
Meno Finnairilla heinäkuun alussa sunnuntaina. Onko mahdollista jatkaa samana päivänä yöjunalla Odessaan. Ja tarvitseekohan mahdollisesti junaan ennakkolipun?
Netin kautta ilmeisesti mahdoton ostaa...?! Luin jostain että junat täysiä kesän aikana...Onko näin?
Haasteellinen tilanne. Junaan mentäessä on oltava etukäteen ostettu matkalippu.

Itse menin viime kesänä Finnairilla Kiovaan ja samana iltana Sevastopoliin. Aikataulujen puolesta ehtiminen ei ole mikään ongelma. Lippuluukuilla on lähestulkoon aina pitkät jonot, joten suosittelisin suuntaamaan johonkin keskustan junalippuja myyvään matkatoimistoon. Meillä oli etukäteen Pietarista hankitut liput. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli, että hinta oli kolminkertainen Ukrainan sisältä ostetun lipun hintaan verrattuna. Tästä on varma tieto, sillä saman loosin matkakumppanimme jättivät lippunsa vaunuun. Tällä kaiketi halutaan varmistaa, että paikallisillekin riittää lippuja. Heinäkuu ei ole vielä pahin kuukausi, mutta saattaa hyvinkin käydä niin, että juna on jo täynnä.

Jos sinulla sattuu asiaa Tallinnaan, lippuja voi ostaa myös sieltä. Entisen Neuvostoliiton mailla on edelleen yhteinen lippujärjestelmä. Lippuja voi ostaa 45 päivää etukäteen. Rent Lineltä voisi ehkä myös kysyä.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2009, 10:14:00 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 11.05.2009, 13:07:31 »
Jos sinulla sattuu asiaa Tallinnaan, lippuja voi ostaa myös sieltä. Entisen Neuvostoliiton mailla on edelleen yhteinen lippujärjestelmä. Lippuja voi ostaa 45 päivää etukäteen. Rent Lineltä voisi ehkä myös kysyä.

OT tanne, mutta rohkenen kysya silti. Miten tuo toimisi Minsk - Vilna valiin, mista niita sielta haetaan, joku matkatoimisto vain? Rent Line ei kerro minulle mitaan.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 11.05.2009, 13:14:11 »
OT tanne, mutta rohkenen kysya silti. Miten tuo toimisi Minsk - Vilna valiin, mista niita sielta haetaan, joku matkatoimisto vain? Rent Line ei kerro minulle mitaan.
Ainakin ennen Tallinnan kv-lipunmyynti on ollut aseman yläkerrassa, en tiedä, ovatko remontit sitä siirrelleet. Sieltä pitäisi saada minkä tahansa entisen Neuvostoliiton yhteysvälin lippuja. Itsekin ostin sieltä lipun Minskistä Kiovaan.

Rent Line, enempää en aiheesta tiedä.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 01.06.2009, 11:27:19 »
Parikymppinen miliisipoika sitten ryösti minut todella härskisti Kiovassa. Tappioksi muodostui jotain vajaa 40 euroa, joten ei kovinkaan vakavaa. Miten olette tavannut toimia näissä tapauksissa? Annetaanko vain olla vai mailataanko esimerkiksi suurlähetystöön?

Tuo paska tulee tuskin koskaan loppumaan, mutta kai nämä olisi hyvä välittää eteenpäin.

Kiova noin muuten oli aivan upea paikka, olin todella otettu ja viihdyin mainiosti. Unohtakaa ne berliinit, prahat ja pariisit ja menkää tuonne. Aika puun takaa ryöstö tuli, koska muuten miliisiä ei kaduilla ihmeemmin parveillut, odotin paljon pahempaa tarkkailua.

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #49 : 02.06.2009, 19:12:47 »
Mä tulin eilen viiden päivän reissulta Kiovasta, ja tykkäsin kaupungista kovasti. Tehokkain julkinen liikenne, mitä olen missään nähnyt. Kulkuvälineet tosin oli ääriään myöten täynnä mihin aikaan tahansa, ihmettelin, että eikö ihmiset käy ollenkaan töissä. Aina kuitenkin löytyi sijaa ja oli halpaa.

Jos tykkää lentokoneista, Kiovan ilmailumuseo on vierailemisen arvoinen. Neuvostokalustoa ja Ukrainan omaakin iso pellollinen ja sisäänpääsy 1,7 e. Tosin sinne on aika hankala löytää, mutta vaivannäkö kannatti.

Hotelleista en tiedä sanoa mitään, itse asuin Brovaryssä (kaupungista Lisovaan metron päättärille ja sieltä vielä 40 min bussilla) 12,5 eurolla yö. Huone oli siisti ja iso, mutta lämmintä vettä ei tullut ja toinen sänky romahti tokana yönä eikä vessan ovi mennyt kiinni. Mua moiset ei haitanneet, nauratti vain.

Olin tapaamassa kaveriani, joka on omalla reissullaan. Se oli mua odotellessaan ostanut jostain Kiev Tour Guiden 2,5 eurolla. Hyvä sijoitus, opas oli tehty ainakin kymmenen vuotta sitten ja julkisen linjat oli vähän muuttuneet sen jälkeen ja muutenkin se oli viihdyttävä vihkonen. Kartta piti suunnilleen kutinsa, tosin siihen oli merkitty asemia, jotka edelleenkään eivät ole valmiita.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 02.06.2009, 19:28:22 »
Parikymppinen miliisipoika sitten ryösti minut todella härskisti Kiovassa. Tappioksi muodostui jotain vajaa 40 euroa, joten ei kovinkaan vakavaa. Miten olette tavannut toimia näissä tapauksissa? Annetaanko vain olla vai mailataanko esimerkiksi suurlähetystöön?

Hei, pakko kysyä, miten siis "ryösti"? Kerrohan tarkemmin. Vaatimalla rahaa rikkeestä mitä et tehnyt vai mitä?

Sellaisesta olen kuullut että miliisi saattaa pysäyttää ulkomaalaisia kaduilla ja alkaa vaatia nähdä passia, ja jos sellaista ei satu olemaan mukana, kannattaa alkaa kaivella rahaa. Periaatteessa tässä tilanteessa ei suurlähetystöön mailaaminen auta, sillä Ukrainan laki oikeasti velvoittaa, että sen passin on oltavana aina mukana näytettäväksi, viranomaisilla on oikeus tarkistaa ne halutessaan. Joskus miliisit kiusaavat siis turisteja tällä. Itselle ei sattunut kohdalle, koska on kuulemma harvinaisempaa että rupeavat naisia kiusaamaan.
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 02.06.2009, 19:58:35 »
Hei, pakko kysyä, miten siis "ryösti"? Kerrohan tarkemmin. Vaatimalla rahaa rikkeestä mitä et tehnyt vai mitä?

Sellaisesta olen kuullut että miliisi saattaa pysäyttää ulkomaalaisia kaduilla ja alkaa vaatia nähdä passia, ja jos sellaista ei satu olemaan mukana, kannattaa alkaa kaivella rahaa.

Näin juuri, mutta passi oli mukana. Tiedä sitten mitä olisi tapahtunut, jos olisi vain kieltäynyt maksamasta ja lähtenyt pois. Ei varsinaisesti kiinnostanut tuommoisesta summasta kokeilla.

Sekin on totta, että eihän tuota saada kuriin niin kauan kuin ihmiset maksavat, mutta pitäisi tietää vähän tarkemmin mitkä voivat olla seuraukset. Kuittia ei luonnollisestikaan saanut, heh.

x26

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 03.06.2009, 01:08:59 »
"Parikymppinen miliisipoika" on täysin voimaton jos vastaus rahakyselyihin on tiukka ei. Kuulustelu saattaa jatkua asemalla, mutta miliisin himoamaa käteismaksua ilman kuittia ei voi virallista tietä saada läpi, kertoi paikalliset vaihto-oppilaat. Oma maksu väheni kaavalla 50 dollaria - 20 dollaria - 0, kun nuori miliisikaksikko huomasi, että toiminta on turhan kovaäänistä ja herättää turhaa huomiota kadulla keskellä yötä.

silenzio

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #53 : 07.06.2009, 02:19:00 »
Kesäkuun lopulla on tarkoitus käväistä Lvivissä (vai onko se suomeksi Lvov...). Kesäkuun alussa Krakovan ja Lvivin välille avattiin aikaisempaa huomattavasti nopeampi junayhteys, eli nyt pääsee perille kuudessa ja puolessa tunnissa, kun ennen vanhaan kesti päälle 10 tuntia. Toki halvemmalla pääsee, jos ottaa junan Przemyśliin, bussi rajalle, kävely rajan yli, bussilla Lviviin. Valitsen kuitenkin helpomman vaihtoehdon, aika, vaiva, mukavuus.

Kokemuksia Lvivistä? Ja onko tuolla rahanvaihtopisteitä paljonkin?

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 13.06.2009, 22:47:20 »
Varmasti on. Ukrainassa niitä on joka nurkalla, pienissä kioskeissa ym. Kannattaa vähän vertailla kursseja.

Toi miliisihomma aika jämerä, en tosiaan tiedä mikä olis paras tapa toimia. Riippuu varmaan henkilöiden hermoista, kyllä noista tilanteista voi päästä eroonkin jos vaan jankkaa sitä EI:tä. Itse en jaksais lähteä kuitenkaan asemalle asti sitä asiaa selvittämään, mielummin maksan jos se on vaihtoehto. Pitäis varmaan kysyä Suomen lähetystöstä mikä olis paras tapa toimia.

Ukrainalaiset kytät ei ole mitään huippuälykkäitä, vaan köyhiä maalaispoikia joilla ei ole muuta juuri mitään muuta tapaa tienata kuin lahjukset. En tiedä säikähtäisivätkö, jos alkaisi uhkailla omaan suurlähetystöönsä soittamisella kun tulevat rahaa kinuamaan.
Kun matkustaa

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 14.06.2009, 09:24:03 »
En tiedä säikähtäisivätkö, jos alkaisi uhkailla omaan suurlähetystöönsä soittamisella kun tulevat rahaa kinuamaan.

Menen Valko-Venäjälle syyskuussa, en tiedä miten siellä toimitaan, mutta tämän asian tiimoilta tuli mieleen Kiinassa tarvittavat laput.

Mitä jos näyttäisi venäjänkielistä lappua, missä lukisi jotain fiksua tyyliin tämä ei toimi näin, soitan suurlähetystöön?

Tarkkaa tekstiä voi hioda, mutta tällöin ei olisi kielimuuria sinänsä. Uskoisivatko vai nauraisivatko ja ottaisivat asemalle?

alice in wonderland

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 20.06.2009, 22:45:59 »
Parikymppinen miliisipoika sitten ryösti minut todella härskisti Kiovassa.

Itse pääsin lahjomaan tullivirkailijan, jotta seurueemme sai kaikki matkatavarat mukaansa ;D Kannattaa Odessan lentokenttää käyttävien huomioida, että siellä on ensin turvatarkastus ja vasta sen jälkeen check-in (josta kantajat kantavat laukut koneeseen). Eli jako ruumaan meneviin ja käsimatkatavaroihin ei tuolla toimi.

Borispolin kenttä on kamalin millä olen käynyt tähän mennessä. Resurssit todella alimitoitetut = jonoja ja seisomista eikä penkkejä nimeksikään. Jalat kärsivät.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 22.06.2009, 13:45:28 »
Loordi, kirjoitin Suomen lähetystöön Kiovassa ja kysyin miten tuollaisissa tilanteissa kuuluu toimia. He sanoivat että Suomen suurlähetystöön voi ottaa yhteyttä tuollaisissa tilanteissa, ja auttavat kuulemma mielellään. Sun tapauksessa poliisi oli kuulemma toiminut väärin.

Poliisi saa tosiaan tarkistaa Ukrainassa liikkuvien ihmisten papereita, mutta toistaiseksi vielä harvinaista että oikeasti kiusaavat turisteja tuollaisella. Ja jos sulla oli passi näyttää, poliisin toiminta oli väärää! He voivat viedä sinut putkaan tarkistaakseen oikean henkilöllisyytesi, mutta tässäkään tapauksessa kyse ei ole pidätyksestä, vaan "väliaikainen kiinniotto" tietojen saamiseksi.

Elikkä. Suurlähetystöstä neuvoivat että kannattaa yrittää hoitaa asia rauhallisesti puhumalla. Kielsivät antamasta lahjuksia. Sanoivat myös, että poliisille voi kertoa ottavansa yhteyttä suurlähetystöön ja kysyä samalla tämän miliisinumeroa - merkki, mikä tarkoittaa että asiaan voidaan tarvittaessa palata myöhemminkin. Tässä tapauksessa poliisin luulisi viimeistään pelästyvän, ja jättävän asian sikseen. Ei noilla pysäytyksillä kuitenkaan ole muuta merkitystä, kuin tienata vähän taskurahaa.

Ja loppuun totean että miliisin pelon takia ei kannata jättää Kiovaan matkustamasta!! Äärimmäisen harvinaista että noin tapahtuu. Ja tosiaan, Suomen suurlähetystö ilmaisi että auttaa mielellään jos jotain tollaista tapahtuu.
Kun matkustaa

Oskari100

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 29.06.2009, 13:28:56 »
Itseä tuli myöskin pari miliisiä kiusaamaan ukrainassa, ei kyllä kiovassa, vaan simferopolissa. Pyysivät passeja ja kyselivät kovasti mitä ukrainassa teemme, kerroimme olevamme turisteja ja mistä tulossa ja mihin menossa, sitten nämä miliisit käskivät tulla mukaansa. Mihinlie olisivat vieneet mutta kovaan kiireeseen "buss will go ! bad hurry we must go" vedoten päästivät menemään ja itseasiassa johdattivat jopa oikean bussin luo (ehkäpä vain tarkastaakseen ettemme heitä koita ksuettaa) mutta että näin. Ei tarvinnut kukkaronnyörejä siinäkohtaa hellittää.

Oskari100

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 29.06.2009, 13:30:30 »
Mutta siis ukrainaan matkustamista suosittelen kaikille todella lämpimästi! Todella Hienoja ja erilaisia paikkoja, hyvä hintataso ja erittäin mukavia ihmisiä (enimmät tapaamistani).