Riittävästi vaihtoaikaa?

(Luettu 2928 kertaa)

hullukuu

• Reissaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« : 28.06.2006, 00:36:51 »
Vähän myöhäistä tätä on varmaan kysellä, kun liput on jo varattu/maksettu (E-bookersilta), mutta hyviä vinkkejä voisin vastaanottaa.

Eli olen ensi viikolla lähdössä Yhdysvaltoihin Houstoniin.... matkasin ensimmäistä kertaa USA:han juuri Toukokuussa, mutta välilasku oli silloin Amsterdamissa, nyt on kyse Franfurtin kentästä. Silloinkin taisin esitellä aloittelijana aika vastaavia kysymyksiä, mutta joka tapauksessa tuolloin matka meni erinomaisesti ;)

Elikäs:

Pitäisi olla perillä Frankfurtissa 8.35 ja koneen Houstoniin pitäisi lähteä 9.35

Vaihtoon on siis aikaa tunti...?

Miten on riittääköhän tuo.

En ole varma terminaaleista, koska matka on United Airlinesin, (Lufthansan operoima tosin) en saanut kuin paperiliput ja tuo Checkmytrip näyttäisi olevan alhaalla tällä hetkellä.

Viimeksi toukokuussa vaihdolle Damista Helsinkiin oli aikaa noin 50 minuuttia ja ehdin silti todella hyvin, mutta Frankfurtin kentällä en sitten ole koskaan ollutkaan...

Kiitos jo hirveästi etukäteen.

moh

• Reissaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« Vastaus #1 : 28.06.2006, 11:58:30 »
Frankfurt on selvästi (damin) Schipholia isompi kenttä.
Yleensä Schengen- ja non-Schengen-lennot lähtevät eri terminaaleista, että jonkinlainen siirtyminen siellä on edessä. Jos kerran LH:lla lennät, ne pystyy mitä luultavimmin checkkaan sut sisään sille jatkolennolle jo helsingissä, jolloin frankfurtissa riittää enää lähtöportille kävely. Muutoin joudut vielä checkkaan itses sisään.
Tunti on kuitenkin melko normaali vaihtoaika ja luulisi riittävän (myös pienessä aamuruuhkassa).

Ongelmia voi syntyä esim., jos FRA on pahasti tukossa, eikä helsingin kone pääse lähtemään ajoissa. Itsellä kun oli viimeksi vastaavalla tavalla vaihto frankfurtissa, odottelimme jo helsingissä koneessa istuskellen n.40min että sinne ylipäätään voitiin lähteä. Tämmmöisiä ongelmia taitaa tosin olla lähinnä talvella.

Uskoisin siis että ehdit, mutta liikaa paineita jatkolennolle ehtimisestä ei kannata ottaa. Jos vaihtoaika jää myöhästelyjen vuoksi niin lyhyeksi, ettet sille jatkolennolle ehdi, ei se ole sinun vikasi. Sitten vain lufthansan tiskille selvittelemään koskas lähtee seuraava kone Houstoniin.

hullukuu

• Reissaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« Vastaus #2 : 29.06.2006, 22:08:36 »
Hei :)

Tällaiset tiedot löysin.....

1. lähtö: To, 06 Hei 06 07:05 mistä: Helsinki, Vantaa [HEL] TERMINAL 2 lentoyhtiö: United Airlines no: 8736 (operated by LH 3109) tulo: To, 06 Hei 06 08:35 mihin: Frankfurt Main, Frankfurt Intl [FRA] TERMINAL 1

2. lähtö: To, 06 Hei 06 09:35 mistä: Frankfurt Main, Frankfurt Intl [FRA] TERMINAL 1 lentoyhtiö: United Airlines no: 8866 (operated by LH 0440) tulo: To, 06 Hei 06 13:30 mihin: Houston, Intercontinental [IAH] TERMINAL D

Eli näyttää siltä, että minun ei ainakaan tarvitse vaihtaa terminaalia Frankfurtissa?!? Jos check-in tehdään siis Helsingin päässä ja laukut menevät suoraan Houstoniin voisi tuo 1 tunti riittää?

Olisiko mitään vinkkejä vielä... siis tuon Frankfurtin kentällä suunnistamisen / ehtimisen suhteen :) Aikataulussa pitäisi (ainakin itse) pysyä, koska minulla on mieletön kiire häihin samana iltana Houstonissa :)

Kiitokseni taas

HULLUKUU

:D

Estella

• Himoreissaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« Vastaus #3 : 30.06.2006, 12:56:02 »
Olen itse lentänyt paljon Frankfurtin kautta Jenkkeihin ja toisinpäin ja aina kun on ollut näitä tiukan aikataulun syöttölentoja niin kone yleensä parkeerataan toisen läheisyydessä. Yleensä Frankfurtissa ei tarvitse kun kiivetä kerros ylös, käydä passintarkastuksen läpi ja olet toisen koneen lähtöportin edessä. Eli ei mitään pitkiä juoksumatkoja. Toukokuussa HEL- FRA- SFO matkalla ei ollut kun 55min vaihtoaikaa ja hyvin ehti kunhan ei vaan jää mihinkään katselemaan. Yleensä koneessa kuulutetaan muiden koneiden lähtöportteja eli kuuntele tarkkaan mitä sanotaan niin eiköhän se hyvin mene.

Frankfurtin kentällä ainoa vaara on sumu tai rankka sade, silloin koko kenttä menee sekaisin. Mutta hyvällä tuurilla toisetkin koneet myöhästelevät ja ehdit kuitenkin.
ife is a beach and then you dive.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« Vastaus #4 : 30.06.2006, 16:29:18 »
Lainaus käyttäjältä: "hullukuu"

Olisiko mitään vinkkejä vielä... siis tuon Frankfurtin kentällä suunnistamisen / ehtimisen suhteen :) Aikataulussa pitäisi (ainakin itse) pysyä, koska minulla on mieletön kiire häihin samana iltana Houstonissa :)

Eiköhän tuolla ihan opasteilla pärjää, ja jos näyttää menevän tiukalle (=Hesan kone on myöhässä) niin lentoemoilta voi udella vielä tarkkaa reittiä tuloportilta passitarkastuksen läpi lähtöportille.

Itse ei voine paljoa muuta tehdä kuin olla ajoissa Hesassa lähtöselvityksessä ja pyytää käytäväpaikkaa koneen etuosasta jos mahdollista. Ja jos on häälahjoja tai muuta tärkeää niin käsimatkatavaroihin, tavarat jäävät luultavasti Frankfurttiin ennen kuin sinulla tulee edes oikea kiire, jos tiukille alkaa vetämään. Tosin jos kone on ajassa niin ei tuossa vaihtoajassa pitäisi mitään ongelmaa olla.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

hullukuu

• Reissaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« Vastaus #5 : 03.07.2006, 03:26:14 »
Okei kiitoksia teille... täytyy toivoa, että kaikki menee putkeen.
Mitä jos (minusta riippumattomista syistä) missaan jatkolennon?
Saan siis tiketin seuraavalle lennolle Houstoniin?

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Riittävästi vaihtoaikaa?
« Vastaus #6 : 07.07.2006, 16:02:22 »
Lainaus käyttäjältä: "hullukuu"
Okei kiitoksia teille... täytyy toivoa, että kaikki menee putkeen.
Mitä jos (minusta riippumattomista syistä) missaan jatkolennon?
Saan siis tiketin seuraavalle lennolle Houstoniin?

Olettaen että kyseiselle lennolle mahtuu. Jos lentoyhtiön vastuulla olevasta syystä myöhästyt järjestävät he sinulle uuden lennon, joka voi olla sitten seuraava suora lento Houstoniin tai kenties joku vaihtoyhteys.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani