Kokemuksia Istanbulista?

(Luettu 151101 kertaa)

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Istanbulista?
« Vastaus #180 : 09.07.2012, 16:45:23 »
Lainaus
Mutta kuvailemani faktat kuten meluisuus ja turkkilaisten paljous jne varmasti pitävät paikkansa.

Niin, karttaan vilkaistuani voisin kuvitella, että Istanbulissa muutama turkkilainenkin asustelee...

Itse rakastuin Istanbuliin niiden neljän päivän aikana, jotka siellä vietin. Meluiseksi voin sitä ymmärtää kuvailtavan, liikennekin pohjoismaalaiseen tottuneelle kaaos, mutta idän eksotiikassaan kaupungilla on äärettömästi tarjottavaa. Hyvin rajallisen ajan vuoksi en jonottanut riistohintaisiin päänähtävyyksiin (lue: Hagia Sofiaan ja Siniseen moskeijaan), vaan keskityin nauttimaan Istanbulin itämaisesta tunnelmasta: kuljeskelin päämäärättömästi kaduilla ja kujilla, nautiskelin eläväisestä rannasta ja katselin moskeijoita ja hämmästelin muuta arkkitehtuuria ja sitä, miten jokainen kulma henki omaa historiaansa. Valokuvasin ja maistelin paikallisia erikoisuuksia, join lasikaupalla turkkilaista teetä.

Makunsa kullakin, mutta minä löysin Istanbulista jotain positiivisella tavalla ainutlaatuista (:
Pietari vei mennessään.

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #181 : 09.07.2012, 18:42:16 »
Hyvin rajallisen ajan vuoksi en jonottanut riistohintaisiin päänähtävyyksiin (lue: Hagia Sofiaan ja Siniseen moskeijaan), vaan keskityin nauttimaan Istanbulin itämaisesta tunnelmasta: kuljeskelin päämäärättömästi kaduilla ja kujilla, nautiskelin eläväisestä rannasta ja katselin moskeijoita ja hämmästelin muuta arkkitehtuuria ja sitä, miten jokainen kulma henki omaa historiaansa. Valokuvasin ja maistelin paikallisia erikoisuuksia, join lasikaupalla turkkilaista teetä.

Makunsa kullakin, mutta minä löysin Istanbulista jotain positiivisella tavalla ainutlaatuista (:

Pääsy Siniseen moskeijaan on kyllä turistillekin ilmaista, joten ei sitä kannata ainakaan rahan takia jättää välistä. ;) Ja vaikka Hagia Sofia onkin suht kallis, se on ehdottomasti yksi maailman hienoimmista rakennuksista niin sisä- kuin ulkopuolelta. Vietin siellä rehellisesti sanottuna tunteja, fiilistellen ja mietiskellen. Tosin tähän saattaa vaikuttaa se että olin juuri lukenut Waltarin Johannes Angeloksen.

Muuten kyllä samaa mieltä kanssasi, Istanbul on todella mahtava kaupunki! Himottaisi taas pyörähtää paikan päällä, neljän päivän aikana näkee vain murto-osan kaupungista.
Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

Salamanteri

• Vieras
« Vastaus #182 : 09.07.2012, 18:54:14 »
Istanbul on aivan ihana, varsinkin jos on ollu Ankarassa sitä ennen. Ankara on tosi tylsä paikka Istanbuliin verrattuna, liikkuminenkin siellä on paljon hankalempaa ja oikeastaan kukaan ei puhu englantia. Sultanahmetin alueella on paljon hotelleja ja sieltä löytää joka kukkarolle sopivan huoneen. Itse majailin hotellissa jossa kahden hengen huone aamupaloineen maksoi n. 20 euroa. Siitä oli helppo kävellä ympäriinsä ja ajella ratikalla. Grand bazaarissa ja Spice bazaarissa kannattaa käydä vaikkei shoppailu kiinnostaisikaan. Risteilytkin ovat halpoja ja sieltä näkee Istanbulin vähän toiselta suunnalta. Kaupungilla tallustelun jälkeen kiva istuskella pari tuntia teetä juoden ja maisemia pällistellen  :)
Pikkasen levotontakin voi välistä olla. Kahden moskeijan väliin oli laitettu pommi ja sivari poliisi tuli sanomaan kun istuin puiston penkillä sahleppia ( ei mitään hajua miten kirjoitetaan) juoden, että kannattaisi siirytä rivakasti takavasemmalle  ;D Vähän ajan päästä kuuluikin kiva pamaus kun räjäyttivät sen. Paikalliset ei edes reagoineet tuohon mitenkään kun kuulemma sitä tapahtuu vähän väliä  ::) Toinen episodi sattui melkein samalla paikalla kun muutama vettä väkevämpää nauttinut miekkos ryhmä oli linnottautunut jonkun tönön katolle kirvestä heilutellen...
Muuten oli kyllä tosi rauhallista. Eniten varmaan ärsytti kaiken maailman tuputtajat, mutta niitähän on joka puolella sama minne matkustaa.
Rahaa saa kyllä ihan automaatista ja kulkukoiria varten ei todellakaan tarvi mitään tainnutinta  :) Siniseen moskeijaan en mielestäni ollut mitään sisäänpääsymaksua vaan saa antaa lahjoituksen jos haluaa.
Lähtisin Istanbuliin takaisin ihan milloin vaan!

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #183 : 09.07.2012, 20:07:02 »

Pääsy Siniseen moskeijaan on kyllä turistillekin ilmaista, joten ei sitä kannata ainakaan rahan takia jättää välistä. ;) Ja vaikka Hagia Sofia onkin suht kallis, se on ehdottomasti yksi maailman hienoimmista rakennuksista niin sisä- kuin ulkopuolelta. Vietin siellä rehellisesti sanottuna tunteja, fiilistellen ja mietiskellen. Tosin tähän saattaa vaikuttaa se että olin juuri lukenut Waltarin Johannes Angeloksen.

Minusta Hagia Sofia on ulkoapäin helvetin ruma (tälle on muistaakseni historialliset syynsä), mutta sisältäpäin loistelias. Olin positiivisesti yllättynyt sen jälkeen kun jonottaessa ajattelin meneväni yliarvostettuun paikkaan. Sultanahmet on vastaavasti sisältäpäin aivan totaalisen turha nähtävä jos on joskus käynyt joissain historiallisessa islamilaisessa kaupungissa kuten vaikkapa Kairossa. Ulkoapäin se on kuitenkin todella nätti ja tyylikäs JOS sitä katsoo oikeasta kulmasta, eli esim. siitä Museum of Islamic Art sisäpihasta.

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #184 : 09.07.2012, 21:04:35 »

Minusta Hagia Sofia on ulkoapäin helvetin ruma (tälle on muistaakseni historialliset syynsä), mutta sisältäpäin loistelias. Olin positiivisesti yllättynyt sen jälkeen kun jonottaessa ajattelin meneväni yliarvostettuun paikkaan. Sultanahmet on vastaavasti sisältäpäin aivan totaalisen turha nähtävä jos on joskus käynyt joissain historiallisessa islamilaisessa kaupungissa kuten vaikkapa Kairossa. Ulkoapäin se on kuitenkin todella nätti ja tyylikäs JOS sitä katsoo oikeasta kulmasta, eli esim. siitä Museum of Islamic Art sisäpihasta.

Mielipiteitä on toki monia, mutta ei se nyt sentään helvetin ruma ole. Onhan sitä muuteltu alkuperäisestä asustaan moneen otteeseen, mutta minareetteja lukuunottamatta ei kovin näkyvästi. Sininen moskeija ei tosiaan ole mikään hämmästyttävä sisältäpäin, mutta veikkaan että aika monelle se on ainoa moskeija missä tulee ikinä käytyä, joten en jättäisi sitä välistä. Kairohan on tietysti ihan omassa luokassaan.

Niille jotka ovat Istanbulia jo tallanneet suosittelen vielä päivän viettämistä Eyupin kaupunginosassa. Vesibussilla pääsee mukavasti paikanpäälle ja ihan yllätyin kuinka noinkin "syrjässä" on ihan mielenkiintoista nähtävää. Monissa oppaissa mainostetaan varmaan sitä köysirataa mäen päälle, mutta kannattaa muuallakin käydä.
Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

marsep

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #185 : 12.07.2012, 08:16:42 »
Onko n. 500€ edestakaiset lennot kahdelta edulliset? Tarkoitus olisi lähteä elo-syyskuussa. Mihin hintaan olette lentoja saaneet?
Ja mistä?

Kannattaisiko majoittautua Taksimiin vai Sulthanamettiin?
Tarkoitus olisi yöhön mennä, mutta myös shoppailla.

iko

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #186 : 12.07.2012, 08:27:30 »
Taksimiin, ehdottomasti. Sultanahmetiin pääsee sen verran näppärästi päivisin, että sen kyllä pystyy katsastamaan vaikka Kultaisen sarven väärällä puolella asustelisikin. Sen sijaan öisin siellä ei ole mitään tekemistä ja Taksimiin ja pois pääseminen siltä puolelta on vähintäänkin ärsyttävää.

Pius

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #187 : 12.07.2012, 08:49:27 »
Onko n. 500€ edestakaiset lennot kahdelta edulliset? Tarkoitus olisi lähteä elo-syyskuussa. Mihin hintaan olette lentoja saaneet?
Ja mistä?

Kannattaisiko majoittautua Taksimiin vai Sulthanamettiin?
Tarkoitus olisi yöhön mennä, mutta myös shoppailla.

Tuohon hintaan olen minäkin useimmiten Turkkilaisella lentänyt. Joskus on ollut 200 euron tarjouksia, muttei nyt vähään aikaan.
Olen käynyt Istanbulissa ainoastaan jouluisin ja ainakin tuohon aikaan Sultanahmet on iltaisin aika kuollut. Taksimiin siis. Harmi vain, että hotellien hinnat ovat nousseet kovasti sen jälkeen, kun Istanbul oli kulttuuripääkaupunkina.
fatti non foste a viver come bruti,
ma per seguir virtute e conoscenza.

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #188 : 12.07.2012, 11:02:12 »
Edelleenkään siellä ei ole varsinkaan mulle mitään nähtävää. Samaa savitaloa toisen jälkeen ja moskeijoita toisen jälkeen.
 - "miksi juuri Deniz pankista" no ei juuri siitä tarvitse mutta se on ainoa luotettava jonka itse tiedän.

Mieti nyt uudestaan kun tulet seuraavan kerran häiriköimään/pätemään.

Aasian puolella pääosin ihmiset eivät puhu englantia varsinkaan sataman ja muiden turisti alueiden ulkopuolella.

Millaiseksi itse sitten paikan koit? Ihmiset katsos kokevat ja tykkäävät eri asioista. "et omaa istanbulia tunnistanut" niimpä. Mutta kuvailemani faktat kuten meluisuus ja turkkilaisten paljous jne varmasti pitävät paikkansa.

En tullut pätemään tai häiriköimään. Ihmettelen vain, mikä sinua kaivertaa, kun et löytänyt mitään myönteistä ja kerroit, että Turkissa ihmisille pitää huutaa. Kovin oli asenteellista tekstiä, jota et juurikaan vaivautunut perustelemaan.

Ja epäilemättä turkkilaisten paljous on totta turkkilaisessa suurkaupungissa. Meluisuuskin on totta tavalla, joka pätee varsin moneen suureen kaupunkiin Välimeren piirissä.

On itsestään selvää, että ihmiset pitävät eri asioista, ja ikävää, ettet löytänyt Istanbulista nähtävää. Itse olen nauttinut siellä ruoasta, historiasta, nykyisyydestä, kirkoista, moskeijoista, taiteesta (myös vaihtoehtoisesta), elokuvista, jalkapallosta jne. Suosittelisin Istanbulin-kävijöille mm. seuraavia paikkoja/alueita:
- moskeija: Süleimaniyye
- uskonnollinen alue: Eyüp (hautausmaita, moskeijoita)
- kirkko: Aya Triyada (Taksim-aukion reunalla)
- taidekeskus: Santral Istanbul
- shoppailu: Kanyon-kauppakeskus (ei ne kaupat, mutta ostari itsessään on tosi hieno)
- yöelämä: Taksim
- jalkapallo: Besiktas!
- syöminen: Samatya (pieni aukio lähellä Marmaranmerta, jossa useampi meze/kalaravintola), Bambi (pikaruokaa, etenkin kasarli kokorec - suolivarras juustolla), Canim Cigerim (maksa-, kana- ja lammasvartaita), Inci (profiterol)

Ja toki siellä on monia asioita, jotka ottavat aivoon, kuten ruuhkat, kesän kuumuus (ja kosteus) ja talven koleus (ja kosteus), Sultanahmetin huutelevat kauppiaat, vanhojen rakennusten tuhoamisvimma (kuin Turun tauti), huonot hamamit (hyviäkin on), ruuhkat, hotellien hinnat jne.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2012, 11:05:55 kirjoittanut eksynyt »

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #189 : 09.08.2012, 10:51:25 »
Täällä on hyviä vinkkejä kaupungin nähtävyyksistä :)
Istanbul on yksi niitä kaupunkeja jotka on itsellä vielä näkemättä mutta on ehdottomasti listalla. Maan valtavan rikas historia ja kulttuuri on aika ainutlaatuinen ja on kivalla tavalla sekoitus itää ja länttä. Muslimivaltioita kun on aika monta nähnyt niin on mielenkiintoista nähdä miten islam toteutuu ei-arabialaisessa kulttuurissa :)

leppis81

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #190 : 14.10.2012, 10:46:12 »

3-5pv pieni lomanpoikanen pitäis pitää...vaihtoehtona on vahvimpina buda tahi istanbul, josta alkaa istanbul saamaan voiton tälläerään. Aikajakso n marraskuun puoliväli.

Ottaisin mieluusti vastaan kiinostavia basaareita tms..  ehkä jonku kylpylän osotteen jos niitä mahtaa olla.
sekä jonku pohjoismaalaiseen ruokaan tottuneelle jonkun shokkielämyksen, jota pitäisi kokeilla.

pieniä muitakin vinkkejä otetaan vastaan.

toki jos jollakulla tulee mieleen joku MUST kohde mikä on ehkä vähemmän tunnettu tms niin sopii tästäkin kertoa.

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #191 : 15.10.2012, 22:37:20 »
Pari päivää Istanbulissa saa helposti kulumaan ykkösnähtävyyksiä pällistellessä Euroopan puolella, mutta kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa myös Aasian puoleen. Lautalla seilaa Kadiköyn satamaan parissakymmenessä minuutissa ja samalla jättää taakseen suurimmat turistilaumat. Kadıköyssä järjestetään salıbazarı eli tiistaibasaari  -ylläriylläri- tiistaisin. Paikka on valtava toriaukea, johon myyntikojut levitetään. Myytävänä on halpoja vaatteita, kankaita, kirpputoritavaraa sekä elintarvikkeita. Kyseinen tapahtuma on vierailemisen arvoinen jo pelkästään tunnelmansa vuoksi, myyjät hyppivät pöydillä ja huutavat myyntilauseitaan, ostajat tinkivät ja mummot tuuppivat. Bazaarille on muutaman kilometrin kävelymatka satamasta, googlettamalla löytyy lisää tietoa. Vastaavia bazaareita järjestetään toki muuallakin Istanbulissa, Euroopan puolella esimerkiksi sunnuntaisin Beşiktaşin suunnalla.

Lisäksi vinkkinä, että Kadıköystä sataman lähistöllä on huomattavasti halvempia ravintoloita kuin Euroopan puolelta. Alue on yksi vapaamielisimmistä Istanbulissa, ja sieltä löytyykin paljon kivoja pikku baareja, joissa erityisesti opiskelijat viihtyvät. Toinen visiitin arvoinen paikka Aasian puolella on Üsküdar, josta löytyy myös Çinili Hamam, jota ehdottomasti suosittelen. Kyseinen paikka on ollut pystyssä 1600-luvulta saakka! Englanninkieliset nettisivut löytyvät täältä: http://www.cinilihamam.com/eng/default.asp?p=homepage

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #192 : 24.10.2012, 15:24:28 »

sekä jonku pohjoismaalaiseen ruokaan tottuneelle jonkun shokkielämyksen, jota pitäisi kokeilla.

Hyviä ruokia ovat kokoreç (lampaansuolivarras) ja işkembe çorbası (sisäelinkeitto). Kelle paça ei sitten enää olekaan makuuni - enkä erityisemmin pidä sopassa lilluvista silmistä... Mutta sopii maistaa itse ja löytää oma suosikkinsa.

Afiyet olsun!
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 15:26:06 kirjoittanut eksynyt »

leppis81

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #193 : 26.10.2012, 07:34:34 »
Kiitos, tämän tyyppistä tietoa olin hakemassa.
Lisätietokin olisi suotavaa... matka aika varmistunu pe-la yöstä ma-ti yöhön eli 3 pv perillä.
jos meinaa löytää jonku vähemmän turisteille uunnatun kaupungin osan, niin suuntaan siis minne ?

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #194 : 26.10.2012, 11:29:47 »
Mulla on taasen 19h vaihtoaika istanbulissa, ja illalla ollaan perillä siellä.. Taximiin baarikierrokselle vai missäs aika kannattaa käyttää?
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #195 : 26.10.2012, 11:45:47 »
Mulla on taasen 19h vaihtoaika istanbulissa, ja illalla ollaan perillä siellä.. Taximiin baarikierrokselle vai missäs aika kannattaa käyttää?

Baarikierros on hyva idea, mutta Istanbul on turvallinen ja kaunis kaupunki myos yokiertelyyn. Kay ehdottomasti tsekkaamassa Aya Sofia ja sininen moskeija iltavalaistuksessa, ja kiertele Sultanahmetin basaarit. Lauttamatka illalla on myos kaunis kokemus. Oinen Istanbul on valokuvaajan unelma!
She rides rollercoasters but never screams

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #196 : 27.10.2012, 08:30:28 »
1,5h:n Bosborinsalmen "risteily" on myös kätevä ja helppo! Laivoja lähtee Sultanahmetin ja Taksimin alueen välisen sillan viereltä vähän väliä ja maksavat about 10eur.

inomu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #197 : 27.10.2012, 14:16:37 »

Pikkasen levotontakin voi välistä olla. Kahden moskeijan väliin oli laitettu pommi ja sivari poliisi tuli sanomaan kun istuin puiston penkillä sahleppia ( ei mitään hajua miten kirjoitetaan) juoden, että kannattaisi siirytä rivakasti takavasemmalle  ;D Vähän ajan päästä kuuluikin kiva pamaus kun räjäyttivät sen. Paikalliset ei edes reagoineet tuohon mitenkään kun kuulemma sitä tapahtuu vähän väliä  ::) Toinen episodi sattui melkein samalla paikalla kun muutama vettä väkevämpää nauttinut miekkos ryhmä oli linnottautunut jonkun tönön katolle kirvestä heilutellen...

2 kuukautta täällä olleena tuo räjäytysepisodi ei tunnu ollenkaan tutulta. Oman kokemuksen perusteella paikalliset on hyvinkin säikkyjä jos vähänkin normaalista poikkeavampi ääni kuuluu, koska kaikilla on tiedossa jatkuva terrori-iskun uhka (ja etenkin nyt Syyrian kriisin aikana). Hyvin pieni maanjäristys oli viime viikolla ja sekin sai jo paikalliset aika tolaltaan, koska jossain tulevaisuudessa on odotettavissa huomattavasti suurempi.

Noi kirveenheiluttelijat oli varmaan näitä liiman- ja maalinhaistelijoita, jotka on valitettavan yleisiä. Yksi kerta näin kun potkivat ja talloivat kissoja kuoliaaksi puistossa, ihan sairasta!

Kiitos, tämän tyyppistä tietoa olin hakemassa.
Lisätietokin olisi suotavaa... matka aika varmistunu pe-la yöstä ma-ti yöhön eli 3 pv perillä.
jos meinaa löytää jonku vähemmän turisteille uunnatun kaupungin osan, niin suuntaan siis minne ?

Mutta Istanbul on kyllä täysin omanlaisensa ja suosittelen kaikkia tulemaan tänne liimanhaistelijoista huolimatta ;D Suosittelen käymään kävelyllä sellaisissa kaupunginosissa kuin Fener, Çarşamba, Balat, Draman ja Sulukule, jotka löytyy Sultanahmetista muutaman kilometrin länteen. Aika erilaista menoa verrattuna muuhun Istanbuliin, Lähi-itä tulee mieleen. Valtio on siistimässä näitä alueita ja isoja osia on jo tuhottu ja uutta ollaan jo rakentamassa, joten suosittelen käymään nyt ennen kuin katoavat! Erittäin mielenkiintoinen paikka on myös Tarlabaşı Taksimin lähellä, mutta sinne ei kannata turistina mennä yksin, koska siellä voi olla oikeasti vaarallista. Itse olin turkkilaisen kaverin kanssa, joku pikkupoika onnistui nappaaman kännykän taskustani, onneksi oli halpa 30 liiran nokialainen.
Suositeltavaa on myös ottaa metrobüs ja lähteä sillä tutkimaan kaupungin laitamia. Linja päättyy Tüyap-nimiseen paikkaan lännessä, jossa voi lähteä tutkimaan Büyükçekmecen aluetta. Keskustan paikalliset sanoo että siellä on vaarallista, mutta niitä ei kannata uskoa, ne vaan ei ole itse koskaan siellä käyneet. Avcılarista löytyy sunnuntaisin iso tori ja mukava ranta-alue piknikille, ja on se on aivan täynnä viikonloppuisin. Metrobüssin reitin varrelta löytyy myös valtavia ostoskeskuksia ja uusia on nousemassa kovaa vauhtia. Itse bussilla matkustaminenkin on aika elämys ruuhka-aikaan :D
Aasian puolelta upea rantapuisto alue löytyy Caddebostanin alueelta, joka kuuluisan Bağdat Caddesin (Bagdad-kadun) lähellä.

Ja suosittelen juomaan salgam-mehua, jos haluaa shokkikokemuksia ruoan kanssa!

Eli jos viivytte Istanbulissa pidempään kannattaa lähteä tutkailemaan reuna-alueita, joissa se oikea Istanbul on.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2012, 14:23:57 kirjoittanut inomu »

Tiermes

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #198 : 01.11.2012, 21:42:40 »

Hyviä ruokia ovat kokoreç (lampaansuolivarras) ja işkembe çorbası (sisäelinkeitto). Kelle paça ei sitten enää olekaan makuuni - enkä erityisemmin pidä sopassa lilluvista silmistä... Mutta sopii maistaa itse ja löytää oma suosikkinsa.

Afiyet olsun!

Mistäs näitä herkkuja löytyy parhaiten? Katusafkapaikoista?

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #199 : 02.11.2012, 12:07:37 »
Suosittelen käymään kävelyllä sellaisissa kaupunginosissa kuin Fener, Çarşamba, Balat, Draman ja Sulukule, jotka löytyy Sultanahmetista muutaman kilometrin länteen. Aika erilaista menoa verrattuna muuhun Istanbuliin, Lähi-itä tulee mieleen. Valtio on siistimässä näitä alueita ja isoja osia on jo tuhottu ja uutta ollaan jo rakentamassa, joten suosittelen käymään nyt ennen kuin katoavat! Erittäin mielenkiintoinen paikka on myös Tarlabaşı Taksimin lähellä, mutta sinne ei kannata turistina mennä yksin, koska siellä voi olla oikeasti vaarallista. Itse olin turkkilaisen kaverin kanssa, joku pikkupoika onnistui nappaaman kännykän taskustani, onneksi oli halpa 30 liiran nokialainen.

Aasian puolelta upea rantapuisto alue löytyy Caddebostanin alueelta, joka kuuluisan Bağdat Caddesin (Bagdad-kadun) lähellä.

Tuonne Fatihiin (Fener, Çarşamba jne.) menijöille suosittelen hieman konservatiivisempaa pukeutumista. Tähän aikaan vuodesta se ei liene ongelma, mutta kesäaikaan ei kuitenkaan kannata mennä sinne pikkuhamosissa ja -topeissa. Mutta muuten ehdottoman sama. Mielenkiintoista aluetta, jossa jonkin verran nähtävyyksiäkin (mm. Selimiyye camii, Kariyen kirkko jne.).

Istanbulin lähiöt ovat... kuin lähiöt yleensä. Kyllähän siellä on sitä "oikeaa elämää", mutta en kyllä oikein jaksa innostua niistä. Ja kauppakeskuskset ovat kaikkialla samanlaisia.

Bağdat Caddesi on tosiaan visiitin arvoinen, jos haluaa nähdä miten Istanbulin kauniit ja rikkaat viettävät aikaansa. Ei omaan makuuni :)