Edelleenkään siellä ei ole varsinkaan mulle mitään nähtävää. Samaa savitaloa toisen jälkeen ja moskeijoita toisen jälkeen.
- "miksi juuri Deniz pankista" no ei juuri siitä tarvitse mutta se on ainoa luotettava jonka itse tiedän.
Mieti nyt uudestaan kun tulet seuraavan kerran häiriköimään/pätemään.
Aasian puolella pääosin ihmiset eivät puhu englantia varsinkaan sataman ja muiden turisti alueiden ulkopuolella.
Millaiseksi itse sitten paikan koit? Ihmiset katsos kokevat ja tykkäävät eri asioista. "et omaa istanbulia tunnistanut" niimpä. Mutta kuvailemani faktat kuten meluisuus ja turkkilaisten paljous jne varmasti pitävät paikkansa.
En tullut pätemään tai häiriköimään. Ihmettelen vain, mikä sinua kaivertaa, kun et löytänyt mitään myönteistä ja kerroit, että Turkissa ihmisille pitää huutaa. Kovin oli asenteellista tekstiä, jota et juurikaan vaivautunut perustelemaan.
Ja epäilemättä turkkilaisten paljous on totta turkkilaisessa suurkaupungissa. Meluisuuskin on totta tavalla, joka pätee varsin moneen suureen kaupunkiin Välimeren piirissä.
On itsestään selvää, että ihmiset pitävät eri asioista, ja ikävää, ettet löytänyt Istanbulista nähtävää. Itse olen nauttinut siellä ruoasta, historiasta, nykyisyydestä, kirkoista, moskeijoista, taiteesta (myös vaihtoehtoisesta), elokuvista, jalkapallosta jne. Suosittelisin Istanbulin-kävijöille mm. seuraavia paikkoja/alueita:
- moskeija: Süleimaniyye
- uskonnollinen alue: Eyüp (hautausmaita, moskeijoita)
- kirkko: Aya Triyada (Taksim-aukion reunalla)
- taidekeskus: Santral Istanbul
- shoppailu: Kanyon-kauppakeskus (ei ne kaupat, mutta ostari itsessään on tosi hieno)
- yöelämä: Taksim
- jalkapallo: Besiktas!
- syöminen: Samatya (pieni aukio lähellä Marmaranmerta, jossa useampi meze/kalaravintola), Bambi (pikaruokaa, etenkin kasarli kokorec - suolivarras juustolla), Canim Cigerim (maksa-, kana- ja lammasvartaita), Inci (profiterol)
Ja toki siellä on monia asioita, jotka ottavat aivoon, kuten ruuhkat, kesän kuumuus (ja kosteus) ja talven koleus (ja kosteus), Sultanahmetin huutelevat kauppiaat, vanhojen rakennusten tuhoamisvimma (kuin Turun tauti), huonot hamamit (hyviäkin on), ruuhkat, hotellien hinnat jne.