Rooma

(Luettu 770872 kertaa)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Rooma
« Vastaus #40 : 04.08.2006, 19:16:16 »
Mun mielesta rikosmuseo oli aika hauska! (En muista osotetta, mutta loytyy tuolta romaturismo-sivulta) Siella oli tietenkin kaikenlaisia kidutuslaitteita, mutta sitten myos historiaa ja tarinoita italian rikoshistorian mielenkiintoisimmista tapauksista ja juttua mm. Mastro Tittasta (entinen roomalainen teloittaja). Se tuskin on kovin suosittu museo, kun oltiin ainoat sisalla tuossa muutama kuukausi sitten, mutta mukava!
i]Sapere aude![/i]

agarina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Rooma
« Vastaus #41 : 07.08.2006, 09:15:49 »
Oivoi, täällä matkakuume nousee ihan käsittämättömiin lukuihin, kun lueskelee teidän intohimoista debaattianne.  :wink:

Ehkä mekin tullaan kuulumaan siihen massaturistijoukkoon, jonka on pakko kuluttaa yksi päivä Vatikaaniin jonottaen. Olen itse nimittäin juuri sitä joka-paikasta-on-tarkistettava-kaikki-kirkot -tyyppiä, joka voisi vaikka koko reissun kuluttaa kappelista toiseen vaellellen ja kupoleihin tähyillen. Seuralaiseni ilmoittikin jo, että "sitten ei muuten yökausia kierretä kirkkoja, on siellä muutakin elämää!"  :roll:

Lähinnä me taidamme lähteä Roomaan hakemaan rentoa viikkoa, kaduilla kuljeskelua, hyvää ruokaa ja juomaa, estetiikkaa ja sitä kuuluisaa tunnelmaa. Ja ehkä sitä pitää piipahtaa vaateputiikeissakin...

Kiitoksia teille.

Ai niin, sitä vielä, että onko kenellekään tuttu hostelli nimeltä Eden? Se on yksi näistä "our location is ideal: only a few steps from the famous Colosseum" -hostelleista.

Ja sellaistakin vielä (näitähän riittää...), että tuo rikosmuseo on aivan loistava vinkki! Entäpä sotahistoria, löytyisikö sitä? Ja millaiset ovat pääsymaksut museoihin ja taidekokoelmiin, noin yleisesti ottaen?

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Rooma
« Vastaus #42 : 07.08.2006, 11:50:53 »
Kaikki museot loytyy tuolta romaturismo.it -sivuilta. Myos aukioloajat ja hinnat. Viime hetken suosituksena on Raffaello-nayttely Galleria Borghesessa. Se loppuu 27.8 joten pian rupeaa olemaan kiire. Liput pitaa varata etukateen (Ei voi kavella suoraan sisaan) numerosta +39 06 8413979.

Mukavaa ja eritoten leppoisaa oleilua Roomassa  :wink:
i]Sapere aude![/i]

postino

• Vieras
Rooma
« Vastaus #43 : 07.08.2006, 15:29:50 »
....

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
TERMINI
« Vastaus #44 : 07.08.2006, 15:35:24 »
Hei mitä sillä "Terminin alueella" nyt tarkoitetaan? Epäilen nimittäin, että tuo kammotusmaine on vähän liioiteltu. Itse tapaa asua tuossa jossakin S. Mari Maggioren kulmilla, eikä mitään ongelmaa ole koskaan ollut. Ja siitähän on vain kortteli pari Termiinille.

Ja veilä noist pääsymaksuista. Kyllä niihin rahaa saa varata. Pitää kai ottaa asenne vähän niin, että pitääkin maksaa. Turistit kuluttavat paikkoja ihan vain olemassa olollaan ja italialisten vaivoiksi ja huoleksi kun tätä länsimaisen kulttuurin perintöä on turhankin paljon siunaantunut.

postino

• Vieras
Rooma
« Vastaus #45 : 07.08.2006, 16:34:47 »
...

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
paikat
« Vastaus #46 : 07.08.2006, 16:50:57 »
Juu ei kivitetä. Samaa mieltä olen siitä, että majapaikka ei saa olla bussimatkan päässä. Joskus on oudossa kaupungissa käynyt ikävästi, kun ei ole huomannut kartasta kunnolla tarkistaa mihin suuntaa majapaikka on. Siis minä pidän Montia ja S. Maria Maggioren aluetta keskustana. Onhan toki muuten Trasteverekin kivaa paikkaa, mutta en siellä kyllä kortteeraisi.

Tuo russutuksesi siitä, että albergoista tehdään luxusta on huvittavan totta. Kävin tässä huvikseni etsimässä Campo d. Fiorin tietämiltä luukun, jossa olin ollut -85. Löytyihän se, mutta oli paikka muuttunut. Ikivanha [siis -85] mamma, joka pensionaattia piti, on varmaan jo ammoin siirtynyt autuaampiin majoitusoloihin. Sen jälkeen tuosta paikasta oli rempattu tuollainen monen tähden soma hotelli. Mutta istu ja pala: alakerran leipäkauppa ja kulmakunnan kuppila kadun toisella puolella olivat paikoillaan!

postino

• Vieras
Rooma
« Vastaus #47 : 07.08.2006, 17:08:17 »
....

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
MAJOITUS
« Vastaus #48 : 07.08.2006, 17:18:01 »
En nyt jaksa nimeä muistaa, mutta ei se tuo Pomezia ollut.

^Joanna

• Aloittelija
    • Profiili
VIHDOINKIN ROOMAAN!!
« Vastaus #49 : 09.08.2006, 15:37:47 »
Elikkä koko elämä tätä on odotettu!! Ja nyt vihdoinkin on Rooman matka (lähtöpäivä 4. marraskuuta) varattu. Neljä kertaa olen aiemmin Italiassa käynyt: Pohjois-Italian järvet on kierretty, Venetsia, Firenze, Milano, Riminin seutu koluttu.. Mutta tärkein eli Rooma on jäänyt väliin.  

Täältä foorumista löytyikin upeita vinkkejä ensikertaa matkustavalle. Kiitos niistä!! Tilanteemme on sellainen, että itse olen aika paljon lukenut itse kaupungista ja Rooman historiasta. Avomieheni sen sijaan ei ole erityisen innostunut matkakohteesta. Hän on tyyppiä "Kanarian saarille.."

Olenkin käyttänyt kaikki mahdolliset tilaisuudet näin ennen reissua saadakseni hänet vakuuttuneeksi siitä, että Rooma on upea kaupunki.  Ja toistaiseksi ihan hyvällä menestyksellä!  :wink:
Mahtaisiko teiltä herua vinkkejä spesiaaleista paikoista, jotka eivät jättäisi kylmäksi ketään? Ei hän sentään ihan täysin juntti ole... (ei tiennyt että Colosseum on Roomassa, mutta muuten ihana mies!! :lol: )

Katakombit oli ainakin sellainen taikasana, että se herätti heti hänen mielenkiintonsa. Onko kokemuksia? Ymmärtääkseni ne sijaitsee kaupungin ulkopuolella...Pääseekö sinne helposti esim. junalla Terministä? Hotellimme on siinä vieressä.

Suunnitelmissamme on myös päivän retki Napoliin ja Pompeijiin.

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
Rooma / jankutus
« Vastaus #50 : 09.08.2006, 15:56:58 »
Lakkaa nyt herranen aika jankuttamasta miehellesi!! Älä ressaa itseäsi ja hermostutua kumppaniasi mietimällä  mitään Rooma-ensikertalaisille- ohjelmaa.  

Mitään erityistä vinkkiä paikasta, joka ei jätä kylmäksi ketään en osaa antaa. Mutta harvassa kai ne ovat, jotka kylmäksi jäävät. Kirjoissa on kaikkea, niihin kannattaa perehtyä. Se klisee joka sanoo, ettei elämä riitä Roomalle on kuitenkin taivahan tosi. Kukin kai löytää sieltä omat juttunsa - ja sitten äimistelee, kun joku toinen ei tiedä tätä koko Rooman parasta juttua.

Varatkaa kunnolla aikaa harhailulle.

Vakvammin, sen kaupungin lumo on tuossa historian pystysuoruudesa. Koko se ihmellinen evoluutio antiikista nykyaikaan - ja kaikki siltä väliltä- on koko ajan läsnä. Mitä tahansa antiikin pystiä tai renessanssin maalausta voi raijata näytille mihin maailman kolkkaa hyvänsä, mutta Roomaa ei. [vrt. Maaseutua ei voi tuoda. :-) ]

Katakobeista tunnen vain Priscillan, vähän matkan takana. Hieno kohde. Asiaan toki taisi vaikuttaa myös tukevasti yli 30 asteen helle. Huomaat kartasta, etteivät ne katakonbit nyt junamatkan päässä ole. Vähän joihinkin on bussilla sähläämistä.

postino

• Vieras
Rooma
« Vastaus #51 : 09.08.2006, 17:46:33 »
...

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Rooma
« Vastaus #52 : 09.08.2006, 19:45:00 »
ma olen kaynyt san sebastianon katakombissa tossa muutama kuukausi sitten. se on ihan hieno. tosin olin hiukan pettynyt kun tajusin etta en naekaan yhtaan ruumista tms koska ne oli kuulemma kaikki siirretty toisaalle noin 2v sitten eika niita enaa nae paitsi ehka joskus jos on jotain erikoisia opastettuja retkia. opastettu kierros maksoi muistaakseni 5e opiskelijalta etta ei kovin kalliskaan. kannattaa selvittaa hyvin etukateen aukioloajat - osa katakombeista on suljettu sunnuntaisin, osa maanantaisin, osa tiistaisin jne joten jos haluat jonkun tietyn nahda niin varmista etukateen aukioloajat. bussilla paasee melko hyvin (ainakin san sebastianoon) mutta sekin kannattaa tarkistaa etukateen tai jos ei ole kerennyt/jaksanut tarkistaa, niin matkustaa sinne minne suurin osa ihmisista matkustaa eika suinkaan jaa pois bussista esimerkiksi porta di san sebastianossa josta on muutamien kilometrien kuuma ja 'vaarallinen' (autojen seassa kapealla tiella, ei jalkakaytavaa tms) kavely katakombeille... :/

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Rooma
« Vastaus #53 : 09.08.2006, 23:25:37 »
Tylyä vastata, jotta käytä hakua. Mutta Rooman kohdalla näin on, täällä on tosi paljon tietoa ja monta asiantuntijaa, minä vähäisimmästä päästä. Mutta:

Hanki opaskirjoja ja etsi tietoa netistä, löytyy ja paljon. Mitä enemmän Roomaa ja sen historiaa tuntee, sen parempi reissu.

Kulje muuallakin kuin vilkkaimmilla turístialueilla - mene niille jonain aikaisena aamuna. Mene maan alle, katakombit ovat kiinnostavia, mutta monien kirkkojenkin alle pääsee sukeltamaan historiaan, varaa vaikka etukäteen Vatikaanin nettisivujen kautta kierros Pietarinkirkon alla, kallis, mutta kannattaa. Kiipeä Pietarinkirkon kupoliin. Käy Tiberillä venematkalla, Palatinuksella piknikillä. Kiipeä Giannicololle puolelta päivin ja säikähdä tykinlaukausta. Kierrä Tiberin saari rantaviivaa pitkin, nauti lounas vesirajassa. Illalla Trastevereen baarikierrokselle, tai ainakin pizzalle.

Moni palaa Roomaan yhä uudelleen, minä tunnun tarvitsevan siellä käyntiä kerran vuodessa, kevät on paras, ennen pääsiäistä ei ole vielä pahoja ruuhkia.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Re: VIHDOINKIN ROOMAAN!!
« Vastaus #54 : 09.08.2006, 23:35:02 »
Lainaus käyttäjältä: "^Joanna"
Suunnitelmissamme on myös päivän retki Napoliin ja Pompeijiin.

Hyvä idea - varsinkin jos teette sen itse ettekä matkatoimiston kautta - Napoli on vaikuttava kaupunki, tunnelma on aivan omanlaisensa. Kaaos, rappio, meri ja maailman paras pizza. Junayhteyksiä on tiheään.

Pompeiji on nähtävä, mutta vaatisi paljon enemmän perehtymistä kuin minä olen viitsinyt tehdä ennen molempia käyntejäni.

lorenzo

• Reissaaja
    • Profiili
Rooma /napoli
« Vastaus #55 : 10.08.2006, 07:43:21 »
Jos Roomasta samalla keikalla käy Napolissa ja Pompeijissa, niin kyllä siinä kiirettä pukkaa. Jos taas päätyy tuolla etelämpänä yöpymään, niin ehkä silloin voisi ajatella Pompeijn vaihtamista Herculaneumiin. Pompeij on hieno, mutta jollakin tavalla tuo H olis vaikuttavampi. Pieni patriisien lomakaupunki, jonka tarina sitten äkisti päättyi. Nyt on tuollaisessa kuopassa, mutta vähällä vaivalla siitä huomaa, miten uskomaton se on ollut: parhaiden huviloiden terassit suotaan Välimerelle. Ja sitten se kaikki sai äkkilopun. Viileänä varhaisena aamuna pailalla ei juuri muita ollut. Siinä joutui totisesti vanitas-tunnelmiin.

Napoli on kyllä ihan älytön paikka. Yleenä italialaiset kaupungit jäsentyvät selvästi kirkon ja torin ympärille, minulle ei vieläkään ole selvinnyt, missä se Napolin keskusta on. Elämän haaveita olisi joskus päästä katsomaan oopperaan San Carloon.

Tivoli, Villa d'Esten suihkulähteet siis, on hyvä päväretki kohde Roomasta. Kuten jo kai olen mainunnut, junalla sinne pääsee parhaiten.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Re: Rooma /napoli
« Vastaus #56 : 10.08.2006, 10:08:49 »
Lainaus käyttäjältä: "lorenzo"
Napoli on kyllä ihan älytön paikka. Yleenä italialaiset kaupungit jäsentyvät selvästi kirkon ja torin ympärille, minulle ei vieläkään ole selvinnyt, missä se Napolin keskusta on.

Tästä voisi aloittaa oman aiheen. Juuri tuo älyttömyys viehättää - en ollut ajatellutkaan heittämääsi totuutta keskustan puuttumisesta, sopii hyvin Napolin luonteeseen, että se on kasvanutkin ilman sääntöjä kuten on itse halunnut. Vaikeaapa olisi mieltää, että Spaccanapolin alue olisi suurkaupungin keskusta, vaikuttaa enemmän pikkukaupungin sivukadulta, likaiselta sellaiselta, mutta juuri siksi siellä viihdyinkin ja haluan sinne takaisin, ehkä joskus vuoden-puolentoista päästä saattaisi ehtiäkin.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 10.08.2006, 12:39:02 »
Lainaus käyttäjältä: "lorenzo"
Pompeij on hieno, mutta jollakin tavalla tuo H olis vaikuttavampi. .

Aivan samaa mielta, lisaksi Ercolanossa saat olla paremmin
rauhassa kaiken maailman kaupustelijoita, yleensa turistejakin
on paljon vahemman, vaikka nahtavaa on lahes saman verran.

Napolin historia on kanssa oma lukunsa, parhaillaan siella
kaivetaan lahella keskustaa, maan alta loytynytta antiikin
laivaa ylos. Metron rakennustoissa loytyy kaiken aikaa niin
paljon raunioita ja argeologista esineistoa, ettei koko metrosta
taida tulla koskaan yhtaan mitaan, paitsi ehka valtava argeologinen
kaivaus...
-Uusikaupunki, Kreikkalaisten aikaan nimi taisi olla Neapolis ?
Asuminen kaupungissa tosin on aika hirveaa, yhden talven siella
vietin, ja younet kylla jaivat aina aika minimiin. Meteli kaduilta oli
aina sita luokkaa, etta piti olla todella vasynyt saadakseen
unenpaasta kiinni. Samaten jatkuva ruletti vaarennetyn rahan
kanssa hieman poltti pareita ajoittain.
Hieman kuin Venaja, ei Napolia voi jarjella ymmartaa,
se taytyy kokea, haistaa ja maistaa !
 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #58 : 11.08.2006, 10:42:00 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
Hieman kuin Venaja, ei Napolia voi jarjella ymmartaa, se taytyy kokea, haistaa ja maistaa !
 :D

Onneksi se pieni ero - Napolissa on paljon miellyttäviä asioita, iloisia ja rentoja ihmisiä, hyvää ruokaa, paljon nähtävää ym. - ja onneksi paikallinen kulttuuri ja tavat ovat ihan erilaiset, vaikka tuossa kaoottisuudessa ja yhteiskunnan toimimattomuudessa on yhteistäkin. Tuon eron vuoksi Napoliin tekee mieli palata päivittäin, Venäjälle ei koskaan.

Ja Ercolanossa käyn ensi reissulla varmasti, kiitos vinkistä Diokenes - kuten aiemmistakin Napolitiedoista.

Jos muuten Napolissa on pakollisen piiitkän kaupunkikävelyn jälkeen aikaa vaikkapa 2-3 tuntia ja historia kiinnostaa, niin ei kannata jättää arkeologista museota väliin. Ja kannattaa kiivetä (tai ajaa) Vomerolle, ihan näköalojen takia.

postino

• Vieras
Rooma
« Vastaus #59 : 12.08.2006, 11:21:34 »
...