Rooma

(Luettu 848200 kertaa)

Seea

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Rooma
« Vastaus #840 : 08.04.2008, 21:38:02 »
Mitenkähän kannattaisi tehdä passin+lentolippujen kanssa, mikäli huoneessa ei ole tallelokeroa (majoitus bed & breakfast)? Uskaltaisiko jättää huoneeseen, vai pitäisikö kantaa mukanaan? Minulla passi on ainut henkilöllisyystodistus, miten usein italiassa tarkistetaan paperit, jos vaikkapa ostaa alkoholia? Onko siellä 16 vuotta ikäraja alkoholin ostolle? Reilusti yli tuon kyllä olen, enkä alkoholia varmaankaan osta muutakun ravintolassa ruoan kanssa viiniä. Mutta aika nuoren näköinen kuitenkin olen. Pointtina siis se, että pitääkö ylipäänsä olla jonkinlainen henkkari mukana koko ajan.

Kahvista vielä. Kun ilmeisesti se tiskillä juominen on halvempaa, mutta saakos italiassa kahvin ottaa mukaansa? Mukavaa olisi ottaa kahvi mukaan ja ettiä pihalta joku kiva paikka sen juomiseen.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #841 : 08.04.2008, 21:58:58 »
Mitenkähän kannattaisi tehdä passin+lentolippujen kanssa, mikäli huoneessa ei ole tallelokeroa (majoitus bed & breakfast)? Uskaltaisiko jättää huoneeseen, vai pitäisikö kantaa mukanaan?

Kahvista vielä. Kun ilmeisesti se tiskillä juominen on halvempaa, mutta saakos italiassa kahvin ottaa mukaansa?

Kanna mukana, ei ole ongelma. Ei sitä passia usein tarvita, mutta esim. nettikahvilassa kyllä. Eiköhän viiniä myydä ilmankin, ainahan voit kokeilla ;). Minulla ja myös rouvalla on passi huomaamattomassa kaulapussissa, eipähän katoa.

Lentolippu? Kukapa sen huoneesta varastaisi. Jos se on vain koodi, niin sitä suuremmalla syyllä. Enpä ole melkoisen pitkään aikaan muuta käyttänyt kuin halpisyhtiöitä, ja niillähän riittää koodit (paitsi Air Italylla, piti olla netistä tulostettu kuitti).

Juo kahvi tiskillä. Minusta sen raahaaminen johonkin ulos ei ole tyylikästä eikä mahdollistakaan. Ei normaalissa roomalaisessa baarissa kahvia pahvimukista juoda. :o Siinä on sitäpaitsi kivaa seisoskella ja katsella baristan touhuja ja muita asiakkaita, yrittäen saada selvää jutuista. Hauskinta on, kun ymmärtää niiden puhuvan sinusta.

Seea

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #842 : 09.04.2008, 21:20:06 »
Kiitos vastauksesta!
Osaisiko joku vinkata jotakin hyvää netti sivua, missä olisi kirjotettu Rooman historiasta enempi, eri aikakausista jne. Yritin googlettaa, mutta en löytänyt mitään, missä olisi pidemmin kerrottu.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #843 : 09.04.2008, 22:32:52 »
Osaisiko joku vinkata jotakin hyvää netti sivua, missä olisi kirjotettu Rooman historiasta enempi, eri aikakausista jne.

Sori... mutta kirjasto tai kirjakauppa on oikea vastaus, netti ei oikein toimi tässä asiassa.

Tarjontaa on, jopa suomeksi, vieläpä korkealaatuista. Jotain olen jo tuolla aiemmin ketjussa mainostanut, nimiä ei muista ulkoa enkä ole nyt kirjahyllyn vieressä. Saatan viikonloppuna laittaa tähän esimerkkejä.

Uppokeiju

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #844 : 10.04.2008, 18:33:32 »
Onko siellä 16 vuotta ikäraja alkoholin ostolle?

Italialaiselta tuttavaltani olen kuullut, että ikärajaa alkoholin ostamiselle ei olisi.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #845 : 10.04.2008, 19:11:28 »
Onko siellä 16 vuotta ikäraja alkoholin ostolle?

Italialaiselta tuttavaltani olen kuullut, että ikärajaa alkoholin ostamiselle ei olisi.

ikäraja lain mukaan on 18 vuotta koko italiassa. käytännössä kuitenkin on mahdollista että saat sen kaljasi ostettua jo ennen maagisen ikärajan täyttymistä, aivan kuten suomessakin.

tanstan

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #846 : 15.04.2008, 21:35:17 »
Roomassa on tullut käytyä jo kolme kertaa tähän astisen elämän aikana. Ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä neljättä kertaa, mutta tällä kertaa yksin. Onko kenelläkään kokemuksia yksin matkustamisesta ja etenkin nyt siis Roomassa? Ja jos on hyviä vinkkejä minne kannattaa mennä syömään iltaisin, jos ei halua siihen hälyisimpään ravintolaan yksin kyyhöttämään :). Tosin uskon vakaasti, että tuskin siellä ihan yksin joutuisi kuitenkaan olemaan

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #847 : 15.04.2008, 22:16:46 »
Yksinmatkustaminen Roomassa ei ole minkäänlainen ongelma, mutta jos edelliset matkasi ovat olleet romanttisia söpöilyreissuja, niin voihan siellä ikävä tulla. Ainakin minä koen kroonista tarvetta jatkuvasti höpöttää jollekulle siitä, mitä siellä näen - puhelinlasku kasvaa.

No majoitus maksaa enemmän, ellet mene dormiin. Yhden hengen huone on paitsi suhteessa kallis, niin usein myös vaatimattomampi.

Jos olet nainen, et varmasti jää yksin. Mitä blondimpi, sen varmempi. Vakavasti ottaen, muita turisteja on niin paljon, että satunnaista juttuseuraa riittää. Katuviisaalle Rooma ei ole edes vaarallinen, vaan ajatuksella uskaltaa kulkea yksin pimeälläkin. Sitäpaitsi katsomista on niin paljon, että tylsää ei tule yksinkään.

Ravintolavinkkejä on täällä aika monta, en jaksaisi toistaa samoja - pitäisi ne kai joskus jaksaa koota vaikka ihan uuteen ketjuun. Selaahan vähän tätä ketjua taaksepäin. Toki ravintola- ja iltaelämävinkit voi tiivistää kolmeen sanaan: Trastevere, Trastevere ja Trastevere. ;D Ja sit Testaccio.

No joo... ne minun paikkani ovat:

Panattoni, Viale Trastevere 53. Hyvä sijainti, erinomainen pizza, loistava tiramisu, eläväinen tunnelma.

Filetti di Baccala, Largo dei Librai (lähellä Campo de Fioria). Leivitettyjä turskanfileitä ja puntarelle-salaattia, valkoviiniä. Ei juuri muuta.

Est, Est, Est, Via Genovan päässä (Via Nazionalen poikkikatu, Terminin seudulla), "kiistelty" pizzeria, erilaista pizzaa historiallisessa paikassa.

Ja sitten Paras baari -ketjussa mainitsemani Enzo-sedän baari.

Hienoista ravintoloista en tiedä mitään. ???
« Viimeksi muokattu: 15.04.2008, 22:19:24 kirjoittanut alan_mies »

annupas

• Vieras
« Vastaus #848 : 20.04.2008, 17:01:09 »
Tässä taas pieni ruokapaikkavinkki: S. Giovanni metroaseman vieressä, Coin-tavaratalon ylimmässä kerroksessa on pieni ravintola mistä on kivat näkymät. Paikka on siisti, ruoka tuoreista raaka-aineista tehtyä (eivät esim.käytä ollenkaan pakasteita) ja päivällä on voimassa tarjous 8 euroa alku- tai pääruoka ja kaksi lisuketta, ruokalista vaihtuu päivittäin. Kahvin voi nauttia sohvalla istuskellen.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #849 : 25.04.2008, 19:42:16 »
Nyt kaikki ennen 25.5 Roomaan ehtivät kips kaps museoon: Valokuvafestivaalien osatuotanto on Museo di Roma di Trasteveressä. Aivan uskomattoman mahtavia valokuvia mm. Burmasta ja Guineasta mikä oli erityisen säväyttävä. Mahtavaa!

Lisää myös Villa Borghesen takana Museo di Arte Modernassa, jossa italialaisen nykytaiteen lisäksi siis tämä valokuvanäyttely, jossa tarjolla mm. David Perlovia.

Kulttuurin nälkäisille  :)
i]Sapere aude![/i]

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #850 : 25.04.2008, 23:37:51 »
Jos olet nainen, et varmasti jää yksin. Mitä blondimpi, sen varmempi.

Kyllä vaaleilla skandimiehilläkin on kysyntää, täytyy vaan itse olla aktiivinen.  ;)  Oon tehnyt pientä gallupinpoikasta tyttöystäväni kavereiden keskuudessa ja kaikkia miellyttää kuulemma vaalea mies.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #851 : 26.04.2008, 03:28:32 »

Kyllä vaaleilla skandimiehilläkin on kysyntää, täytyy vaan itse olla aktiivinen.  ;)  Oon tehnyt pientä gallupinpoikasta tyttöystäväni kavereiden keskuudessa ja kaikkia miellyttää kuulemma vaalea mies.

Niin, siihen varmaan Viivi Avellankin viittaa, luulisin: http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1522645

;D

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #852 : 26.04.2008, 13:09:38 »
Aika paha heitto.  ;)  ;D  En kuitenkaan IHAN tuota tarkoittanut, varsinkin kun tyttöystäväni on italialainen, eli hyvin kaukana Viivistä...  :D

hierro

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #853 : 06.05.2008, 22:40:55 »
Parit ravintolat:

Trattoria Monti - ei kaukana Santa Maria Maggiorea, personal favourite, ei juuri kannata yrittää ilman pöytävarausta.

Trattoria Matricianella - hyvä ruoka, kohtuuhintainen, erinomainen paikka huolimatta keskeisestä sijainnistaan, perinteistä ruokaa kuten esim rigatoneja ja häränhäntää (hyvää), olen tosin käynyt vain kerran. Via del Leone.

Pizzeria Remo - todellinen cheapo Testacciossa, reipas meininki, hyvät ja halvat pizzat.  Est Est Est on myös kiva paikka pizzalle, mutta ei pärjää Remolle.

Tutti Frutti - naurettava nimi, hyvä ruoka, erittäin ystavällinen ja palvelualtis henkilökunta, Testacciossa.

Testaccio on hyvä paikka ruokailulle. Henkilökohtaisesti en juuri pidä Trasteverestä. Liikaa teinejä.

Csar

• Aloittelija
    • Profiili
Liput futisotteluun
« Vastaus #854 : 13.05.2008, 20:27:39 »
Hei kaikille,
ihan ensiksi kiitokset kaikille tähän topiciin kirjoittaneille, tätä on ollut mahtava lukea tässä viimeisen kuukauden aikana kun oma (ensimmäinen) Rooman matka lähestyy. Vinkkejä on kirjattu muistiin näköalapaikoista, ravintoloista ja ostospaikoista.

Yksi asia tässä vielä mieltä painaa ja jospa tähänkin löytyisi täällä vastaus, eli:

Matkamme aikana (24.5.) pelataan Coppa Italian finaali Rooman Stadio Olimpicolla, jossa kohtaavat As Roma ja Inter. Mahtaako kenelläkään olla tietoa/ mutua onnistuisiko lippujen hankkiminen saapuessamme paikanpäälle muutamaa päivää ennen ottelua, vai onkohan ottelu jo loppuunmyyty? As Roman nettilippumyymälä ei suostu toimimaan ja muutamalla kansainvälisesti lippuja välittävällä sivustolla hinnat ovat suorastaan törkeät (250€ ja ylöspäin!). Muita paikkoja mistä kannattaisi tiedustella?

Tässäpä tämä näin lyhykäisyydessään, kaikki vinkit ovat tervetulleita!

C

Roma-Rio

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Roma-Rio/blog/
Vs: Liput futisotteluun
« Vastaus #855 : 14.05.2008, 23:18:22 »
Matkamme aikana (24.5.) pelataan Coppa Italian finaali Rooman Stadio Olimpicolla, jossa kohtaavat As Roma ja Inter. Mahtaako kenelläkään olla tietoa/ mutua onnistuisiko lippujen hankkiminen saapuessamme paikanpäälle muutamaa päivää ennen ottelua, vai onkohan ottelu jo loppuunmyyty?
Paha kysymys! Roman Stadio Olimpico ei ole käytännössä juuri koskaan loppuunmyyty. Edes Roman paikallisderbyt eivät ole olleet parina viime vuotena loppuunmyytyjä. Yleisöä stadionille mahtuu yli 80.000. Coppan arvostus Italiassa on ollut suhteellisen vaatimaton, joten sekin puoltaa sitä, ettei ottelu tulisi olemaan loppuunmyyty. Nyt pelataan kuitenkin ensimmäistä kertaa yksiosainen loppuottelu, joka varmuudella kiinnostaa yleisöä enemmän. Lisäksi toinen joukkue tulee Roomasta. Lisäjännitettä lisää se, että Roma ja Inter kohtaavat Coppan finaalissa neljättä kertaa peräkkäin ja ratkaisevat myös serie a:n mestaruuden keskenään ensi viikonloppuna.

Siitä olen varma, ettei ottelu ainakaan vielä ole loppuunmyyty. Italiassa liput tulevat yleensä myyntiin vajaata viikkoa ennen ottelua. Kalliilta välittäjältä en suosittele missään tapauksessa ostamaan. Liput tulevat todennäköisesti myyntiiin ensi viikolla jollekkin viralliselle lipputoimistolle. Ainakin listicket.com sivuja kannattaa tarkkailla. En myöskään tiedä kuka otteluun myy lippuja Roomassa, koska kysymyksessä on jalkapalloliiton isännöimä ottelu, eikä AS Roman oma kotiottelu. Roman peleihin lippuja myydään Roman kaupoista (joista keskeisin sijaitsee Piazza Colonnalla).

Itse olisin melko luottavainen siitä, että otteluun saa lippuja paikan päältä päivä-pari ennen ottelua. Mutta kysymyksessä on tosiaankin erikoistapaus ja kysynnän vilkkautta on jossain määrin vaikea ennustaa. Toissa kauden Champions Liigan puolivälierään ManU:a vastaan liput menivät kuin kuumille kiville...
a Augustus a Il Capitano

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #856 : 18.05.2008, 00:01:25 »
Joitakin uusia kuvia Roomasta sivuillani:

http://my.opera.com/VMDS/albums/show.dml?id=409874
i]Sapere aude![/i]

tinksu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #857 : 18.05.2008, 15:32:47 »
http://www.facebook.com/album.php?aid=10661&l=d3eb3&id=645703122

tässä myös muutamia Rooma kuvatuksia, miten niin rakastan arkkitehtuuria siellä :D
To live would be an awfully big adventure.

jarkkog

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #858 : 20.05.2008, 22:36:43 »
Matkusteltua ei ole tullut vuosikausiin, mutta nyt napsahti ja tuli varattua pieni Rooman matka, elokuun alkuun. Kivahan se on vaimokkeelle jotain piristystä antaa.
 Lämpötila näköjään melkoisissa lukemissa tuohon vuodenaikaan :) 

"Pahamaineiselta" Terminin alueelta (Via Magenta) tuli otettua hotelli (Hotel Giorgio - http://www.hotelgiorgi.com/en/index.htm ) joka tuntuu olevan passeli pikkupaikka. Booking.com sivulla annettu arvosanaksi 7.8/10 ja Hotellin sijainti näyttää olevan ihanteellinen kokemattomalle turistille (mm. Colosseum vain 1.7km päässä).
 Onko tästä kenelläkään kokemuksia?

Hieman tuossa tuli fiilis että "löinkö käteni **skaan" kun matkaopaskin varoitteli Terminin Aseman seudusta pimeään aikaan, mutta tämäkin ketju on vahvistanut pelot turhiksi ja uskon että maalaisjärjellä tosiaan pärjää.

Itse en oikein osaa odottaa mitään Roomalta. Rahaa varmaan käytän vain ruokaan, kun taas parempi puolisko haluaisi ostella vaatteita tms. turhakkeita.
 Myös nähtävyyksien katselu on vielä auki, kenties riittää vain ilmaiset nähtävyydet tai sitten voisin kuvitella istuvani jossain turistibusisssa katsomassa paikkoja. Vieraan kulttuurin haisteleminen ei onneksi maksa mitään.

Kuulemma Italialaiset arvostavat jos vähän edes yrittää lausua heidän kieltään, siksi olenkin jo muutamia peruslauseita opetellut.

Kirjoitukseni pointti? No se on vähän hakusessa, mutta piti jotain kirjoittaa kun on tylsä vain lukea osallistumatta keskusteluun :)

tinksu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #859 : 20.05.2008, 22:52:07 »
Ite oon yöpynyt Terminin alueella monta monituista kertaa ja mitään ongelmia ei ole ollut.
To live would be an awfully big adventure.