Rooma

(Luettu 848204 kertaa)

Roma-Rio

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Roma-Rio/blog/
Vs: Rooma
« Vastaus #860 : 20.05.2008, 23:21:45 »
Ite oon yöpynyt Terminin alueella monta monituista kertaa ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Kuten myös ja yövyn myös jatkossa. Joka paikkaan käytännössä kävelymatka ja bussit ja metrot kulkevat vierestä. Ja jotain "pahamaineista" saa melkein etsimällä etsiä, jos sellaista yrittää löytää. Paljon mieluummin ja turvallisemalla mielellä kuljeskelen Rooman Terminin lähistöllä kuin Helsingin rautatieaseman ympäristössä.
a Augustus a Il Capitano

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #861 : 21.05.2008, 11:10:52 »
Paljon mieluummin ja turvallisemalla mielellä kuljeskelen Rooman Terminin lähistöllä kuin Helsingin rautatieaseman ympäristössä.
Täsmälleen samaa mieltä, vaikkakin Terminin ympäristössä ei ole yhtä hyviä olutravintoloita kuin Helsingin rautatientorilla  ;)
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Germanicus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #862 : 23.05.2008, 10:22:06 »
Kävimme vaimon kanssa vuosi sitten Roomassa ja siltä reissulta muistui mieleeni yksi kysymys. Olimme Pietarinkirkon kupolissa ja siellä kierrellessäni huomasin antiikin aikaisen suihkulähteen siellä kauempana. Suihkulähteen huipulla oli kotka ja kokonaisuus oli upean näköinen. Miltä aikakudelta tuo lähde on? Meidän piti käydä siellä sen kupoliin kiipeämisen jälkeen, mutta se unohtui.
Claudius Germanicus Caesar
Urbs Aeterna

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #863 : 26.05.2008, 14:32:09 »
Hei kaikille! Tämän 44 sivua alusta loppuun lukeneena alkaa jo tuntea ihmiset tuttaviksi. :)

Minä olen lähdössä ensi kertaa Roomaan kesäkuun alkupuolella, ja aikaa kaupungin tutkimiseen on kuusi päivää. Olen kierrellyt omatoimisesti ympäri pohjoisempaa Italian puoliskoa (Arezzo on eteläisin paikka jossa olen käynyt) viikkoja ja kuukausiakin kerrallaan, mutta pääkaupunkiin meno jotenkin jännittää eri tavalla. Tämän keskustelun jälkeen on jo paljon turvallisempi olo majoittua pahamaineisen Terminin nurkille hostelliin ja ehkä jopa juoda niistä katujen lähteistäkin pulloveden sijaan.

Lähtökohdat reissaamiseen ovat hyvät; ymmärrän ja puhun italiaa kylliksi pärjätäkseni, osaan liikkua italian julkisilla ja en ole muutenkaan ihan sormi suussa. Suunnittelin käyttäväni rauhassa aikaa itse Roomaan, mutta tämän ketjun jälkeen mieli tekee myös piipahtaa siellä Ostia Anticassa.

Toivoisin kuitenkin vielä hieman lisätietoja kirjoittajilta (Tai linkkejä muihin keskusteluihin, joita en ole kenties huomannut, ja joissa aiheita sivutaan?) seuraavista käytännön asioista.

Olen tottunut majoittumaan edullisiin pikkuhotelleihin tai hostellien yksityishuoneisiin. Nyt äkkimatkan tuloksena hinta ja saatavuus pakottivat varaamaan pedin dormista. Osaisiko joku antaa vinkkejä, miten hostellimeininki toimii käytännössä?
* Voiko sinne jättää reppunsa huoletta, vai pölliikö joku tavarani (ne vähät eikä niin kovin arvokkaatkaan) sillä välin kun kiertelen kaupunkia? Kuuluuko pedin hintaan jokin oma kaappi tms vaikkei sellaisista missään luekaan?
* Koskeeko hostellielämää mitään kirjoittamattomia sääntöjä, joista äkkinäinen ei tiedä; jos on ystävällinen ja joustava, käy lähinnä nukkumassa (suht aikaisin tosin, välttelen yöelämää yksin matkustaessani) eikä suuremmin määräile muita, luulisi että tulee hyvin toimeen? 

Luin jo edeltä monia hyödyllisiä vinkkejä, mutta toivoisin kuulevani tarkemmin, mitä museoita tai nähtävyyksiä noiden pakollisten lisäksi suosittelisitte? Tykkään maalaustaiteesta ja kävellen kiertelystä, mutta missä välttäisin parhaiten ruuhkia ja voisin rentoutua? Onko hyttysiä tai ötököitä, joita vastaan pitäisi varautua?

Säätilaa ja vaatetusvinkkejä on kyselty miltei joka kuulle, mutta ei huomatakseni kesäkuun alkuun. :) Koetan lähteä mahdollisimman vähillä kantamuksilla liikkeelle, joten tarvitseeko sateenvarjoa tai edes ohutta takkia?

Vatikaanin museoon olen hinkunut jo iät ajat, mutta näiden juttujen jälkeen alkoi pelottaa, saako siellä yhtään kierrellä rauhassa? Louvret, Ufficit, Eremitaasit ja monet muut museot ajan kanssa kolunneena ahdistaa ajatuskin, että pitäisi survoutua ruuhkamassassa ja koettaa jopa nähdä jotain siinä sivussa. Joku ehdottikin, että kiertäisi ensiksi Sikstuksen kappelin, ja muut osastot sen jälkeen. Onko siellä pakollista kulkusuuntaa, vai saako vaellella oman päänsä mukaan? Ilmeisesti kellonajasta riippumatta joutuu jonottamaan.

Saako muuten Rooman museoissa valokuvata? (Ilman salamaa luonnollisesti.) Näissäkin käytännöissä kun tuntuu olevan eroa ihan paikasta kuin päivästäkin riippuen...

Ai niin, ja kiitos kuviesi jakamisesta, Bella! Niistä on iso ilo. :)

// Jatkanpa vielä vähäsen. Miten neuroottinen taskuvarkaiden ym suhteen kannattaa olla? Eroaako Rooma ylettömästi muista Italian isoista kaupungeista tässä suhteessa? Olen aina pärjännyt hyvin tavallisen laukun kanssa, pikkukamera nauhassa ranteesta mutta kämmenen sisällä tai laukussa. Ikinä ei ole mitään varastettu, ei edes Barcelonan kaduilla (jossa kuulemma ei ilman omaisuutensa menetystä selviä kukaan), joten ei oikein tiedä mihin uskoa. Aika maalaisjärjellä on menty, voi olla että sulaudun aika hyvin katukuvaan tai sitten näytän niin vähävaraiselta etteivät rosvotkaan vaivaudu, mutta tuntuu että paras kuitenkin varmistaa. 
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 14:39:59 kirjoittanut Milly »

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #864 : 26.05.2008, 15:50:52 »
Säätilaa ja vaatetusvinkkejä on kyselty miltei joka kuulle, mutta ei huomatakseni kesäkuun alkuun. :) Koetan lähteä mahdollisimman vähillä kantamuksilla liikkeelle, joten tarvitseeko sateenvarjoa tai edes ohutta takkia?

Itselleni sattui pari vuotta sitten kesäkuun alun viikko, jolloin satoi joka päivä ainakin vähän ja kylmäkin oli. Eli ottaisin kevyen takin. Sateenvarjoja tietty myydään melkein joka kadunkulmassa, jos sataa.

Miten neuroottinen taskuvarkaiden ym suhteen kannattaa olla? Eroaako Rooma ylettömästi muista Italian isoista kaupungeista tässä suhteessa? Olen aina pärjännyt hyvin tavallisen laukun kanssa, pikkukamera nauhassa ranteesta mutta kämmenen sisällä tai laukussa. Ikinä ei ole mitään varastettu, ei edes Barcelonan kaduilla (jossa kuulemma ei ilman omaisuutensa menetystä selviä kukaan), joten ei oikein tiedä mihin uskoa.

Ei kai sitä missään ylettömän neuroottinen kannata olla. Barcelonastakin on moni taskuvarkaisiin tutustumatta selvinnyt.

tinksu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #865 : 26.05.2008, 21:40:03 »
Lainaus
Luin jo edeltä monia hyödyllisiä vinkkejä, mutta toivoisin kuulevani tarkemmin, mitä museoita tai nähtävyyksiä noiden pakollisten lisäksi suosittelisitte?

Oletan että "pakollisiin" eivät kuulu San Sebastianon katakombit, niitä suosittelen ehdottomasti. Paikan päälle on tosin mentävä bussilla, joita lähtee esim. San Giovanni in Lateranon kulmilta.

Maalaustaiteen ystävän kannattaa käydä ihastelemassa pikkuruisen Sant'Ignazion kirkon kattofreskoja, aivan käsittämättömän upeat!

Palatinuskukkula taitaa olla aika automatio kun sinne pääsee samalla lipulla kuin Colosseumillekin, mutta mainittakoon se nyt tässä kuitenkin. Eli oikein ihana ja rauhallinen paikka käydä tekemässä pieni päiväkävely.

Lainaus
Miten neuroottinen taskuvarkaiden ym suhteen kannattaa olla?
Varo kadulla kerjäävien naisten lapsia, pienet kädet tunkeutuvat yllättävän sukkelasti laukkuun ja napsivat sieltä vaikka jos mitä huomaamattasi.
To live would be an awfully big adventure.

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #866 : 26.05.2008, 22:29:12 »
Kiitos vastauksista! Kävin myös kirjaston kautta ja olen tutkinut muutamia erilaisia Rooma-oppaita (muutama löytyy myös omasta hyllystä!) ja matkakuume sen kuin kasvaa!

Edelleen toivoisin eritoten vinkkejä hostellielämään liittyen ja keskustelua muutenkin. :)

Peginho

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #867 : 27.05.2008, 16:06:53 »
Tuli ostettua viikonloppuna Akateemisestä kirjakaupasta Ann-Louice Dahlgrenin kirjoittama ruotsinkielinen matkaopas Resa till Rom. Jokaisen Roomaan ensi kertaa matkaavan kannattaa kyllä tutustua ja miksei myös useamman kerran käyneetkin, jos vähääkään ymmärtää ruotsia.

http://formapg.se/include/modules/bok/uno.asp?id=985
Lisätietoa löytyy tuolta.
Chi ama il calcio, odia il razzismo.

Maris

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #868 : 28.05.2008, 16:16:43 »
Olimme Roomassa pikavisiitillä 11.-16.5.2008 ja koska tämän foorumin kirjoituksista oli kovasti hyötyä matkaamme suunniteltaessa, päätin jakaa omat näkemykseni kaikkien niiden kanssa, jotka jaksavat seuraavat rivit lukea:

-Lentokentältä ei tosiaan kannata ottaa kallista turistijunaa (oliko se nyt FR vai mikä, hinta kuitenkin 11 eur), vaan paikallisjunalla (hinta 5,50 eur)  hotelliasi/hostelliasi lähimmälle asemalle. Paikallisliikenne (metrot, ratikat, bussit ja junat) yleisesti sujui minusta hyvin Roomassa ja oli edullista!

-Italiaa kannattaa edes yrittää sokeltaa paikassa kun paikassa niin saa parempaa palvelua. Ainakin ”kiitos” ja ”hyvää päivää” on hyvä osata ja heti irtoaa paremmin hymyä. Tämä tietenki pätee jokaisessa maassa…

-Kertaakaan en tuntenut Roomassa turvattomuutta missään alueella, järjen käyttö luonnollisesti on sallittua. Eniten vaivaa aiheuttivat aggressiiviset turistikauppiaat, joita Roomasta löytyy valitettavasti riesaksi asti. Ja niitä turisteja myös.

-Lippu Colosseumiin kannattaa ostaa Palatinuksen kukkulalta, niin kuin aikaisemmin on todettu. Tähän vielä pieni lisäys: lippu on voimassa kumpaankin paikkaan kaksi päivää; meillä kävi hyvä tuuri ja saimme ilmaiset liput toisilta hostellissamme yöpyneiltä suomalaisilta, jotka olivat edellisenä päivänä käyneet jo katsastamassa paikat! Lipuilla pääsi siis myös toisena päivänä jonojen ohi. Toinen lipuista oli tosin eläkeläislippu mutta pienellä puheella selvisimme sisään!

-Jäätelö oli taivaallista, mutta muuten vähän petyimme italialaiseen ruokaan. Yritimme käydä keskustan laitamilla ja etsiä paikkoja, joissa turisteja emme olisi kuin me, ja silti jumalallista kokemusta ruoasta ei syntynyt. Olimme viime vuonna Maltalla äkkilähtölomalla ja siellä italialainen ja espanjalainen keittiö olivat sopusoinnussa ja hinta/laatu/määräsuhteeltaan erinomaiset!  Pitsat olivat parhaimmillaan katukioskeista ostettuina painon mukaan.

-Parhaimmat kenkäkaupat löytyi omalle kukkarolleni sopivin hinnoin hostellimme kulmilta eli Re Di Roman ja San Giovannin metroasemien läheisyydestä. Koska saavuimme Roomaan vasta sunnuntai-iltana, Trasteveren kirpputori jäi valitettavasti   väliin. San Giovannilla oli joka päivä klo 13 saakka basaari pystyssä, mutta ei voita esimerkiksi Latvian ja Liettuan suurempia torimarkkinoita. 

-Pietarin kirkkoon ei saa mennä hartiat tai polvet paljaana, tämä tiedettiin. Mitä emme tienneet oli se, että myös naisten tulee ottaa hattu pois päästä kirkon sisällä. Tämä olisi ehkä pitänyt tietää, mutta tietääkseni esimerkiksi Suomessa vain miesten tulee ottaa; tämä siis tiedoksi yhtä tyhmille kuin minä ja säästytte nololta tilanteelta kun tukka on pystyssä koko vierailun ajan!

-Yövyimme Kings Square-hostellissa Re Di Roma-metroaseman lähellä, hostellista tarkemmasti majoitus-osiossa. www.hostelworld.com on hyväksi todettu nettivaraussivusto!

-Ostoskeskuksista Cinecittan (?) keskus oli huono eikä käymisen arvoinen, Parco Leonardon taas loistava (toiseksi viimeinen juna-asema ennen lentokentää). Teimme niin, että lähtöpäivänä veimme laukut lentokentän säilytykseen (2 eur/kpl/7h) ja palasimme pummilla pari asemaa taaksepäin viettämään ostosaikaa ennen lentoa. Suosittelen!

-Parasta antia matkalla oli ehdottomasti, kun saavuimme Santa Maria in Trastevere-kirkkoon juuri iltamessun aikana. Pihalla oli jo pimeää, satoi vettä ja kirkko täynnä ihmisiä. Kirkossa kaikui hienosti esilaulajan ja seurakunnan laulut, aah täydellistä vaikken uskonnollinen ihminen olekaan!

Yleisesti Rooma oli kiva ja kaunis kaupunki, mutta nyt nähty. Kolikot luonnollisesti suihkulähteeseen heitimme, mutta maailmassa on vielä niin paljon näkemättömiä paikkoja, että tuskin tämän elämän aikana Roomaan uudelleen ehdimme!

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #869 : 28.05.2008, 21:36:38 »
Lainaus
hostellista tarkemmasti majoitus-osiossa
Voisitko, Maris, kertoa lisää, tai ainakin mistä majoitus-osio löytyy? (Etsin juuri turhaan, tosin tämä foorumi ei vielä ole minulle kovin tuttu.) Minua kiinnostaisi tietää hostelliasumisesta tarkemmin, kun en ole ennen makuusalimajoituksessa ollut. Kiitos. :)

echidna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #870 : 29.05.2008, 19:08:27 »
Tämän ketjun innoittamana päätin itsekin rekisteröityä Pallontallaajaksi. Kahlasin ketjun läpi muutama viikko sitten, täytyis vissiin lukaista uudestaan kun matkalle lähtö jo kolkuttaa ovella..Paljon hyvää hyödyllistä tietoa (ja vähän muutakin) ensikertaa Roomaan matkaavalle, kiitos siitä.

Olemme siis lähdössä kesäkuun alkupuolella viikoksi Roomaan. Hotellimme on Via Cavourin loppupäässä Colosseumin lähellä, mikä ainakin tällä hetkellä vaikuttaa sijainniltaan sopivalta. Sattuuko kellään muuten olemaan kokemusta, paikka on hotelli Solis?

Kieltä ymmärrän ja puhun jonkun verran, vaikka vähän jännittääkin kun en ole moneen vuoteen käyttänyt. Mutta varmaan kannattaa ainaki yrittää selvittää asiansa italiaksi! Matkan tarkoituksena on tutustua "muutamiin" nähtävyyksiin ja ihan vaan hengailla ja oleskella pitkin poikin Roomaa.

Mietin, että kannattaako ottaa semmoinen viikon liikennelippu (16e) vai kolmen päivän Romapass, joka maksaa n. 20e ja jolla pääsee kahteen valitsemaansa nähtävyyteen ilmaiseksi. Onkohan olemassa sellaista sivustoa, missä näkyisi noita nähtävyyksien lippujen hintoja?

Vatikaanin museoissa ja Pietarinkirkossa haluan myös käydä. Siellä siis kannattanee olla ajoissa liikenteessä. Millyn tavoin myös kiinnostaa että onko siellä oikeasti aina ihan hirveän paljon ihmisiä ja näkeekö siellä loppujen lopuksi sen mitä haluaa? Siis pitääkö kiertää jossain jonossa vai voiko sompailla oman mielensä mukaan? Jostain muistelen lukeneeni, että Paavi esittäytyisi keskiviikkoisin jossain siellä, tietääkö kukaan? Itseäni ei Paavi kiinnosta niin paljon, ajattelin vain, että jos siellä on silloin paljon ihmisiä, niin ei itse änkeä sinne. :)

Olen italialaisen ruuan ystävä, siis pizzat ja pastat maistuu, mutta vähän jännittää ruokailu siellä. On niin suuret odotukset, vaikka ei oikein tiedä mitä odottaakaan. Olen opetellut sanakirjasta muutamia semmoisia ruoka-aineita mitä en ainakaan halua syödä (mm. aivot ::)), muuten ajattelin olla avoinna uudelle makumaailmalle.

Huh, tulipahan höpöteltyä, kovin informatiiviseksi ei viestiäni voi väittää..Mutta eipä ole vielä informaatiota jaettavaksikaan! Matkakuumetta on kivasti voimistanut nuo Bellan ihanat kuvat, ovat upeita! Matkaoppaaksi hankin kaupunkikirjat Rooman, on ollut tosi hyvä apu matkaa suunniteltaessa..Mutta ei pidä liian tarkkaan suunnitella, se on mun motto matkaillessa  ;)     

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #871 : 29.05.2008, 22:49:32 »
... paikka on hotelli Solis?

Mietin, että kannattaako ottaa semmoinen viikon liikennelippu (16e) vai kolmen päivän Romapass, joka maksaa n. 20e ja jolla pääsee kahteen valitsemaansa nähtävyyteen ilmaiseksi. Onkohan olemassa sellaista sivustoa, missä näkyisi noita nähtävyyksien lippujen hintoja?

Vatikaanin museoissa ja Pietarinkirkossa haluan myös käydä. Siellä siis kannattanee olla ajoissa liikenteessä. Millyn tavoin myös kiinnostaa että onko siellä oikeasti aina ihan hirveän paljon ihmisiä ja näkeekö siellä loppujen lopuksi sen mitä haluaa?

Olen italialaisen ruuan ystävä, siis pizzat ja pastat maistuu, mutta vähän jännittää ruokailu siellä. On niin suuret odotukset, vaikka ei oikein tiedä mitä odottaakaan.

Tsekkaa hotellisi www.tripadvisor.comista, se tai venere.com sisältävät paljon oikeansuuntaiseksi osoittautuneita arvioita Roomankin hotelleista. Sijainti on oikein hyvä, mutta ota selvää etukäteen, millä bussilla pääset illalla esim. Trasteverestä tai Testacciosta helposti hotellille. www.atac.roma.it

Viikon lippu on hyvä, ei tarvi etsiskellä kertalippuja, jotka voi olla tupakkakaupoista lopussakin. Toista vaihtoehtoa en tunne, mutta varauksellinen kannattaa olla, bisnestä se on sekin.

Molemmissa Vatikaanin kohteissa voi kierrellä itse turistimassoista huolimatta ihan kohtuudella, kunhan pääsee sisään; pahinta ovat jonot ovella. Vatikaanin museoissa harmittavan moni alue on kiinni, chiuso per restauro.

Roomassa ruokailu on mutkatonta, ei kannata jännittää. Ruoka on yksinkertista ja maistuvaa, hienouksia tai ns. hyvää palvelua ei kannata odottaa, mutta mitä niillä nyt tekeekään. Minä en muuta osaa kuin toistaa samojen muutaman ja tunnetun pizzerian nimet sekä rummuttaa Filetti di Baccalaa.

Milly kysyi aiemmin valokuvauksesta, se vaihtelee paikoittain ja vuosittain, milloin saa, milloin ei. Jos ei, niin kännykkäkameralla huomaamattomasti. ;D

Minä tykkään Capitoliumin museoista, jotka ovat monipuolisia, siedettävän laajuisia ja täynnä huikeita aarteita, ja ruuhkat ovat kohtuullisia. Toinen suosikkini on Palatinus, jossa hyvä opaskirja on avuksi.

Hyvää matkaa kaikille Roomaan aikoville - Roomaan matkustaminen kannattaa aina.

Maris

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #872 : 30.05.2008, 11:18:26 »
Lainaus
hostellista tarkemmasti majoitus-osiossa
Voisitko, Maris, kertoa lisää, tai ainakin mistä majoitus-osio löytyy? (Etsin juuri turhaan, tosin tämä foorumi ei vielä ole minulle kovin tuttu.) Minua kiinnostaisi tietää hostelliasumisesta tarkemmin, kun en ole ennen makuusalimajoituksessa ollut. Kiitos. :)
Majoitustietokannan löydät kun katsot sivun yläreunaan, majoitus --> majoitustietokanta--> haluamasi maa/kaupunki.

Me emme majoittuneet dormissa, vaan 2 hengen huoneessa jossa oli suihku ja vessa käytävällä. Olen tosin aikaisemmin majoittunut tyttödormissa eli käytännössä huoneessa on n.6 tai 8 sänkyä pelkästään tytöille. Kyllä ne kamat sielä säilyy, mutta kaikki varkaalle kelpaavat arvoesineet ja rahat kannattaa luonnolisesti pitää mukana tai jättää maksulliseen säilytykseen. Ei dormiasumista kannata jännittää, yleensä sitä majoitusta suosivat ihmiset ovat itsekin rentoja ja suvaitsevaisia! Yleispätevänä sääntönä voidaan kai pitää, että älä tee muille sitä mitä et toivoisi itsellesikään tehtävän... valitettavasti tämä ei ihan aina toteudu, mutta itse olen aina dormeissa hyvin nukkunut, lienee ollut tuuria!

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #873 : 30.05.2008, 12:02:14 »
Kiitos, Maris (ja alan_mies, joka kertoi samaa yksityisviestillä), minä en meinannut millään löytää, kun etsin keskustelufoorumin etusivulta. ;) Tällaista tämä on opetellessa.

Oli rauhoittavaa kuulla, että yleensä tavarat säilyvät. Voi olla, että olen vähän ylivarovainenkin, kun en tiedä miten on tapana.

Sitä mietin vielä mielessäni, että miten lie dormimajoituksessa, saavatko/polttavatko ihmiset vielä sisällä Italiassa? (Ainakin julkisilla paikoilla tuli joku vuosi sitten onneksi tupakointikielto, mutta sen minkä olen perheissä asustellut, aika paljon moni tupakoi sisällä talossakin.) Turistithan siellä toki asuvat eivätkä paikalliset, mutta silti. Miten piittaamatonta tai huomaavaista yhteisasuminen yleensä on, onko kokemuksia?

Voi että olen iloinen kun muistin tämän foorumin ennen matkaa! Jo nyt on tullut hirveästi hyviä vinkkejä. :)

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #874 : 30.05.2008, 14:32:35 »
Tässä on varmasti käymisen arvoinen ravintola.

Der Pallaro.

http://www.ricksteves.com/plan/destinations/italy/romefood.htm

Sikäli aika mielenkiintoinen paikka, että ravintolassa on joka päivä samaa ruokaa. On ollut jo noin 40 vuoden ajan. Eli sen ruoan ne osaa ainakin tehdä ja on hyvää :)
Ihme ja kumma, mutta on erittäin suosittu paikka vaikka menu ei tosiaan vaihdu koskaan. Pöperön hinta on 25eur, sisältää ruoan ja viinit.

Osoite on Largo del Pallaro, 15
Rome 00186 Italy

AdaSxn

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #875 : 03.06.2008, 09:46:36 »
Vähän aiheen vierestä menee, mutta kun täällä pyörii Rooman alueen luottovastaajat, niin tungen kysymykseni tänne.

Meillä olisi mahdollisuus lähteä lokakuun lopulla viikoksi reissuun ja jos ottaisi lennot Roomaan, niin mihin siitä kannattaisi lähteä? Mieluummin etelään, ja ei kovin kauas, mutta ei Napoliin. (Jos kaikki menee putkeen, meillä on mukana viisikuukautinen vauva, ja ylihysteerinen tuleva äiti [= minä ;D] ei nauti yhdistelmästä saastaiset jätevuoret+vauva.) Olennaista olisi hyvä kulkuyhteys ja kiva loppusijoituspaikka. Kaupungin ei tarvitsisi olla mikään miljoonakaupunki, joku sellainen kiva vaan, jossa olisi olo rauhaisaa vauvaperheen makuun, ja muutamaksi päiväksi nähtävää. Toki nimittäin pitäisi olla pari yötä Roomassakin. Ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei koneesta myöhästy. Eihän me Roomassa muuten  ;)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #876 : 03.06.2008, 11:37:31 »
lokakuun lopulla viikoksi reissuun ja jos ottaisi lennot Roomaan, niin mihin siitä kannattaisi lähteä?

Ehdottomasti Sienaan! On lähellä Roomaa ja näkemistä riittää sen lisäksi että kaupunki on itsessään varsin valloittava. Etelään päin lähdettäessä kun nuita isompia kaupunkeja ei tuon Napolin lisäksi juurikaan ole. Myös Perugia Umbriassa on hieno.
i]Sapere aude![/i]

Peginho

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #877 : 03.06.2008, 12:05:05 »
lokakuun lopulla viikoksi reissuun ja jos ottaisi lennot Roomaan, niin mihin siitä kannattaisi lähteä?

Ehdottomasti Sienaan! On lähellä Roomaa ja näkemistä riittää sen lisäksi että kaupunki on itsessään varsin valloittava. Etelään päin lähdettäessä kun nuita isompia kaupunkeja ei tuon Napolin lisäksi juurikaan ole. Myös Perugia Umbriassa on hieno.

Onhan noita isohkoja kaupunkeja etelässäkin Napolin lisäksi. Pescaraan pääsee helposti Roomasta autolla tai junalla, Salernoon on myös melko lyhyt matka ja vähän pidemmän matkan päässä on Lecce ja Bari. Pienemmistä kaupungeista hyviä vaihtoehtoja ovat etelässäpäin Terracina, Sperlonga ja Peschici.
Chi ama il calcio, odia il razzismo.

AdaSxn

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #878 : 03.06.2008, 13:33:48 »
Kiitos kaupunkivinkeistä!

Mitenkäs muuten Roomassa ja noissa ehdottamissanne kaupungeissa mahtaa olla sujuvuus lapsen kanssa liikkuessa? Ei ole tullut katsottua Roomaa(kaan) aikaisemmin sillä silmällä, että onko kadut ihan ok rattaiden kanssa kulkemiseen?
Entäpä sitten Salerno, Perugia ja Siena - onko kauheasti korkeuseroja ja mukulakiveä, vai meneekö rattaat sujuvasti?

Italialaiset lienevät lasten suhteen sen verran suopeita, että eivät pistä pahakseen, jos ottaa vauvan mukaan ravintolaan?

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #879 : 03.06.2008, 18:18:48 »
Siena on kyllä ihana kaupunki, suosittelen ehdottomasti. Siellä vain on aika lailla korkeuseroa, kadut suht kapeita ja sokkeloisia, mukulakivisyydestä en muista.

Luulen, että italialaisia useimmiten ihastuttaa, jos joku on liikkeellä lapsen kanssa. Tietty Roomassa ym. voi olla suurelta osin myös nipompia ulkomaalaisia turisteja, jotka häiriintyvät. ;)

Minä toivoisin edelleen, jos joku osaisi vastata aiempiin (tyhmiin) kysymyksiini. :)