Kuressaari + muu Saarenmaa

(Luettu 17348 kertaa)

IrisU

• Tosireissaaja
    • Profiili
« : 17.07.2006, 12:36:48 »
Ainakaan omaa topikkia en näille löytänyt, vaikka jotain mainintoja on Viro-ketjuissa. Eteeni tuli yllättävä "peruutuspaikka" Kuressaareen, jonka otin iloiten vastaan, kun aika antoi myöten, vaikka en ollut moista suunnitellut  :D  Kyseessä on muutaman päivän pakettimatka, joten siinä ei paljon pikkukyliä koluta omin päin, vaikka se olisikin epäilemättä paljon palkitsevampaa. Joskus sitten ajan kanssa reppu selässä, nyt näin.

Kertokaa siis jotain Kuressaaresta, fiiliksiänne? Onko leppoisan rauhallinen kesänviettopaikka vai jo suomalaisten kaljaturistien kansoittama? Onko kaupungin ravintoloiden ja palveluiden hintataso kiirinyt Tallinnan tasolle, turisteja kun kuitenkin lie kesällä paljon? Jos mieleen on jäänyt jokin kiva ravintola, otan mielelläni vinkkejä vastaan. Samoin jotain ostos- ja nähtävyysvinkkejä.

Ai niin. Otsikoin tämän ketjun nyt näin, jos joku haluaa muutenkin pulista erityisesti Saarenmaasta. Vaikka oma reissu nyt taitaa rajoittua tällä kertaa vain pääkaupunkiin...

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #1 : 17.07.2006, 13:37:27 »
Mä vietin juhannuksen 2005 tuolla. Kaunis paikka se Piispanlinna. Oltiin terveyskylpylässä (Saaremaan Valss). Ruoka oli minun mielestäni pahaa kaikkialla, sekä kylpylässä että ravintoloissa, en tiiä syytä tähän. Ravintola Veskissä kannattaa kuitenkin käydä sen erikoisuuden takia. Se on siis tuulimylly se ravintola.

Palvelu oli yleisesti ottaen ehkä ystävällisempää kuin Tallinnassa, paitsi hierojalla joka oli varmaan mulle jostain tosi äkäinen, tiuski ja murisi jotain ja pahoinpiteli mun selän kovin sormin älyttömän kipeäksi. Sanoin että kiitti mulle riitti ja karkasin kesken pois. Yöllä oli selän iho niin mustelmille runneltu  että ei voinut selällään maata..

En nähnyt pitkän viikonlopun aikana yhtään örveltävää suomalaista, kaikki (muut siis kuin minä ja mieheni, hehhe) oli semmoista vanhempaa väkeä, jotka oli tullut virkistäytymään kylpylöihin.

Me vuokrattiin fillarit ja poljettiin ympäriinsä. Hirveesti siellä ei varsinaisia nähtävykksiä ollut mutta ihan mukavia maisemia.

Hintataso oli mielestäni keskiverto.. Siis mä en tiiä missä päin Tallinnaa sä hengaat, mutta mä en aikaani vietä Tallinnan vanhan kaupungin kalliissa turistiravintoloissa, joten siksi sanoisin että Tallinnassa ja Kuressaaressa syömingit ja juomingit olivat samaa hintatasoa.

Yleisesti ottaen ihan jees paikka. Rauhallista ja kaunista. Rentouttavaa.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

IrisU

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.07.2006, 23:23:17 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"

Hintataso oli mielestäni keskiverto.. Siis mä en tiiä missä päin Tallinnaa sä hengaat, mutta mä en aikaani vietä Tallinnan vanhan kaupungin kalliissa turistiravintoloissa, joten siksi sanoisin että Tallinnassa ja Kuressaaressa syömingit ja juomingit olivat samaa hintatasoa.

No enpä niissä juuri hengaa minäkään :lol: Sen verran käsitystä kuitenkin on, että ajattelin olevan ehkä helppo mittapuu kuvailla "hinnat Tallinnan tasolla" tms.

Kuulostaa mukavalta! Olin itsekin ajatellut fillarin vuokraamista.

kengänkuluttaja

• Aloittelija
    • Profiili
Miten Saarenmaalle Tallinasta?
« Vastaus #3 : 27.03.2009, 16:20:23 »
moi

MIstähän lähtee linja-autoja Tallinasta ( kuulemma parikin linja-autoasemaa ) Saarenmaalle ja pitääks varata matka etukäteen
ja mikähän se hintaluokka mahtaa olla? Entä poispäin?

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Kuressaari + muu Saarenmaa
« Vastaus #4 : 27.03.2009, 16:29:24 »
Täältä löytyy aikataulut ja hintatiedot:

http://www.bussireisid.ee/index.html?MENU=PLAN&KEEL=en

Busseja menee päivittäin useita vuoroja ja lippujen hinnat vaihtelevat 155EEK ja 250EEK välillä eli n. 10 eurosta 17 euroon.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #5 : 30.03.2009, 00:13:49 »
Olimme muutaman paivan Kuressaaressa pari vuotta sitten. Ihan kiva pikkukaupunki ja tosi hieno linna. Ravintoloissa surkeat sapuskat (samaa mielta edellisen kirjottajan kanssa) mutta ok palvelu, hinnoista en muista joten eivat kaiketi alyttomat kalliita olleet!
Vuokrasimme auton ja kiersimme koko saaren, todella rauhallista (joku voisi sanoa tylsaa) seutua.   

Alppimurmeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.04.2009, 14:55:17 »
Meillä on reissu Saarenmaalle edessä ensi kesänä. Tarkoituksena on viettää rentoa mökkilomaa ja käydä vähän kiertelemässä saarta. Erityisesti kiinnostavat kaikenlaiset luonnonnähtävyydet. Luontopolkuja tuntuu saarella olevan paljonkin, joten ottaisin mielelläni suosituksia vastaan!

Lomamökkimme sijaitsee Länsi-Saarenmaalla n. 35 km Kuressaaresta, Lümandan kunnassa, Kipin kylässä.

juliushermanni

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.05.2009, 10:53:07 »
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=fi&msa=0&ll=58.452044,22.579651&spn=0.522363,1.230469&z=10&msid=109262784010792802569.000468e8fb29833360f4b

Laitoin tuohon karttaan joitakin omia "vakiopaikkoja", aika perus turistikohteita..
Eritoten tuo Sõrven niemi on kokonaisuudessaan mielenkiintoinen paikka: majakka + jotain neukkujen tukikohdantapaista ja pitkälle mereen ulottuva rantakivikko. Niemen voi kiertää suurinpiirtein rantaa seuraavaa tietä pitkin.
Mändjalassa, lähempänä Kuressaarta hyvät hiekkarannat.

Pangan rantakallioilla kannattaa käydä myös.

Itse en ole vielä luontopoluille ehtinyt, mutta tietääkseni niitä löytyisi ainakin Saaren luoteiskulman tienoilta.

Alppimurmeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.05.2009, 21:29:56 »
Juliushermanni, kiitos vinkeistä :)

Echo De Finlande

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 05.05.2009, 19:49:47 »
Mändjalassa, lähempänä Kuressaarta hyvät hiekkarannat.

Ne on tosiaan asialliset ja sitä rantaviivaa jatkuu ainaskin 15km.
Saarenmaalla on helppo myös liftata, vaikka paikallisbussien hinnat ovatkin alhaiset.
Kaalin meteorijärvi (lampi) on myös kiva alue huudeineen nauttia luonnosta.
Piispanlinnan puisto ja linnalue on metka mesta nauttia piknikkiä tai huurteisia, ja onhan tuo kaupungin virallinen rantakin vieressä. Yöelämä ei ole kovin huikeaa, mutta keskustasta kannattaa etsiä mukavia kapakoita illanviettoon, ja välttää se perkeleen Diva minkä ne sinne rakenti joskus 5v sitten. On siellä halvempaa kuin Tallinnassa, mutta tottahan toki koko maa on kallistunut vuosi vuodelta.
Meripäivillä ne väsää siihen rantaan jonkun viikinki/hansa kylän ja kaupunki juopuu juhlahumusta heinä-elokuun vaihteessa. http://www.merepaevad.ee/
Ja onhan Saarenmaalla olutfestitkin. En muista paikkaa, aikaa tai nimeä.
Radio SkyPlus järjestää myös ilmaisfestarit. Siinä jotain mini-infoo. Aight.

skugga

• Vieras
« Vastaus #10 : 06.07.2009, 14:43:22 »
Kiitoksia vinkeistä, Juliushermanni! viikonloppuna suunnataan Saarenmaalle, ja muutama noista vinkkaamistasi paikoista jäi edelliskerralla käymättä. Sinne siis nokka tällä kertaa.

Reissu heitetty. Kuressaarta tuli taas tallattua ympäriinsä, ja lisäksi tehtiin päiväretket Säären majakalle (matkalla käytiin myös katselemassa neuvostoarmeijan muistomerkkejä) sekä Anglan tuulimyllyille+Kaalin meteoriittijärvelle.

Jos haluaa saada tosi hyvää ruokaa, niin Kuresaaren tuulimyllyravintolan lohi vie kielen mennessään!!
« Viimeksi muokattu: 20.07.2009, 19:17:17 kirjoittanut skugga »

pimoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.04.2010, 14:20:45 »
Mitä ihmisillä on kestäny ajaa tuonne Virstuun(Virstu-Kuivatsu). Tuolta menee se lauttayhteys Saaremaalle. Niin voisi varata etukäteen tuonkin lauttapaikan =)

jurppe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.04.2010, 16:00:15 »
Mitä ihmisillä on kestäny ajaa tuonne Virstuun(Virstu-Kuivatsu). Tuolta menee se lauttayhteys Saaremaalle. Niin voisi varata etukäteen tuonkin lauttapaikan =)
_Virtsuun_ :) Tallinnasta olen yleensä varannut ainakin pari tuntia lähtöaikaan. Nykyään lisäksi lautalta, tai oikeammin Tallinnan satamasta, ulospääsy on vaatinut pahimmillaan tunninkin, joten aikaa kannattaa varata mielellään enemmän.

Kaahaaminenkaan ei välttämättä lyö leiville, oman kokemuksen mukaan sekä tutkia että siviilipoliiseja on liikenteessä Suomea enemmän. Ja arvatenkin 'parhaat' paikat ovat välillä Tallinna - lauttasatamat...

Kuivastun lautalle kannattaa todellakin ostaa tai varata  liput etukäteen, erityisesti viikonloppuisin on lautalta jääty rantaan ilman varausta.

pimoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 23.04.2010, 08:36:50 »
Eli kun puol kasi illal on satamas, ni varaa suosiol tuohon vikaan(23.00) lauttaan paikan. Kiitoksia =)

XMurmeli

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - xmurmeli@mbnet.fi
    • Profiili
« Vastaus #14 : 23.04.2010, 11:00:08 »
Joo kyttiä on Tartun maantiellä aika huolella, samoin sillä tiellä joka menee Tartun maantieltä Virtsuun. Viron skoudet on kyllä siitä lupsakoita et vaik ois parikymppiä ylinopeutta niin voi koittaa leikkii tyhmää ja puhuu ittensä ulos, toimi pari vuotta sitten. :)

LoriGlory

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.04.2010, 11:38:05 »
Olin pari vuotta sitten viettämässä isäni 60-v. syntymäpäiviä Muhun saarella Tõnise majatalossa jota pitää suomalainen pariskunta. Paikka oli aivan ihana, majoitumökit todella tunnelmallisia ja paikan ruoat erinomaisia. Lähin kylä taisi olla Liivan kylä, johon Tallinna-Kuresaari-bussikin pysähtyy. Majatalon lähellä oli hevosia ja kauniita maisemia fillarointiin ja kävelyihin. Myöskään Kuresaareen ei ollut pitkä matka. Vaikka olinkin "vanhusten" kanssa matkalla, suosittelen kyseistä majataloa ja Saarenmaata kovasti.
Tässä tuon majatalon linkki: www.soiles.com

Nienna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 21.05.2010, 14:16:06 »
Miten tuo bussihomma käytännössä menee, ajaako bussi siis myös lauttaan vai jättääkö satamaan? Ja kannattaako Saarenmaalle/Kuressaareen ylipäätään lähteä ilman omaa autoa?

juliushermanni

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 25.05.2010, 14:34:54 »
Moi,

Tallinnasta Saarenmaalle ajavat bussit ajavat lautalle ja matka jatkuu samalla bussilla eteenpäin.

Itse suosittelisin omaa autoa lämpimästi. Tai auton vuokraamista Tallinnasta, jos omaa ei ole.
Mikäli matkan itse tarkoitus ei ole vaikkapa pyöräretki, niin kyllä autolla pääsee tutustumaan paikkoihin ehdottomasti parhaiten. Saarenmaallahan etäisyydet ovat loppupeleissä "yllättävän" pitkiä ja autollakin saaren kiertelyyn kuluu ihan kivasti aikaa.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.11.2010, 10:54:01 »
Aateltiin taas viikonloppuna suunnata Viroon autolla. Saaremaa on vielä näkemättä, joten se ehkä kiinnostaisi. Kuinka hyvin lautat kulkee näin syssyaikaan?

Ruusa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 09.11.2010, 12:32:07 »
http://www.tuulelaevad.ee/webroot/web/content/1011002100010001000/1/1

Virtsusta pääsee Saaremaalle lautalla, ja näyttäis menevän noi paatit n. tunnin välein myös syksyllä. Kannattaa toki huomioida sää, sillä joskus merenkäynti on niin kovaa, etteivät lautat kulje. Muhusta (eka saari) pääsee siltaa pitkin varsinaiselle Saarenmaalle.