Töihin merille

 (Luettu 20927 kertaa)

JiiKoo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Töihin merille
« : 17.07.2006, 19:20:55 »
Eli itselläni olisi kiinnostusta lähteä töihin merille. En siis tarkoita mitään suomiruotsi-risteilijää, vaan esimerkiksi atlantti/välimeri/... Tarkoitukseni olisi suorittaa lukion viimeinen vuosi ja armeija pois alta ja lähteä ennen opiskeluja keräämään kokemuksia mereltä.

Kysyisinkin että onko nykyään mahdollisuutta lähteä merille ilman ammattia(lukio)? Ja muutenkin jos jollain olisi kerrottavaa tai kokemuksia laivassa työskentelystä olisin hyvin kiitollinen.

PetraJii

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 714
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Töihin merille
« Vastaus #1 : 17.07.2006, 21:19:06 »
No yks ainakin mikä tulee näin ihan armeijan käymättömän naisen logiikalla mieleen, että kannattanee hakea sinne merivoimiin sitä inttiä suorittamaan.. Muusta en tiedä.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Nalle Nallukainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 666
    • Profiili
Töihin merille
« Vastaus #2 : 18.07.2006, 12:42:07 »
PetraJiin tavoin suosittelen minäkin armeijan suorittamista laivastossa. Siinä ainakin näkis mitä homma oikeasti on ja kiinnostaako homma sitten pitemmän päälle.

Äkkiseltään ajateltuna voisi kuvitella, että laivoille pääsy ilman ammattikoulutusta on vaikeaa. Voisi kuvitella että on olemassa kaikenmaailman turvakoulutuksia yms vaatimuksia, joten ihan ketä vaan ei mukaan voi tempaista.

Skönäri

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 475
    • Profiili
Töihin merille
« Vastaus #3 : 18.07.2006, 13:42:37 »
Ihan aluksi: Intin laivastoa ja kauppalaivastoa ei voi mitenkään verrata, ne ovat sosiaaliselta ilmapiiriltään liian  kaukana toisistaan.

Nykyaikana ainoa keino päästä merille töihin on suorittaa merenkulun oppilaitoksessa ammattikoulun tai ammattikorkeakoulun puolella vahtimiehen pätevyys, joka sisältää 60 vrk ohjattua harjoittelua aluksella, basic training ( palosuojelu, pelastautumis kurssi) sekä vahtimiehen "serti" kurssit (pelastusvene/lautta kurssi, ea 1(omanlainen merikouluissa), alus sosiaalisena ympäristönä. noitten lisäks joku 20 ovarii ammattiaineita. tästä selviää vähän koulusta riippuen n. 1 lukuvuodessa.

Merenkulku alaa suosittelen erittäin lämpimästi, mikäli seikkailumieltä, ja tiettyä rämäpäisyyttä löytyy. Romanttisuutta alalta ei enää löydy. Suomalaisista laivoista seilaa enää murto-osa Itämeren ulkopuollella.Satama-ajat myös ovat nykyään niin lyhyitä että laajemmat viereaisiin maihin tutustumiset jäävät kyllä vähälle.
Kysele lisää jos haluat tietää enemmän.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Cami52

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Töihin merille
« Vastaus #4 : 12.07.2008, 00:10:25 »
Tarvitseeko (rahti)laivalle kokiksi pyrkivälle olla merimiestutkintoa ?
Kokinkoulutus löytyy, armeija käyty laivakokkina ja kokemusta huippuravintoloista löytyy.. mitkä ovat siis laivakokin vaatimukset, ja mistä voi hakea mahdollisia työpaikkoja ?

Ruuhkis

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 360
    • Profiili
Vs: Töihin merille
« Vastaus #5 : 12.07.2008, 01:16:05 »
Yhteen aikaan haettiin noille karibian laivoille väkeä, taisi olla vähän joka lähtöön mitä oli tarvetta. Pesti taisi olla 6 kk minimi. Aikaa tästä tosiaan on kun noita itse selvittelin. Parhaat ja paikkaansa pitävimmät tiedot tästä aiheesta taitaa löytyä googlettamalla.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 409
    • Profiili
Vs: Töihin merille
« Vastaus #6 : 12.07.2008, 09:59:59 »
Tassakin varmaan kannattaisia konsultoida thorntreeta, eli
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/forum.jspa?forumID=54&start=0&sortBy=9&keywordid=0

googlelle hyvia hakusanoja ovat etsim:
careers
employment
marine maritime

seamanjake

  • Vieras
Vs: Töihin merille
« Vastaus #7 : 17.11.2008, 01:54:40 »
Tarvitseeko (rahti)laivalle kokiksi pyrkivälle olla merimiestutkintoa ?
Kokinkoulutus löytyy, armeija käyty laivakokkina ja kokemusta huippuravintoloista löytyy.. mitkä ovat siis laivakokin vaatimukset, ja mistä voi hakea mahdollisia työpaikkoja ?
STCW Basic safety training kurssitus ainoastaan, Raumalla ainakin järjestetään, Kotkassakin varmaan ja Maarianhaminassa, Sellainen viikon kurssi, turvallisuuten keskittyvä. Sillä aukeaa sitten ura pallon ympäri. Enää ei tarvi olla 6kk laivalla, vaan skandeille/euroille yleensä joko 8vk-10vk-3kk-14vk- 4kk jne ja yleensä on sitten puolet laivalla olo ajasta vapaata, eli jos 4kk töissä niin 2kk vapaata, sit on myös jossain esim 1/1 2/1 2/3 3/2 järjestelmiä (eka luku laivapalvelus, toinen vapaa laivalta .huom. lue "kotona"). Pohjoismaissa systeemit sitten eri. Nää oli lähinnä tuolla pallon ympäri liikenteessä olevaa systeemiä.

Edit#
ja haku kannattaa suunnata suoraan eri varustamoiden kautta heille tai miehittäjilleen suoraan.

Raitakarkki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Töihin merille
« Vastaus #8 : 24.11.2008, 23:31:44 »
Itämeren laivoilla pitäisi olla suoritettuna Basic Training - turvallisuuskoulutus. Kuitenkin jos tekee esim. keikkatyöntekijänä siellä töitä, niin on olemassa Lyhennetty Basic Training -turvallisuuskoulutus, joka on siis lyhyempi, toisin sanoen laivan turvallisuudesta vastaavan ihmisen kanssa katsotaan varttin videopätkä (kutakuinkin samanlainen mikä pyörii terminaalissa ja laivan omalla kanavalla). Sitten kierretään ympäri laivaa katsomassa mikä on vesitiivis ovi ja miten sen saa auki kun se on automaattisesti sulkeutunut, missä on pelastusveneet ym. Purserilta saatuun korttiin turvallisuusmies pistää aina ruksin kun asia on käyty läpi ja selvitetty ja kuulusteltu... Tämä kaikki sen jälkeen kun purserin toimistossa on kirjoitettu työsopimus ja selvitetty työajat, hytti, työvaatteet ym.

Jokainen laivatyöntekijä kokista yleismiesJantuseen osallistuu 1-2 kertaa viikossa erilaisiin turvallisuuskoulutuksiin. Niistä ilmoitetaan messin seinällä. Nuo turvallisuuskoulutukset ovat treenausta ja kertausta hätätilannetta varten.

Ennenkuin lähtee 3-6 kk jonnekin isoille merille, niin suosittelen erittäin lämpimästi tutustumista ensin tuohon Itämereen. Ettei tule yllätyksiä. Tahti on raakaa, omaa aikaa ei ole saati omaa rauhaa...
« Viimeksi muokattu: 25.11.2008, 00:07:45 kirjoittanut Raitakarkki »

seamanjake

  • Vieras
Vs: Töihin merille
« Vastaus #9 : 30.11.2008, 15:50:45 »
Itämeren laivoilla pitäisi olla suoritettuna Basic Training - turvallisuuskoulutus. Kuitenkin jos tekee esim. keikkatyöntekijänä siellä töitä, niin on olemassa Lyhennetty Basic Training -turvallisuuskoulutus, joka on siis lyhyempi, toisin sanoen laivan turvallisuudesta vastaavan ihmisen kanssa katsotaan varttin videopätkä (kutakuinkin samanlainen mikä pyörii terminaalissa ja laivan omalla kanavalla). Sitten kierretään ympäri laivaa katsomassa mikä on vesitiivis ovi ja miten sen saa auki kun se on automaattisesti sulkeutunut, missä on pelastusveneet ym. Purserilta saatuun korttiin turvallisuusmies pistää aina ruksin kun asia on käyty läpi ja selvitetty ja kuulusteltu... Tämä kaikki sen jälkeen kun purserin toimistossa on kirjoitettu työsopimus ja selvitetty työajat, hytti, työvaatteet ym.

Jokainen laivatyöntekijä kokista yleismiesJantuseen osallistuu 1-2 kertaa viikossa erilaisiin turvallisuuskoulutuksiin. Niistä ilmoitetaan messin seinällä. Nuo turvallisuuskoulutukset ovat treenausta ja kertausta hätätilannetta varten.

Ennenkuin lähtee 3-6 kk jonnekin isoille merille, niin suosittelen erittäin lämpimästi tutustumista ensin tuohon Itämereen. Ettei tule yllätyksiä. Tahti on raakaa, omaa aikaa ei ole saati omaa rauhaa...
Voi vain olla vaikea saad hommia ilman tuota kurssitusta, mutta aina kannattaa yrittää. Pakko se on kuitenkin käydä jos aikoo tehdä hommia.
Lisättäköön vielä että tuolla oikeilla risteilyaluksilla tuo työtahti on paljon kovempi kuin täällä itämerellä, mutta siellä toisaalta yleensä pääsee käymään maissakin sitten joka päivä (jos työvuorot natsaa) ja vähän muualla kuin stokikses! Aloittelevalle palkka voi olla pienempi, se on kiinni sinun omista kokemustasosta, suosituksista (tarkastavat yleensäkin ne AINA) ja omasta neuvottelu taidoista, tämä siis ulkomailla ja oikeissa risteilyvarustamoissa. Täällä pohjoismaissa onkin sitten ihan vain taulukkopalkat ja liittojen sopimat lisät ym, ei muuta sitten.
Lisättäköön vielä sitten se asia että maailmalla voi päästä erittäin hyviin tienestehin ja varsinkin täällä öljykenttien työaluksilla. Meitä on tässäkin laivassa 3 suomesta, toinen on vanha kaverini ja kyllä hän vetää parempaa palkkaa kuin hänen 2 kaveria jotka on jotain lääketieteen lisensiaatteja tai mitä lie lääkäreitä, eikä mun omassakaan palkassa taida valittamista olla. Sanottakoon vielä sekin että kippari vetää palkkaa yli 100t-70t NOK/kk ja ei me muut paljon jälessä laahata täällä. Pääkokilla (joka on siis se chief steward) on melkein samaa tasoa palkka kun kapulla, mut hän onkin ihan ässä ukko loihtimaan sapuskaa, loistoravintolaruokaa koko ajan.

FinnKop

  • Reissaaja
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Töihin merille
« Vastaus #10 : 22.12.2008, 21:37:15 »
Tuol Somalian meril saattaís olla hommii ilman tot turvallisuus hössötystki :P
YOU'LL NEVER WALK ALONE

Tsili

  • Reissaaja
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Töihin merille
« Vastaus #11 : 30.12.2008, 08:23:34 »
Kaikkein varoitusten ja tunnelman latistamisten jälkeen yritän vähän nostaa innostusta, ja postaan seuraavan linkin: http://www.cruise38.com

Kyseessä on työnvälitysfirma risteilylaivoille. Ottavat muutaman kympin palvelumaksua, jonka saa takaisin, ellei oo saanut työtarjouksia laivoilta tietyn ajan kuluessa. Firma lupaa rankkaa työtä ja isoa, verotonta palkkaa (+ aika monia muita etuja). Itseäni kiinnosti kovasti lähteä mutta just nyt ei oo paras hetki. Kaikki aikanaan, ehkä sitten parin vuoden päästä. :)

Huomhuom! En ole koskaan käyttänyt kyseisen firman palveluita, enkä lupaa kenellekään että kyseessä ois mitään muuta ku massiivinen vedätys. Silti, tahtoisi lähteä...  8)
Brisbane on kiva. Reppumatkailu yksin kusee.

seamanjake

  • Vieras
Vs: Töihin merille
« Vastaus #12 : 30.12.2008, 15:05:11 »
Yleisesti ottaen alalla sanotaan näistä että kaikki ed.main. kaltaiset puljut ovat huijausta. Työn saannista ei tarvitse maksaa ennen töiden aloitusta, jotkut ottavat kyllä jotain korvausta ensimmäisestä palkasta tai kiinteän summan, mutta mitään ei kannata maksaa ennen kuin työ on saatu!
Suora yhteys risteilyvarustamoihin, sitten haulla "crew management" ja erinäisillä hauilla kyllä löytyy. Yksi iso on Ruotsissakin ja Norjassakin toimiva OSM (osm.no) sekä monacolainen V-Ships (www.vships.com) joka on todella iso miehittäjä, mutta todellakin moneen voi päästä suoralla haulla. Esim RCCL ottaa suoraan ja siellä on Suomalaisiakin töissä, tosin lähinnä päällystöä. Rohkeasti vain yhteys jokaiseen ja sitten PANOSTAKAA CV:hen ja sellainen sitten menemään, jos miehittäjä on Skandinaviassa niin kirjoittakaa ruotsiksi vaikka ja kopio englanniksi, kaikista papereista skannata kopiot jotka voi sitten heti lähettää heille kun pyytävät, kun usein nuo liikehdinnät sitten kun tarjotaan ovat nopeita, eli lähtövalmis pitäisi olla nopeasti.

Mustapippuri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Töihin merille
« Vastaus #13 : 12.06.2012, 02:05:20 »
Onko kellään tietoa Australiasta tai Uudesta-Seelannista lähtevistä rahtilaivoista, onkohan mahdollista päästä töihin laivalle joihinkin hommiin? Olisiko hyötyö käydä joitain kursseja esim rannikkolaivurikurssin? Poislukien noi ammatti-ja korkeakoulut.. Yllä oli puhetta, että ilman koulujen käymistä ei euroopassa laivoille pääse, onkohan sama homma Oseaaniassa myös. Itse kuvittelisi, että pientä maksua vastaa voisi päästä kansia jynssäämään  :-\
Haaveeni olisi yhdistää laivalla työskentely Working Holydayhini ensi vuoden puolella ja matkustaa rahtilaivalla Aasiaan tai aina Eurooppaan saakka. Kaikki vinkit aiheesta olisivat erittäin tervetulleita! :)

Ahlforssi

  • Reissaaja
  • Viestejä: 22
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Töihin merille
« Vastaus #14 : 13.06.2012, 14:48:02 »
Seamanjake, olisko sulla mitään sähköpostia tjms. mihin voi kysellä yksityisesti kaikkea liittyen alaan? Tai jos jaksat tehdä käyttäjän tänne ja laittaisin sulle yv:tä. Kova kiinnostus on tosiaan alaa kohtaan ja olis mukava tietää miten päästä alkuun.