Minkä maalaiseksi sinua luullaan ulkomailla?

(Luettu 225797 kertaa)

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #60 : 25.07.2006, 16:41:20 »
Irlannissa toissa ollessa luultiin saksalaiseksi aksentin takia (ymmarrettavaa jos joutuu puhumaan saksa-englanti sekoitusta kavereille), Belgiassa ja nakojaan taalla enkkulassakin menen irlantilaisesta, kirjoitustyyliltaan dublinilainen :D Viime kesana ulkonaon perusteella ranskalainen (kielitaito kun rajoittuu pelkastaan rivouksiin).

Zadie

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 25.07.2006, 16:56:50 »
Kesäkuussa reilillä paikalliset luuli miuta aina paikalliseksi paitsi Italiassa  8) . Muitten matkaajien arvaukset suuntautu yleensä Pohjoismaiden suuntaan  :) .

Quu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Minkä maalaiseksi sinua luullaan ulkomailla?
« Vastaus #62 : 25.07.2006, 16:58:05 »
Ruotsalaiseksi, Suomessa myös suomenruotsalaiseksi.  :?
e parhaiten nauraa, jolla on kovin lääkitys.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 25.07.2006, 19:33:53 »
Eksoottinen yritykseni puhua tsekkia on tuottanut tulosta Ukrainassa: on luultu lahinna polskiksi seka virolaiseksi. Ilokseni kerran kahden viikon aikana tsekkini on my;s tunnistettu :) Toki usein on ymmarretty, mita haluan.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #64 : 06.08.2006, 15:11:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Olof"

Slovenialaiset kaveri pitivät minua islantilaisena ensimmäisen kerran tavatessamme... Näytin kuulemma viikingiltä. NAURETTAVAA!

Olin tossa just pari viikkoo pyörii Dublinissa, ja mä sain kans kuulla tota viikinki läppää aika reilusti.. Ja jännä juttu et ne veikkas yleensä Islantia ekaksi kansallisuudeksi.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

iramaria

• Vieras
« Vastaus #65 : 06.08.2006, 15:42:34 »
Täällä on hassua kun harva suoraan kysyy että mistä olen, ne aloittaa vaan kyselemään että oletkos ranskalainen, ai et, no entäs jenkki, italialainen, portugalilainen, argentiinalainen, gaúcho....?? Tuleehan sinä keskustelulle kestoa kun käydään kaikki vastapuolen tuntemat kansallisuudet läpi :D nyt aika moni tietää ja muistaa Suomesta jotain, koska telkassa on just pyörinyt Suomi-sarja.

Mut kertokaapa mulle että mikä on stereotypia ranskalaisesta naisihmisestä. Noin 70 prosenttia arvauksista menee sinne, eikä mulla ole päässä minkäänlaista ajatusta siitä että miltä ne näyttää. Toivottavasti hyvältä... :D

salomaaj

• Vieras
« Vastaus #66 : 06.08.2006, 16:38:17 »
Lahes poikkeuksetta jengi kuvittelee jenkiksi. Onko tuo nyt sit hyva vai huono asia, siita en ole viela ihan varma. Viimeksi perjantai illalla/yolla tuli kaytya aussin kanssa keskustelu aiheesta 'kuulostatkin ihan amerikkalaiselta'.

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 06.08.2006, 18:23:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Jalmari Mato"

Nigerissä taksikuskien kanssa tuli käytyä useampi aiheeseen liittyvä keskustelu. Seuraavassa yksi tällainen osittain suomeksi käännettynä:

- Mistä maasta olet?
- De Finlande
- Ah, Thailand!
- Non, FIN-lande.
- Holland?
- Non, FIN-lande, se on paljon pohjoisempana.
- Ai jossain Turkin lähellä?
- ...

Joo samaa kielenkääntöongelmaa kohdattu! Kyse oli Indonesian maahantulokortista, johon immigration kirjotti koneella tiedot. No mikäs muu siinä kansalaisuuden kohalla lukikaan kuin Filipino :D
h yes!

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #68 : 06.08.2006, 22:44:13 »
Hollantilainen tai saksalainen, sitten ehka ruotsalainen, venalainen tai ihan vaan pohjoismainen...

Monet ihmiset menee kysymysmerkin nakoiseksi siina vaiheessa kun eivat tunnista suomalaista aksenttia (kun meita poloisia on maailmassa niin vahan) ja ihmettelee etta mistas kummasta sita ollaan kun puhutaan niin oudosti.

Joskus suomenkieleen tottumattomien kuulijoiden  reaktiot on vahan hassuja, jos sattuu vastaamaan niiden kuullen puhelimeen suomeksi tai puhumaan jonkun suomalaisen kanssa suomea. "Mita tuo on? Hobittikielta? Gaelia? Japania? Kuinka te voitte puhua tolleen. Siinahan on liikaa vokaaleja. Ahhahhahhaa ei tuo voi olla yksi sana. Miksi teidan aanenpaino ei yhtaan vaihtele kun te puhutte. Riiteletteko te koko ajan."

Ja sitten ne alkaa riemastuneina toistella "moimoi" ja "nii nii".

Kanssasuomalaiset maailmalla on aika helppo tunnistaa. Sitten niiden juttuja joutuu vahingossa salakuuntelemaan jos ne on lauma. Itsekin aika helposti putoaa illuusioon etta voi julkisilla paikoilla suomikaverin kanssa puhua ihan mita sattuu kun ei kukaan kuitenkaan ymmarra.

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #69 : 06.08.2006, 23:04:33 »
Lainaus käyttäjältä: "iramaria"

Mut kertokaapa mulle että mikä on stereotypia ranskalaisesta naisihmisestä. Noin 70 prosenttia arvauksista menee sinne, eikä mulla ole päässä minkäänlaista ajatusta siitä että miltä ne näyttää. Toivottavasti hyvältä... :D

Itse kyselin jokin aika sitten tuota samaa... ja minulle vastattiin, että ranskalaisilla naisilla on iso nenä. :)
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 07.08.2006, 21:16:14 »
Kroatiassa luultiin usein ruotsalaisiksi ( :oops: ). Suomen kieltä moni kummasteli kun on niin vaikean kuuloista...

jasmi73

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 07.08.2006, 21:32:20 »
Ihan kun mä olisin vastannu joskus samantapaiseen kysymykseen täällä.... en oo kyl sata varma mut asiaan. Mua luultiin Aasiassa koko ajan Aussiksi  :lol: Varmaan mongersin englantia niin käsittämättömällä tavalla.  Etelä-.Euroopassa taas menen useinkin paikallisesta. Espanjassa multa tultiin kyselee neuvoja kun luultiin myyjäksi... Mut koskaan ei veikata pohjolantytöks, kun oon niin tumma...
It's attitude that counts!!!

Kettumaaria

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kukka@myspede
    • Sähköposti
« Vastaus #72 : 07.08.2006, 22:48:19 »
Tuntuu että ulkomailla luulee useimmiten paikalliseksi,
eikä kukaan mulla ainakaan ole kiinnittänyt huomiota mutta suomessa taas jengi kyselee jatkuvasti olenko ulkomaalainen,
useimmiten luullaan aasialaiseksi tai arabiksi.
Voi liittyä pukeutumiseenkin.
Outoa.
Charaiveti, charaiveti!
Much Metta!

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #73 : 08.08.2006, 08:21:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Heloriina"
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Unohdin mainita, että Lähi-Idässä olen usein venäläinen. Jo lentokentällä rinkka selässäni joku ehtii kysymään, olenko venäläinen.  Kun näitä venäläisyyskysymyksiä oli tullut aikansa oli pakko vetää johtopäätös: minua pidettiin huorana!

Käsittääkseni Lähi-idässä on paljon venäläisiä eli ei minusta ole mikään  ihme, jos luullaan venäläiseksi. Eikä se myöskään aina tarkoita, että luullaan huoraksi, eiköhän tällainen kuva ole venäläisistä naisista lähinnä Suomessa...

Hips hei!

Venäläiset matkustavat paljon Lähi-itään ja esimerkiksi Egyptiin. Eivätkä suinkaan persettä myymään. Lähi-itään ja Egyptiin reissaamiseen ei tarvitse vaikeita EU-viisuminhakemuksia dokumentteineen ja jonotuksineen. Viisumitarra lätkäistään rajalla passiin, ja sanotaan hauskaa matkaa Egyptiin astuville venäläisille. Eikä kukaan vaadi todistuksia palkasta, varallisuudesta, avioliitosta, sukulaisuussuhteista, avioerosta, rekisteröinnistä tai mistään muustakaan. Toisin kuin vaikka EU-maiden konsulaatit ja suurlähetystöt viisumeita myöntäessään.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #74 : 08.08.2006, 09:33:45 »
Vaatetuskysymys. Tummat, mieluiten mustat siistit vaatteet päälle, niin minua luullaan aina Italiassa italialaiseksi. Turistiasussa (reisitaskuhousut ja vaalea paita) saksalaiseksi, turistipitoisilla alueilla myös ruotsalaiseksi tai jopa suomalaiseksi. Vaimo menee aina täysillä italialaisesta, vaikka näyttäisi vielä enemmän espanjalaiselta.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #75 : 08.08.2006, 09:57:37 »
Joskus mua luultiin aina saksalaiseksi. Se oli käsittämätöntä! Ja aika hurjaa, kun en edes osaa saksaa. Saksalaisuuskuvitelmia mun kansallisuudestani ei tosin ole enää kuulunut. Yksi ihminen vihjaili pari viikkoa sitten mulle italialaisuudesta. Espanjassa mua luultiin joko ranskalaiseksi tai espanjalaiseksi. Yleensä multa vaan kysytään, et mistä mä oon. Ei edes siis aina et mistä maasta.

Suomessa mua on luultu venäläiseksi, ranskalaiseksi ja mustalaiseksi. Ja joskus (eikä edes kovin harvoin) ihmisten ensimmäinen kysymys mulle on, et mistä maasta mä oon. Siis Suomessa.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 08.08.2006, 10:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "andr"

Suomessa mua on luultu venäläiseksi, ranskalaiseksi ja mustalaiseksi. Ja joskus (eikä edes kovin harvoin) ihmisten ensimmäinen kysymys mulle on, et mistä maasta mä oon. Siis Suomessa.

On aika outo kokemus saada noita ihmettelyjä kotimaassaan. Eriryisen typerältä tuntui, kun hapannaama mummeli kysyi Yrjönkadun uima-altaassa, että olenko suomalainen. Kun sanoin, että olen, alkoi "me-henkeä" tavoitteleva marmatus ulkomaalaisista. Oli varmaan alunperin aikonut haukkua mut yhtenä niistä kamalista..
En tiedä minkä maalaiseksi mua täällä luullaan, mutta varsinkin jos hiukset sattuvat olemaan hyvin tummat, luulot kallistunee Italian ja Espanjan puoleen. MIssä tahansa muualla onkin sitten helpotus, kun luullaan lähinnä paikalliseksi.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #77 : 08.08.2006, 10:20:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Lainaus käyttäjältä: "andr"

On aika outo kokemus saada noita ihmettelyjä kotimaassaan. Eriryisen typerältä tuntui, kun hapannaama mummeli kysyi Yrjönkadun uima-altaassa, että olenko suomalainen. Kun sanoin, että olen, alkoi "me-henkeä" tavoitteleva marmatus ulkomaalaisista. Oli varmaan alunperin aikonut haukkua mut yhtenä niistä kamalista..
En tiedä minkä maalaiseksi mua täällä luullaan, mutta varsinkin jos hiukset sattuvat olemaan hyvin tummat, luulot kallistunee Italian ja Espanjan puoleen. MIssä tahansa muualla onkin sitten helpotus, kun luullaan lähinnä paikalliseksi.

Juu. Tuo ranskalaisuusluulottelu iskee päälle vaan silloin kun joku romantikko osuu vastaan. Arkitodellisuudessa mä olen paskaa maata useimmille, siis mustalainen tai venäläinen. Enpä tiedä kumpia ihmisiä vihataan tässä maassa enemmän, mustalaisia vaiko venäläisiä.

Ainiin, unohdin mainita. Mua luullaan sukunimen takia usein suomenruotsalaiseksi. Joillekin ihmisille olen tankannut jo vuoden verta sitä, etten -ihan tosi!!!- puhu ruotsia toisena kotikielenä. Huonosti vaan menee jakeluun. En sit tiedä kumpi on siistimpää, se et mua pidetään venäläisenä elintasopakolaisena, vaiko se et  mua luullaan sikarikkaaksi suomenruotsalaiseksi. Molemmat veikkaukset meneee aika metsään. Etenkään kun kaikki suomenruotsalaiset ei oo sikarikkaita, ja  venäläisetkin taitaa olla jotain ihan muuta kuin elintasopakolaisia....

heyday

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - siskopieni@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #78 : 08.08.2006, 10:32:44 »
Taalla Ausseissa oon toisinaan paikallinen, toisinaan jenkeista, muutaman kerran kuulemma kanadasta ja liian usein briteista. Ja kun menen ja kerron olevani suomesta, ihmisten silmat pullistelee paasta ulos.. toisinaan eivat tieda etta sellainen maa on edes olemassa, toisinaan luulevat etta meilla ei ole omaa kielta (puhumme englantia siis, joo niinpa niin) ja toisinaan tulee se legendaarinen "mutta ethan sa ole blondi?!"  :lol:
Just put me in a wheelchair and put me
on a plane
Hurry hurry hurry before I go insane"
Ramones

agarina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 08.08.2006, 10:43:43 »
Suunavaamiskysymys: ruotsia puhuessani olen Ruotsin tunturialueilta ( :lol: ), englantia puhuessani Skotlannista.

Ulkonäkökysymys: olen melkoisen tumma niin hiuksiltani kuin silmänikin, senpä tähden minut yleensä myös sijoitetaan jonnekin Etelä-Eurooppaan. Tosin puhe vaikuttaa niin paljon, että usein minua arvellaan yksinkertaisesti vain joko ruotsalaiseksi tai skotiksi.