reissuauton osto ulkomailta / romuautolla...

 (Luettu 25995 kertaa)

rolcen

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • Profiili
reissuauton osto ulkomailta / romuautolla...
« Vastaus #40 : 07.02.2008, 13:32:55 »
-"Jos alla olisi tuolloin ollut oma italialaisvalmisteinen 60 -luvun henkilöauto, < 900 kg, olisin todennäköisesti ohjausakselin seivästämä ruumis."

Tuostakin on kokemusta. ;)
Pienen italialaisen ohjaus-akseli nousee kuljettajan mukana lasin läpi konepellille törmäyksessä ilman turvavyötä. Törmäys n.90-110 vauhdista toi mustelmia ja naarmuja. Auto lyheni 90cm ja koko kori antoi myöten pehmentäen iskua. Turvavyön käyttö olisi katkassut molemmat jalat.
 :D
Eli tärkeintä ei ole auton turvallisuus,vaan oikea tilannenopeus.

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 689
  • Kulkija
    • Profiili
reissuauton osto ulkomailta / romuautolla...
« Vastaus #41 : 07.02.2008, 14:01:34 »
Lainaus käyttäjältä: "rolcen"
-"Jos alla olisi tuolloin ollut oma italialaisvalmisteinen 60 -luvun henkilöauto, < 900 kg, olisin todennäköisesti ohjausakselin seivästämä ruumis."

Tuostakin on kokemusta. ;)
Pienen italialaisen ohjaus-akseli nousee kuljettajan mukana lasin läpi konepellille törmäyksessä ilman turvavyötä. Törmäys n.90-110 vauhdista toi mustelmia ja naarmuja. Auto lyheni 90cm ja koko kori antoi myöten pehmentäen iskua. Turvavyön käyttö olisi katkassut molemmat jalat.
 :D
Eli tärkeintä ei ole auton turvallisuus,vaan oikea tilannenopeus.


Jaaha, täällä on lainattu taannoista hirvikolarikertomustani.

Kokoonpainuva ohjausakseli on varmaan niitä varhaisimpia auton kolariturvallisuuteen vaikuttaneita "keksintöjä" ja on ollut yleisessä käytössä, ellei pakollinen (en osaa sanoa tätä) jo reippaasti yli 30 vuotta. Vaan tuolloinen Fiattini (ei pikkusellainen), jos se vielä olisi olemassa *huokaus* täyttäisi tänä vuonna 40 ja siinä tuota ominaisuutta ei totisesti ollut. Tiedän, kun siltäkin osin autoa piti remontoida.

Tuossa autossa ei kolariturvallisuuteen oltu törmäyksen osalta kiinnitetty mitään huomiota, kone olisi ollut sylissä vastaavan törmäyksen jälkeen, kunhan ohjausakseli olisi ensin hoitanut tuon seivästyspuolen.

Ja miten turvavyön käyttö vaikuttaa jalkojen katkeamisriskiin jäi kyllä epäselväksi. Omassa oli muuten vielä kiinteää remmimallia, ei puhettakaan mistään rullalle kelautumisista.

Vaan tämän päivän romuautotkin ovat jo kokolailla turvallisia (vaikka kehitys kehittyykin koko ajan), ja mitä enemmän massaa sen parempi. :D

suomineito

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 428
    • Profiili
reissuauton osto ulkomailta / romuautolla...
« Vastaus #42 : 07.02.2008, 15:43:23 »
hakusessa käytetty (kuitenkin hyväkuntoinen), mahdollisimman edullinen skootteri roomasta. tarve toukokuun alusta syyskuun alkuun, sen jälkeen voisin kenties myydä sen eteenpäin... onko jollakulla jotain supervinkkiä vai lähdenkö vain samoilemaan liikkeitä läpi? portaportesestakin voisi toki selailla...

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
reissuauton osto ulkomailta / romuautolla...
« Vastaus #43 : 07.02.2008, 18:10:02 »
Lainaus käyttäjältä: "suomineito"
hakusessa käytetty (kuitenkin hyväkuntoinen), mahdollisimman edullinen skootteri roomasta. tarve toukokuun alusta syyskuun alkuun, sen jälkeen voisin kenties myydä sen eteenpäin... onko jollakulla jotain supervinkkiä vai lähdenkö vain samoilemaan liikkeitä läpi?


www.motosupermarket.it  (Tarkenna haku)

Tarkasta yksityiseltä ostettaessa ainakin, että runkonumero on sama kuin papereissa, myös myyjän henkilöllisyyden tulisi täsmätä vespan dokumentteihin.

I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.