Catie:
Itse menin Aricasta Tacnaan jonkun sortin taxilla. Aricassa on vierekkäin kansainvälisten ja Chilen sisäisten bussien terminaalit. Kansainvälisellä puolella odottelivat matkustajia bussien lisäksi taxit. Siihen mahtui muistaakseni 6 ihmistä, taxi odottaa kunnes auto on täynnä ja ottaa sitten kaikilta saman summan. En muista paljonko maksoikaan, muttei erityisen kallista lystiä. On myös nopeampi tapa päästä rajan yli, kun ei tarvitse odotella koko bussilastillisen jonottelua Perun rajalla.
Lähdin siis liikkeelle Antofagastasta josta menin bussilla Aricaan. Sitten yllä selittämäni taximatka Tacnaan josta samana iltana Arequipaan. Arequipasta Colca Canyonin reissun kautta yöbussilla Cuzcoon jossa olin aamuvarhaisella.
Nousu Huayana Picchulle (täällä kirjoitusasu muuten vaihtelee kovasti, en tiedä mikä on oikein

) on jyrkempi kuin nousu Aguas Calientesista Machu Picchulle. Portaat olivat myös huonommassa kunnossa ja monin paikoin realistisempaa olisi sanoa "portaat", ne kun olivat vähän mitä olivat. Jos korkean paikan kammo vaivaa niin Huayana Picchu voi olla vähän kusinen kokemus, muuten ihan mielettömät näkymät. Mutta jos sinne joku halajaa niin täytyy muistaa olla riittävän ajoissa MP:n sisäänkäynnillä jonottelemassa, läheskään kaikki eivät lippua ylös Huayana Picchulle saa! Mutta suosittelen ihan kybällä, olen nähnyt melkoisia maisemia ja Huayana Picchu ehdottomasti top-listan kärkipäässä.
Machu Picchuhan on myös reippaasti Cuscoa alempana, joten jos Cuscossa on viettänyt aikaa niin ei MP:n pitäisi ilmansa puolesta kovin problemaattinen olla.