Kirjoittaja Aihe: Machu Picchu  (Luettu 25713 kertaa)

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Machu Picchu
« Vastaus #80 : Helmikuu 24, 2012, 00:47:06 »
Catie:

Itse menin Aricasta Tacnaan jonkun sortin taxilla. Aricassa on vierekkäin kansainvälisten ja Chilen sisäisten bussien terminaalit. Kansainvälisellä puolella odottelivat matkustajia bussien lisäksi taxit. Siihen mahtui muistaakseni 6 ihmistä, taxi odottaa kunnes auto on täynnä ja ottaa sitten kaikilta saman summan. En muista paljonko maksoikaan, muttei erityisen kallista lystiä. On myös nopeampi tapa päästä rajan yli, kun ei tarvitse odotella koko bussilastillisen jonottelua Perun rajalla.

Lähdin siis liikkeelle Antofagastasta josta menin bussilla Aricaan. Sitten yllä selittämäni taximatka Tacnaan josta samana iltana Arequipaan. Arequipasta Colca Canyonin reissun kautta yöbussilla Cuzcoon jossa olin aamuvarhaisella.

Nousu Huayana Picchulle (täällä kirjoitusasu muuten vaihtelee kovasti, en tiedä mikä on oikein :D) on jyrkempi kuin nousu Aguas Calientesista Machu Picchulle. Portaat olivat myös huonommassa kunnossa ja monin paikoin realistisempaa olisi sanoa "portaat", ne kun olivat vähän mitä olivat. Jos korkean paikan kammo vaivaa niin Huayana Picchu voi olla vähän kusinen kokemus, muuten ihan mielettömät näkymät. Mutta jos sinne joku halajaa niin täytyy muistaa olla riittävän ajoissa MP:n sisäänkäynnillä jonottelemassa, läheskään kaikki eivät lippua ylös Huayana Picchulle saa! Mutta suosittelen ihan kybällä, olen nähnyt melkoisia maisemia ja Huayana Picchu ehdottomasti top-listan kärkipäässä.

Machu Picchuhan on myös reippaasti Cuscoa alempana, joten jos Cuscossa on viettänyt aikaa niin ei MP:n pitäisi ilmansa puolesta kovin problemaattinen olla.

catie

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #81 : Helmikuu 24, 2012, 14:53:46 »
Kiitos vastauksista! Pitääkö tässä nyt sitten
alkaa miettiä muita vaihtoehtoja :D
Kun aika on tässä se rajallinen.. Siihen 4 päivän
vaellukseen kun ei ole aikaa. Mutta vaikeetahan
se on tietää että onko se liian paha ennen kuin sen näkee :D

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : Helmikuu 25, 2012, 14:04:04 »
Ai hetkinen Inka Trailistäkö puhuit? Sitä en itse kokeillut, se kun olisi pitänyt varata kuukausia etukäteen! Jotain vaihtoehtoisia juttuja siellä on, kuten alamäkipyöräilyä 100km, yhtenä päivänä kävelyä ja mitäs siihen kuuluikaan, jotain veneilyä kai. Itse vaan olin siellä talvella, ja vuorilla jossa reitti kulki oli lunta. Ja ihan riesaksi asti vieläpä, joten meidän retki peruttiin ja mentiin sinne sitten vaan minibussilla, siitä taisinkin kertoa jostain aiemmassa viestissäni.

catie

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #83 : Helmikuu 25, 2012, 14:54:42 »
Ei, kun tää on tosiaan päivän reissu vaan :)
Aamulla olis nousu sinne (Huayna Picchulle), iltapäivällä joku opastettu kierros MP:llä, omaa aikaa
ja illalla takas Cuscoon. Tää kuulosti muuten hyvältä mutta monet on nyt
sanoneet sen korkeudesta ja vaikeudesta (kiivetä siis sille Huayna Picchulle)

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #84 : Helmikuu 26, 2012, 02:22:21 »
Ei se minusta mitenkään kauhean hankala kiipeäminen ollut. Ehkä jos kunto on vähän huono niin nousu voi tuntua vähän raskaalta, muttei mahdottomuus.  :) Itse olin kiivennyt jo aamulla MP:lle ja siinä välissä vähän jämähtänyt paikoilleen, niin uusi nousu ei kauheesti inspannut jossain vaiheessa. Kannattaa ottaa riittävästi syötävää ja juotavaa mukaan niin jaksaa. Ja hyvät vaatteet! Jotain sporttimateriaalia ja kunnon kengät.

Heloise

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #85 : Kesäkuu 24, 2012, 20:38:28 »
Itsellä on jo pidempään ollut haaveena pääsy Machu Picchulle, mutta mikään toimiston hintava pakettireissu ei kiinnosta. Onko jollakin kokemusta omatoimisesta vaelluksesta paikan päälle? Eli reissu omin ehdoin, aikatauluin, varustein ja niiden kantamisten. Itse nähtävyyteen ilmeisesti sisäänpääsymaksu, entä muut kustannukset? Kokemuksia, kiitos!

Strange Little Girl

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : Kesäkuu 26, 2012, 00:38:48 »
Mun mielesta Inca trailille ei paase niin vain omin neuvoin, koska Perun valtio antaa vain 500 lupaa per paiva. Olet myos kylla aika sissi, jos pystyt kantamaan mukanasi teltan, makuupussin, lampimat vaatteet, veden ja ruuan 3-4 paivalle kulkien neljan kilometrin korkeudessa. Meinasi henki loppua n. 6 kg:n repun kanssa, vaikka olin silloin melkoisen hyvassa vedossa.
She rides rollercoasters but never screams

servechilled

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : Heinäkuu 15, 2012, 16:40:28 »
Kävin Macchu Picchussa heinäkuun 2012 alussa. Virallisen Inca trailin lisäksi Cuscosta saa hankittua kaikki mahdolliset vaihtoehtoiset retket sinne mutta omatoiminen vaellus kuulostaa aika hankalalta. Onhan tuonne varmasti muitakin polkuja mutta korkeus ja maasto ovat sen verran haasteellisia että en lähtisi ilman opasta. Kyseessä ei siis ole mikään Alppien kohde jossa olisi merkittyjä reittejä kilometrikaupalla.

Itse jätin Inca trailin väliin, vaihtoehtoisia ja halvempia vaelluksia löytyy kyllä pilvin pimein... Macchu Picchun omatoiminen päiväretki kustansi seuraavasti:

-Taksi Cuscosta Poroyn asemalle 8usd (huom junat eivät lähde enää Cuscosta)
-Juna Poroy-Aguas Calientes n. 60usd
-Bussi Aguas Calientes - Macchu Picchu n. 15usd
-Pääsylippu Macchu Picchu n. 40usd (huom lippuja ei myydä enää portilla vaan kylässä olevassa toimistossa)
-Juna Aguas Calientes - Ollantay n. 60usd (Cuscon junat loppuunmyyty, puolet matkasta maksoi kuitenkin saman verran!)
-Bussi Ollantay-Cusco 5usd

Eli ei ole ihan halpaa lystiä. Toki jos saa kikkailtua itsensä perille useammalla bussilla niin säästää oleellisesti - Lonely Planetissa on ohjeita tästä...

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : Heinäkuu 31, 2012, 20:00:03 »
Itse taisin hoitaa omatoimisen Machu Picchun matkailuni Cuzcosta käsin hieman huokeammin.

-Pikkubussi hostellilta Hidroelectricaan. Hintaa en enää muista mutta paljon paljon halvempi kuin se jenkkien väsäämä juna. Kesto tosin 8h ja kiva pikku krapula siihen päälle, eikä ollut herkkua se matka  ;D Nyt jo lämmöllä muistellen, sillon ei kauheasti naurattanut.
- Kävely Hidroelectricasta Aguas Calientesiin rennohkoa tahtia 2,5h.
- Nousu omatoimisesti ylös Machu Picchulle. Samaten itse kävellen alas.
- Riistohintainen juna takaisin johonkin, edullisella bussilla sieltä jostakin Cuzcoon.

Pahoittelen hintojen puuttumista, en vaivautunut koskaan kirjaamaan niitä ylös. Paikkojen nimetkin alkaa jo vähän unohtua, hupsista!

Reissu-Lassi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : Elokuu 07, 2012, 20:24:39 »
Itsellä on jo pidempään ollut haaveena pääsy Machu Picchulle, mutta mikään toimiston hintava pakettireissu ei kiinnosta. Onko jollakin kokemusta omatoimisesta vaelluksesta paikan päälle? Eli reissu omin ehdoin, aikatauluin, varustein ja niiden kantamisten. Itse nähtävyyteen ilmeisesti sisäänpääsymaksu, entä muut kustannukset? Kokemuksia, kiitos!

Inka Trailia et voi yksin tehdä, ainoastaan pakettimatka on vaihtoehto ja matkan varrella on tarkastuspisteitä tätä valvomassa.Syyskuussa kuulemma on seuraavat vapaat paikat tälle reissulle.

Itse tein Salkantay Trekin ryhmän mukana(5 p/4 y), kantaen oman 15 kg rinkkani joka päivä alusta loppuun joten voin jotain sanoa reitin suorittamisesta kantamusten kanssa jos tämä reitti kiinnostaa.Matkalla tapasin myös kanadalaisen pariskunnan joka oli itsenäisesti vaeltamassa sama reitin ja hyvin näkyi sujuvan.Yksin kuitenkaan sitä lähtisi vaeltamaan koska jotkut kiviset alamäet olivat vaivalloisia/vähän vaarallisia rinkan kanssa joten esim. nilkan nyrjähdys ei olisi iso yllätys.