Washington DC

(Luettu 7700 kertaa)

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Washington DC
« : 01.08.2006, 06:04:08 »
washington dc. haulla ei loytynyt juuri mitaan (vai enko vain osannut etsia??) mutta olen aivan varma etta tassa porukassa on tallaajia joilla on kokemusta ko. kaupungista. hostellitietokannastakaan en loytanyt yhtaan suositeltua hostellia joten ajattelin heratella keskustelua aiheesta washington dc.

itsellani on suunnitteilla viikonloppumatka new yorkista washington dc'hen parin viikon sisalla joten kaipaisin vinkkeja edullisista, hyvista hostelleista keskeisilla paikoilla.

jos jollakulla on kokemusta new yorkista (manhattanilta) washington dc'hen matkustamisesta niin otan myos mielellani vinkkeja vastaan edullisista bussiyhtioista, junatarjouksista tms, tarkoituksena tietenkin matkustaa mahdollisimman nopeasti mahdollisimman halvalla :)

googlailu nahtavyyksien suhteen on itsellani viela jonkin verran kesken - etsin siis myos tekemista viikonlopuksi koska tuskin jaksan pallistella white housea koko viikonlopun ajan. en myoskaan halua kuluttaa aikaani shoppaillen tai baarissa istuen joten kertokaahan kokeneemmat myos washington dc'n 'pakollisista nahtavyyksista' tai muuten nakemisen/kokemisen arvoisista jutuista.

MrBenson

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
Washington DC
« Vastaus #1 : 01.08.2006, 16:08:48 »
Hyvä aihe koska ite pitäis olla tuolla joskus lokakuun lopulla piipahtamassa. Ite lainasin kirjastosta kasan matkakirjoja ja yks käsitteli pelkästään washingtonii ja kyl sieltä tekemistä löytyy. Mutta annetaan jo kokeneiden puhua, heillä on ensikäden tietoa.
Living my dream @ Dream Hostel

akamaru

• Himoreissaaja
    • Profiili
Washington DC
« Vastaus #2 : 01.08.2006, 18:37:19 »
Jaiks, kello on jo niin paljo että pitäs lähtee töihin jo kovaa kyytiä, mutta lyhyestä virsi kaunis:

Luultavasti greyhound (www.greyhound.com) on halvin vaihtoehto, nopeasti kun katsoin, niin kolmenkympin paikkeilla olis suunta ja matkan kesto about 4-6 tuntia. Lentsikalla tietty pääsee nopeiten, mutta tuskin kolmellakympillä.

Amtrakilla (www.amtrak.com ) pääsis 84:llä taalalla ja matkaan menis reilu kolme tuntia.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Washington DC
« Vastaus #3 : 01.08.2006, 18:46:53 »
juu, matkaoppaat on ihan kivoja ja niitahan saa kirjastoista... tosin olen jo taalla new yorkissa eika ollut tanne toihinlahtiessa tarkoitus kayda washington dc'ssa joten en varannut matkaan muita oppaita kuin new yorkin. nyt kuitenkin olis tarkoitus kayda katsastamassa ko. city kun aikaa on jonkin verran, ettei jaa harmittamaan kun palaan jonkin ajan paasta suomeen. mulla ei ole taalla paikallista kirjastokorttia (enka sellaista kuulemma saa tahan hataan - vajaan 48 tunnin takia en myoskaan aio ostaa kokonaista kirjaa taalta...) joten koitan kalastella naita matkaoppaan 'top 10'-nahtavyyksia ja muita juttuja muilla keinoin...

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Washington DC
« Vastaus #4 : 01.08.2006, 19:57:47 »
http://mp.washington.org/Visitor_Request.aspx?IDCT=497&idCurrentPage=32

Oiskohan tosta apua :?:  :wink:

e: http://www.si.edu/exhibitions/

Itse kävin tossa Museum of American History:ssa ja täytyy myöntää, että oli ainakin mielestäni yksi mielenkiintoisimmin rakennettu näyttely missä olen itse käynyt.

Kävele vaan Mall:ia pitkin, sekin on jo kokemus sinäänsä, siinäkin aika kuluu mukavasti :wink:

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Washington DC
« Vastaus #5 : 02.08.2006, 04:47:12 »
Lainaus käyttäjältä: "rommitommi"
http://mp.washington.org/Visitor_Request.aspx?IDCT=497&idCurrentPage=32

Oiskohan tosta apua :?:  :wink:

varmaankin aika mukava lapyska. missaan ei vain mainita tilauksen/kirjan hintaa tai sita etta se olisi taysin ilmainen. onko sulla omakohtaista kokemusta tuosta? enta kuinka nopeasti tuollainen mahtaa tulla new yorkiin - noin 9paivan paasta olisi tarkoitus tarkastaa ko. city joten onko liian myohaista tilata? kuten kirjoitin aikaisemmin, en nimittain aio ostaa parin paivan takia mitaan kovinkaan hintavaa matkaopasta...

solfiza

• Reissaaja
    • Profiili
Washington DC
« Vastaus #6 : 08.08.2006, 11:07:15 »
Milloin olet menossa DC:hen?
Itse menen sinne 7. syyskuuta ja ollaan yli viikon lopun. Mulla oli vähän sama fiilis, että miten saadaan vkl kulutettua Washingtonissa, mutta loppujen lopuksi kaupunki vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Tietysti ihan erilainen kuin NY, mutta vaikuttaa siltä että DC:ssäkin on paljon tekemistä ja näkemistä..
Käy: http://www.washington.org/index.cfm?blnNavView=True&idContentType=36&idCurrentPage=7  

Myös eri organisaatioissa pääsee käymään. Itse ajattelin Pentagonissa vierailua..   :D   http://pentagon.afis.osd.mil/tours-guidelines.cfm

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Washington DC
« Vastaus #7 : 09.08.2006, 04:40:56 »
rommitommille kiitokset - tilasin mainitsemasi opaslehtisen ja tuli parissa paivassa tanne new yorkiin. eika maksanut mitaan. se on ihan ok, ei mitenkaan jarin erikoinen (lahinna taynna ravintoloiden mainoksia yms) mutta onhan ainakin ensihataan ihan hyva turistikartta ja muuta pienta.

pitaisi piipahtaa siella ylihuomenna ja todellakin vaan ihan viikonloppureissu tiedossa joten jos valkoisen talon ja pentagonin lisaksi jotain pienta kerkeaa nakemaan niin olen ihan tyytyvainen tahan hataan.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Washington DC
« Vastaus #8 : 13.08.2006, 11:45:20 »
Välin kulkee halvimmalla Manhattanin Chinatownista lähtevillä ne. "chinese buses"-busseilla. Jopa kympin/suunta.

Perillä tekemistä kyllä riittää. Smithsonian Instituten lukuisat ilmaiset museot the Mall:n varrella sekä eläintarha pandoineen. Adams Morganin baarit, Georgetownin kaupat ja kuppilat sekä Pentagon Fashion Cityn ostari ja kalasataman rapukauppiaat ja vaikka mitä muuta kivaa tulee mieleen. Jos aikaa enemmänkin, niin lähistöltä löytyy vaikka mitä kivaa lähikaupungeista esim. Annapolis Naval Academynsä ja sataman kanssa, Baltimore satamineen ja akvaarioineen jne.

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Washington DC
« Vastaus #9 : 22.07.2008, 22:48:17 »
Pistetaan nyt tahan jatkoks kun en loytanyt muualta vastausta.
S'on nyt semmonen juttu etta paatettiin kaverin kanssa lahtea autoreissulle Amerikkaan viikon paasta ja ollaan pari yota Washington DCssa. En sitten mitenkaan pain loyda Hostellia White housen lahettyvilta (helppo kavely shoppailuun, yoelamaan, valkoiseen taloon, pentagoniin ja hautuumaalle kattoo Kennedyja) missa olis baari ja biljardi poyta... Auttakaa ihmista hadassa. Eli siis enemman "bile" hostelli kuin hiljainen.
*huokaus*
If you consider the world unexplored -You belong.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 23.07.2008, 15:18:33 »
^ laajennapa hakuasi Georgetowniin, se on ihan siinä vieressä ja eloisaa seutua.

Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

On The Road Again

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.07.2008, 20:35:36 »
Olin huhtikuussa D.C.ssa ja googlatessani hosteleja niissa naytti kylla olevan riemua runsaasti.

Iltameininkia loytyy myos Dupont Circlen ja muistaksenin Adams Morganin lahettyvilta. mm. Georgetownin yliopiston opiskelijat tuodaan heidan ilmaisilla busseillaan Dupont Circlelle, jossa joko kayvat ostoksilla tai jatkavat matkaa metrolla.

Suosittelisin ehdottamasti auton parkkeerausta ja metron (tai bussin) kayttoa. Parkkipaikan loytaminen nahtavyyksien luona on usein kiven alla. Pentagon & Arlingtonin hautuumaa on tois 'puol' jokkee, mutta en sinnekaan menisi omalla autolla. Metro on nopeempi ja halvenpi. Tsekatkaa vaan, etta majapaikassanne saapi parkkeerata ilmaiseksi tai ainakin edullisesti.

Willie_R

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 20.08.2008, 11:47:39 »
Otetaanpa ylös kun reissu lähestyy, eli löytyykö kaupungissa käyneitä ja hostellissa yöpyneitä jotka osaisivat suositella jotain tiettyä yösijaa? Onko julkinen liikenne muuten miten hintavaa ja onko kattava liikenneverkko? Lähinnä liikkuminen juuri tuonne Pentagoniin ja Arlingtoniin.
Oon mie ennenki ajanu!

pompidou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20.08.2008, 12:47:49 »
Bussit maksoivat viime vuonna muistaakseni 1.25 dollaria, ja kuski ei anna vaihtorahaa, eli tuo tasaraha pitaa tiputtaa boxiin. Kuskilta voi pyytaa vaihtoon oikeuttavaa lippua, muistaakseni tunnin ajan voi vaihtaa bussia. Bussiverkosto on suht kattava, mutta ei kovin selkea. Metro on selkea, mutta pysakkeja vahan harvassa (siis eurooppalaisiin metroihin verrattuna). Pentagoniin ja Arlingtoniin kannattaa menna nimen omaan metrolla. Metrolipun hinta maaraytyy lahto- ja saapumisaseman mukaan. Asemilla on myynnissa 'arvoa', eli voit ladata yhdelle lipulle esim 10 dollaria rahaa, josta metrosta poistuessasi laite sit vahentaa matkasi hinnan. Tai voit ostaa tasarahalipun haluammallesi matkalle.

White Housen tienoo ei oo mitenkaan vilkasta seutua, suosittelen etsimaan majoitusta Georgetownin tai Dupont Circlen alueilta. On myos muita vilkkaita alueita (kuten U street Corridor), mutta ne saattaa olla joskus vahan levottomia.

Washington DC ei oo sit mikaan turvallisuuden tyyssija, parikin aika raakaa rikosta on lahipiirissa tiedossa, joten jarki matkaan. Autolla en suosittele ajelemaan esim southwest suunnalla ilta-aikaan (eika siis tuolla kannata missaan nimessa yopya).

juha-poika

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20.08.2008, 13:10:17 »
Siitä on jo 20 v kun olen itse siellä ollut, mutta kyllähän kaikki tv:ssä näkyvät paikat kannattaa käydä katsomassa. Vietnam Memorialilla pitää käydä bongaamassa Lauri Törnin (Larry Thorn) nimi (ja jopa rapsuttaa lyijykynällä se voipaperille..), avaruusmuseon kans ihan mieletön paikka, Lincoln- & Jefferson-memorialit, Mall, WH, Capitol Hill jne.. Arlington on mykistävä paikka, tosin Ranskassa WW2:n hautapaikat Normandiassa ovat lähes samanlaiset. Vahdinvaihto Arlingtonissa, J.F. ja Robert Kennedyn haudat yms ovat myöskin pakollisia käyntipaikkoja. Awakening-taideteos on myös kuuluisa nähtävyys. Ja onhan "Maailman poliittisessa ytimessä" paljon uutta ja vanhaa kulttuuria, nähtävää ja koettavaa. Washington Memorialin ympäri on aina mieletön jono, joten kannattaako siihen kuluttaa aikaa.. Mielummin vaikka kävelee ympäriinsä.

Joo ja kannattaa olla tarkkana missä liikkuu ja milloin. Aikoinaan pelotti ihan mielettömästi mustien asuinalueella mennä autolla. Onneksi oli autossa CD-kilvet.

Siinä kaupungissa on näkemistä, koska se on kaikille tuttu tv:stä.

EDIT: typos
« Viimeksi muokattu: 20.08.2008, 15:10:19 kirjoittanut juha-poika »

On The Road Again

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 20.08.2008, 21:57:27 »
Onko julkinen liikenne muuten miten hintavaa ja onko kattava liikenneverkko? Lähinnä liikkuminen juuri tuonne Pentagoniin ja Arlingtoniin.

Tassa sulle metrokartta http://www.wmata.com/metrorail/systemmap.cfm.

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 24.08.2008, 18:17:25 »
Washington DCn museoita kannattaa ehdottomasti tsekata. Ne on ilmaisia, mutta ainakin silloin kun mä kävin siellä, liput oli "aikakoodattuja", eli sisään pääsi vain lippuun merkittynä aikana. Ihan ok systeemi, jos liikenteessä ei satu olemaan valtavaa määrää turisteja, mutta joskus lipun oikeuttama sisäänpääsyaika oli tuntien päästä. Ainakin mun visiitin aikana nuo ajat tutkittiin tarkkaan ja esim. tuntia ennen oli turha yrittää sisään. Toki lipun sai suosiolla pyytää tietylle ajalle, jos niitä vain oli jäljellä.

Mä en kamalasti kaupungista tykännyt. Menin sinne suoraa NY:sta ja kaupunki tuntui tosi hiljaiselta ja tylsältä. Kiinnitin erityisesti huomiota niinkin tärkeään seikkaan, että kaikki jalankulkijat odotti liikennevalojen vaihtumista vihreäksi vaikkei autoja näkynyt missään. Vähän toista kuin NY:ssa  ;D Majailin vähän kauempana (no, kävellen 15 min Valkoiselle talolle) olevassa ihan ok hostellissa mutta ympäristö ei ollut mitään mairitttelevaa, lähes vieressä oli mm. valtava kodittomien yömaja... Kaikki kivoilta tuntuvat hostellit oli kuitenkin majapaikkaa etsiessäni täynnä, joten pakko oli ottaa jotain. Tarkkaa paikkaa en tietenkään muista, sillä olin siellä 3 vuotta sitten.

Kaiken kaikkiaan käymisen arvoinen kaupunki, mutta toiste ei tarvitse mennä.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2008, 18:49:26 kirjoittanut maskros »
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.