Vaihtoehtoja Aasialle?

(Luettu 888 kertaa)

Pallon Köpöttelijä

• Aloittelija
    • Profiili
Vaihtoehtoja Aasialle?
« : 20.06.2018, 12:15:57 »
Terve kaikki maailmanmatkaajat!

Mulla olisi tälläinen ensimmäisen maailman ongelma jah mietin täällä vaihtoehtoja Aasian matkailulle. Olen siis kolunnut melkein kaikki Aasian maat läpi. Ensi vuoden alussa olisi taas mahkut mennä reissuun about pariksi kuukaudeksi, mutta ei taas jälleen kerran hotsittaisi mennä Aasiaan..  Eli hakusessa olisi

- Halpa reissukohde - Aasian tai ainakin melkein samaa hintatasoa.
- Kohtuu helppo mennä - ei mitään maratonlentoja ja miljoonia vaihtoja EIKÄ kallista hintaa.
- Ei turhaa säätämistä paikanpäällä eli semi helppoa rentoa zillailua. :)
- Ehdottomasti kuuma.

Ongelmanani on siis lyhyt reissuaika - en jaksa säätää mitään ihmeellisiä kohteita tuossa ajassa, mielestäni se on lyhyt aika ja enkä halua tuhlata sitä eessun taas vääntämiseen ja säätämiseen. Toiseksi ongelmani on etten halua maksaa montaa tonnia lennoista ja enkä jaksaisi tuhlata aikaani kauheen säätämiseen (esim. Intia). Euroopassa ei ole alkutalvella kuuma, joten se pois laskuista. Onko siis toiveeni mahdottomuus? :) Luotan teihin kanssaihmiseni, että vielä joku tälläinen kohde olisi olemassa..! Karibialle olisi hinku - vaan on aika kalliit lennot ja hintataso? Etelä-Amerikasta en pitänyt jah niin.. Eli siis onko kellään ideoita? Listani kyllä kuulostaa aika mahdottomalle ja nirsolle. :D  Kiitän etukäteen jo oikein paljon!
« Viimeksi muokattu: 20.06.2018, 17:02:57 kirjoittanut Pallon Köpöttelijä »

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoja Aasialle?
« Vastaus #1 : 20.06.2018, 13:27:40 »
Onko tässä nyt oikeasti tarkoitus kysyä kohdesuosituksia vai kertoa humble braggaillen kuinka kaikki on jo nähty ja tooosi pitkillä reissuilla?

Ja juu, todellinen First World Problem kyseessä.

Pallon Köpöttelijä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.06.2018, 16:23:45 »
Ihan oikeasti neuvoja kyselen. :) Vaikka juurikin Afrikasta, Karibialta, Väli-Amerikasta.. Ei ollut tarkoitus ''leijua'' tai kehuskella - pahoittelen tälläistä mielikuvaa. Ymmärrän kyllä mistä se tuli. Kirjoitin mitä mielessä liikkui, kun tuskastelin asian kanssa. Muokkasin tekstiä nyt hieman, jospa tulisi enemmän kommentteja.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2018, 16:38:51 kirjoittanut Pallon Köpöttelijä »

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.06.2018, 17:50:54 »
Dominikaaninen tasavalta ja Kuuba ovat Karibialla edullisimmasta päästä - eivät tietenkään mitään Aasian tasoa, mutta kyllä noissa oleilee vaikka pari kk, ovat sen verran isoja maita. Sniiduilu vaatii pientä yritystä, mutta onnistuu

Egyptissä on varsin halpaa tätä nykyä, kun turistit ovat kaikonneet terrorismin vuoksi. Toki lämpötila ei ole Suomen talvikuukausina erityisen kuuma, mutta eipä siellä palelekaan. Dahab oli ainakin takavuosina ok mesta yleiseen jumittamiseen.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.06.2018, 18:08:56 »
Melkein kaikki Aasian maat? No sitten olet kyllä joutunut säätämään ennenkin aikalailla, joten mistä se nyt kiikastaa?  Itse silti suosisin Afrikkaa, mutta todennäköisesti se ei sinulle sovi. Tosin eilen just katsoin, että Senegaliin olisi saanut menopaluun hintaan 380 euroa (yhdellä vaihdolla), mutta kun olen vaihtamassa työpaikkaa, niin en uskaltanut lyödä reissua ja lomaa lukkoon. Afrikassa joutuu säätämään enemmän kuin Aasiassa, majoituksissa ei monessa paikassa ole aivan tolkuttomasti vaihtoehtoja, mutta maisemat ja kulttuuri kyllä palkitsee. Itse tykkäsin tosi paljon reitistä Etelä-Afrikka, Zimbabwe, Botswana, Sambia, Namibia, Etelä-Afrikka, mutta sopii vähän huonosti kriteereihisi. Niitä on pakko löysätä, jos haluaa nähdä muutakin kuin sen Aasian.

Ja IMO, kaksi kuukautta ei ole niin lyhyt reissuaika, etteikö vois vähän joustaa lentojen suhteen.

Pallon Köpöttelijä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 20.06.2018, 19:46:01 »
Olen joo joutunut aikaisemmin säätämään ja ei se uutta ole, mutta nyt on vaan fiilis ettei sellaista jaksaisi. :)

Egypti oli hyvä vaihoehto! Samoin olen Marokkoa miettinyt.. Pitää tutkia Zinbabwea, Botswanaa, Sambiaa ja Namibiaa. Olen sellainen hidas köpöttelijä ja kaksi maata on mielestäni maksimi muutamassa kuukaudessa.  Sitä tässä olen miettinytkin, että voi olla meikäläisen kriteerit epärealistiset. :D

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.06.2018, 11:16:06 »
Musta turhaa dissausta ihan asialliseen kyssäriin. Tämä on musta ihan reaali"ongelma"  ihan jo senkin takia, että Suomesta on nykyisellään tosi helppo lentää aasiaan, mutta muualle paljon vaikeampi ja kalliimpi. Sen takia omatkin reissut ovat turhan usein suuntautuneet Thaimaahan.

Olin itse aikoinani Yucatanin niemimaalla Mexicossa, ja tuo oli oikein lunkia seutua. Lämmintä, kaunista, historiaa (mayapyramideja), snorklia ja tequilaa. Kohtuullisen turvallista ja aika edullista. Haasteena on vain fiksut lennot. Parhaiten voisi löytyä jotain lomalentoa keskieuroopasta.

Karibian suhteen suosittelisin katsomaan risteilyjä, jos sellainen yhtään nappaa. Voi saada vuodenajasta riippuen todella hyviä diilejä laivoille, ja ne karibian kohteet on kuitenkin sen verran muovisia, että yksi päivä riittää hyvin. Ovat myös kalliita ja ruoka on huonoa, joten tuon puolen laiva hoitaa hyvin. Eettisyydestä ja reppureissufiiliksestä en sitten tiedä...

splinky

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 21.06.2018, 13:44:57 »
Mun mielestä myös ihan aiheellinen kysymys ja itsekin saman ”ongelman” kanssa ollut. Päädyin kerran alkuvuodesta Kaakkois-Aasian sijaan kk:ksi Meksikoon ja Belizeen. Ihan hyvä vaihtoehto noilla antamillasi kriteereillä etenkin tuohon vuodenaikaan.
Nyt elo-syyskuussa taas sama ”ongelma”, mutta varman auringon vuoksi kuitenkin Indonesiaan suuntaan.

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 21.06.2018, 16:40:41 »
Ite päädyin Tansaniaan. Sansibar ja Mafia saari chillailuun ja sitten on trekkejä kilille jos se kiinnostaa sekä tietty safarimahdollisuus sisämaassa. Hintatasoa karvan Aasian yläpuolella ja lennot saa noin 500-700 luokkaan.

Pallon Köpöttelijä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.06.2018, 12:02:25 »
Hyviä vinkkejä!  Belize ja Tansania alkoi ihan tosissaan kiinnostamaan.  Tansaniaan oli kohtuullisen hintaiset lennot ja yhdellä vaihdolla!

Kiva että löytyy kohtalontovereita. Aasiaan on juuri täältä todella helppo mennä. Thaimaahan saa menopaluun 500-600 e suoralla lennolla sekä sieltä on helppo liikkua muihin Kaakkois-Aasian maihin. Katselin Intiaan olevan taas kerran myös suora menopaluu about reilu 400e, siksi sielläkin käyty pyörähtelemässä. Joten kyllä tälläiset asiat vaan minun matkustuspäätöksiin vaikuttavat. Katsoin lentoja Fidzille n.3000 e menopaluu.. Ei mulla vaan ole tollasia rahoja.

Tuntuu vaan, että olen ''keski-ikäistynyt'', kun aina tulee noihin samoihin matkakohteisiin mentyä juurikin tuon helppouden takia. Toisekseen, minulla harvoin on todella iso budjetti, joten Aasia palvelee tässäkin asiassa hyvin. Olen ollut Etelä-Amerikassa ja en siitä tykännyt esimerkiksi yhtään muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Oli kallis, todella hankala matkata ja suhteellisen turvaton, joten silloin mietin, että miksi maksan tästä näin paljon, kun sellaista samanlaista ''vapautta'' ei paikanpäällä ollut sekä rahaa paloi ihan kiitettävästi.  Aasia on kuitenkin mielestäni juurikin halpa ja helppo (riippuen toki kohdemaasta). Eikä se hankaluus nyt niin haittaa jos on halpaa. :D

Kivoja ideoita on tullut! Kiitoksia niistä. :)
« Viimeksi muokattu: 22.06.2018, 12:07:06 kirjoittanut Pallon Köpöttelijä »

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.06.2018, 13:03:28 »
Varmasti sinne Aasiaan vetää myös se, että siellä on paras trävellausinfra hyvällä hinta-laatusuhteella. Loppujen lopuksihan suurin osa matkaajista (myönnän auliisti, että minä mukaan lukien) ei oikeasti etsi sitä aitoutta vaan sitä länkkäreille rakennettua palvelukokonaisuutta, jossa on kivaa reggae-baaria, rantaa jne. Thaimaassahan sitä oikeasti aitoa on palavat roskat, rahanahneus ja hienosti verhottu farankirasismi. Sinänsä se on myös luonnollista, että juuri nuo tietyt asiat maailmalla kiehtovat, koska Suomessa on moni asia aika hyvin. Mutta kallista täällä on, ja siksi edullinen hintataso lomakohteessa on aina iso osa elämystä.

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.06.2018, 20:55:54 »
Tämä oli hyvä kysymys. Hieman eri muodossa saman asian kanssa pähkäilen. Olin viime talven Aasiassa ja haluan vielä seuraavan talven viettää reissussa. Luultavasti päädyn taas Aasiaan, koska Intia ja Indonesia tarjoavat niin paljon uutta ja varsinkin Indonesia perinteisten turistipolkujen ulkopuolella helppoa ja edullista matkustamista sekä miellyttäviä ihmisiä. Ja myös paikkoja, jossa jumittaa vaikka kk tai kaksi. Ilmeisesti Filippiinit on vähän vastaava kohde, mutta siellä en ole käynyt. Laos-Kamboza-Vietnam-Thaimaa-Malesia-akselilla jää helposti tutuille paikoille ja siinä on omat miinuksensa. Vaikka tämä on first world problem, se ei tarkoita, että sen pohtimisessa olisi jotain vikaa.

Kaukokokemukseni Aasian ulkopuolella ovat rajallisia, mutta tässä pari ajatusta:
- Meksikoa täällä jo tarjottiin. Paikasta toiseen pääsee sujuvasti bussilla, paljon nähtävää ja suht edullista.
- Lento Nairobiin (löytyy 5-600 eur) ja siitä Ugandaan. Uganda on todella palkitseva maa, jos pitää luonnosta. Ugandassa saa helposti 2 kk menemään. Keniassa voi käydä rannikolla, jos haluaa rantaelämää (snorklaamista, sukellusta). Majoitusten hintataso on Aasiaa kalliimpaa, mutta myös edullista löytyy. Siirtyminen paikasta toiseen on halpaa ja helppoa (toki täysiä busseja, epävarmoja aikatauluja ym.)
- Myös Dar es Salamiin saa ok hintaisia lentoja. Siitä voi käydä Sansibarissa ja sitten vaikka Ruandaan. Matkalla on kuuluisat luonnonpuistot. Ruandassa matkaaminen on vaivatonta. Jos tätä suuntaa miettii, kannattaa tsekata lennot Kilimanjarolle, jonne on välillä tarjouksia. Sansibarin majoitus on varsinkin sesonkina kallista, jos vähänkään haluaa tasoa. Tansanian voi yhdistää myös Malawiin, joka on pitkään ollut haaveenani.
- Egypti mainittiin ja sieltä pääsee Jordaniaan. Historiaa, sukellusta, kulttuuria ja aavikkoa. Ei välttämättä huippulämmintä, mutta suht edullista ja halpoja lentoja. Minua ei tämä kyllä houkuttaisi pidemmälle reissulle.
- Madagaskar varauksella. Siellä 2 kk ei ole aika eikä mikään, sillä vaihtelua  paikoissa ja ok hintaista (muttei tosi edullista) majoitusta löytyy. Liikkuminen on vähän haastavaa. Lennot 700-900 eur. Sen yhdistäminen toiseen maahan on kallista, mutta liekö se välttämätöntä.
- Pariisista voi päästä 400-500 eur Guadaloupelle / Martiniquelle. Niistä laiva kulkee Dominicalle ja St. Luciaan. Jälkimmäistä kehutaan, mutta en ole käynyt. Dominica on upea. Hintataso jo monta luokkaa Aasiaa kalliimpaa.

Toivottavasti tähän ketjuun tulee lisää ehdotuksia, sillä vähän vielä harkitsen muita suuntia.

sle97

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : tänään klo 01:16:09 »
Toivottavasti tähän ketjuun tulee lisää ehdotuksia, sillä vähän vielä harkitsen muita suuntia.
Minä nostan sitten vielä sen Etelä-Amerikan vaikka avaaja ei siitä ollutkaan innostunut. En oikein allekirjoita mainittua kalleutta tai hankaluutta ihan mukisematta.

Tuollakin on kuitenkin ihan vilkas reppureissajavirta infroineen olemassa ja tärkeimmät kohteet ihan hyvin kulkuyhteyksin linkitetty. Sisäiset lennot eivät ole etäisyydet huomioon ottaen kohtuuttoman hintaisia ja bussit ovat vielä halvempia.

Asumisen suhteen voi joutua tekemään hieman enemmän hommia kuin Aasiassa, mutta kyllä tuoltakin etsivä edullista majoitusta löytää ainakin sesonkien ulkopuolella. Ainakin Brasiliassa voi usein pitempiaikaisesta majoituksesta neuvotella huomattaviakin alennuksia. Eläminenhän itsessään tuolla on hyvinkin edullista, kunhan välttää niitä turistirysiä.

Itse ottaisin siis vaikka Rion kohteeksi ja sieltä sitten tekisin piston tai pari johonkin kiinnostavaan kohteeseen.
Air Condition Gypsy