Kalifornia

(Luettu 144424 kertaa)

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: California
« Vastaus #20 : 30.03.2003, 15:26:03 »
Näin TOSI aiheeseen liittyen kysyisin että mistä päin belgiaa mutsis on? =) Tiiätkö belgiasta (lähinnä Anwerpen (jossa oon jo käyny), ja bryssel) mitään? Asun hollannis ni tulee käytyy (ja viel enemmän suunniteltuu) matkoi belgiaa ja saksaa... Siis suurimmaks osaks, onhan sit jo pariisissaki tullu käytyy...

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 30.03.2003, 15:58:19 »
Siis mun mummu oli Belgiasta Antwerpenistä. En kylläkään voi väittää tietäväni Belgiasta paljoakaan vaa kaks kertaa siellä käyneenä ja nekin just Antwerpenissä, jossa säkin oot käyny. Mä luulen et en pahemmin voi auttaa :-( Täähän taas ei mulle mitenkää kuulu mut opiskeletko sä Hollannis? Mä oon aina haaveillu et pääsis käymään siellä, mutta toistaseks on jääny haaveilemiseks...
I'll always love my home, it's California ;-)

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 30.03.2003, 16:02:51 »
Ai nii, unohdinpa täysin vastata sulle, Jasu. Oonhan mä harkinnu sinne muuttamista ja isä olis innoissaan jos sais mut sinne... Joka kerta ku siellä tulee käytyy ni se kertoo mulle kuinka mukava olis jos mä menisin opiskeleen siihen läheiseen CLU (californian lutheran university) collegeen... saisin ainaki ilmasen asumisen, näkeeny et millai täs vielä käy, ku ensin sais lukion pois alta...

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 31.03.2003, 00:00:58 »
joo tosiaa asun hollannis, ni sen takii on helppo lähtee... Seki ku lähettii frendin kaa antwerpenii, ni sit ku keksittii et lähetää ni kahes tunnis oltii junas (oltas oltu valmiita tunnissa mutku juna meni vast kahen tunnin pääst ku myöhästyttii edellisest 2min...)... Antwerpen tosiaa on iha ok mesta... Ei nyt mitää kummosta mut ihan kiva :) Valitettavsti tuli käytettyy alkoholii sen verran paljon että vaikee sanoo millanen paikka se loppujen lopuks oli :PP No, ainaki ryyppylomana ihan ok. Se kirkko oli siisti ulkootapäin ja keskusta ihan cool, ja se centra(a)l station oli sisält tosi siisti! (tosin ne oli renovoimassa (mikä se oikee termi ny sit on) sitä joten ei nähty sitä täydes hohdos...)... Aika jännä kuinka paljo lössi sielläki pöyssytteli vaikka belgias onki laitonta... =) ei nyt yhtä paljon ku hollannis mut kuitenki... =)

Joo mä tosiaa opiskelen tääl hollannis, tosi mukava mesta =) kannattaa tsekata ulos, ainaki Amsterdam ja sit viel joku toinen kaupunki (rotterdam, leiden, haag, delft, maastricht, eindhoven (en suosittele sitä, vaikken oo ite käyny ku ohi vaa menny)....... koska jos tsekkaa vaan damin ni ei siit oikee kunnollist kuvaa hollannist saa...

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 01.04.2003, 19:17:29 »
Antwerpenis ei tosiaan oo mitään kovin erityistä... Toista olis varmaan ku pääsis Hollannin puolelle... Joskus vielä täytyy lähtee, sillä mulla asuu siellä pari hyvää kaveriikiin, ni ainaki sais ilmasen majapaikan ;-)

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #25 : 01.04.2003, 19:20:52 »
Tulipa tässä mieleen et kauanko suurinpiirtein kestää ajaa Losista Vegasiin/Diegoon/Friscoon? Osais ehkä sen jälkeen arvioida noita matkoja paremmin  ::)

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 02.04.2003, 16:00:36 »
Toi kysymys on kyllä tosi vaikee ruuhkan takia... Vegasiin ajelee noin neljässä tunnis, riippuu kauanko joudut ajamaan Highway'llä, loppu matka sujuu paljo nopeemmin. Asian vierestä, mutta sanonpa kuitenki, pahin näkemäni auto-onnettomuus sattu just viime kesänä ku oltiin keskellä autiomaata menos Vegasiin... Friscoon ajelee sellaset kahdeksan tuntia, menin sen matkan kerran bussilla ja voin sanoo et toista kertaa EN mene bussil...
Diegoon ajaa periaattees kahdes tunnis, mutta siellä on melko varmaan armoton ruuhka koko matkan, et pitää varata muutama tunti ylimäärästä...
Ruuhkasta saa jonku kuvan ku isän töipaikalle on sellaset 50 km, sen ajaa ilman ruuhkia (lue: yöllä) puoles tunnis, mutta illalla (jotain 6-9) on pahimmat ruuhkat ku kaikki on lähdös pois töistä... Kerran ajettiin sitä matkaa kolme ja puol tuntia   >:(

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: Kalifornia
« Vastaus #27 : 02.04.2003, 18:21:12 »
Lainaus
Diegoon ajaa periaattees kahdes tunnis, mutta siellä on melko varmaan armoton ruuhka koko matkan, et pitää varata muutama tunti ylimäärästä...
Ruuhkasta saa jonku kuvan ku isän töipaikalle on sellaset 50 km, sen ajaa ilman ruuhkia (lue: yöllä) puoles tunnis, mutta illalla (jotain 6-9) on pahimmat ruuhkat ku kaikki on lähdös pois töistä... Kerran ajettiin sitä matkaa kolme ja puol tuntia   >:(
Huh!  :o Tuo siitä tulee, kun ei ole kunnollista joukkoliikennettä. Sillä summalla, minkä kansantalous menettää joka päivä tuollaisten ruuhkien vuoksi, rakentaisi jo pitkät pätkät suurnopeusrataa.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Terhi

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 264596296
    • Profiili
« Vastaus #28 : 02.04.2003, 19:13:42 »
Juu, on toi Jenkkilä ihmeellinen paikka.
Mun sisko vietti sielä muutaman viikon pari vuotta
sitte kesällä paikassa nimeltä Petaluma. Se on San
Franciscosta vähän pohjoseen. Sielä asuu ilmeisesti paljon Suomalaisia - vanhemmat töissä esim. Nokialla.
No hän sitte kummasteli sitä kun ketään ei koskaan ollu näkösällä, ei paikallisissa kaupoissa eikä muuallakaan.
Kuuli sitte vaan että taitaa nuo amerikkalaiset tehdä hieman pidempää työpäivää mitä me täällä suomessa. Eli sielä päin oli tavallista, että kotia tultiin siinä illan pimetessä.

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 02.04.2003, 20:48:48 »
Täytyy tosiaan myöntää et Jenkeistä puuttuu vallan toi joukkoliikenne... Yleensä tiet on vähintään kaks kaistasia, mutta Freeway:llä niitä on usein viiskin molempiin suuntiin ja liikenne ihan jumis  ::) Jenkeissä (ainakaan californias) ei KENELLÄKÄÄN tulis mieleen kävellä paria sataa metriä vapaaehtoisesti, muuta ku lenkille mennes... Kun mä kerroin mun siskon kaverille et kuljen joka aamu kouluun kävellen neljä kilsaa se oli ihan 'WHAT?!?' Joskus oltiin yhden ostarin pihas ja mä meinasin kävellä parin sadan metrin päässä olevalle pankkiautomaatille ja äiti sano 'Oh, you don't have to walk! We have a car.' Elikkä me tietty mentiin sitte autolla sinne automaatille...

On kyllä totta et monet tekee siellä pidempää päivää ku suomalaiset (esim. toissa jouluna isä sai töistä vapaata vaa yhden päivän!!) Marketit on usein auki aamu seittämästä ilta yhteentoista  :o kyllä huomaa niissä marketeissa aina ison eron suomeen verrattuna, eikä pelkästään valinnan varassa. Esim. monissa ruokakaupoissa ei tarvi itte nostella tavaroita hihnalle, vaan myyjä tekee sen, ja hihnan toisessa päässä kysytään 'Neiti, haluaisitteko muovi- vai paperikassin?' ja tietenkää ei itte tarvi alkaa lappaa tavaroita kasseihin  :D

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 02.04.2003, 21:17:49 »
Lainaus
Marketit on usein auki aamu seittämästä ilta yhteentoista  :o

Voi kun olisi täälläkin marketit auki noin pitkään. Hyvällä tuurilla täältä löytää supermarketin joka on auki seitsemään saakka - yritä siinä sitten opiskelijana tehdä ostoksia kun luennot loppuu seiskalta... :-(

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 03.04.2003, 07:00:42 »
Wau!! Meneekö siellä marketit tosiaan niin aikasin kiinni? Ja mä olen välillä haukkunu Suomen aukioloaikoja... Suomes ainaki mietitään et jos et pääse sillon kauppaan ku se on auki, se on sun oma ongelma. Jenkeis ne miettii et se on kaupan ongelma jos asiakas ei ehdi, hmmm...

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 03.04.2003, 08:21:27 »
Lainaus
Suomes ainaki mietitään et jos et pääse sillon kauppaan ku se on auki, se on sun oma ongelma.

No, näillä nykyisillä aukioloajoilla se kyllä onkin sun oma ongelma! Jos ei 8-21 välillä ehdi kauppaan niin elämässä on jotain pahasti vialla... Mutta nykyäänhän on kovin muodikasta olla aina kiireinen eikä ehtiä mihinkään, tähän huomaa itsekin syyllistyvänsä vähän väliä. Vaikka eihän siitä kauaa ole kun täälläkin meni kaupat yleisesti seitsemältä kiinni, lauantaisin yhdeltä, sunnuntaiaukioloajoista ei puhettakaan - ja silti ihmiset jollain kumman konstilla pääsi sinne kauppaan.

Alkuperäiseen aiheeseen täydellisesti liittyen :D

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 03.04.2003, 12:58:46 »
Lainaus
Täytyy tosiaan myöntää et Jenkeistä puuttuu vallan toi joukkoliikenne... Yleensä tiet on vähintään kaks kaistasia, mutta Freeway:llä niitä on usein viiskin molempiin suuntiin ja liikenne ihan jumis  ::)
Kun ne eivät poloiset ymmärrä, ettei kaistojen lisääminen ole mikään ratkaisu siihen ongelmaan...  :D Se on oravanpyörä, joka ruokkii itse itseään.

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 03.04.2003, 15:00:14 »
Kyllähän mä itte olen aina kauppaan ehtiny, jos on ollu tarvetta. Ei näissä nykyisissä aukioloajoissa mitään valittamista pitäis olla  :D

Jouni, koitapas selittää tuo jollekin virkamiehelle siellä  :)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 03.04.2003, 15:23:30 »
Lainaus
Jouni, koitapas selittää tuo jollekin virkamiehelle siellä  :)
Luulisi, että nuo ruuhkat saisivat jo paikalliset virkamiehet miettimään...  ???

Joo, on vähän vaikeaa muuttaa koko maan kurssia... Siellä ovat asiat kehittyneet omiin suuntiinsa jo niin kauan, etteivät muutokset ole kovin helppoja. Luin joskus jostakin, että autotehtaat ostivat 1930-luvulla rautatieyhtiöitä ja lopettivat sitten niiden toiminnan tarkoituksella. Kun ei ollut valtion rautateitä, tämä oli mahdollista.  >:(

Leeni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 04.04.2003, 09:18:02 »
Tuli noista kauppojen aukioloajoista mieleen, että mun mielestä kaupat vois sulkee jo kahdeksan aikaan. Oon aina silloin tällöin kaupassa kassalla auttelemassa, ja oon nähny kuinka hiljaista siellä on 20:00-21:00 välillä. Tää kauppa on kuitenkin kaupungin keskustassa, eikä mikään ihan pienemmästä päästä. Istut siinä kassalla sitten sen tunnin ja palvelet muutaman asiakkaan. Tietysti sitten yhdeksän aikaan siellä on vielä ne kaks asiakasta, joita pitää oottaa koko ilta ennen ku ne tajuu et kauppa tosiaan menee yhdeksältä kiinni! Ehkä jotkut pikkukaupat vois olla pitempään auki ja niistä sais sitten just sen tarpeellisimman. Toisaalta Suomessa on hieman pienempiä kaupunkeja kuin jenkeissä, se voi tietysti hieman vaikuttaa asiaan...  :)

Taas muuten meni hieman Californian vierestä tääki juttu...

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #37 : 05.04.2003, 18:02:12 »
Olipa hyvä että tuli kysyttyä niistä ruuhkista, nyt niihin ainaki osaa varautua  ::)
Lueskelin noita viestejä uudestaan ja kysyisin vielä siiä Magic Mountainista. Se on siis huvipuisto, mutta mä en löytäny mitää muita puistoja kuin Six Flagsin ja me molemmat oltais aika kiinnostuneita siitä MM:stä... Missähän päin se on tai mistä sitä vois koittaa hakee? Luuletko tosiaan et siellä kuluis koko päivä?
Kiva huomata et muutkin ihmiset on seurannu tätä keskusteluu   :)

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : 07.04.2003, 12:52:37 »
Jep jep, se Magic Mountain on ihan sama paikka kuin Six Flags, sillä on vaan kaks nimee tai jotain... Uskon tosiaan et siä kuluu koko päivä jos vuoristoradat YHTÄÄN kiinnostaa, mut älkää menkö perjantaina!!! Sillon on hirveet jonot ja siellä liikkuu paljo jengejä joita kantsii varoo... Viime kesänä olin naapurin Jasonin ja sen kaverin kans joka on meksikolainen (aika tumma, mut ei musta) ja sille tultiin vähä uhkailee kaikkee :-(

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 07.04.2003, 12:55:51 »
Niin voisin vielä sanoo et siinä IHAN vieres on Hurrican Harbour, joka on vesipuisto, et simmarit vaan autoon mukaan ni voi mennä välillä sinne jos aika ei tunnu kuluvan. Mut voin sanoo et me oltiin kellon ympäri ja silti aika tuntu loppuvan kesken... Liput maksaa melkein 50$... Tien et se on aika paljon, mut älkää antako sen estää teitä menemästä sinne, se on joka centin arvonen!!