hiukka pidempään kiertely ja selviytyminen??

(Luettu 2230 kertaa)

reetu.

• Reissaaja
    • Profiili
« : 25.08.2006, 21:22:54 »
HEIPPAHEI,

olen 20v tyttönen, jolta kämppä lähtee alta ja uuden löytäminen täältä pk.seudulta on osoittautunut yllättävän vaikeaksi.
Olo tuntuu juurettomalta, joten ajattelin josko pistäisi asian oikein kunnolla päälaelleen ja lähtisi maailmalle...tai noh..eurooppaan.
Minulla olisi aikaa lokakuusta helmikuuhun ja mietin kestäisinkö olla koko sen ajan reissun päällä.
Onko kellään kokemuksia ja vinkkejä annettavana? mistä saisi matkan varrella esim. töitä tms. jotta selviytyisi? ..ja mielipiteitä: kannattaako tälläiselle reissulle edes lähteä? onko tämä aivan järjetöntä?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 27.08.2006, 02:28:12 »
Olen juuri lähdössä samanlaisella matkalla ja samasta syystä: en jaksa alkaa tappelemaan asunnon hankkimisesta vuoden vilkkaimpana kuukautena asuntomarkkinoilla. Tosin, jos vuokrasopimuksesi on voimassa syyskuun loppuun asti, niin lokakuun asunnot tulevat vuokralle vasta syyskuussa ja silloin markkinatilannekin on helpottanut.

Jos päätät lähteä reissuun, työn tekemisen varaan en kauheasti laskisi. Tai riippuu siitä, mitä on valmis tekemään ja mitä työkokemusta löytyy ja mistä töitä hakee. Omenoita ja hedelmiä taidetaan poimia hedelmätarhoilla Euroopassa vielä lokakuussakin ja kaikenlaista (pimeänpuoleista) matalapalkkaduunia saanee sieltä sun täältä. Lontoossa voi ajaa vaikka riksaa. :)

Nykyään on suosittua lähteä tekemään hotellityötä joidenkin Suomesta käsin hoidettavien vaihto-ohjelmien kautta. En tosin tiedä, millaisella varoitusajalla asiat hoituu. Työleirejäkin järjestetään vielä loka-, marraskuussa ja se on helppo ja halpa tapa hengailla ja puuhastella toisten kanssa.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #2 : 27.08.2006, 08:43:42 »
Jos minulla olisi vastaava pulma menisin kenties Intiaan. Elät siellä melko olemattomalla budjetilla tuon ajan jos tyydyt vaatimattomaan majoitukseen. Tosin kaikki eivät tykkää paikasta.

Ripa

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Re: hiukka pidempään kiertely ja selviytyminen??
« Vastaus #3 : 27.08.2006, 13:37:17 »
Lainaus käyttäjältä: "reetu."
mistä saisi matkan varrella esim. töitä tms. jotta selviytyisi? ..ja mielipiteitä: kannattaako tälläiselle reissulle edes lähteä? onko tämä aivan järjetöntä?

Kannattaa !
Jo pelkastaan kokemusten takia, saati huomatessaan "omien
siipiensa kantavan", parjaavansa maailmalla omin avuin
on aina hieno tunne.
Ehka juuri tuo kampan alta lahteminen ja uuden kampan puute
voikin myohemmin osoittautua elamasi onnenpotkuksi...?
 :)
Itse en ole koskaan katunut lahtemista.
Jos en ole rahallisesti kostunut niin paljoa, niin kokemuksia
ja uusia, mielenkiintoisia ihmisia on kertynyt sitakin enemman.
Paikoilleni jaamista olisin taatusti katunut koko loppuikani !

Toita maailmalta olen saanut enimmakseen vain kyselemalla ja
puhumalla ihmisten kanssa, tarvitessa olen aina toita loytanyt.
Usein rahavarat ovat menneet todella minimiin  ja tilanne
alkanut jo vaikuttaa toivottomalta, mutta jotenkin aina viimetipassa
on toita jarjestynyt.
Minkaan kanavien tai tyokkarien kautta tosin en koskaan ole mitaan
saanut.
 :(
Oma apu, paras apu.
 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

marikah

• Reissaaja
    • Profiili
hostellit
« Vastaus #4 : 27.08.2006, 14:20:58 »
Jostain matkaoppaasta luin että joissakin hostelleissa (mm. Amsterdamin Flying Pig) on mahdollista asua pidempään työtä vastaan. Eli kannattaa kysellä, sellaista mahdollisuutta. Saattaisi olla ns. pehmeä lasku tuonkaltaiseen reissuun, siitähän olisi sitten helppo jatkaa muualle! Mutta vaikka en itse ole vastaavaa harrastanut, voisin kuvitella että aivan ainutlaatuinen kokemus ja jos resursseja on niin ehdottomasti matkaan  :D

reetu.

• Reissaaja
    • Profiili
niin..
« Vastaus #5 : 30.08.2006, 22:08:01 »
kiitoksia vastauksista...
minulla on kuitenkin edelleen pienoinen pelko lähtemisestä ja selviytymisestä. Kuuluuko se asiaan? toisaalta olen innoissani lähdössä seikkailemaan, tutustumaan uusiin ihmisiin ja keräämään kokemuksia, mutta aika-ajoin tulee  "sitten taas toisaalta... " fiilis ja miettii että pitäisikö sittenkin jäädä tänne. Mutta koska minulla olisi töiden ja asunnon etsiminen edessä eikä se inspiroisi tällähetkellä yhtään, niin maailma houkuttelisi. ääääääääääh, elämä on täynnä vaikeita päätöksiä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: niin..
« Vastaus #6 : 31.08.2006, 02:43:23 »
kiitoksia vastauksista...
minulla on kuitenkin edelleen pienoinen pelko lähtemisestä ja selviytymisestä. Kuuluuko se asiaan?

Kuuluu.  :D  

Kävin tänään vielä viime metreillä katsomassa sittenkin yhtä asuntoehdokasta. Matkan edellä olen aina enemminkin paniikissa kuin innostunut. Jotkut saattavat kuvitella, että tyhjän päälle lähteminen on yhtä vapauden hurmaa: mitkään aikataulut ei rasita, saa kulkea kuin taivaanlintu, kokea todellisen travellausfiiliksen.

Vaikka itse olen näitä irtiottoja tehnyt yhden sun toisenkin aina ahdistaa turvallisen elämän taakse jättäminen, omilleen ja yksin jääminenkin. Nytkin kaipaan jo omaa sänkyä ja rauhaa sekä kauhistelen edessä olevaa stressaamista: unettomia öitä junissa, meluisia halpahotelleja ja vieraissa kulttuureissa selviämistä.

Mutta niin sitä vaan lähdetään! Kokemus osoittaa, että matkan päällä asiat rullaavat ja kauhuskenaariot ovat olleet mielikuvistusta.

Wade

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.08.2006, 13:20:31 »
Mukavaa kuulla että muutkin ovat yhtä pannikissa lähtiessä kuin minäkin. Kolmen viikon kuluttua pitäis lähteä vuodeksi "vain" vaihtoon, mutta silti yllättävää säätämistä tuntuu olevan arki täynnä.
Kämppä me alivuokrataan,  se on ihan mukavaa, toivottavasti se mukavaa vielä takaisin tullessa.

lisbeth

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - hook88@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.08.2006, 14:30:47 »
toisaalta olen innoissani lähdössä seikkailemaan, tutustumaan uusiin ihmisiin ja keräämään kokemuksia, mutta aika-ajoin tulee  "sitten taas toisaalta... " fiilis ja miettii että pitäisikö sittenkin jäädä tänne.

Jos on tuollainen fiilis niin ehdottomasti reissunpäälle mars! Itellä oli sama mielessa "nuorempana" joka välissä kun ei ollut varmaa jatkaako opiskeluita yms. Sopivaa rakosta ei vaan tullut silloin, ja  niinpä asia jäi kytemään ja "kostautui" eli viime kesänä lähdin vakituisesta työpaikasta reppuelämään, pomolle heippa ja menoks. Eli nyt menet jos/kun on sopiva elämäntilanne ja haluakin tuntuu löytyvän! Tänne pääse aina takas, vaikka ekalla maitojunalla jos siltä tuntuu. Tsemiä!!