Islanti

(Luettu 158203 kertaa)

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
Islanti
« : 25.09.2002, 20:19:11 »
Tämä maa on aina ollut suuri unelmani. Ikinä en ole siellä käynyt. Enkä oikein tiedä mitä kyselisin...
Jos nyt joku on käynyt, niin kertokoot jotain seikkoja sieltä, eivät kuitenkaan muuta haluani päästä sinne.

Kaikki siellä kiinnostaa; Kulttuuri (musiikki), maisemat, ihmiset, sijainti, ööö onhan noita vaikka mitä...

Eikö talvi ole oikea aika mennä sinne?

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Re: Islanti
« Vastaus #1 : 26.09.2002, 11:22:25 »
Lainaus
Tämä maa on aina ollut suuri unelmani. Ikinä en ole siellä käynyt. Enkä oikein tiedä mitä kyselisin...
Jos nyt joku on käynyt, niin kertokoot jotain seikkoja sieltä, eivät kuitenkaan muuta haluani päästä sinne.
Isä hyvä, unelmoit hienoista asioista. Lähde Islantiin heti kun voit, se saari muuttaa elämäsi.

Lainaus
Kaikki siellä kiinnostaa; Kulttuuri (musiikki), maisemat, ihmiset, sijainti, ööö onhan noita vaikka mitä...
Mmh, näin epämääräiseen on vaikea vastata, yritä vähän täsmentää... Kaikesta Islantiin liittyvästä lörpöttelen kyllä mielelläni kauemmin kuin kukaan jaksaa kuunnella/lukea. Kysy siis lisää jos allaoleva herättää lisää kiinnostusta.

Maisemista voit saada ihan kalpean aavistuksen surffaamalla osoitteeseen http://www.uta.fi/~ma54441/is/ - sieltä löydät mm. kuvia joita otin työskennellessäni Islannissa kesällä 1998. Kovin kaksisia kuvani eivät valitettavasti ole. Myös linkkejä muihin Islanti - sivuihin löytyy.

Paikoista joissa kävin kaikkein suurimman vaikutuksen tekivät Þórsmörk (Þ ääntyy suunnilleen kuin th englannissa) ja Vestmannaeyjar. Reykjavík on vähiten mielenkiintoinen paikka Islannissa, mikä ei tarkoita ettei se olisi mielenkiintoinen, mutta se on vain suurehko pohjoismainen kaupunki siinä missä Tampere tai Turkukin.

Musiikista en osaa hirveästi kertoa. Tuntemattomien paikallisten bändien keikoilla saattaa kannattaa käydä vaikkei edes musiikista pitäisi. Voi sitten esim. seurata yleisön käyttäytymistä. Se on mielenkiintoista.

Jos olen oikein käsittänyt, olet Isä A. jonkinlainen opiskelija eli sinulla on mahdollisuus (pakko) tehdä kesällä töitä. Ehdotan, että ensi kesänä lähdet Islantiin töihin: Aloita etsintä vaikka EURESista http://www.eures-jobs.com/jobs/en/jobs.jsp ja jos olet 24v. tai alle, kokeile Pohjola-Nordenin Nordjobb - ohjelmaa: http://nordjobb.3tag.com/ - sen avulla minä sain työpaikkani Islannista.

Lainaus
Eikö talvi ole oikea aika mennä sinne?
Jokainen aika on oikea aika mennä Islantiin.
ekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 27.09.2002, 16:07:42 »
Katsos, jollakin muulla on sama haave kuin minulla ;)
Islantiin olen jo pari vuotta suunnitellut meneväni Norjan kautta. Ehkäpä jopa jollain lautalla, en haluaisi lentää sinne. En haluaisi lentää minnekään, se on jotenkin liian helppoa ja parasta matkustelussa on nimenomaan se matkustelu ;) Mutta kun se on niin kaukana...
Ja kun pitää istua täällä toimistossa... ;)
"Kylmän kostean, minä löysin Islannin daa daa daa daa daa daa daa daa ;)"
Mites Kekkonen tuon rahan kanssa siellä. Olen kuullut, että Islanti (etenkin Reykjavik) on kallis paikka. Onko palkka sitten sen mukainen? Ei sinne rikastumaan mennä, mutta että selviää normaalista elämästä. Mitenkähän kasvissyöjä selviää?

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #3 : 29.09.2002, 13:13:54 »
Miten muuten Suomessa on mahdollisuudet opiskella islannin kieltä? Eihän siinä periaatteessa mitään järkeä ole, mutta ihan kivaahan se olisi.

Kyllä tuo Islanti alkaa kiehtomaan siinä määrin, että ensi kesän matkailut kohdistuu sinne aika varmasti. Tuo Nordjobb kiinnostaa. Pärjäähän pelkällä englannilla ja heikolla ruotsilla? En oikein vielä osaa kysellä suuriakaan. Maahan on kallis, joten samoja kysymyksiä mitä edellä. Lisää tulee varmaankin tässä vuoden mittaan...

Onko Grönlannista ja Färsaarista kokemuksia? Nehän olisi aika makea liittää samaan reissuun. Jos eikein rahoissa oltaisiin, niin Färsaarilta pikaisesti Britteinsaarille ja sieltä kotiin.  :P

ilona

• Himoreissaaja
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 29.09.2002, 21:38:00 »
Islantia voi opiskella ainakin Helsingin yliopiston Pohjoismaisten kielten laitoksella. Tosin en tiedä täytyykö ensin tehdä kauhea määrä jotain muita ruotsin kielitiede/kirjallisuus jne. opintoja...
Yks vaihtoehto voisi olla Kesäyliopiston kurssit, niiden tarjonnasta löytyy yleensä kaikkea svahilista hollantiin ja hindiin ja indonesiaan. Ja useammilla paikkakunnilla. Vaikka kesää varten voi olla vähän myöhäistä.   :-/

Urho hyvä, olin lukevinani jostain, että olit ollut myös Norjassa kesätöissä (en vaan kykene löytämään oikeaa otsikkoa, pardon).
Minkälaista työtä tuolta Nordjobbin kautta voi saada? Esim. missä paikoissa itse olet ollut? Entä vaativatko käytännössä kuinka hyvää ruotsin taitoa (saman kysymyksen taisi esittää jo Isä_Aurinkoinen)?

tacksÅmycket

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 30.09.2002, 12:39:41 »
Pyydän huomaamaan, että olen ollut Islannissa vuonna 1998 ja Norjassa 1999 sekä 2000 (Norjassa jälkeenpäinkin mutta vain vapaa-ajan matkalla, en vierastyöläisenä). Mikään kertomastani ei _tietääkseni_ ole vanhentunut, mutta varokaa kuitenkin.

Kielitaidosta:

Nordjobbilla vaaditaan jonkinlaista nimellistä ruotsin kielen taitoa: jos ymmärrät vaikka sanakirjan avulla suurimman osan Nordjobb-ohjelman kotisivujen (osoite yllä) ruotsinkielisestä osuudesta, pärjäät varmasti muutenkin. Näin siis Islannissa - Ruotsiin tai Norjaan pyrkiviltä Nordjobbareilta saatetaan vaatia enemmän.

Käytännössä melkein kaikki Islantilaiset puhuvat hyvää tai erittäin hyvää englantia. Monet puhuvat vielä lisäksi muitakin kieliä - monet islantilaiset ovat opiskelleet ulkomailla, esim. pohjoismaissa, USA:ssa tai Saksassa. Käytännössä useimmat islantilaiset (paitsi esim. Ruotsissa tai Tanskassa asuneet) puhuvat pohjoismaalaistenkin kanssa mieluummin englantia kuin ruotsia/norjaa/tanskaa.

Huomatkaa, että muissa kuin Nordjobbin kautta hommatuissa työpaikoissa ei islantilainen työnantaja välttämättä vaadi ollenkaan ruotsin kielen taitoa.

Muutama islanninkielinen ilmaus muuten tarttuu yllättävän nopeasti.

Nordjobbista:

Ainakin kesällä 1998 Islantiin pääsi Suomesta Nordjobbariksi, jos
- pisti Islannin hakulomakkeessa ykkösvaihtoehdoksi
- suostui tekemään mitä tahansa työtä
- pystyi työskentelemään jokseenkin koko kesän
Ja se mitä tahansa todellakin voi tarkoittaa mitä tahansa, yleensä käytännössä maatilatyötä, jossa esim. paskan lapiointi näyttelee merkittävää osaa. Ruumiillisesti työ on raskasta. Se on myös tylsää ja päivät pitkiä. Toisaalta, kunto nousee ja elämänkokemus karttuu. Ja kyllä Nordjobbin kautta voi muutakin työtä saada vaikka painopiste tietysti on huono(hko)sti palkatuissa hanttihommissa.

Nordjobbin hyvä puoli on, että organisaatio järjestää asunnon, hoitaa paperisodan (verokortit ym) ja jopa järjestää vapaa-ajan toimintaa. Islannissa tosin siihen pääsevät osallistumaan lähinnä ne jotka ovat Reykjavíkissa tai sen lähellä. Ja se maksaa.

Tosin ainakin Islannin Nordjobb-organisaatio voi myös sähläillä ja koheltaa. Ja unohtaa hakea pienen orvon Nordjobbarin lentokentältä vaikka on luvannut.

Islannin palkka- ja hintatasosta:

Maatiloilla saa ihan vähän rahaa (-98 se oli 30000ISK/kk, n. 2400 silloista markkaa), mutta asunnon ja ruuan ilmaiseksi. Muista töistä sai sellaista palkkaa että vuokran ja ruuan jälkeen käteen jäi suunnilleen saman verran tai ehkä aavistuksen verran enemmän. Mulla homma toimi käytännössä niin, että kun 3,5 kuukautta työskentelin, yhden kuukauden palkka meni lentolippuihin ja loput vapaa-ajantoimintaan (sekä Nordjobb-organisaation että itseni järjestämään). Lyhyesti: pärjäät palkallasi Islannissa, mutta et saa tuotua Suomeen rahaa paria matkamuistokolikkoa lukuun ottamatta.

Ja kyllä, hintataso Islannissa on järjettömän mielipuolinen. Mulla meni itse matkustellessani 1000ISK - silloin n. 80mk - päivän eväisiin, jotka käsittivät leivän, jotain tuubista puristettavaa ököttiä leivän päälle, juustoa tai makkaraa niin ikään leivän päälle, litran jugurttia tai vastaavaa (islannissa on paljon erilaisia jänniä maitotuotteita), suklaapatukan tms jälkiruuaksi ja aamulla kupin kahvia jossain Esson baarissa. Ruoka, ihan valintamyymälöissä, on Reykjavíkissa itse asiassa halvempaa kuin maaseudulla.

Kasvissyönnistä:

Maatiloilla yleensä oletetaan, että syöt samaa ruokaa kuin isäntäväki. Isäntäväki ei ole kasvissyöjiä. Tiedän kyllä sellaisenkin tapauksen, että isäntäväki antoi kasvissyöjänordjobbarin kokata omat ruokansa. Jos syöt kalaa (tiedän ettei kala ole kasvi mutta kun monet kasvissyöjiksi itseään kutseuvat syövät kalaa ainakin hätätilanteessa) tilanne helpottuu. Itse taas olen kala-allergikko: isäntäväkeni laittoi kuitenkin minulle kalavapaata ruokaa niinä päivinä kuin itse söi kalaa, eli noin joka toinen päivä. Muutenkin useimmat työnantajat ovat ymmärtäväisiä eivätkä pakota syömään islantilaisen keittiön erikoisuuksia kuten mätää haita ja kahtia halkaituja paistettuja lampaanpäitä.

Muissa kuin maatilatyöpaikoissa laitat todennäköisesti omat sapuskasi kotona, joten kasvissyönti ei liene ongelma. Tosin kasvisruokien raaka-ainevalikoima on kaupoissa suppeampi kuin Suomessa, etenkin Reykjavíkin ulkopuolella.

Norja:

Olen ollut sielläkin, mutta en Nordjobbin kautta vaan hommasin itse paikkani. Ilmoitus löytyi EURESista (osoite aiemmassa viestissäni). Olin töissä hotellissa. Palkka oli parempi kuin Islannissa, ja viihdyin muutenkin loistavasti. Samanlaista vaikutusta kuin Islanti ei Norja minuun kuitenkaan tehnyt.

Tulipahan ainakin riittävän pitkä viesti. Minähän varoitin, että Islannista jaksan jauhaa pitempään kuin kestätte kuunnella: tämä oli vasta alkua...
-Ääntenlaskija 1956

hiphip

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 30.09.2002, 13:09:39 »
senkun jatkat tarinoimista, tämähän on vallan mielenkiintoista.. :)
f you’re one in a million, there are ten of you in New York

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #7 : 02.10.2002, 21:09:02 »
Hienoa kun on avulias ja avoin ihminen helpottamassa unelmani toteutumista. Luulen jättäväni tuon Nordjobb-projektin jäihin. Ei ehkä ole minua varten. Haluan vain vapaasti hillua siellä täällä. Ehtiihän tuollaisiinkin vielä osallistua...

Mutta mutta. Kysymyksiä varmaankin satelee lisää myöhemmin.

Olen hieman jo suunnitellut tulevaa kesää. Olisin periaatteessa vapaa heinäkuun puolesta välistä elokuun loppuun. Tuona aikana ei oikein muu Eurooppa kiehdo. Saksalaisia ja muiden maiden edustaiia on liikaa liikenteessä. En haluaisi tunkea itseäni sinne, joten reitti Ruotsin ja Norjan kautta Islantiin ja sieltä Färsaarten kautta, välillä myös Britanniassa kävisin, kotiin olisi aika herkkua. Myös tuo Grönlanti kiinnostaa.

Grönlannissa ei varmaankaan kukaan ole vieraillut? Färsaarilla käyneitä luulisi löytyvän?! Tietoa niistäkin olisi jännää saada. Varsinkin Grönlanti on täysi mysteeri. Miten sinne edes pääsee ???

Tässä onkin talveksi pureskeltavaa... Ehkä saatan myös ahnehtia liikoja. Mutta jonnekin täysin uuteen paikkaan on päästävä.

Katsokaa ihmiset ulos! Kuinka kauniit värit kukoistavat metsissä  ::) aaah!

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 03.10.2002, 17:24:35 »
Grönlantiin pääsee Islannista lentämällä, Reykjavíkin kaupungin kentältä, siis _ei_ Keflavíkin kansaiväliseltä (tjaa, nyt kun mietin niin voi olla että myös Keflavíkista pääsee, mutta tämä ensin mainittu on ainakin halvempi). Sinne pääsee kai ihan tyyliin aamulla sinne ja illalla takaisin - pidemmäksikin aikaa saa jäädä.

Laivoja ei muistaakseni mene.

Grönlannissa en ole käynyt mutta Islannissa tapasin yhden Grönlantilaisen. Kun kysyin häneltä, mitä mies pitää Islannista, tämä vastasi: "Täällä on kuuma".
-Ääntenlaskija 1956

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #9 : 03.10.2002, 18:49:40 »
Lainaus
Islannissa tapasin yhden Grönlantilaisen. Kun kysyin häneltä, mitä mies pitää Islannista, tämä vastasi: "Täällä on kuuma".

:D Heh!

Tuokin pitää ilmeisesti ottaa huomioon jos ja kun kesällä lähtee reissuun. Pitääkin selvitellä millaisilla vaatetuksilla Grönlannissa pärjää. Miten Islannissa? Miten "kuumaksi" ilmat kesällä nousevat? On siellä kesällä kuin täällä syksyllä? En osaa yhtään kuvitella...

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 04.10.2002, 13:38:55 »
Islanti, maa jonne säänjumala menee leikkimään kun sillä on tylsää...

Kysymykseen "millainen sää Islannissa yleensä on?" ei voi vastata lainkaan. Varsinkin etelärannikolla sade voi vaihtua paisteeksi tai päinvastoin silmänräpäyksessä, ja lämpötila pomppia 20 astetta kumpaan tahansa suuntaan 2 tunnissa.

Itse koin muun muassa lumisateen toukokuun 18. päivä, viikon välimerellistä hellettä kesäkuussa sekä +2 celsiusasteen lämpötilan heinäkuussa. Tärkeintä on kuitenkin, että pidät AINA, AINA ulkoilmassa liikkuessasi mukanasi sadetakkia, vaikka kuinka olisit lähdössä vain puolen tunnin lenkille eikä taivaalla näkyisi hattaraakaan.

Jossain toisessa ketjussa jo siteerasinkin islantilaista sananlaskua: "ei ole huonoa säätä, on vain huonoja vaatteita". Varaudu kaikkiin säätiloihin jotka osaat kuvitella, ja sellaisiinkin joita et osaa.

Lupailin kertoilla lisää kokemuksistani Islannissa. Lupaukseni lunastaminen tuntuu juuri nyt kovin vaikealta: en ole mikään runoilija, joka osaisi selittää millainen sanoin kuvaamaton tunnelma valtaa sielun, kun kiipeää tihkusateessa vuorelle, istahtaa syömään eväitä, ja sitten yhtäkkiä päiväkausia jatkunut sumu hälvenee, pilvet poistuvat taivaalta ensi kertaa pariin viikkoon ja edessä avautuu tällainen maisema: http://www.uta.fi/~ma54441/is/eyjar.html

Eli menkää kaikki Islantiin ja kokekaa se itse.
-Ääntenlaskija 1956

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #11 : 04.10.2002, 15:19:16 »
Tuo maisema on kuin sadusta. Oih, että halut kasvaa päivä päivältä.

Eihän niitä kaikkia kokemuksia tarvitse tekstiksi vääntää, älä ota paineita  ;)

Tuo ilmasto oli tosiaan aika mielenkiintoinen ja hyödyllinen tieto. Eli käytännössä koko vuoden vaatteet mukaan reissuun?!! Onpas hankala maa, mutta sehän siitä tekeekin mielenkiintoisen. Olisipa rahaa lähteä nyt heti sinne...

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #12 : 18.10.2002, 00:21:44 »
Siirsin Islanti-otsikon tänne. Löytyy "helpommin" kun on kuitenkin Pohjoismaa ja kaikkee  ;)

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 18.10.2002, 13:28:46 »
Lainaus
Siirsin Islanti-otsikon tänne. Löytyy "helpommin" kun on kuitenkin Pohjoismaa ja kaikkee  ;)

Mutta kun otsikko on ScanRAIL ja pohjoismaat, eikä Islannissa ole rautateitä ollenkaan... njäng njäng.

Asiaan. Isin ja muidenkin Islantia kohtaan osoittaman kiinnostuksen johdosta innostuin kaivelemaan muistiani kesän ´98 osalta. Nämä epäoleelliset pikkujutut eivät taatusti summaa parhaalla mahdollisella tavalla Islantilaista Kokemusta, mutta toivottavasti joku jaksaa näistäkin olla huvittunut tai kiinnostunut.

1) Islantilainen perinneruoka on sairaan mielen tuotetta (tai ehkä sittenkin poikkeuksellisten olosuhteiden):

Svið: silmien välistä halki sahattuja lampaan päitä (aivot pistettu). Kieli ja ikenet erityisen herkullisia. Niin ja silmä tietysti.

Hákarl: Hiekkaan haudattuna mädätetty hai (Luojalle kiitos kala-allergiasta!). Haisee, ähem, mielenkiintoiselta.

Harðfiskur: Narulla kuivatettu kala. Toin sitä tuliaisiksi Suomeen. Vain kaverini kissa suostui syömään sitä - ja menikin onnesta järjiltään.

Slátur (teurastus): Lampaan vatsalaukkua täytettynä ties millä sekä ohraryyneillä. Todella, todella pahaa. Kun näin islantilaisten ripottelevan päälle suolaa, ajattelin minäkin kokeilla sitä, josko kamala maku peittyisi. Ähä kutti - ei se ollutkaan suolaa vaan sokeria. Olisittepa nähneet ilmeeni. Paistetut perunat muuten usein kuorrutetaan fariinisokerilla.

Edellä mainittujen lisäksi islantilaiset syövät mm. lunnin munia. Ja pässin.

Islannissa on myös useita erilaisia juuston, piimän ja jugurtin välimaastossa liikkuvia maitotuotteita. Ne itse asiassa ovat yleensä oikein hyviä ja maan hintatason huomioon ottaen edullisia. Skyr on varsin ruokaisaa ja rasvaista ja hyvää esim. fariinisokerin ja/tai marjojen kanssa - puolen kilon mustikkaskyrpaketti on ihan täysi ateria. Surmjólk ei ole piimää vaan suunnilleen sitä mikä täällä tunnetaan jugurttina, paitsi paljon parempaa.

2) Islanti on tuliperäinen saari:

Yhtenä iltana makailin puoliunessa sängylläni, kun alkoi kuulua outoa jyrinää. Sitten alkoivat ikkunat helistä, valot sammuivat ja masiivinen runkopatjavuoteeni - minä sen päällä - pomppasi noin puolen metrin korkeuteen. Singahdin pöllämystyneenä olohuoneeseen kysymään islantilaisilta työtovereiltani älykkäästi "What the F was that?". Kyseessä oli hieman keskimääräistä voimakkaampi (5,4 Richterin asteikolla) maanjäristys. Ei siis mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Kuuma vesi oli poikki vielä seuraavankin päivän, mikä aiheutti tuskallisen suihkuhetken palattuani töistä - mutta pakko oli peseytyä kun oli koko päivän lapioinut lantaa.

Vestmannaeyjarilla taas kiipeilin tulivuorella (joka muuten näkyy aiemmin mainostamassani kuvassa). Irtosora sen rinteillä oli kuumaa. Niin kuumaa että kenkieni pohjasta suli kuvio.

Islannissa voi uida kuumissa lähteissä. Joka kylässä on ulkoilmauimala, joka on yleensä auki ympäri vuoden ja on yleiseen hintatasoon nähden edullinen. Reppumatkailija älköön tuhlatko rahojaan ylihinnoiteltuun turistiansaan Blue Lagooniin, joka ei tarjoa mitään mitä kunnalliset uimalat eivät tarjoaisi.

3) Islantilaiset ovat mukavia:

Säästin vähiä rahojani mm. liftaamalla. Yleensä en joutunut odottamaan kuin korkeintaan puoli tuntia, ja senkin vain siksi että autoja kulki n. 10 minuutin välein. Eräät parhaista jutuista kuulin kyyditsijöiltäni. En silti suosittele liftaamista niille joilla on tiukka aikataulu: joillain tieosuuksilla autoja kulkee pari kolme päivässä. Ja ainahan liftaamiseen sisältyy riskejä, Islannissakin.

Islantilaiset myös antoivat mielellään, kysymättäkin, vinkkejä siitä minne kannattaa mennä ja mitä nähtävää missäkin on ("juuri minun synnyinkyläni on ehdottomasti Islannin ja koko Maailman paras ja kaunein paikkakunta, joka sinun on ehdottomasti nähtävä").

4) Monet islantilaiset juovat kerrassaan sopimattoman paljon viinaa ja käyttäytyvät sen seurauksena barbaarisesti - ja ovat vielä ylpeitä siitä:

Ihan oikeasti, en ole missään nähnyt sellaista juopottelua. Enkä ole ainoa joka on sanonut näin. Usein kun vapaapäivinäni liftasin aamulla Selfossista Reykjavíkiin, oli perille tullessani (n. klo 9-10 lauantaiaamuna) Reykjavíkin keskustassa varsin humaltuneita ihmisiä, joiden perjantai-ilta ei vielä ollut päättynyt.

Yllä oleva ei missään nimessä ole tarkoitettu moralismiksi. Sellainen ilta voi olla hauska, ja huomattavasti vähemmän tappelevia känniääliöitä Islannissa näkee kuin Suomessa.

5) Islantilaisissa kunnankirjastoissa on suomenkielisiä kirjoja, ja Reykjavíkin Pohjolan talon kirjastossa vielä enemmän.  Niinku vinkkinä niille jotka aikovat viettää Islannissa pitempään.

Jaaha, näitä muistoja näyttää taas riittävän. Pitäisiköhän vaikka viikonloppuna katsoa, josko löytäisin Islannin aikaisen päiväkirjani ullakolta, siitä ehkä löytyy jotain mitä voisin kirjoittaa tännekin (ja paljon mitä EN kirjoita)? Kiinnostaisiko ketään?
-Ääntenlaskija 1956

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Ihailkaa Islantia
« Vastaus #14 : 18.10.2002, 13:35:04 »
Edellisestä viestistä unhoittui:

Jokainen Islannista kiinnostunut menköön välittömästi katsomaan tämän sivun: http://www.eas.ualberta.ca/elj/icepics/eljpics.html
ja sieltä vaikka Slide Shows (jotka vaativat RealPlayerin).
-Ääntenlaskija 1956

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #15 : 18.10.2002, 14:14:34 »
Ainahan tätä voipi siirrellä eestaas ;)

Mutta mutta... Islantilainen perinneruoka ei kuulosta kovinkaan kiinnostavalta. Varsinkaan näin kasvissyöjän näkökulmasta. Olipas taas paljon asiaan. En ehdi oikein perehtyä tuohon linkkiisi, ehtiihän tuonkin myöhemmin.

Kesäsuunnitelmat ovat jo niinkin pitkällä, että heinäkuun lopulla tai puolessa välissä lähtisin liikenteeseen. Tarkoituksena olisi olla viikko tai kaksi (loppu elämä?) Islannissa ja sieltä lentää Grönlantiin. Palata Islantiin tai jos mahdollista ehkä jopa Kanadaan. Katsellaan vielä... Rahahan tässä se ratkaiseva tekijä on. Ei ole ihan halpaa lennellä ympäri maailmaa. Toisena vaihtoehtona olisi Grönlannin jälkeen jatkaa Färsaarille ja Britanniaan. Onneksi on aikaa tutkia hintoja.

Miten nyt tuon Islannin hintatason kanssa. Maksaako esim. omaisuuden tuo lento pohjoiseen? Ei kai siellä nyt ihan järkyttäviä hintoja revitä tavallisista elintarvikkeista? Että ei sentään lotossa tarvitse voittaa ennen matkaa... Toivottavasti nämä ihanat suunnitelmani eivät kaadu typerän rahan vähyyteen.

Piti vielä sanoa: Kiinnostusta kyllä löytyy, jos vain penkoa ja kirjoittaa jaksat. Tuo maa tuntuu vain niin kaukaiselta. Ja niinhän se onkin! Pitää penkoa pk-seudun kirjastot läpi Islanti- ja Grönlanti-tietoudesta!

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 18.10.2002, 15:46:20 »
Lainaus
Islantilainen perinneruoka ei kuulosta kovinkaan kiinnostavalta. Varsinkaan näin kasvissyöjän näkökulmasta.

Mutta ainahan voit ostaa omat ruokasi kaupoista, useimmissa Islannin hostelleissa ja leirintäalueilla (veden- ja tuulenkestävä teltta mukaan!) on keittiö. Itse asiassa kasvissyöjänä sinun on pakko laittaa omat sapuskasi, paitsi ehkä Reykjavíkissa. Jos käytät maitotuotteita, käytä niitä, hyviä ja edullisia kun ovat.

Lainaus
Ei kai siellä nyt ihan järkyttäviä hintoja revitä tavallisista elintarvikkeista?

Kyllä revitään, mutta...

Lainaus
Toivottavasti nämä ihanat suunnitelmani eivät kaadu  typerän rahan vähyyteen.

...ei matka Islannissa silti juuri enempää välttämättä vie kuin ajallisesti samanpituinen reilimatka EU-maissa. Säästövinkkejä:

1) Älä syö "ulkona" vaan laita omat ruokasi
2) yövy leirintäalueilla ja/tai ns. makuupussimajoituksissa (vuonna 98 n. 100 silloista markkaa yö, allekin)
3) hommaa full circle pass - bussipassi (kts. http://www.dice.is/ - sieltä jostain se löytyy) tai vielä mieluummin:
4) liftaa! (paitsi jos on kiire esim. paluulennolle) tai
5) polkupyöräile (eksoottiset sääkokemukset luvataan)!

ja ennen kaikkea muista, että parhaat asiat Islannissa ovat ilmaisia: ilma, vuonot, vuoret, jäätiköt, geysirit, islantilaiset...

Lainaus
Pitää penkoa pk-seudun kirjastot läpi Islanti- ja Grönlanti-tietoudesta!

Suosituksiani (kaunokirjallisuutta, tietokirjat löydät ilman apuanikin):

Einar Kárason: Luvattu Maa, Pirunsaari ja Kultasaari - hillitön trilogia 50/60-lukujen Reykjavíkin pohjasakasta

W.H.Auden ja se toinen jonka nimeä en nyt muista (Nyt muistan: Louis MacNeice): Letters From Iceland - myös hillitön joskin paikoitellen vaikeaselkoinen ja mielestäni jopa tekotaiteellinen

Sen sijaan silläkin uhalla että islantilaiset manaavat Þórin vasaran iskemään päähäni, kerron rehellisenä, henkilökohtaisena mielipiteenäni, että islantilaiset saagat ovat t.y.l.s.i.ä. ja yliarvostettuja. Tai sitten olen vain niin tyhmä etten ymmärrä niiden suuruutta.
-Ääntenlaskija 1956

pinnan_alla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 27.10.2002, 12:53:01 »
Hmm, halusin vain tunnustautua tämän keskustelun kiinnostuneeksi seuraajaksi, minäkin nimittäin halajan tälle kaukaiselle saarelle. Kokemuksiasi olen Urho lukenut innolla joten kiitos niistä. Jos joskus vielä jotain päähäsi pälkähtää niin jaathan sen meidän kanssamme. Niin ja kun siellä kerta on niin hirveän kallista, niin paljonko ihan tavallisista elintarvikkeista voidaan rahaa vaatia? Osaatko antaa tarkempia esimerkkejä, sillä en osa kuvitella miten kallista esim. kallis litra maitoa on.  ???
apauta mieles anna auringon paistaa
Herätä itsesi henkiin
Ajetaan sinne missä pippuri kasvaa
Mä vien sut kauemmas kuin ikinä pääsee

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 28.10.2002, 17:09:32 »
Lainaus
Jos joskus vielä jotain päähäsi pälkähtää niin jaathan sen meidän kanssamme.

Kiitokset kohteliaisuudesta. En löytänyt Islannin päiväkirjaani kun viikonloppuna pengoin ullakkoa, mutta jos se jostain joskus vielä putkahtaa, voin katsoa josko sieltä löytyisi jotain mitä saattaisin jakaa näin laajalle yleisölle.

Lainaus
Niin ja kun siellä kerta on niin hirveän kallista, niin paljonko ihan tavallisista elintarvikkeista voidaan rahaa vaatia? Osaatko antaa tarkempia esimerkkejä, sillä en osa kuvitella miten kallista esim. kallis litra maitoa on.  ???

Äh, emmä nyt mitään maidon litrahintoja muista, siitä on sentään yli neljä vuotta, säälikää dementikkoa.

Mainitsinkin jo, että päivän eväisiin varasin 1000ISK, joka silloin oli 80 silloista markkaa. Se riitti, joskus jäi vähän ylikin. Aiemmasta viestistäni (30.9.)  näkyy mitä sillä sai. Kala on suhteellisesti ottaen halvempaa kuin liha. Reykjavíkissa ja muissa kaupungeissa ovat ruokakaupat pikkuisen halvempia kuin pikkukylissä, myynnin volyymi ja kuljetuskustannukset kaiketi syynä.
-Ääntenlaskija 1956

pinnan_alla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 28.10.2002, 18:15:50 »
No niinhän se siellä seisoo, vaikka en enää muistanut moista lukeneeni. Ja antaa kyllä hyvin suuntaa hinnastoista, huhhuh.

Vinkkinä kiinnostuneille, että islantilaiseen musiikkiin olen äskettäin törmännyt Sigur Rós:in yhteydessä. Melko mielenkiintoinen yhtye...
apauta mieles anna auringon paistaa
Herätä itsesi henkiin
Ajetaan sinne missä pippuri kasvaa
Mä vien sut kauemmas kuin ikinä pääsee