Islanti

(Luettu 402393 kertaa)

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
Re: Islanti
« Vastaus #20 : 28.10.2002, 22:32:56 »
Lainaus
olen äskettäin törmännyt Sigur Rós:in yhteydessä. Melko mielenkiintoinen yhtye...

Hienoon yhtyeeseen oletkin törmännyt. Jatka ihmeessä törmäilyä. Itse olen täysin rakastunut islantilaiseen musiikkiin. Etunenässä Björk, jonka jo valistuneimmat yksilöt ovat saattaneet päätellä kuvastani tuossa vasemmalla. Sieltä löytyy maan kokoon nähden älyttömän hieno ja laaja musiikkipohja. Suorastaan uskomaton.

Kyllähän varmaankin sielläkin pystyy "halvalla" elämään, jos vain itse niin haluaa. Pitäisiköhän perustaa Grönlannille oma otsikko, kun eivät paikassa käyneet välttämättä tänne eksy tai edes lue kaikkia kirjoituksia. Se on hieman suurempi kysymysmerkki minulle. Katsellaan nyt vielä rauhassa.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 30.10.2002, 12:16:45 »
Lainaus
Etunenässä Björk, jonka jo valistuneimmat yksilöt ovat saattaneet päätellä kuvastani tuossa vasemmalla

Olen päätellyt (olenko siis valistunut?). Siksi en olekaan uskaltanut kertoa yhtä kuulemaani Sugarcubes - aiheista vitsiä (todellisuudessa minä kanssa tykkään Björkistä, Sugarcubesia en juurikaan ole kuunnellut).

Lainaus
Sieltä löytyy maan kokoon nähden älyttömän hieno ja laaja musiikkipohja. Suorastaan uskomaton.

Totta, ja sitten kirjailijoita! Herran jestas, tuntuu siltä jokaisesta islantilaisesta perheestä löytyy joku joka on joskus kirjoittanut ihan julkaistun kirjan. Monet on ihan jänniä luettavia, varsinkin jos on itse käynyt/menossa käymään/juuri käymässä tarinoiden tapahtumapaikoilla (jotakuinkin kaikki ainakin käännetyt islantilaiset kirjat tapahtuvat Islannissa).

Ihme kulttuurikansa.

Lainaus
Kyllähän varmaankin sielläkin pystyy "halvalla" elämään, jos vain itse niin haluaa.

Ehdottomasti. Voi olla, että Islannissa on pakko käyttää päivää kohti enemmän kuin millä esimerkiksi Virossa, Unkarissa tai Turkissa selviää. Mutta esim. majoitus ei kuitenkaan ole sen kalliimpaa kuin EU-maissa keskimäärin. Ja siellä on jokamiehenoikeus, eli siitä vain kaikki ekstremistit asumattomille alueille telttailemaan ilmaiseksi. Varokaa jäätikkötulvia ja tulivuorenpurkauksia.

Parhaat asiat Islannissa (ja, jos minulta kysytään, muuallakin) ovat ilmaisia!
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #22 : 30.10.2002, 16:39:32 »
Lainaus
Olen päätellyt (olenko siis valistunut?). Siksi en olekaan uskaltanut kertoa yhtä kuulemaani Sugarcubes - aiheista vitsiä (todellisuudessa minä kanssa tykkään Björkistä, Sugarcubesia en juurikaan ole kuunnellut).
Olet ehdottomasti valistunut. Kerro toki vitsisi. Ilmoitan kyllä jos otan asian henkilökohtaisesti, ei pelkoa! Olen tässä juuri aloitellut Björk-kokoelmani kartuttamista oikein todenteolla (mihin nyt köyhä opiskelija kykenee). Kannattaa tosiaan tutustua ja laitetaan vaikka KUKL samaan pakettiin.

Lainaus
Parhaat asiat Islannissa (ja, jos minulta kysytään, muuallakin) ovat ilmaisia!
Tuohon yhdyn.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
No kerrotaan nyt sitten
« Vastaus #23 : 31.10.2002, 11:01:04 »
Väitetään että Björk ite kertoi tämän joskus jossain haastattelussa (sori kun en muista tarkemmin, kieltämättä lähdettä ei ole määritelty riittävällä tarkkuudella):

Tapahtui niin että jonkun Björkin tuttavan Lontoossa olevaan asuntoon murtauduttiin. Kaikki irtilähtevä tavara vietiin. Ihan kaikki.

Paitsi Sugarcubesin levyt.

-Ääntenlaskija 1956

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti ja islantilaiset, part I
« Vastaus #24 : 31.10.2002, 11:12:21 »
Islannin-päiväkirjaani en ole vieläkään löytänyt. Yllättäen löysin kuitenkin kotikoneeni kovalevyltä jutun, jonka heti Islannista palattuani kirjoitin opiskelijayhteisöni lehteen.

Koska Isi ainakin vaikuttaa edelleen kiinnostuneelta Islanti-aiheisista jorinoistani, jotka kohta paisuvat jo muinaisten Saagojen mittasuhteisiin, muokkasin siitä tälle palstalle soveltuvan(?) jutun. Lyhentelin hiukan, poistelin pahimpia asiattomuuksia ja sellaista mitä olen tähän ketjuun jo kirjoittanut. Saattaa tämä silti vähän toistaa aiemmin sanomaani (sen maanjäristysjutun ainakin kun se on tässä paremmin kerrottu kuin edellisellä kerralla). Anteeksi.

(jaahas, liian pitkä foorumille, pitää katkoa)

Islantilaiset ovat mukavaa porukkaa:

Maaseudulla (eli kaikkialla paitsi Suur-Reykjavíkissa) voi naapuri tulla kylään koska vain ennalta ilmoittamatta. Ovia ei pidetä lukossa. Minusta se oli mukavaa. Omassa työpaikassani maatilalla olin alusta asti aivan kuin perheenjäsen, ja tarkoitan sitä todella enkä vain maalaile. Kokemukseni on, että islantilaiset ovat suorapuheisia, rehellisiä ja pitävät sen minkä lupaavat, paitsi jos lupaavat olla jossakin johonkin kellonaikaan.

Kaikki islantilaiset halusivat aina tietää minusta heti kaiken. Minulle tehtiin mitä henkilökohtaisimpia kysymyksiä jo 20 sekunnin tuttavuuden jälkeen. Aluksi se tuntui minusta häiritsevältä, mutta myöhemmin tajusin että se on islantilaisten tapa tutustua ihmisiin: kun kaksi toisilleen tuntematonta islantilaista tapaa, he selvittävät, keitä yhteisiä tuttavia tai sukulaisia heillä on. Niitä löytyy aina, islantilaisia kun on pirun vähän ja suurin osa tuntee toisensa.

Täysin en tietenkään oppinut islantilaisia ymmärtämään, olinhan siellä vain 3 kuukautta. En esimerkiksi tajua, mikä saa heidät antamaan pojilleen sellaisia nimiä kuin Eyjólfur tai Tyrfingur?

Islantilaiset tekevät liikaa töitä

Islannissa on työvoimapula, ja yleensä ihmiset tekevät vähintään kahta työtä. Hurjin esimerkki taisi olla yksi noin kolmekymppinen kaveri joka ajoi päätoimisesti rekkaa ja sivutoimisesti taksia. Lisäksi hän työskenteli maataloustarvikkeiden myyntimiehenä ja kävi aina välillä vähän auttamassa meidän tilallamme. Sen päälle hän vielä opiskeli maatalouskorkeakoulussa. Vapaa-aikaakin hän oli pitänyt, ainakin sen verran että oli onnistunut hankkimaan vaimon ja kaksi lasta.

Kahta työtä joutuukin tekemään, sillä (useampi kuin yksi islantilainen selitti minulle asian näin) islantilaiset käyttävät rahojaan täysin holtittomasti (mistä osoituksena esim. Raykjavíkin yöelämä) ja yli varojen eläminen on varsinaista kansallisurheilua. Islantilaisilla onkin usein huomattavia henkilökohtaisia velkoja.

Islantilaiset yksityisautoilevat

Islantilaiset eivät pidä kävelemistä keinona siirtyä paikasta toiseen vaan mielisairautena. Islannissa liikutaan autolla, jopa alle 100 metrin matkat. Kun aina välillä kävelin tilaltamme Selfossiin (lähin asutus, alle 5 kilometrin päässä), työtoverini olivat aidosti huolissaan minusta. He eivät olleet koskaan tulleet ajatelleeksi että joku voisi tehdä sellaista. Koko ideaan suhtauduttiin samalla tavalla kuin minä suhtautuisin siihen, että joku saisi päähänsä talsia iltalenkillään Tampereelta Hämeenlinnaan.

Islantilainen voi hankkia ajokortin kahdessa viikossa ja 17-vuotiaana. Ja sen huomaa. Joillakin oli suuria vaikeuksia selviytyä Selfossin hurjassa liikenteessä (Selfoss on 4000 asukkaan valtava metropoli, jossa kolmea peräkkäin ajavaa autoa kutsutaan ruuhkaksi). Nopeusrajoituksia ei yksikään islantilainen tiettävästi ole tahallaan noudattanut. Etenkin liftatessani olin pari kertaa oikeasti peloissani kun kuski otti autostaan irti kaiken mitä sai.

-Ääntenlaskija 1956

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti ja islantilaiset, part II
« Vastaus #25 : 31.10.2002, 11:14:20 »
Islannissa luonnonvoimat ovat isoja ja sinä olet pieni

Islannin luonto on hyvin vaikuttava, vaikuttavampi kuin mikään muu mitä olen nähnyt. Minun on tässä aivan turha yrittääkään kuvailla niitä maisemia sanoilla, ne kun ovat sanoin kuvaamattomat. Menkää itse katsomaan (täällä: http://www.uta.fi/~ma54441/is/ tai täällä: http://www.eas.ualberta.ca/elj/icepics/eljpics.html voi kanssa vilkaista). Islannin luonto saattaa vaikuttaa ihmiseen myös sellaisilla tavoilla joita ei ihan heti tulisi ajatelleeksi. Esimerkiksi tulivuorenpurkaus kaupunkialueella on tapaus joka varmasti on hyvin vaikuttava kaikkien sen kokeneiden mielestä. Tällainen tapahtui Vestmannaeyjarilla vuonna 1973.

Itse en päässyt mitään näin vaikuttavaa kokemaan mutta maanjäristys - 5,3 Richterin asteikolla - kyllä teki minuun vaikutuksen. Se tuntui siltä kuin höyryjyrä ajaisi katolla ja olin aivan varma että talo sortuu päälleni. Ehdin jo miettiä olisiko ikkunan läpi hyppääminen sopiva pelastautumiskeino, kun järinä yhtäkkiä loppui. Ryntäsin kädet täristen naapurihuoneeseen ja kysyin perheen 12-vuotiaalta pojalta älykkäästi "What a F was that?". Hän vastasi "Oh, just another earthquake. A little bigger than usually." ja jatkoi Super Mario Brosin pelaamista. Ainoa järistyksestä aiheutunut vahinko oli se että kuuma vesi oli poikki seuraavan päivän, joten suihkussa käynti töiden jälkeen oli hyvin traumaattinen kokemus.

Omituisin ja eksoottisin luonnonilmiö Islannissa eivät kuitenkaan ole maanjäristykset, eivät tulivuoret, eivät jäätiköt eivätkä edes kuumat lähteet. Kaikkein ihmeellisintä Islannissa on sää. Islannin sää on pilvinen, aurinkoinen, sumuinen, sateinen, hirmumyrskyinen, helteinen ja jäätävän kylmä noin puolen tunnin välein. Kesän aikana satoi enemmän kuin Suomessa yhteensä koko elinaikanani, ja paikalliset vain hehkuttivat että on ollut aurinkoisin kesä ties kuinka moneen vuoteen. Islannissa myös opin ettei Suomessa koskaan tuule. Toukokuussa muuten satoi kerran luntakin.

Sää- ym olot vaikuttavat myös reppumatkailijan liikennesuunnitelmiin. Lennot, varsinkin kotimaan- voivat olla myöhässä tai peruutettuja. Myös bussiyhteydet voivat olla poikki esim. jökulhlaupin takia. Jökulhlaup on se mitä tapahtuu kun tulivuori purkautuu jäätikön alla ja sulattaa kuutiokilometrin jäätä, mikä aiheuttaa tulvan kaikissa lähiseudun joissa, ja silta, joskus koko tie, huuhtoutuu pois. Islannin itäosissa ei edes yritetä ajaa talvisaikaan busseilla, eli saaren kiertäminen bussipassilla onnistuu vain kesäaikaan.

Islanti on banaanitasavalta

Lähemmin tarkasteltaessa Islannista paljastuu jänniä banaanitasavallan piirteitä (muitakin kuin se että siellä todella kasvatetaan banaaneita - kasvihuoneissa). Esimerkiksi aikataulut. Minulle sanottiin että työt alkavat kahdeksalta. Käytännössä se tarkoitti, että minut tultiin hakemaan joskus varttia yli kahdeksan ja yhdeksän välillä. Palkanmaksukin oli välillä myöhässä ja asioiden selville saaminen (esim. milloin palkka noin ylipäätään on tapana maksaa) oli joskus todella vaikeaa.

Nordjobbin organisaatiokaan ei aina toiminut 100%:n teholla: sivullekirjoittanut joutui odottamaan luvattua vastaanottajaa orpona paniikissa tunnin verran. Reykjavíkissa työskennelleillä oli mitä omalaatuisimpia vaikeuksia mm. asuntojen kanssa, jotkut joutuivat muuttamaan montakin kertaa kesän aikana. Ja kerran valaankatselureissulle varattiin noin sataa ihmistä varten 28-paikkainen vene. Niin että mm. minä jäin rannalle enkä nähnyt valaita. Olen yhä katkera.

Toisaalta tämän voi nähdä niinkin, että islantilaiset ovat muodollisuuksien kahleista vapaita oikeita ihmisiä eivätkä sellaisia puolirobottimaisia kontrollifriikkejä kuin me.

Menkää Islantiin kaikki

Eräs hyvä ystäväni asian kiteytti asian niin, että koin Islannissa selvästikin jotain sellaista mitä ei koe Särkänniemessäkään. Ne jotka eivät koskaan ole kokeneet 20 lampaan herkeämätöntä tuijotusta, tai joiden kengänpohjat eivät ole sulaneet toimivan tulivuoren rinteillä kiipeillessä, tai jotka eivät ole ottaneet kaakaoonsa vettä suoraan kuumasta lähteestä, eivät ole todella eläneet.

Voin täydestä sydämestäni suositella Islantiin menemistä kaikille lajitovereilleni. Pakatkaa mukaan pitkä pinna, seikkailunhalua ja sadevaatteet, lähtekää Islantiin ja kokekaa jotain edes kerran elämässänne!

-Ääntenlaskija 1956

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
Re: Islanti ja islantilaiset, part I
« Vastaus #26 : 02.11.2002, 17:13:41 »
Lainaus
Koska Isi ainakin vaikuttaa edelleen kiinnostuneelta Islanti-aiheisista jorinoistani, jotka kohta paisuvat jo muinaisten Saagojen mittasuhteisiin, muokkasin siitä tälle palstalle soveltuvan(?) jutun. Anteeksi.

Älä suotta anteeksi pyyntele. Voisin rutistaa sinua jo näiden juttujen perusteella.
Hienoa tekstiä kyllä oli. Kikatan vieläkin muutamille jutuille. Jos oikein ymmärsin, niin islantilaisissa on paljon samoja piirteitä kuin italialaisissa (?). Toki tyhmää lähteä edes miettimään moista. Halut päästä saarelle vain kasvavat. Miten jaksan odottaa vielä yksi, kaksi, kolme...yhdeksän KUUKAUTTA. Aargh...

Unohdin.

Olin lukenut jo aiemmin tuon vitsin jostain...

MaNdy

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 02.01.2003, 20:21:46 »
isälle tiedoksi, olin näkevinäni olikohan anna:ssa tai jossain muussa naisten hömppälehdessä islannista artikkeli, en ehtinyt lukea mutta hienoja kuvia ainakin oli! ;)

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #28 : 02.01.2003, 21:42:50 »
Kiitos. En kuulu vakioselailijoihin.  :o

Oliko uusimmassa numerossa? Pitääkin mennä uteliaana kirjastoon pälyilemään, vaikka onhan niitä kuvia ja juttuja muuallakin. Kaikkea on kiva lukea.  :P

MaNdy

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 03.01.2003, 21:17:25 »
::)no joo, en minäkään! Tulipa vaan mieleen..hmm..  ja kyllä se varmaanki oli uusin nro. Luulisin joo kyllä.

pinnan_alla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 27.01.2003, 17:16:39 »
Aiheeseen enemmän tai vähemmän liittyen -- radiossa YleX-kanavalla opetetaan tällä viikolla "hyödyllisiä" fraaseja islanniksi, joka päivä klo:16.30 jälkeen. Eli korvat hörölle ja muistiinpanovälineet esiin.  ;)
apauta mieles anna auringon paistaa
Herätä itsesi henkiin
Ajetaan sinne missä pippuri kasvaa
Mä vien sut kauemmas kuin ikinä pääsee

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #31 : 27.01.2003, 20:29:53 »
Lainaus
Aiheeseen enemmän tai vähemmän liittyen -- radiossa YleX-kanavalla opetetaan tällä viikolla "hyödyllisiä" fraaseja islanniksi, joka päivä klo:16.30 jälkeen. Eli korvat hörölle ja muistiinpanovälineet esiin.  ;)
Edes tuo tieto ei saa minua virittämään vastaanotintani sinne suuntaan. Olen vieläkin katkera muutaman ohjelman vuoksi  >:(

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://metripping.blogspot.com
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 30.03.2003, 13:51:56 »
Lainaus
Kyllä tuo Islanti alkaa kiehtomaan siinä määrin, että ensi kesän matkailut kohdistuu sinne aika varmasti.

Isä A., vieläkö olet suuntamassa Islantiin? Olen ensi keskiviikosta syyskuuhun Hvammstangissa joten sinne kaikki käymään, mainroadilta ei ole pitkä matka :) Matka jänskää älyttömästi, toisaalta en tiedä yhtään mitä odottaa.

Palkka ja työajat ovat tässä vaiheessa vielä aivan mysteeri. Jos joku on Islannissa töitä tehnyt niin tietoa palkkatasosta majoitusalalla otetaan vastaan, jotta tiedän mitä vaatia/mihin tyytyä. Majoituksen ja ruoan kustantaa host mutta kuulemma jokin palkka on tiedossa. Liekö sama suunnilleen kuin farmeilla?

Mäkäänn en osaa kieltä mutta netistä hain perusfraaseja, sanoja yms. joita löytyikin ihan mukavasti. Host ei ruotsin perään kyselly, mutta ehkä siitä on jotain hyötyä. Pienessä n. 600 hengen kylässä joutuu enemmän ehkä osata islantifraaseja kuin englantia joten ihan kivaa on että pääsee käyttää niitäkin. Onneksi paikassa on myös ruotsalaisia kesätyöntekijä, ehkä muuten tulisin noin pienessä paikassa hulluks vaikka eipä tämä helsinkikään mikään suuri ole.

Hintataso kyllä hirvittää, pikaisesti laskin että bussilla Hvammstangi - Reykjavík - Hvammstangi n. 60-80 e?? Toisaalta en tiedä lomistani joten ehkä en edes kovin usein pääse siellä käymään. No mutta keskiviikkona näkee :D

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 30.03.2003, 14:01:27 »
Niin ja missä niitä valaita voi käydä katselemassa? Onko Pohjois-Islannissa järjestetty jotain toimintaa siihen liittyen? Ihan vain katselu riittää, en tarkoita minkäänlaista osallistumista pyyntiretkille. Mitä valaita Islannin vesillä ylipäätänsä on?

ande

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 30.03.2003, 20:11:19 »
Olen kullut sellast juttua että noi valaan katseluretket on aika lailla huuhaata. Niissä on älyttömän kova hinta :P ja valaita ei näy juuri koskaan. Siksi ei ehkä kannata ottaa osaa niihin.

Meen muuten islantiin about kuukauden päästä  ;D Kovasti odottelen

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #35 : 31.03.2003, 10:06:24 »
Lainaus
Isä A., vieläkö olet suuntamassa Islantiin? Olen ensi keskiviikosta syyskuuhun Hvammstangissa joten sinne kaikki käymään, mainroadilta ei ole pitkä matka :) Matka jänskää älyttömästi, toisaalta en tiedä yhtään mitä odottaa.
Nyt en kyllä enää pysty yhtään sanomaan. Epäilen suuresti! Kun menin juuri kolminkertaistamaan vuokrani, joten kaikki suunnitelmat menivät hiukan uusiksi. Jos menen, niin matka ajoittunee heinä-elokuulle. Mutta taas jos en pääse sisään kouluihin niin kenties vasta talvella, emmä tiä  :-/

"TÄÄLLÄ EI OLE MITÄÄN VARMAA KOHTAA"

Ilmoittelen kyllä jos jotain "merkittävää" tapahtuu tämän suhteen...

Joo, hyvää matkaa sinulle. *haluaa myös*

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Minäkin olen kateellinen
« Vastaus #36 : 31.03.2003, 16:07:10 »
Lainaus
Palkka ja työajat ovat tässä vaiheessa vielä aivan mysteeri. Jos joku on Islannissa töitä tehnyt niin tietoa palkkatasosta majoitusalalla otetaan vastaan, jotta tiedän mitä vaatia/mihin tyytyä. Majoituksen ja ruoan kustantaa host mutta kuulemma jokin palkka on tiedossa. Liekö sama suunnilleen kuin farmeilla?

Veikkaisin että samaa luokkaa kuin maatiloilla, jos poikkeaa niin pikkuisen ylöspäin. Mä sain tilalla vuonna 1998 ruuan ja asunnon lisäks 30000 ISK/kk, silloin n. 2400mk. Siis ei kovin paljoa mutta saatoin sitten käyttää kaiken ympäri Islantia matkusteluun. Lisäksi istuin viikottain kavereitten kanssa Selfossin ainoassa kahvilassa. Oluttakin join kerran tai kaksi. Loput tuhlasin.

Lainaus
Pienessä n. 600 hengen kylässä joutuu enemmän ehkä osata islantifraaseja kuin englantia joten ihan kivaa on että pääsee käyttää niitäkin.

Et sä islannin taitoa _tarvitse_, kaikki islantilaiset osaavat englantia ja muitakin kieliä. Mutta opettele nyt ihmeessä pikkusen, onhan se aina hienoa osata ja islantilaiset tykkää hyvää. Opit kyllä lähes itsestään varsinkin jos osaat jonkun verran ruotsia.

Heh, just viikonloppuna oli rautatieasemalla islantilainen nuorisoporukka. Kattoivat hitaasti kun tokaisin yhdelle "Surmjólk med blöndudum ávöxtum" (Sekahedelmäjugurttia, tai surmjólk nyt ei ole oikeastaan jugurttia, mutta aika lähellä. Se on erinomainen aamiainen ja matkaeväs, ja islantilaiseksi ruuaksi melko halpaa).

Lainaus
Hintataso kyllä hirvittää, pikaisesti laskin että bussilla Hvammstangi - Reykjavík - Hvammstangi n. 60-80 e??

Kuulostaa uskottavalta. Meneeköhän niitä busseja edes joka päivä?

Mä en itse valaankatseluretkelle ole koskaan osallistunut eli tää on ihan toisen ja kolmannen käden tietoa jota kenenkään ei pidä uskoa:

Valaankatseluiden "tukikohta" on Húsavík Islannin "koilliskulmassa", siis ei periaatteessa kovin kaukana Hvammstangista mutta liikenneyhteydet voivat olla vähän hankalat. Siellä on kuulemma erinomaiset mahdollisuudet ihan oikeasti nähdä valaita, muistelen että 1998 jotkut venekunnat lupas jopa rahoja takasin jos ei niitä näy. Sen sijaan Reykjavíkista ka Keflavíkista lähtevillä retkillä ei kuulemma useinkaan näy kuin lokkeja.

Yleensä en viitsi ottaa kantaa tällaisiin asioihin, mutta pyydän kumminkin että älkää sitten kukaan Islannissa, tai muuallakaan, syökö valaanlihaa. Ihmiskunta ei kuole nälkään, vaikka ne jätettäisiinkin pyytämättä sukupuuttoon.

-Ääntenlaskija 1956

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : 31.03.2003, 21:19:07 »
Toi palkka kuulostaa kyllä suhteellisen korkeelta ottaen huomioon että majotus ja ruoka on siitä jo otettu pois, siis suomalaisiin palkkoihin verrattuna. Tosin on vaikea kuvitella miten paljon mihinkin menee rahaa ja kuinka usein. Tietysti toivon että jotain jäisi säästöönkin, koska aikaisemmat säästöni ovat tän viikon aikana valuneet lentolippuihin ja muihin pakollisiin hankintoihin. Niin ja työajoistani en tosiaankaan vielä tiedä, toivottavasti mulla on kumminkin jokin pidempi loma että olis aikaa katsastaa muitakin paikkoja kuin viereiset kalastajakylät. Ja todellakin aion suosia liftaamista julkisten sijaan kun monikin on hehkuttanut sen kannattavuutta. Busseja ei kulje joka päivä, eikä tähän vuodenaikaan taida kulkea ollenkaan.. :)

Noista valasajeluista aion kyllä ottaa selvää sillä haluan todellakin nähdä niitä! Ehkä saan inside tietoa myöhemmin. Ei kyllä tulis mieleenkään maistella valaanlihaa, niin kun ei paljoa muutakaan eläintä. Syövätköhän ne useinkin sitä? Käsitykseni mukaan Grönlannissa  se on jokin tärkeempikin juttu. Odotan kauhulla sitä UKKn joskus mainitsemaa haipaistosta...

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Mätä hai ja valaanliha yäk
« Vastaus #38 : 01.04.2003, 15:48:59 »
Ei se ole haipaistosta, se on hiekkaan muutamaksi kuukaudeksi mätänemään haudattua haita (korkeammille voimille kiitos kala-allergiasta).

Itse asiassa "meillä" ei koskaan syöty valaanlihaa, enkä muista sitä ravintoloidenkaan (joissa tosin hyvin harvoin kävin) listoillakaan nähneeni, ei se mitään arkiruokaa Islannissa tosiaan ole. Norjassa sen sijaan sitä myytiin Bergenin kalatorilla ihan näyttävästi, ja valaspihvejä mainostettiin parin ravintolan ikkunoissakin ihan näyttävästi.

-Ääntenlaskija 1956

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 04.04.2003, 15:57:00 »
Isi kyseli joskus Islantia käsittelevistä kirjoista. Tulipa mieleeni taas yksi, vuosia sitten lukemani: Lawrence Millmanin "Kartan reunalla : matka pohjoisessa", joka sisältää tarinointia myös mm. Färsaarista, Grönlannista ja Kanadasta.

[edit] Ja muistinpa vielä toisenkin, Pekka Pirin teoksen "Saagojen kutsu", joka tosin kertoo aika vähän Islannista ja enemmän veneilystä. Mutta jos on kiinnostunut edes jommasta kummasta kannattanee etsiä kirjastosta.

Ja Marie, ilmoittelehan itsestäsi kun ehdit. Mitä siellä tänään sataa?

-Ääntenlaskija 1956