Islanti

(Luettu 365065 kertaa)

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Islanti
« Vastaus #440 : 11.02.2009, 09:39:00 »
Suosittelen myös Hveragerðin vaellusta. Kannattaa tosin olla kartta tai paikallinen opas mukana ihan varmuuden vuoksi. Tai sit pitää olla prempi suuntavaisto ku mulla. :) Mut siistii oli. Ja terveiset Emmille, joka kuitenki lukee tätä keksutelua. :)

beana

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #441 : 11.02.2009, 18:41:04 »
Hei,

onkohan Islannissa paikanpäällä asuvilla käsitystä miten taloustilanne vaikuttaa ulkomaalaisten mahdollisuuksiin löytää kesäksi sieltä töitä (melkeinpä mitä tahansa)? Työttömyys kasvaa koko ajan, mutta toisaalta matkailijoita siellä riittänee edelleen eli työvoimaakin tarvitaan. Ja tilanne varmaan on eri Reykjavikissa ja maaseudulla? Mitä sanotte tai ennustatte?

Nimim. Ko. maahan pahasti retkahtanut...

MilaK

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #442 : 24.02.2009, 12:07:08 »
Heips! En kyllä enää asu siellä (toivottavasti pian taas kuitenkin:)) mutta tilanne on käsittääkseni se, että töitä löytyy. Islannissahan oli hyvänäkin aikana työvoimapulaa ja siksi siellä oli paljon mm. puolalaisia maahanmuuttajia. Nyt monet ulkomaalaiset on lähteneet maasta ja heidän mentyään uskon vapautuvan työpaikkoja.

san-nii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #443 : 25.02.2009, 17:36:27 »
Onko joku ollut Islannissa useamman päivän kestävällä islanninhevosvaelluksella? Kokemuksia kuulisin mielelläni... Katselin kyseisiä retkiä http://www.ishestar.is/index.asp . Aika hintavia vain olivat, tietääkö joku jonkun edullisemman paikan?

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #444 : 26.02.2009, 06:46:04 »
^ En ole ollut, ja hinnatkin joudut itse katsomaan sivustolta, mutta olin kesän melkein Eldhestarin naapurissa yli 10 vuotta sitten. Silloin tutustuin pariin kyseisen firman työntekijään, jotka olivat mukavia ja vaikuttivat asiansa osaavilta.

Muuta en osaa sanoa, koska pelkään kuollakseni hevosia.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

ToK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #445 : 16.03.2009, 10:22:07 »
Morjens,

Lennot ja kerrostalokämppä reykjavikista 9 päiväksi varattu heinäkuun puolesta välin alkaen. On ensimmäinen reissu Islantiin tulossa.

Aika paljon tullut jo "must" paikkoja katsottua, missä kävästä paikanpäällä. Meinaa olla liian paljon reilun viikon sisään ohjelmaa tulossa, että harmittaa jo nyt, että liian vähää aikaa.

Muutamaa asiaa voisi täältä tiedustella, kun en ole millään löytänyt netistä.

Voitteko laittaa tarkkoja karttakoordinaatteja luonnonvaraisille kuumillelähteille joissa voi käydä uimassa/pulahtamassa ilman turistijonoja? Jos tiedätte semmoisia paikkoja joihin perus pakettimatkaturistit ei löydä niin aina parempi. Vuokra-auto tulee otettua pariksi päivää kiertelyä varten, joten privaatit kuumatkylvyt saa olla 50-60km säteellä Reykjavikista.

Toinen kysymys, osaisiko joku laittaa tarkemmat koordinaatit siihen paikkaan jossa tämä legendaksi muodostunut "kuuma" ja "kylmä" purokohtaavat ja jossa taisi olla jopa vesiputouskin. Tämä oli lähellä Selfossin kylää.

Tarkimman ja parhamman online-kartan löysin, joka kattaa islannin: http://www.fi.map24.com/

Alkaa Islannin kruunu olla jo sen verran kallis, että hinnat on kalliimpia vuokra-autoissa ja hotelleissa kuin Suomessa. Tiedättekö suoraan mikä olisi Reykjavikin halvimpia auton vuokrausfirmoja? Vuokraamoita on useita kymmeniä ja joitakin kymmeniä olen jo selannut lävitte. Hinnat pikku bensaautossa on yleisesti 110-140eur/vrk, joka on kallis.

Sirri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #446 : 21.03.2009, 21:52:22 »
Onko joku ollut Islannissa useamman päivän kestävällä islanninhevosvaelluksella? Kokemuksia kuulisin mielelläni... Katselin kyseisiä retkiä http://www.ishestar.is/index.asp . Aika hintavia vain olivat, tietääkö joku jonkun edullisemman paikan?

Issikkavaelluksesta haaveilen itsekin. Tällaisia sivuja olen löytänyt:
http://www.polarhestar.is/e/index.html
http://www.abbi-island.is/en/

ToK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #447 : 13.04.2009, 15:53:12 »
Nostetaan topiccia ylemmäs.

Osaisko joku laittaa tarkempaa koordinaattia esim 100km säteellä Reykjavikista luonnon varaisista kuumistalähteistä johon voisi mennä uimaan? Toiseksi, voiko joku antaa tarkempia ohjeita miten löytää sen kuuman ja kylmän puron kohtaamispaikan Selfossin kylän liepeiltä?

Myös edullisimmista autovuokrausfirmoista vinkkejä kaivataan.

Aravis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #448 : 19.04.2009, 07:35:18 »
Tok,

meillekin on tulossa ensimmäinen reissu Islantiin kesäkuussa, ja olen miettinyt noita samoja autonvuokrausjuttuja. Vertailuni perusteella näyttäisi tällä hetkellä, että Geysir Carilta saisi perusauton (reittimme on kultainen kierros ja rengastie) meidän ajankohdallamme 60 e/pvä ja sun ajankohdallasi 80 e/pvä + 20-30 e hakumaksuja, jos ei hae/palauta firman Keflavikin toimistolle.

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #449 : 19.04.2009, 19:25:11 »
Kesäkuun alussa pe-ma viikonloppureissu Reykjavikiin.. Mitä kannattas tehdä?
Muuta kuin dokata siis. Eli käydä Laguunilla..Onko siellä jotain muuta mielenkiintoista.
Mistä kannattaa varata retkia tms...? Onko mitään yökerhosuosituksia..?

Siisu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #450 : 19.04.2009, 21:35:34 »

Terve!

Ulkona myrskyää, joten nyt joutaa kirjoittamaan. Ekaksi se kuuma puro:
Sen löytää Hveragerðistä, joka 45 km Reykjavikista ykköstietä etelään. Jyrkän alamäen jälkeen liikenneympyrästä vasemmalle. Ajatte kylän läpi kokonaan (pieni kylä), ja sitten tienlopussa kurvaatte vasemmalle. Jatkatte tietä pitkin, muuttuu soratieksi ja haarautuu. Risteyksestä vasemmalle. Jatkatte kohti nyppylän juurelta nousevaa höyryä. Tulette joen rantaan, autolla ei voi jatkaa pidemmäksi. Jatkatte lyhyen matkaa tietä pitkin, vastaan tulee kyltti "Reykjadalur" 3 km jotain. Ja sitten vaan lampsimaan. Matkalla joutuu ylittämään joen, joten kannattaa laittaa sellaiset pökät että lahkeet voi kääriä ylös helposti. Jo joenylitys kohdassa on lämmin vesi, mutta ei siihen vielä kannata istua. Matkalla on myös kuumien (kiehuvien siis) lähteiden alue, jossa kannattaa asetella tassunsa varovaisesti. Ainakin pari viikkoa sitten yhden kiehuvan mutalätsin reuna oli sortunut, ja aika lailla varovasti sai loikkia yli. Joki kuumenee mitä ylemmäs nousee, ja sopiva uintipaikka löytyy pian kuumien lähteiden jälkeen.

Paikka ei ole ymmärtääkseni enää niin "salainen" kuin se on joskus ollut. Minä olen kävellyt sinne kaksi kertaa, nyt talvella, ja molemmilla kerroilla ei ollut uikkarille tarvetta. Mutta en tiedä kesällä. Mutta jos lähtee matkaan vaikka aikaisin aamulla, niin rauhaisa uinti on turvattu!

Tällä sivulla on lisätietoa & hyvä linkki:
http://www.hveragerdi.is/pages/onnurtungumal/enska/frontpage/thingstodo/

ps. Ja Hveragerðin turisti-infosta saa tarkemmat ajo-ohjeet kartan kera. Turisti-infon lattialla on muuten lasi, jonka läpi näkee hienon halkeaman - paikalle oli tarkoitus rakentaa kerrostalo, mutta ko. fissure löytyi ja rakennus pysähtyi.

AUTONVUOKRAUS

Budget on halvin ja suosituin (www.budget.is). Kannattaa varata ajoissa. Halvimman luokan auto on yleensä Nissan Micra.
Atak:lla on joskus hyviä 7 päivän tarjouksia (www.atak.is)
Autoissa on perusvakuutus, mutta suosittelen extravakuutuksen ottamista (nimim. kivenisku ikkunaan olisi voinut tulla todella kalliiksi!).

HEPOLAT

Niitä riittää, siis ihan älyttömästi. Positiivista sanottavaa esimerkiksi seuraavista:
www.laxnes.is

En kehtaa mustamaalata mitään yrityksiä, mutta vinkkinä vaan että mitä isompi ja mitä enemmän mainontaa, sitä karseampi kokemus..Olen aika vaativa ratsastaja, joten mulla voi olla sen värittämät ajatukset myös :O MUTTA ehdottomasti jos hakee pidempää ratsastusta, niin etsikää talli jostain muualta kuin Reykjavikin välittömästä läheisyydestä!

Itse aion seuraavaksi kokeilla tämän:
http://www.arctichorses.com/

NÄHTÄVÄÄ/MUST

.. siis ei voi luokitella. Esmes pääsiäisenä olin Vestmannasaarilla, kiipesin vielä savuavalle tulivuorelle + 360 asteen näköalat.. wow + seikkailin Vatnajökulin alueella. Nyt menen ensi kuussa pohjoiseen Mývatnille. Mutta: jos ei aio lähteä pidemmälle Reykjavikin alueelta, niin Reykjanesin alueella on paljon muutakin kuin pelkkä Blue Lagoon! Esim. Krýsyvik/Seltun ja Reykjanesviti ovat kokemisen arvoisia, ja molemmat ihan Blue Lagoonin lähellä. Geysirin alue & Gullfoss ovat hienoja, mutta eivät lähelläkään parasta mitä Islanti tarjoaa. Jos alla on vuokra-auto, niin .. eiku menoks. Vestmannasaaret ovat esimerkiksi aika lähellä, http://www.vestmannaeyjar.is/?p=100&id=2260. Samoin Snaefelssnesin alue on upea.

Suosittelen seuraavaa kirjaa (joka on minulle kuin Islanti-raamattu!): Mondo matkaopas Islanti. Tämä kirja yhdistettynä karttaan .. muuta et tarvitse. Sieltä löysin itse esim. ohjeet tuolle purolle :)

JA MISTÄ KANNATTAA VARATA RETKIÄ

ICELAND EXCURSIONS (ehkä vähän kalliimpi kuin reykjavik excursions, mutta paljon parempi)
http://www.icelandexcursions.is/

REYKJAVIK EXCURSIONS
http://www.re.is/

.. tässä jotain.

Ubuntu / Celebrate difference

ToK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #451 : 03.06.2009, 12:05:01 »
Kelpaako Islannissa Suomalainen EU ajokortti, kuten kytille tai autovuokraamoille? siinä kun ei ole englanniksi mitään tekstiä.

Varasin auton RB Cars:lta, toiseksi halvin liike jonka löysin ~101eur/päivä, Budgetti oli kallein tai ainakin toiseksi kallein firma. Geysir rent car oli halvin, mutta oli menny kaikki halvat autot. Noin 85-90eur/päivä.

Mistä löytäs bussiaikataulut Keflavikin lentoasemalta Reykjavikin keskustaan, kun en jaksaisi tätä koko pitkää ketjua kaahlata lävitte? www.bsi.is en löytänyt lontoon kielellä selvää aikataulua.

wilihybrid

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - wilihybrid@hotmail.com
    • Profiili
    • http://flickr.com/photos/wili
    • Sähköposti
« Vastaus #452 : 03.06.2009, 23:43:26 »
ToK: kelpaa suomalainen EU-ajokortti.

Kyllä siellä bsi.is -sivuilla varsin selvästi seisoo:

"There is a Flybus departure from the airport for all arriving flights, 30-40 minutes after each arrival."

viboja,
-wili

ToK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #453 : 08.06.2009, 08:59:29 »
Missä kannattaa vaihtaa valuuttaa Euroista Islannin kruunuun? Forex suomessa "ryöstää" kurssillaan, joten Forexilta ei kannata ostaa kruunuja.

Lonely planetin oppaassa kehoitettiin käyttämään jotain Islannin pankkia. Löytyykö Reykjavikista joku hyvä pankki, joka vaihtaa euroja kruunuiksi Islannin keskuspankin kurssin päivän mukaan ja ei ota törkeen suuria palkkioita välistä? Jos joku speciaali pankki löytyy niin osoite olisi hyvä kuulla.

Kiitoksia avusta.

Thyella

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #454 : 15.06.2009, 21:22:48 »
Taa vastaus tulee nyt vahan myohassa, kun en sita aiemmin huomannu... Kesatoiden hakemisesta vaan, nyt on huonompi tilanne kuin esim. viime vuonna. Ma hain ite tosi moneen paikkaan, hautausmaille haravoimaan, kauppoihin, kaikkiin mihin mun tiedot ja taidot riitti, enka edes kielitaitoisena saanu myontavaa vastausta. Loppujen lopuks sain kesatoita, ja senkin mulle vinkkas mun islannin proffa. Paakaupunkiseudun ulkopuolella voi olla helpompi tilanne.
Nú er nýr dagur, svo góður til að byrja upp á nýtt.

jhr

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #455 : 29.06.2009, 09:59:48 »
Missä kannattaa vaihtaa valuuttaa Euroista Islannin kruunuun? Forex suomessa "ryöstää" kurssillaan, joten Forexilta ei kannata ostaa kruunuja.

Paikanpäällä kannattanee vasta vaihtaa. Kauheen suuria kurssieroja ei näkynyt eri vaihtopisteiden välillä. Forexin kurssi näyttäisi tosin olevan aika lailla samansuuntainen kuin paikallinenkin, esim. Osuuspankin kurssi on "ryöstökurssi" ja Forexin lähellä päivän hintaa.

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #456 : 12.07.2009, 04:10:25 »
No niin, neuvoja kaivataan!

Eli olen ystävättären kanssa suunnitellut about tammikuulle jotain vähän erikoisempaa reissua, ja yhdeksi vaihtoehdoksi ajattelin Islantia. Olen ollut Islannissa kesällä ja rakastuin täysin maahan, mutta onko sinne suositeltavaa matkustaa talvella? Minkälaista siellä on? Jos jollain on kokemuksia, niin ihan minkälaisia vinkkejä/ajatuksia vaan otan mielelläni vastaan. Ajateltiin että vuokrattas vaikka mökki jostain ja tehtäis jotain aktiivia sieltä käsin, kuten vaellusta, hiihtoa, yms.. Kellään kokemuksia? Kiitoksia jo etukäteen! Niin ja tietenkin kiinnostaa että mikäs se hintataso siellä tätä nykyä on!:)

Thanks!
Go where you want to be.

Tiina58

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #457 : 11.10.2009, 16:02:51 »
Hofsos, tuo on paikka minne mennään lastenkuoron kanssa ensi kesäkuun alussa. Jotain ratsastusta ja uintia tiedossa ja olen katsellut lisää teidän postaamista linkeistä, kiitosta vain. Onko mitää lisää tiedossa?
Beirut rocks

skugga

• Vieras
« Vastaus #458 : 19.11.2009, 23:16:04 »

JA MISTÄ KANNATTAA VARATA RETKIÄ

ICELAND EXCURSIONS (ehkä vähän kalliimpi kuin reykjavik excursions, mutta paljon parempi)
http://www.icelandexcursions.is/

REYKJAVIK EXCURSIONS
http://www.re.is/

Missä mielessä Iceland Excursions parempi? Onko NIIN paljon parempi, että esim. kultaisen kolmion retkestä kannattaa maksaa 30e enemmän?
Onko noita paikallisia retkifirmoja useampia? Ajattelin tilata retket netin kautta etukäteen, ettei vähäistä paikallaoloaikaamme mene retkien etsimiseen ja varailuun.

Iiris_Hoo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #459 : 22.11.2009, 00:46:55 »

Paikanpäällä kannattanee vasta vaihtaa. Kauheen suuria kurssieroja ei näkynyt eri vaihtopisteiden välillä. Forexin kurssi näyttäisi tosin olevan aika lailla samansuuntainen kuin paikallinenkin, esim. Osuuspankin kurssi on "ryöstökurssi" ja Forexin lähellä päivän hintaa.

Osaakos joku viisaampi valistaa tässä raha-asiassa. Olin Islannissa pari viikkoa sitten ja huomasin jälkeenpäin, että luottokortilta veloitetut summat eivät vastanneet lainkaan virallista EU-Islannin kruunu -kurssia, vaan olivat n. 40% korkeammat. Mistähän tämä johtuu? Yleensähän summa veloitetaan senhetkisen kurssin mukaan.