Islanti

(Luettu 365550 kertaa)

skugga

• Vieras
Vs: Islanti
« Vastaus #580 : 12.02.2015, 15:15:46 »
Ollaan menossa Islantiin maaliskuussa ja kova hinku olis päästä ottamaan kontaktia tulivuoriin. Pieni hidaste on, että ajokorttia ei ole kummallakaan matkalaisella. Onko täälllä muita tulivuorten bongaajia ja miten olette päässeet lähistölle?
Valmiita retkiä järjestetään sinnekin.
http://daytours.nordicvisitor.com/iceland/volcano-tours/?rf=g314-31&gclid=CJvpx76-3MMCFWfItAodmwMAVg

ccrrtt

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #581 : 06.03.2015, 15:16:07 »
Terse,

Pari käytännön kysymystä Islannin kiertäjille; Jos kuuteen päivään meinaa ehtiä saaren kiertämään, jääkö aikaa muullekkin kuin ajamiselle? Toisekseen, kannattaako panostaa auton valintaan, sillä käsittääkseni halvin (pienin) auto luo jos jonkinlaisia rajoituksia paikkojen suhteen minne voi ajella?

Ps. Kukaan ei tainnut ikinä kokeilla tuota Kuku Campersien tarjontaa? :D

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #582 : 09.03.2015, 13:02:48 »
Ei jää aikaa muuhun.
Veikkaan että ei kannata maksaa nelivedosta, koska ette ehdi kuudessa päivässä muualle kuin ykköstielle ja siellä pärjää ihan hyvin tavallisellakin autolla.

Meillä meni seitsemän päivää siihen, että ajeltiin Reykjavikista etelän kautta Akureyriin. Katsottiin tien varrella olevat nähtävyydet rauhassa, mutta ei ehditty monen tunnin vaelluksille. Ajosää oli koko matkan hyvä.

Loppumatka Akureyrista Reykjavikiin oli tarkoitus mennä bussilla, mutta lennettiin, koska oli lokakuun loppu ja päätie oli sään takia pari päivää poikki.

asaan

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #583 : 08.04.2015, 14:46:33 »
Hei,

Olen lähdössä ensimmäistä kertaa Islantiin muutamaksi viikoksi toukokuun lopulla. Lähden yksin, joten olen hylännyt ajatuksen saaren kiertämisestä. Siis, mikäli majoitun Reykjavikissa koko ajan tehden päiväretkiä lähistöön, saanko hyvin irti reissusta, vai suositteletteko yksinmatkaavalle jonkinlaista pientä kiertoa länsiosassa?

Kiitos paljon vastauksista!

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #584 : 09.04.2015, 15:28:49 »
Pari viikkoa on sen verran pitkä aika, että ei kannata olla pelkästään Reykjavikissa. Islanti on kuitenkin enimmäkseen siellä kaupungin ulkopuolella.
En osaa suoraa sanoa mikä voisi olla hyvä paikka majoittua ja tehdä retkiä, mutta uskoisin että jos aikaa ja intoa on, niin bussilla/kimppakyydillä/liftaten pääsee myös.
Suurin osa busseista on täällä (itse käytin tätä, jokin muukin firma on): http://www.straeto.is/
Busseja menee harvoin, mutta ne on mukavia ja luotettavia, kun vaan ottaa etukäteen selvää aikatauluista ja pysäkeistä.
Pidempi matka voi onnistua myös kimppakyydillä: http://www.samferda.net/

Etelästä itselle jäi mieleen Vik ja Jökulsárlón.
Sinuna etsisin etelästä jonkun majapaikan, jossa voisi olla 3-4 yötä, ja josta pääsisi retkille ainakin noihin. Paljon muutakin sieltä tietty löytyy.

Oma suosikkini oli pohjoisessa Myvatnin alue: Lento Akureyriin ja sieltä sitten 1-2 päivän retki Myvatniin (Viti, kuplivat maat ja pohjoisen "blue lagoon", Dimmuborgir jne.). Ei tietty ihan halpa, mutta pakko silti mainita tässä.

En usko että kaduttaa vaikka lähtisit minne Reykjavikin ulkopuolelle. (Itse olin kuukauden pienellä Hriseyn saarella eikä siellä ollut oikeasti nähtävyyksiä paitsi kaukana näkyvät vuoret, valaat ja hylkeet. Silti meinas tulla itku kun piti lähteä kotiin).

haavematkailija

• Aloittelija
    • Profiili
    • Haavematkoja
    • Sähköposti
« Vastaus #585 : 09.04.2015, 15:49:02 »
Hei!
Ehdottomasti kannattaa lähteä Reykjavikin ulkopuolelle, sillä todellinen Islanti on tosiaankin muualla. Reykjavikista voi kätevästi tehdä muutamat jutut (Golden Circle, ehkä issikkaratsastus jos se kiinnostaa ja Blue Lagoon) mutta ympäri Islannin on hirveästi nähtävää, joihin ehdit hyvin muutaman viikon aikana tutustua. Olin pyöräilylomalla Islannissa elokuussa, ja kuljimme myös bussilla, mm. Straetolla Reykjavikista Akureyriin (ei ole pakko lentää) ja etelässä Höfnistä Reykjavikiin otimme aamulla seitsemältä matkaa lähteneen Sterna -nimisen yhtiön bussin. Bussi pysähtyi monilla matkan varrelle osuvilla Etelä-Islannin nähtävyyksillä (mm. jäävuorilaguunilla ja useammilla vesiputouksilla) joten se sopi sen alueen nopeaan läpikatseluun todella hyvin. Illalla oltiin sitten perillä Reykjavikissa. Myvatnin alue on aivan ihana, ja sieltä tai Akureyrista voi tehdä valaidenkatseluretken Husavikiin. Myös itävuonot olivat aivan upeat, mutta ne eivät varsinaisesti kuulu kehätiehen, ja niitä voi olla vaikeampi reissata ilman omaa autoa. Jos satut itävuonoille, kannattaa ehdottomasti käydä Seydisfjördurissa, se jos mikä on kaunis.
Jos kiinnostaa lukea, Islannin kokemuksiani löytyy tuohon aikaan vielä aika tajunnanvirtaa sisältävästä blogistani, esimerkiksi juuri tuosta Sternalla taitetusta matkasta täältä http://haavematkoja.pallontallaajat.net/2014/08/21/turistibussi-hofnista-reykjavikiin-ja-viimeiset-kaupunkilomapaivat/

Raimo Miettinen

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #586 : 23.04.2015, 22:24:13 »
Vau mitä kuvia teidän Islannin pyöräreissulta! Tekee mieli lähteä uudelleen.

merri-

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #587 : 24.04.2015, 10:13:08 »
Oltiin vuosi sitten huhtikuussa Islannissa 10 päivää. Auto oli vuokralla Sadcarsilta, vanha Toyota mutta ajoi asiansa ja oli paljon halvempi kuin muut firmat (joista toki olisi saanut uudemman auton). Tässä omat tärppini Islantiin.

Golden Circlen varrella kannattaa käydä Fontana-kylpylässä. On sata kertaa rentouttavampi kuin Blue Lagoon. Mulle tuli Blue Lagoonin jälkeen sellainen olo, että minut on ryöstetty, kaikki oli niin sikahintaista ja joka paikkaan sai jonottaa, vaikka ei ollut edes kovin kova sesonki päällä. Fontanaan sen sijaan kaipaan aina kun mietin Islantia: sieltä löytyy mm. saunoja, jotka lämpeävät saunan alla pulppuavasta kuumasta lähteestä, voit saunoessa kuulla veden äänen maan alla. Aivan upea. Sijaitsee Thingvellirin ja Geysirin välissä Laugarvatnin kylässä.

Golden Circlellä myös moni unohtaa Kerid-kraaterijärven, joka oli hieno paikka.

Ajettiin Golden Circlen kierroksen jälkeen Vikin kautta Höfniin, jossa oltiin yötä pienessä majatalossa. Jökulsarlon oli yksi hienoimmista paikoissa missä olen koskaan käynyt. Etelärannikon tienvarsi on täynnä upeita paikkoja valokuvaajalle.

Sen jälkeen ajettiin takaisin länteen, käytiin Eldhestarilla ratsastamassa ja oltiin yötä tallin hotellissa. Hotelli oli hyvä, mutta hepparatsastus lähinnä ihan ok, varsinkin kun harrastaa ratsastusta noin muutenkin. Maisemat eivät olleet mainitsemisen arvoiset. Suosittelen maisempien ja kuulemma myös palvelun vuoksi esim. Laxnesia.

Sen jälkeen ajettiin Snaefelssnesin niemimaalle, oltiin yötä Stykkishólmurissa, jossa huhtikuussa sai olla lähes itsekseen. Stykkiksen ja Grundardfjördurin välissä on pieni poukaman yli menevä silta, Kolgrafafjördur, jossa voi talviaikaan bongata poukamassa syömässä olevia miekkavalaita, delfiinejä ja hylkeitä. Aivan upea paikka. Lisäksi käytiin Laki Toursin valassafarilla, joka oli yksi elämäni hienoimmista hetkistä, valaat veivät sydämen. Laki Toursilla oli asiantuntevat oppaat eikä se harjoita valaanpyyntiä tietojeni mukaan. Seisottiin safarin jälkeen vielä tuntikausia siellä sillalla katsomassa valaita, lisäksi sieltä saa mukavat auringonlaskukuvat vuoria vasten. Tietääkseni valaat lähtevät kesäksi pois poukamasta, mutta en ole varma.

Snaefelssnesin niemimaa oli muutoinkin kiertämisen arvoinen, jäätikkö oli kaunis ja suosittelen mm. Djupalonin rantaa. Siellä olisi voinut viettää aikaa enemmänkin, jos olisi reissussa riittänyt päiviä.

Tulivuorista kiinnostuneille suosittelen Reykjavikissa Volcano Housen kahvilassa olevia dokumenttielokuvia, joiden avulla pääsee perehtymään tulivuoriin ja Islannin tuhoisimpiin purkauksiin. Eijafjallajökullin liepeillä oli myös tien varressa pieni museo, jossa pyöritettiin 2010 purkauksesta kertovaa dokkaria ja kerrottiin siitä sen pienen kylän näkökulmasta, missä tämä purkaus aiheutti pahasti tuhoja. http://icelanderupts.is/

Reykjavik nyt oli kaupunki siinä missä muutkin, nätti paikka, jossain puistossa uiskenteli joutsenia huhtikuussa keskellä kaupunkia. Harpan musiikkitalolla kannattaa käydä, siellä voi silloin tällöin olla mukavia ilmaisia lounaskonsertteja. En ole kaupunkimatkailuihminen, joten upean maaseutureissun jälkeen Reykjavik ei hirveästi sytyttänyt, mutta tämä riippuu varmasti ihmisestä.

Summa summarum, Islanti vei sydämen ja haluaisin sinne aina vaan takaisin! Koko pohjoisrannikko jäi vielä kiertämättä ja kunnollinen heppavaellus kokematta, ja valaita haluaisin nähdä aina vaan lisää :)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2015, 10:18:53 kirjoittanut merri- »

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #588 : 16.02.2016, 20:17:09 »
Upea talvikohde Islanti ja viikonlopussakin ehti paljon! Tässä meidän reissuvideomme: https://www.youtube.com/watch?v=ODwym0elXEc

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #589 : 16.02.2016, 20:36:09 »
Upea talvikohde Islanti ja viikonlopussakin ehti paljon! Tässä meidän reissuvideomme: https://www.youtube.com/watch?v=ODwym0elXEc

Islanti on upea kohde ympäri vuoden! Ihan hauska video kyllä, ainoastaan toi tuulen humina ärsyttää tossa videossa.  >:( Paljonko muuten tuli maksettavaa tosta autosta?
"The journey, not the destination"

kaikennähnyt

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #590 : 04.07.2016, 22:32:05 »
Majoitusta miettiessänne älkää vahingossakaan erehtykö varaamaan airbnb kämppää tältä henkilöltä https://www.airbnb.fi/users/show/39390228. Hän huijasi meitä varauksen kanssa mennen tullen ja palatessa ja lopulta jouduimme varaamaan monta sataa kalliimman majoituksen tämän naisen virheiden vuoksi ilman mitään korvauksia.. Melkein hän sai matkainnon lannistettua hetkeksi, mutta nyt en malta enää odottaa pääseväni Islantiin elokuun lopussa!

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #591 : 05.07.2016, 11:54:02 »
Majoitusta miettiessänne älkää vahingossakaan erehtykö varaamaan airbnb kämppää tältä henkilöltä https://www.airbnb.fi/users/show/39390228. Hän huijasi meitä varauksen kanssa mennen tullen ja palatessa ja lopulta jouduimme varaamaan monta sataa kalliimman majoituksen tämän naisen virheiden vuoksi ilman mitään korvauksia.. Melkein hän sai matkainnon lannistettua hetkeksi, mutta nyt en malta enää odottaa pääseväni Islantiin elokuun lopussa!

Miten tama (varauksen huijaus") on mahdollista Airbnb kayttaessa?

maumaailmalla

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #592 : 05.07.2016, 21:57:23 »
Moi!
Oon lähdössä Islantiin viikoksi syyskuun puolivälissä ja tarkoitus olisi bussilla päästä liikkumaan (tai hyödyntää tuota samferdaa). Yksin matkaavana auton vuokraus ei houkuttele ja valmisretket vähän ahdistaa. Te bussilla matkanneet, jättääkö julkinen liikenne matkaajat kävelymatkan päähän nähtävyyksistä/majoituksista? Esim. Skógafossin tai Seljalandfossin vesiputoukset, Jökulsarlonin jäätikkö...? Onnistuuko bussimatkailu talvikaudella? Ainakaan bussipasseja ei enää syyskuussa matkani aikaan myydä. Pitääkö kuitenkin tyytyä valmiisiin retkiin? Terkuin Islanti-noviisi!

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #593 : 12.07.2016, 11:26:53 »
En ole mennyt etelärannikolla busseilla, mutta yleensä bussit ei pysähdy nähtävyyksillä vaan enemmänkin huoltsikoilla ja kylissä.

Mutta liftaaminen on ihan todella helppoa. Skogafoss, Seljalandfoss ja Jökulsarlon ovat kaikki ihan ykköstien vieressä eli jos pääset bussilla lähelle, voit varmaan liftata nähtävyydestä toiseen. Kaikki ajavat kuitenkin sitä samaa ykköstietä suuntaan tai toiseen. Hyvät sadevaatteet (myös sadehousut!) vaan mukaan.

Viime talvena kävin pari kertaa laskettelemassa Akureyrin lähellä. Menin taksilla ylös laskettelurinteeseen, mutta alas pääsi liftaamalla. Kummallakin kerralla ENSIMMÄINEN auto otti kyytiin. Ja siinä samalla tutustuu hauskasti ihmisiin.

Joskus oon onnistunut saamaan bussin menemään eri reittiä kuin mitä aikataulussa lukee. Oli kyllä tosi mukava kuski. Ja varmaan johtui siitäkin, että vakuutettiin kuskille että ei tartte ajaa meitä sinne kohteeseen vaan jättää vaan lähimmälle pysäkille, voidaan ihan hyvin kävellä 1 km kaikkien rinkkojen ja laukkujen kanssa. Bussikuski sanoi joojoo ja ajoi meidät kuitenkin sivutielle ja perille asti. Eli jos oot onnekas voi bussi pysäyttää sut kohteeseen - kunhan et ala vaatimaan sitä.

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #594 : 14.09.2016, 16:22:57 »
Suunnitellaan tulevan kesän Islannin-kierrosta ja mieleen tuli niin radikaali ajatus, että... mitä jos EI MENTÄISIKÄÄN Blue Lagooniin vaan käytäis joissain muissa pienemmissä, vähemmän kuuluisissa kylpylöissä, vaikkapa tuolla Merrin suosittelemassa Fontanassa? Mitä mieltä olette siellä käyneet?

Kaikkiallahan se listataan must-to-paikaksi, mutta toisaalta kun lukee sen olevan ihan liian täynnä ja riistohintainen (ok, totta kai Islannissa on kallista yleensäkin) niin tulipa mieleeni tällainen kapinallinen ajatus. Yleensä tahdon kyllä olla sellainen must-to-paikkojen kiertäjä, etten vain jäisi jostain paitsi, mutta ehkä pitäisi olla seuraamatta massan mukana aina... meillä olisi siis luultavasti 10 päivää Islannissa ja aateltiin vuokrata pieni camper, jolla mennä ympäri ykköstietä, eli aika paljon tulisi nähtyä... voisiko sen Blue Lagoonin jättää näkemättä?

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #595 : 15.09.2016, 14:33:50 »
En ole käyny Blue Lagoonissa, mutta Myvatnissa (eli ykköstien varrella) on Nature Bath, joka on mukava ja huomattavasti halvempi. Olen käynyt ehkä kolmesti lillumassa siellä. Ja siellä käy myös paikalliset. Talvella Myvatnissa voi uida melkein yksin. Kesällä sielläkin varmaan on jengiä paljon, mutta varmasti vierailun arvoinen silti.

Lisäksi ihan joka kylässä on vähintään yksi lämmin uimapaikka ja niistä jotkut on tosi hienoilla mestoilla – ja aina ulkona. 10 päivän aikana ehtii siis uida ainakin 10 kertaa.

Mun oma arvaus on, että Blue Lagoon on yksinomaan turisteille ja etupäässä niille jotka tulee nopealle stop-overille. Fontanassa en myöskään ole käynyt, joten en osaa sanoa onko se rahan arvoinen.

WasntMe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #596 : 17.09.2016, 13:41:33 »
Käytiin Fontanassa, oli ihan ok paikka, mutta Myvatn kylpylä parempi. Myvatnissa oli elokuussa aika paljon turisteja, mutta toki nähtävyydet siinä lähistöllä on hienoja.
Jos harrastaa ratsastusta, niin suosittelen lämpimästi Hestasportin (Varmahlidissä) päiväretkeä. Olin ainut retkeläinen, joten sain ihan oman oppaani ja hevosilla oli oma moottori, eli vauhtia riitti. Niilläkin on toki tunnin retkiä, mutta niillä on paljon aloittelijoita, eli jos et ola aloittelija, niin pidemmät retket suositeltavia.
Valasretki (husavikista), ratsastus, geysir ja myvatnissa leihnjukur olivat mun reissun kohokohtia. Ja toki lämpimissä altaissa lilluminen! Mun mielestä paikallisten uimahallien porealtaat tuotti mulle ihan saman rentous efektin kuin nuo kylpylät. Toki yhdessä kylpylässä varmasti kannattaa siellä käydä. Fontanan kylpylän sauna, jossa lämpö tuli maasta oli sinänsä elämys. Myvatnissakin muistaakseni oli sellainen, joskin siellä muistaakseni oli jotenkin viileämpi ja vähemmän haiseva.

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #597 : 19.09.2016, 09:51:49 »
Jos harrastaa ratsastusta, niin suosittelen lämpimästi Hestasportin (Varmahlidissä) päiväretkeä. Olin ainut retkeläinen, joten sain ihan oman oppaani ja hevosilla oli oma moottori, eli vauhtia riitti. Niilläkin on toki tunnin retkiä, mutta niillä on paljon aloittelijoita, eli jos et ola aloittelija, niin pidemmät retket suositeltavia.
Valasretki (husavikista), ratsastus, geysir ja myvatnissa leihnjukur olivat mun reissun kohokohtia. Ja toki lämpimissä altaissa lilluminen! Mun mielestä paikallisten uimahallien porealtaat tuotti mulle ihan saman rentous efektin kuin nuo kylpylät.
Kiitos Hestasport-vinkistä! Olen koittanutkin etsiä hyviä ratsastuspaikkoja. Koitan jos riittäisi aika ja pääsisin kokeilemaan tuota tänä syksynä.

Samaa mieltä, että joskus (kun vaikka keli on kylmä ja ilma höyryää) uimahallien altaat ovat ihan yhtä rentouttavia ja hienoja kokemuksia kuin kylpylätkin. Eli ei kannata ohittaa niitä vaikka kuulostavat tavanomaiselta ja halvoilta.

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #598 : 19.09.2016, 17:18:48 »
Ok, kiitos vinkeistä! Taidetaan siis skipata Blue Lagoon ja käydään sen sijaan useammassakin vähemmän kuuluisassa paikassa :) Alettiin viikonloppuna jo varailla majoitusta, kun siellähän on niin hirvittävän kallista ja näin paljon etukäteen löytyi sentään joitain paikkoja alle satasella... Matkakuume nousee jo!

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #599 : 23.09.2016, 12:43:58 »
^^ Ishestar tarjoaa myos tosi hyvia ratsastuskeikkoja. Itse olin vain paivan reissulla, mutta jos aikaa ja rahaa olisi ollut, pitka vaellus olisi ollut mahtava. Ratsastajia oli aika paljon, mutta meidat jaettiin kolmeen ryhmaan ratsastuskokemuksen mukaan, joten ryhmakoot ja suht pieniksi. http://www.ishestar.is/en/uncategorized/horseback-riding-tours-iceland/
She rides rollercoasters but never screams