Islanti

(Luettu 402384 kertaa)

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Re: Eimskip
« Vastaus #60 : 02.10.2003, 15:11:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Salka"
Smyril Linen lisäksi Islantiin pääsee Eimskip-rahtifirman laivojen kyydissä, osoitteessa http://www.eimskip.com/grein.asp?cid=112&aid=300 on lisätietoa. Henk. koht. kokemusta ei tosin ole, en tiedä kuinka eksoottinen kokemus rahtilaivassa Pohjois-Atlantin aalloilla seilaaminen on...

Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Sitä paitsi niiden Norjan lähtösatama Fredrikstad on mukava paikka ja täältä katsoen paljon lähempänä kuin Bergen. Hinta vaan ei-niinkään-yllättäen on huomattavasti yli lentohintojen. Ja varaukset kannattanee tehdä ajoissa, joka matkalle kun otetaan vain 3 matkustajaa...
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

reetuska

• Aloittelija
    • Profiili
Polttaa, polttaa..
« Vastaus #61 : 13.10.2003, 23:51:17 »
Lainaus
Ensin Norjan vuoria, sitten 2 tuntia merta ja lopulta häämötti pilviverhon alla jäätikkö...

Olen seurannut, ollut utelias, perehtynyt, koko ajan innostunut lisää ja tuon kommentin seurauksena - kiitos vaan - parantumattomasti lamaantunut. Islantiin on yksinkertaisesti pakko päästä. Tai jollei sinne, niin Färsaarille tai Grönlantiin.

Mikähän sitä pohjoisessa pohjoista (tässä tapauksessa suomalaista) ihmistä niin kiehtoo? On pirun kylmää, pimeää ja elämänsyke kaamosmaisen rauhaisaa, ja silti sitä tahtoisi jotain vielä maksimaalisempaa, vielä talvisempaa. Välillä tuntuu, että se on jonkinlainen luontainen elinehto kyvylle nauttia - taito romantisoida kaikki se, mitä ulkoisesti omassa elinympäristössään eniten inhoaa.

Nyt vain pitäisi päättää ja sen jälkeen lähteä. Ensi keväänä tuo jälkimmäinen todennäköisesti vasta olisi mahdollista, mutta suunnitella on pakottava tarve jo nyt. Olen tässä syksyn mittaan selaillut läpi Nordjobbin ja tutustunut Eures-Jobsin ja Molin ulkomaanilmoituksiin. Osannette kertoa, mihinköhän aikaan vuodesta noita kesätyöpaikkailmoituksia voisi odottaa sikiävän? Kovin on hiljaista pitänyt kyseisten maiden kohdalla alkusyksyn... Ja onko vielä joitain muita kanavia, joista töitä etsiä? Tuo Nordjobb myös hieman arveluttaa. Ottaako se reissaajan rahnoja jonkin/minkä verran itse välistä? (Yritin etsiä sivuilta vastauksia, mutta syystä tahi toisesta enpäs löytänytkään)

Kiitos teille jakamisestanne, itsekin oli pakko moinen aloittaa. Se on jokseenkin tuskallista seurata sivusta keskustelua, jonka sisältö polttaa mieltä päivin öin.. :) ja miksipä pitäisikään, vain seurata siis.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Re: Polttaa, polttaa..
« Vastaus #62 : 14.10.2003, 14:35:38 »
Lainaus
Osannette kertoa, mihinköhän aikaan vuodesta noita kesätyöpaikkailmoituksia voisi odottaa sikiävän? Kovin on hiljaista pitänyt kyseisten maiden kohdalla alkusyksyn...

Tossa tammi- helmikuulla ilmestyy ensimmäiset, jos vanhat merkit paikkansa pitää.

Lainaus
Tuo Nordjobb myös hieman arveluttaa. Ottaako se reissaajan rahnoja jonkin/minkä verran itse välistä? (Yritin etsiä sivuilta vastauksia, mutta syystä tahi toisesta enpäs löytänytkään)

Ei ota kruunuakaan (no ei ottanu 1998). Tosin suurin osa vapaa-ajantoiminnoista on maksullisia, mikä nyt on kai ihan selvä homma. Niihin taas ei ole mikään pakko osallistua jos ei satu huvittamaan.

Ei sitä Nordjobbia kannata ylen määrin minusta epäillä. On vaan muistettava että sitä pyörittävät henkilöt eivät ole ammattilaisia vaan vapaaehtoistyöntekijöitä. He siis sähläävät silloin tällöin, eivätkä voi olla selvillä kaikista asioista, minkä vuoksi systeemi saattaa olla altis väärikäytöksille (jotain juttuahan täällä oli Nordjobb-ikäisenä esiintyneestä nelikymppisestä ruotsalaisesta?).

Kyllä munkin Nordjobb-tovereilla oli kaikenlaisia kommelluksia mm. asuntojen kanssa, muuttoja asunnosta toiseen lyhyellä varoitusajalla ilman mitään heidän tietoonsa tullutta syytä yms., mutta Nordjobb-organisaatio ei kuitenkaan kuse sinua silmään eikä yritä ryöstää rahojasi. Siitä voit olla varma. Ja ongelmatilanteessa he  ihan aidosti yrittävät auttaa. Mä sanoisin, että Nordjobb-työssä ei missään nimessä ole huonommassa turvassa kuin itse hommatussa työpaikassa. Ei kyllä välttämättä paremmassakaan.

Ylipäätään Islannissa on turvassa maailman pahuudelta ehkä paremmin kuin missään muualla (tulivuorenpurkaukset ja maanjäristykset eivät ole maailman pahuutta vaan luonnonilmiöitä).

-Ääntenlaskija 1956

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://metripping.blogspot.com
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #63 : 07.11.2003, 13:12:47 »
Tietaakseni islantilaiset havahtuvat vasta loppukevaasta ettimaan kesatyolaisia, eli ehka maalis-huhtikuussa. Loysin tyopaikkani molin ulkomaat-ilmotuksista, taytin jonku kaavakkeen ja sielta soitettiin ehka viikkoa myohemmin, siis maaliskuun lopulla. Kannattaa varautua tekemaan toita lampaitten kanssa, ne tarvii paljon tyontekijoita farmeille. Joku ruotsalaisrassu joutu seitteman viikon ajan auttaa 400 lammasta synnyttamaan, jonka jalkeen se lahti kotiin. Jos kay hyva tuuri voi saada tyon asiakaspalvelusta tms.

Niin mika sinne pohjoiseen vetaa, Islantiin kai kun kaikki puhuu niista mielettomista maisemista ym. Islantilaiset on kuitenkin aika samanlaisia kun muutkin pohjoismaalaiset, etta kulttuurishokki ei paase iskemaan. Mulla oli siella maaseudulla valilla tosi eristaytynyt olo, kun muutenkin pidan enemman latinomaista ja auringosta. Mutta kokemuksena tietysti Islantiaika oli kullanarvonen.

Niin, ja niilla on tapana kayttaa ulkomaalaisia tyontekijoita aika royhkeasti hyvaksi etta pidetaanhan puolemme... Islantilaiset ite voi joutua tekee 12 tunnin paivia mutta jos ne sanoo etta 8 tuntia paivassa niin pitaytykaa siina 8 tunnissa, ylityokorvauksia on turha ootella, ainakaan silla seudulla jolla itse olin. Mutta onnea tyonhakuun :D Jotkut ruotsalaisista oli saanu toita laittamalla ilmotuksen johonkin paikalliseen Maaseudun Tulevaisuuteen. En tiia sitten pitaako siina osata sitten jo jonkin verran islantia vai parjaako ruotsilla.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #64 : 07.11.2003, 22:54:29 »
Totta on tuo, että 8 tunnin työpäivä ei Islannissa ole itsestäänselvyys, mutta mä kyllä sain ilman muuta pitää vapaata sen edestä mitä mulla viikossa tuli yli 40 tunnin tehtyä, ja niin sai muutkin joitten kanssa asiasta puhuin. Maatiloilla tosiaan lienee turha nähdä unia rahallisista ylityökorvauksista.

Jesh, lampaiden kätilöksikin voi päästä joo. Mielenkiintoista on myös pestä painepesurilla taloa, jossa 100 lammasta on viettänyt talven. Sitä ei uskois että niinkin pieni eläin kakkaa niin korkealle.

-Ääntenlaskija 1956

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #65 : 10.11.2003, 10:00:56 »
Pelkästään molin sivuilla näkyy olevan Islantiin vaikka kuinka paljon paikkoja! Ainakin yksi au pair ja maatilapaikkoja. Kaikki hakemaan! Sijainnit on aika eristyksissä kylläkin, au pair-kylästä tiedän vaan että siellä on maan ainoa countrybaari, Kántrýbaer, n. 3 tuntia Reykjavíkista pohjoiseen.

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #66 : 20.11.2003, 18:23:38 »
Joko kävitte kattomassa Nói Albinóin? Suosittelen lämpimästi kaikille Islantifriikeille  :D

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #67 : 26.11.2003, 12:45:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Marie"
Joko kävitte kattomassa Nói Albinóin? Suosittelen lämpimästi kaikille Islantifriikeille  :D

Vaikutti erittäin mielenkiintoiselta löytämieni kuvausten perusteella - mutta missä sen pääsis näkemään?

-Ääntenlaskija 1956

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
jos ette pääse Islantiin, lukekaa edes tämä kirja
« Vastaus #68 : 26.11.2003, 12:55:03 »
Hehkutin jo aiemminkin Paul Sullivanin teosta Waking Up In Iceland (Sanctuary Publishing, London, 2003). Nyt sain vihdoinkin aikaan tämän "syväluotaavan kirjallisuusanalyysin" tjsp., jonka tarkoitus on innostaa teidät lukemaan se. Kaikesta päätellen minun olisi jo korkea aika päästä takaisin Islantiin, kun näpyttelen tällaisen saagan Islantia koskevan kirjan takia, Thór paratkoon.

Kyseessä on siis Islannissa jonkun aikaa viettäneen brittitoimittajan kuvaus Islannista, lähinnä populaarikulttuurin ja erityisesti musiikin näkökulmasta, mutta sisältää myös matkakertomuksen kaltaisia elementtejä sekä kulttuuri- ja muutakin historiaa. Varsin vaikeasti lokeroitava kirja siis.

Sullivan on haastatellut jokseenkin jokaista tämän päivän Islannissa vaikuttavaa populaarikulttuuripersoonaa, ja antaa enimmäkseen näiden puhua. Hän myös on tarkoin tutustunut Islannin populaarimusiikin juuriin ja historiaan, joista lukijalle tarjotaan huolella ja kiinnostavasti kirjoitettu yleisesitys. Hirveästi ei minun kannata sisällön tätä osuutta ruotia, kun en asiasta paljoakaan tiedä, ja koska te voitte lukea sen sieltä kirjasta.

Mielestäni Sullivanin tulkinta siitä, miksi suuri osa islantilaisesta musiikista on taiteellisesti niin korkeatasoista, on hyvin sympaattinen ja saattaa olla oikea. Sullivanin mukaan Islannin kotimarkkinat ovat niin pienet, ettei kukaan kumminkaan tee rahaa levymyynnillä, joten mitään kaupallisia tavoitteita ei aseteta, ja koska muusikot kuitenkin joutuvat tienaamaan leipänsä "oikeilla" töillä, heillä ei ole mitään kiirettä saada tuotteitaan ulos vaan he voivat työstää niitä niin kauan että ovat tyytyväisiä (asia lyhyesti ja yksinkertaistaen ilmaistuna).

Sullivan kirjoittaa varsin mielenkiintoisesti ja ihailtavaa asiaan perehtymistä osoittaen Islannin vanhemmasta kulttuurista, kuten saagoista ja rimur - runoudesta. Varsinkin jälkimmäisestä hän löytää myös hyvin mielenkiintoisen jatkumon nykyislantilaiseen musiikkiin. Olen Sullivanin kanssa kylläkin voimakkaasti eri mieltä saagojen kiinnostavuudesta - minusta ne ovat ylivoimaisesti pitkästyttävin tarinankerronnan muoto jonka kirjallisuuden historia tuntee.

Myös Islannin ja islantilaisen kulttuurin vähemmän tunnettuja ja yllättäviä piirteitä Sullivan käsittelee tavalla, joka osoittaa hänen nähneen vaivaa asioihin tutustuakseen. Hän on esim. haastatellut Erla Sefansdóttiria, joka kertoo näkevänsä jatkuvasti haltioita ja muita useimmille ihmisille näkymättömiä olioita. Kuten Sullivanin tekstistä aivan oikein käy ilmi, Erla ei ole mikään kylähullu, vaan huomattava osa, kenties enemmistö, islantilaisista ottaa hyvin vakavasti "piilotetun kansan", haltiat ja saaren muut näkymättömät asukkaat sekä Erlan kaltaiset, näiden kanssa kommunikoimaan kykenevät ihmiset.

Kirjoittaessaan Islannin Asatrú-yhteisöä Sullivan kuitenkin tekee mielestäni jonkinlaisen tulkintavirheen. Asatrú on uskonto, jota Islannissa harjoittaa melko huomattava määrä ihmisiä. Islannin Asatrú-yhdistyksen (Asatrún "kirkon", voisi kai sanoa) mukaan Asatrú on pohjoismaisten viikinkien harjoittama pakanauskonto, joka oli Sakndinavian maiden ja Islannin valtauskonto ennen Kristinuskon saapumista alueelle. Sullivanin virhe ei tietenkään ole siinä, että hän esittelee Asatrúta ja haastattelee Asatrú-yhdistyksen entistä johtajaa Jörmundur Ingiä. Esittely vain on yksipuolinen: Sullivan ei nimittäin ole tutustunut siihen, mitä mieltä monet uskontotieteilijät ovat nykyislantilaisen Asatrún ja viikinkiaikaisen pakanauskonnon suhteesta.

On kyseenalaista kuinka paljon näillä kahdella on tekemistä keskenään, ja onko asiallista pitää nykyistä Asatrúta samana uskontona kuin viikinkien uskontoa (itse asiassa sana "Asatrú" keksittiin vasta 1800-luvulla). Nykyislantilaisen Asatrún 1970-luvulla perustaneet henkilöt toki olivat tutustuneet siihen, mitä viikinkien uskonnosta tiedetään, mutta täyttivät aukkoja melko lailla oman mielikuvituksensa varassa, ja jättivät mm. verikoston kaltaisia nyky-yhteiskuntaan heikon puoleisesti sopivia "opinkappaleita" aika lailla vaille huomiota. Jörmundur Ingi sanoo esim. ettei Asatrússa ole auktoriteetteja jotka päättäisivät opinkappaleista ja että Asatrú-uskoisten ei tarvitse palvoa jumalia mikäli eivät halua. Mmonet uskontotieteilijät ovat sitä mieltä, etteivät Islannin ensimmäiset tunnetut asukkaat noin 1100 vuotta sitten olisi olleet lainkaan samaa mieltä.

Yllä oleva siis minun mielipiteeni ja käsitykseni Asatrústa. Olen toki selvillä, etteivät nykyisen ja viikinkiaikaisen Asatrún erot välttämättä ole mikään ongelma joillekin nyky-Asatrún harjoittajista. Koska Islannin Asatrú-yhdistys (www.asatru.is/english/index.htm) kuitenkin väittää edustavansa Islannin ensimmäisten asukkaiden keskuudessa tunnettua uskontoa, katsoin aiheelliseksi puuttua asiaan.

Muutama muukin pikkujuttu yllättäen puuttuu kirjasta, Sullivan esim. kirjoittaa Halldor Laxnessista aika paljonkin muttei mainitse mitään siitä että tämä oli nuorena kommunisti - tästä islantilaisetkaan eivät yleensä pidä meteliä, paitsi kommunistit. Kyseessä on kuitenkin tärkeä vaihe Laxnessin elämässä ja seikka joka ilman muuta vaikutti voimakkaasti hänen tuotantoonsa. Joka tapauksessa Sullivanin kirjan huomattaviin ansioihin nähden nämä puutteet (ja lukuisat kirjoitusvirheet islantilaisissa nimissä...) todellakin ovat mitättömiä pikkujuttuja, joista olen tehnyt aivan turhan ison numeron jo nyt, eli niistä ei tämän enempää.

Suomessa saattaa helposti saada käsityksen, että kaikki Islannissa tehty musiikki on taiteellista, hienoa ja trendikästä tyyliin Björk ja Sigur Rós. Sullivan kuitenkin esittelee myös islantilaisen populaarimusiikin toista (pitäisiköhän sanoa "pimeää"?) puolta. Sullivan lähtee Men in Black - nimisen yhtyeen kanssa länsirannikolle Egilsstadiriin tutustumaan islantilaiseen ilmiöön nimeltä Sveitaball. Kyseessä on tapahtuma, jossa Islannin maaseudulla (siis missä tahansa paitsi Reykjavíkissa ja naapurikunnissa) esim. paikallisen koulun juhlasalissa esiintyy yhtye, joka yleensä soittaa cover-biisejä, ja kaikki 15-25 - vuotiaat saapuvat paikalle 100 kilometrin säteeltä juomaan viinaa - paljon, hyvin paljon viinaa - ja pariutumaan.

Mikäli en itse olisi kokenut Sveitaballia, en olisi uskonut ainakaan kaikkea mitä Sullivan siitä kirjoittaa. Voin kuitenkin vakuuttaa, että hän ennemmin vähättelee kuin liioittelee. Kyseinen lukuu nostatti minussa esiin häpeän ja kauhun sekaista nostalgiaa, erityisesti koskien erästä elokuista yötä laavakentällä Selfossin ulkopuolella reilut 5 vuotta sitten.

Kyseessä ei kuitenkaan tosiaankaan ole pelkkä musiikkikirja, vaan Sullivan kuvaa myös varsin hienosti kokemuksiaan Islannin luonnosta ja mm. vaellusretkeltään Landmannalaugarilla. Minusta hänen kokemuksensa tuntuivat tutuilta, emme nimittäin kumpikaan ole mitään atleetteja tai suuria ulkoilmaihmisiä ja silti kokemuksemme Islannin luonnosta lienevät sekä minun että hänen elämänsä vaikuttavimpien kokemusten joukossa.

Ylipäätään kirja on pakollista luettavaa kaikille islantilaisesta nykykulttuurista kiinnostuneille. Lisäksi siitä välittyy hyvin, että  Sullivanille on tapahtunut se mitä useimmille Islannissa kävijöille tapahtuu. Sitä on vaikea ymmärtää ennen kuin se tapahtuu itselle, ja mahdoton selittää niille joille se ei vielä ole tapahtunut.

Kaiken lisäksi kirjassa on hillittömän hauskoja havaintoja islatilaisista, jotka varmasti ovat tuttuja saarella pitempään oleskelleille: "A girl wearing bunny ears walked up to me and punched me hard on the arm - a traditional female Icelandic greeting, I soon learned" (itse asiassa ne voivat lyödä naamaankin, jos ovat liian juovuksissa tähdätäkseen kunnolla) tai sivuilla 144-142 kuvailtu "My best Being-Studiously-Ignored-By-An-Indifferent-Icelander experience".

Jos jaksoitte lukea tänne asti, lukekaa tämä kirja. Löytyy ainakin Tampereen kaupunginkirjastosta, jonne juuri palautin lainaamani kappaleen.

-Ääntenlaskija 1956

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
Islanti
« Vastaus #69 : 26.11.2003, 14:20:38 »
voi, kunpa kyseinen nide löytyisi meidänkin kirjastosta niin lukisin heti! kiinnostus islantiin, juuri sen musiikin (sigur rósin) kautta, on suuri. olen oikein opiskellut hieman islantia ymmärtääkseni sigur rósin sanoituksia, kirjastosta löytyi todella hyvä kielikurssi, mutta ajan puutteessa se jäi. nyt on kuitenkin tarkoituksena omistaa tulevaisuus (pohjoismaisten) kielten opiskelulle, ja mahdollisuuksien mukaan sitten lähteä vaikka koko vuodeksi islatiin reykjavikin yliopistoon opiskelemaan. etenkin nyt kun luki teidän onnekkaiden kokemuksista tuolla hienolla saarella... islantiin on kyllä ihan pakko päästä! vaan kuinka sitä jaksaa odottaa vielä pari vuotta? pakko kai vaan kuunnella sigur rósia lisää ja opetella sanomaan islanniksi muutakin kuin flugurnar drepast ja solin skinor (en osaa näköjään enää edes kirjottaa islanniksi...)  :wink:

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #70 : 26.11.2003, 14:40:20 »
Lainaus käyttäjältä: "pelokas nainen"
olen oikein opiskellut hieman islantia ymmärtääkseni sigur rósin sanoituksia

Eikös islannin taidon käyttökelpoisuus Sigur Rósin tekstien ymmärtämisessä ole vähän rajoitettu? Muistaakseni juurikin Sullivanin kirjasta luin että tekstit ovat paria oikealla islannilla laulettua lukuun ottamatta lähinnä islannilta kuulostavaa siansaksaa?

Vai oonko mä taas tajunnu asiat ihan väärin?

-Ääntenlaskija 1956

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
Islanti
« Vastaus #71 : 26.11.2003, 14:44:46 »
sigur rósin uusin levy on kokonaan hopelandishin kielellä, eli öö se on olematon kieli, lähinnä ulinaa  :roll:  mutta agaetis byrjun on ihan islanniksi muutamaa kappaletta lukuunottamatta.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #72 : 26.11.2003, 14:55:47 »
sigur rósin uusin levy on kokonaan hopelandishin kielellä, eli öö se on olematon kieli, lähinnä ulinaa  :roll:  mutta agaetis byrjun on ihan islanniksi muutamaa kappaletta lukuunottamatta.

Siis en ihan väärin.

-Ääntenlaskija 1956

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #73 : 26.11.2003, 18:56:45 »
Mulle ei Sigur Rósin musiikki oo näihin päiviin mennessä auennu yhtään. Pitikin mennä ostamaan se levy muiden turistien mukana. Siellä myyvät Reykjavíkin turistikrääsäkaupoissa Sigur Rósia ja Björkiä, ois ollu kiva kuulla muunlaistakin, vähän "tavallisempaa" musiikkia, en kumminkaan tarkota niiden poppia kuten Land og Syniria, Svörtum Fötum ym. Svörtum Fötum oli muuten Hvammstangin Sveitaballissa soittamassa Rammsteinia ja Queenia. Ainoa mikä mua ärsytti että aina kun oli ball piti maksaa sisään jotakin lähemmäs 30 euroa. Onko kukaan kuullu mitään Slowblowista? Kuulin bändin musiikkia Nói Albinóissa ja nyt haluan lisää. Täytyy ehkä kirjotella Islantiin päin, nettiyhteys on niin onneton että ei riitä hakemaan musiikkia koneelta... Forumissa kävin kattomassa elokuvan, en tosiaan tiedä missä vaiheessa tulee Tampereelle jos ei vielä oo ilmestyny.

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #74 : 26.11.2003, 19:04:52 »
Luin muuten jokin aika sitten Antti Tuurin Suuri pieni maa, kertomuksia Tuurin reissuilta Islantiin. Se on ihan mielenkiintosta luettavaa etenkin jos on itse käyny kiertämässä paikkoja. Itseäni huvitti suuresti kun Tuuri kävi kalastamassa joen varressa laaksossa jossa asuin kesän. Tuuri majottu maatilalla nimeltä Daeli ja kuvaili perhettä. Oli hassua lukea Vilmarista ja Hrafnhildurista ja muista kun olin heihin jo aikasemmin kesällä tutustunu. Muuten kirja on aika pitkälti kuvausta saagoista ja paikoista joissa Tuuri vieraili, sieltä saattaa jotain tuttua löytyä.

EURESissa oli eilen aika kivasti työpaikkoja Islantiin.

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
Islanti
« Vastaus #75 : 27.11.2003, 14:47:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Urho_Kekkonen"

Siis en ihan väärin.

no jottei tuu paha mieli niin sovitaan näin. puolet islanniksi, puolet hopelandishiksi. eli ei ihan väärin.
mitä tuohon musiikkiin tulee niin muistan kuinka jouduin pakottamaan itteni kuuntelemaan sitä aluksi, sillä sehän ei ole mitään kaikkein tavallisinta, kuulijaystävällisintä, tavallisinta, popeinta musiikkia. mutta nyt kun sitä ymmärtää (?), sitä ei voi olla rakastamatta... vaikka ei (valitettavasti) olekaan koskaan käynyt islannissa niin sigur rósia kuunnellessa näkee kaikki ne kuumat lähtee ja sumuiset salmet ja vuoret ja jäätiköt... ja sitten tekee hirvittävästi mieli hypätä seuraavaan islantiin lähtevään lentokoneeseen. kunpa olisikin varaa....

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #76 : 28.11.2003, 21:21:13 »
Mulle ei Sigur Rósin musiikki oo näihin päiviin mennessä auennu yhtään. Pitikin mennä ostamaan se levy muiden turistien mukana. Siellä myyvät Reykjavíkin turistikrääsäkaupoissa Sigur Rósia ja Björkiä,

Joo, niin se oli jo '98, paitsi silloin ei kai kukaan (muukaan) ollut ikinä kuullut Sigur Rósista. Hassuksi tilanteen tekee se, että esim. jossain Selfossissa kukaan ei kuunnellut Björkiä, eikä Björkin levyjä edes löytynyt paikallisen tavaratalon levyosastolta, joka tosin ei muutenkaan ollut kovin laaja.

Eikä Björk ikinä soinut edes radiossa, tosin Selfossissa kuuluneiden kanavien tuolloiseen linjaan verrattuna NRJ olisi vaihtoehtoisen kapinanuorison villi äärimmäisyyskanava.

Svörtum Fötum oli muuten Hvammstangin Sveitaballissa soittamassa Rammsteinia ja Queenia. Ainoa mikä mua ärsytti että aina kun oli ball piti maksaa sisään jotakin lähemmäs 30 euroa.

Mun merkittävimpään kauhu/riemu-kokemukseeni ballista (elokuu 1998) liittyy Sálin Hans Jóns Mins, jonka Sullivankin mainitsee kirjassaan, ja sitä lämmitellyt Smashing Pumpkinsia ja Nirvanaa soitellut lämppäri. Siihen aikaan liputkaan ei ainakaan meillä etelän laavakentillä olleet kuin 1500ISK, plus saman verran bussimatkoihin Selfossin keskustasta (oli lisävuoroja, ja paluumatkalla kaikille jaettiin muovipussit), ja sen verran kuin ÁTVR:ssä halusi käyttää. Selvinpäin siellä ei voinut olla, en edes minä. Mä en ole mikään bile-eläin, en edes tuolloin nuorempana ja poikamiehenä, mutta islantilainen Sveitaball kuuluu taatusti sarjaan "jutut joita kerron lapsenlapsilleni jos niitä joskus ilmaantuu" (tässä tapauksessa ehkä sitten kun lapsenlapset ovat vähän isompia).

-Ääntenlaskija 1956

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Islanti
« Vastaus #77 : 07.01.2004, 21:20:58 »
Nyt halvalla Islantiin!

Tän päivän Hesarissa oli Mr. Travelin ilmotus menopaluu Reykjavikiin 199 e (sis. verot). Lähtö tosin vain 12.-15.1.04 mutta jos ei kiireitä ole niin... 8)

mnium

• Himoreissaaja
    • Profiili
Islanti
« Vastaus #78 : 01.03.2004, 23:02:39 »
...en ehtinyt Mr. Travelin halvoille lennoille, mutta maaliskuun puolessa välissä olisi tarkoitus suunnata Islantiin. Päätös lähdöstä syntyi vauhdilla ja nyt on enää ongelmana saada jokin suht edullinen lento... ja on ollut kiven alla.  Nyt ois suunnitelmana lentää eka Helsingistä Köpikseen ja sieltä halpalentoyhtiö(?) icelendexpressillä Keflavíkiin.. Onks kellään kokemuksia kyseisestä lafkasta?  Ja tietenkään mulla ei ole Mastercardia tai Visaa, jotta saisin lennon maksettua. Tässä sitten samalla yritän metsästää jotain tutunkumminkaimaa, joka lainaisi luottokorttiaan  :roll:  kai joku ystävällinen serkku löytyy..

-mutta asioilla on tapana järjestyä...

niin.. ja jos joku on jo Islannissa tai suunnittelee maassa vierailua tai oleilua, niin olisi mukava kuulla teistä ja kokemuksistanne/odotukistanne. Tämä tulee olemaan mulle toinen reissu.. viimeks viivyin neljä kuukautta nyt aion selvitä kolmella..

Allu

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://allu.iki.fi/
Islantiin huhtikuussa
« Vastaus #79 : 01.03.2004, 23:22:08 »
Tarkoituksena olisi lähteä Islantiin 8.4 ja palata 17.4.

Lentoliput on vaan pirun kalliita. SAS+Icelandair noin 660e :(

Yksi vaihtoehto olisi Ryan Air + IcelandExpress, jolloin hintaa tulisi noin 450e, mutta menomatkalla pitäisi odotella Lontoossa noin 15h, koska Ryan Air lentää illalla ja IcelandExpressin lento lähtisi puolilta päivin. Hyvä puoli on se, että Ryan Air ja IcelandExpress käyttävät samaa kenttää Lontoossa.

Yksi kaveri lentää Sveitsistä Reykjavikiin ja minä Helsingistä. Mukaan piti lähteä myös pari kaveria Helsingistä, mutta nyt alkaa näyttää siltä, ettei niillä ole rahaa lähteä. Joten jos jotain kiinnostaa lähteä mukaan, niin ottakaa yhteyttä. Lippuja pitäisi ruveta pikkuhiljaa tilailemaan.

--
Allu