Islanti

(Luettu 329075 kertaa)

ginger_spice

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Islanti
« Vastaus #620 : 03.03.2018, 23:59:37 »
Morjes, tallaajat! Laitetaas tänne ranskalaisin viivoin vähän vaikutelmia taannoisesta (kesä 2016) Islannin reissusta, josko näistä ois joillekin joskus apua :)

- Liftaaminen maassa aivan todella helppoa. Pisin aika, jonka odotin kyytiä, oli tunti, ja se oli aivan poikkeuksellista. Parhaimmillaan kyydin sai heti, kun nousi edellisestä autosta ja nosti peukun pystyyn. Jokainen päättää itse, istuuko yksin tuntemattoman kyytiin, mutta itse liftasin melkein kaikki matkat yksin naisena enkä kokenut mitään ongelmaa.
- Gamla Laugin ja Fortuna käymisen arvoisia kuumavesikylpylöitä, jos sattuu pyörimään lähistöllä. Fortunaan helppo liftata, Gamla Lauginiin ajoin kaverin autolla joten en oikein osaa sanoa.
-  Kaikki on kallista. Yö hostellissa maksaa helposti 40 euroa perus dormissa. Kuppi take away -kahvia lähtee mukaan noin 4 euron hintaan. Viheliäistä kyllä, monissa nähtävyyksissä on maksulliset vessat ja vessamaksu usein 2 euroa. Nämä siis euroksi muunnettuja hintoja paikallisesta valuutasta, muuntokertoimet toki elää aina. 
- Vaikka turisteja on Islannissa aivan tuhottomasti, ei infrastruktuuri oikein ole pysynyt perässä, ja ei ole tavatonta että hostellit ja hotellit joutuvat myymään ei oo:ta. Palveluita on matkailubisneksen kokoon nähden sangen vähän. Tästä syystä jos itse menisin uudestaan, ottaisin suosiolla teltan mukaan ja nauttisin retkielämästä luonnossa.
- Reykjavikiin ei kannata mennä etsimään kovin urbaania elämää. Paikka muistutti mielestäni sympaattisella tavalla aika paljon Rovaniemeä: kyläpahanen täynnä matkamuistokauppoja  ;D Joku täällä aiemmin totesikin että todellinen Islanti on Reykjavikin ulkopuolella. Pääkaupunkia varten riittää yksi päivä.
- Olen käynyt yli 40 maassa ja Islanti oli ehkä kaikista vaikuttavin. Se luonto on vain jotain niin äimistyttävää, että kokeneeltakin matkaajalta loksahtavat leuat auki. Lapin ja Pohjois-Norjan luontokin kalpenee Islannin luonnonilmiöille. Aivan uskomaton maa ja menisin heti takaisin pidemmäksi aikaa, jos olisi aikaa ja rahaa.
- Hapanmaitotuotteiden ystäviä suosittelen maistamaan Skyriä. Maut poikkeavat hieman niistä, mitä myynnissä Suomessa. Skyriä ja hyvää kapakalaa myydään kohtuullisilla hinnoilla joka ruokakaupassa ja ne ovat oikein mainiota retkievästä.
- Jos et pulahda edes kerran kuumaan lähteeseen uimaan, et ole todella käynyt Islannissa. Kuumat lähteet ovat islantilaisille vähän kuin suomalaisille sauna, sinne kokoonnutaan tapaamaan tuttuja, käymään läpi kuulumisia ja nauttimaan elämästä.
-  Parasta aikaa matkustaa lienee kesä-heinäkuu. Muina vuodenaikoina tuppaa olemaan viileää.
- Menitpä mihin tahansa, et välty muilta turisteilta. Jos ajatus ryhmästä jenkkituristeja jauhamassa bullshittiä kovaan ääneen keskellä luontoa saa jo ajatuksena hermot kireälle, ei kannata mennä Islantiin. Maan eksoottinen luonto vetää puoleensa uteliaita matkaajia ympäri maailmaa ja osalla käsitys siitä, miten luonnossa ollaan, on sangen erilainen kuin suomalaisilla, joille luonto on perinteisesti rauhoittumisen ja hiljenemisen paikka (tai ainakin itselleni, anteeksi yleistys!). 
- Suosittelen varaamaan reissuun pari viikkoa. Itse olin viikon ja ehdin pyöriä vain Etelä-Islannin alueella, mihin suurin osa turistijutuista keskittyy. Toisaalta itselläni kulkupelin puute vaikutti asiaan.
- Jos Islantia pitäisi kuvata yhdellä sanalla, se olisi mielestäni IDYLLI. Menkää ja kokekaa se ;) Tulette takaisin kotiin eri ihmisinä, hyvällä tavalla.