Omatoimimatkailijan viisumi Venäjälle

(Luettu 15292 kertaa)

vilijonkka

• Vieras
« : 22.08.2006, 16:25:33 »
Heips!

Mietin pitkään kuuluko Venäjä Eurooppaan, mutta päätin että kuuluu, koska he yleisurheilevat EM-kisoissa :roll:

Haluaisin lähteä muutamaksi päiväksi Moskovaan, sillä kohta vanhenevat Finnairin pisteeni riittävät matkaan sinne enkä ole siellä koskaan käynyt. Ongelmana on viisumi. En ole koskaan joutunut hommaamaan viisumia itse, sillä olen aina käyttänyt matkatoimistoa tavalla tai toisella kun olen matkustanut maahan, jossa viisumia tarvitaan. Miten siis pitäisi toimia vai onko minun unohdettava Moskova ja lähdettävä vaikka Köpikseen tai Osloon?

Tarkemmin ajatellen tämä kysymys kuuluisi varmaan Tyhmät kysymykset - osioon... :oops:

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 22.08.2006, 17:04:15 »
Totta kai kuuluu (osaksi), Euroopan itäraja on Uralilla.

Enpä ole itsekään itse hoitanut vielä yhtään Venäjän viisumia passiini. Aina sen on matkatoimisto järjestänyt. Ei tarvitse itse hoitaa ensin kutsua jostakin, paljon kätevämpää.

Mistähän kaupungista on kysymys? Vähänkin itärajaa lähempänä on joka kaupungissa useita Venäjän viisumeita järjestäviä matkatoimistoja. Helsingissä viisumin saa nyt ainakin Lähialuematkoilta. Turun Neva Tours lienee myös hyvä toimisto. Finnsov Tours ei ainakaan joku aika sitten enää järjestänyt viisumeita kuin omille matkoilleen. RTT meni nurin, mitähän vielä löytyisi? :roll:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.08.2006, 19:29:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Totta kai kuuluu (osaksi), Euroopan itäraja on Uralilla.

Enpä ole itsekään itse hoitanut vielä yhtään Venäjän viisumia passiini. Aina sen on matkatoimisto järjestänyt. Ei tarvitse itse hoitaa ensin kutsua jostakin, paljon kätevämpää.

Mistähän kaupungista on kysymys? Vähänkin itärajaa lähempänä on joka kaupungissa useita Venäjän viisumeita järjestäviä matkatoimistoja. Helsingissä viisumin saa nyt ainakin Lähialuematkoilta. Turun Neva Tours lienee myös hyvä toimisto. Finnsov Tours ei ainakaan joku aika sitten enää järjestänyt viisumeita kuin omille matkoilleen. RTT meni nurin, mitähän vielä löytyisi? :roll:

Muistaakseni taisi olla sellainen forma kuin Matka-Vekka kaiketi Uudestakaupungista tai sieltä nurkilta. Suomi-Venäjäseura järkkää kans, tosin kalliinpuoleisesti. Mutta jos ei matkatoimistoa löydy kotikunnasta, niin passi vaan postiin matkatoimistolle ja viisumia hakemaan! Kirjattu kirje taitaa olla siinä nelisen euroa.

Nuo itsehankitut kutsut ovat muutenkin aikamoinen murheenkryyni, kun virkamiehet Venäjällä eka tsekkaavat sen kutsun - siinä voi vierähtää viikko tai toinen. Rahastustahan tuo viisumien hoitelu tietty on ja matkafirmat saa rahnaa itselleen toisten matkusteluista. Siis kun kerta-ja 2-kertaviisumin perusmaksu on 35 euroa, niin eipä taida mistään saada ainakaan alle 45 euron kertaviisumia tahi 2-kertaviisumia.

hasta_la_vista

• Aloittelija
    • Profiili
Venäjän viisumi yksityishenkilönä?
« Vastaus #3 : 25.06.2012, 14:31:39 »
Jes, eli kysymys on seuraava:

Miten olette sumplineet itsenne venäjälle moikkaamaan kavereita? Ei olla menossa minkään matkafirman kautta, ja venäjän konsulaatista sanottiin, että mun kaverin pitää viedä kutsukirje Venäjän maahanmuuttovirastoon, mutta sen käsittely kestää 30 päivää + siihen päälle sitten viikon käsittely suomessa.

Voiko tätä kiertää mitenkään? Meidän piti lähteä heinäkuun lopussa ja tuli aika yllärinä, että tässä kestää näin kauan, kun edes Kiinaan ei ollut vastaavaa showta.

Kysymys siirretty ketjuun. Heloriina/mode

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Venäjän viisumi yksityishenkilönä?
« Vastaus #4 : 25.06.2012, 14:44:52 »
Olisiko helpointa antaa viisumin hankinta matkatoimiston huoleksi...? Näin ainakin me kaverin kanssa tehtiin kun olemme lähdössä Trans-Mongolia -reissulle. Hintaa tulee tietty enemmän kuin pelkät konsulaatin käsittelykulut, mutta taitaa olla aika lailla ainoa keino tuo viisumi hankkia.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.06.2012, 14:52:51 »
Eikä se muistaakseni esim. Neva Toursista haettuna ollut kuin kympin kalliimpi. Kannattaako just siitä nipistää?

hasta_la_vista

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.06.2012, 15:08:38 »
Moi, kaveri saikin jo Venäjän päässä myös selville, et jos maksaa matkatoimistolle, niin viisumin saa sitä kautta.

Mä olin jäänyt siihen luuloon, että koko matka pitää ostaa matkatoimistolta, että saa viisumin matkatoimistolta.

Eli ei tosiaan oo tarkotus nipistää sitä kymppiä, paria minkä toi tulee kustantaan ;)

mustek

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Omatoimimatkailijan viisumi Venäjälle
« Vastaus #7 : 11.07.2012, 08:20:40 »
Öh niin ei se Venäjän viisuminen hakeminen ilman matkatoimiston välikättä kyllä ole mitenkään erityisen vaikeaa. Tietty kutsu pitää hommata, mutta se hoituu aika näppärästi netin kautta. Tilasin itse kutsun osoitteesta www.russianvisaonline.net/, 15€ siitä köyhtyi. Sitten vaan kiikutin lapun muiden papereitten kanssa suurlähetystöön ja viisumi oli kädessä 10 päivän kuluttua. Tämä menettely ei tietenkään välttämättä ole aina halvempi, varsinkaan jos ei asu edustuston/viisumikeskuksen lähellä. Mutta esimerkiksi jos hakee viisumia muualta kuin Suomesta, saattaa se olla ainoa vaihtoehto koska kaikki matkatoimistot eivät hoida Venäjän viisumeita (ainakaan kohtuuhinnoin) - Suomessa se taas on aika vakiintunut käytäntö. Tämä siis vaan ihan tietona että Venäjän viisumiprosessi ei ole mikään mystinen toimitus jota kuka tahansa perusjantteri ei pystyisi itsekin hoitamaan.   
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

kaurahiutale

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.07.2012, 12:02:38 »
Me hankittiin Venäjän vuosiviisumit, kun vanhemmat asuu ihan rajalla ja aina kun käydään kylässä niin voidaan sitten käydä tankkaamassa jne vähän ostoksilla Venäjän puolella. Toki on tarkoituksena käydä nyt vähän kauempanakin kuin se pari kilsaa rajan toisella puolella, mm. Viipuri, Pietari ja jopa Moskova on suunnitelmissa tässä lähiaikoina.
Viisumit hankimme matkatoimistosta: http://www.itamatkat.fi/ hintaan 115 eur. Hinta on siis tosiaan vuosiviisumille, jolla saa käydä maassa niin monta kertaa kuin ehtii. Kaikki asiat viisumien suhteen hoidettiin netin/postin välityksellä. Kätevää!

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 04.03.2013, 00:57:02 »
Olen menossa pääsiäisen aikaan Pietariin 10 päiväksi. Tästä ensimmäiset neljä päivää couchsurffailen, jonka jälkeen on yhden järjestön miittinki 6 päivää. Sain tietää vasta tänään, että pääsen lähtemään ja minulla on mahdollisuus saada kutsukirje, mutta sen toimittamiseen menee 1-2 viikkoa. Lähtöön on aikaa siis vajaa neljä viikkoa. Paras vaihtoehto olisi hommata viisumi matkatoimiston kautta täältä käsin, mutta tietääkö kukaan, järjestääkö Tampereella mikään matkayhtiö viisumeita? Maksaa meinaan maltaita lähetellä passia pitkin Suomea, been there done that. Toinen kysymys, onko mitään toivoa saada viisumikeskuksen kautta viisumia parissa viikossa? Ja ilmeisesti sinne pitäis itse mennä, ettei saa lähettää postitse? Loppujen lopuksi en taitaisi säästää, kun pitäisi mennä itse sinne Helsinkiin ja ne lähettäisi sen lopulta mulle postitse.

Toinen probleema on tuo yli viikon oleskelu, en tule nukkumaan hotellissa eli toivon kai että joku paikallinen tietää miten toimia rekisteröitymisen suhteen. Viime kesänä olin omatoimisesti Apatiitissä, punkkasin paikallisten luona ja rekisteröityminen hoitui helposti hotellissa, jonka ahne virkailija karhusi tästä 45 euroa (tuolla hinnalla olisin nukkunut hotellissa yön jos toisenkin).
« Viimeksi muokattu: 04.03.2013, 00:59:51 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.03.2013, 02:48:26 »
Paras vaihtoehto olisi hommata viisumi matkatoimiston kautta täältä käsin, mutta tietääkö kukaan, järjestääkö Tampereella mikään matkayhtiö viisumeita?

Google tietää.

Toinen probleema on tuo yli viikon oleskelu, en tule nukkumaan hotellissa eli toivon kai että joku paikallinen tietää miten toimia rekisteröitymisen suhteen. Viime kesänä olin omatoimisesti Apatiitissä, punkkasin paikallisten luona ja rekisteröityminen hoitui helposti hotellissa, jonka ahne virkailija karhusi tästä 45 euroa (tuolla hinnalla olisin nukkunut hotellissa yön jos toisenkin).

Täytyy muistaa, että Venäjä on Venäjä. Eli paikallinen saattaa osata auttaa, mutta se ei ole tarkoita, että se silti helppoa olisi. Maailma on väärällään kokemuksia siitä, kuinka niitä viisumeita on koitettu rekisteröidä OVIRissa ja poikkeuksetta huonolla menestyksellä. Siihen on syynsä miksi hotellit tätä ei-asiakkaille tarjoaa ja miksi ihmiset sitä käyttää.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 04.03.2013, 09:34:45 »
Paras vaihtoehto olisi hommata viisumi matkatoimiston kautta täältä käsin, mutta tietääkö kukaan, järjestääkö Tampereella mikään matkayhtiö viisumeita?

Google tietää.

Kiitos tästä informaatiosta, Google ei tiedä tai en ainakaan onnistu löytämään ainoatakaan. Ehkä kyseinen firma ei ole hyvin edustettuna Googlessa.

Täytyy muistaa, että Venäjä on Venäjä. Eli paikallinen saattaa osata auttaa, mutta se ei ole tarkoita, että se silti helppoa olisi. Maailma on väärällään kokemuksia siitä, kuinka niitä viisumeita on koitettu rekisteröidä OVIRissa ja poikkeuksetta huonolla menestyksellä. Siihen on syynsä miksi hotellit tätä ei-asiakkaille tarjoaa ja miksi ihmiset sitä käyttää.

Toinen kysymys tähän liittyen: voiko hostelli rekisteröidä minut? Eli voinko yöpyä yhden yön jossain edullisemmassa majoitusliikkeessä eikä siten tarvitsisi maksaa huikeita summia rekisteröinnistä, vai tuleeko tämä kustannus väistämättömäksi?

Mojito

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 04.03.2013, 09:50:33 »
Tuosta rekisteröinnistä:
Edellisen viisumini hankin matkatoimiston kautta, pari yötä olin Pietarissa hotellissa ja joitakin öitä kavereiden kämpillä. Kävin kutsuvan organisaation konttorissa heidän omien ohjeidensa mukaan, olin tekemässä rekisteröintiä näille öille joita en ole hotellissa. Toimistolla sanottiin että rekisteröinnillä ei ole merkitystä eikä se vaikuta mihinkään, pelkkää paperishowta. Tämä siis siitäkin huolimatta että konttorin väki olisi ottanut välistä muutaman eurot kun tekevät rekisteröinnin asiakkaan puolesta. En siis tehnyt koskaan rekisteröintiä eikä siitä mitään seurannutkaan.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 04.03.2013, 11:43:02 »
Tuosta rekisteröinnistä:
Edellisen viisumini hankin matkatoimiston kautta, pari yötä olin Pietarissa hotellissa ja joitakin öitä kavereiden kämpillä. Kävin kutsuvan organisaation konttorissa heidän omien ohjeidensa mukaan, olin tekemässä rekisteröintiä näille öille joita en ole hotellissa. Toimistolla sanottiin että rekisteröinnillä ei ole merkitystä eikä se vaikuta mihinkään, pelkkää paperishowta. Tämä siis siitäkin huolimatta että konttorin väki olisi ottanut välistä muutaman eurot kun tekevät rekisteröinnin asiakkaan puolesta. En siis tehnyt koskaan rekisteröintiä eikä siitä mitään seurannutkaan.

Onko näin? Luulin, että se on tehtävä jos on yli 7 päivää. Onko se sitten vain, että jos joku poliisi nyt SATTUISI tsekkaamaan, se voisi sakottaa siitä, vai voiko tulla jotain seuraamuksia kun palaa Suomeen? Muistaakseni kun viimeksi ne löi jotain leimoja siihen mun maahantulokorttiin ja raapusteli siihen jotain, jota ne sitten käänteli tulissa kun palasin Suomeen. En siis rekisteröinyt kutsuvassa organisaatiossa, vaan random hotellissa jota ei kiinnostanut paskaakaan missä yövyin (olin 2 yötä Apatiitissä, yhden Kirovskissa ja telttailin viikon).

Löysin tällaisen kohdan:
"Mikäli matkustaja ei ole sääntöjen mukaisesti rekisteröinyt viisumiaan, voidaan hänelle rajalla maasta poistuessa langettaa sakkomaksu ja riskinä on myös monikertaviisumin menettäminen."
« Viimeksi muokattu: 04.03.2013, 11:48:43 kirjoittanut AnniinaH »

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 04.03.2013, 13:30:13 »
Kiitos tästä informaatiosta, Google ei tiedä tai en ainakaan onnistu löytämään ainoatakaan. Ehkä kyseinen firma ei ole hyvin edustettuna Googlessa.

Esim. http://www.venajaseura.com/matkat-ja-viisumit/viisumipalvelut löytyy "venäjän viisumi tampere" haulla heti toisena googlesta.

Onko näin? Luulin, että se on tehtävä jos on yli 7 päivää. Onko se sitten vain, että jos joku poliisi nyt SATTUISI tsekkaamaan, se voisi sakottaa siitä, vai voiko tulla jotain seuraamuksia kun palaa Suomeen? Muistaakseni kun viimeksi ne löi jotain leimoja siihen mun maahantulokorttiin ja raapusteli siihen jotain, jota ne sitten käänteli tulissa kun palasin Suomeen. En siis rekisteröinyt kutsuvassa organisaatiossa, vaan random hotellissa jota ei kiinnostanut paskaakaan missä yövyin (olin 2 yötä Apatiitissä, yhden Kirovskissa ja telttailin viikon).

Löysin tällaisen kohdan:
"Mikäli matkustaja ei ole sääntöjen mukaisesti rekisteröinyt viisumiaan, voidaan hänelle rajalla maasta poistuessa langettaa sakkomaksu ja riskinä on myös monikertaviisumin menettäminen."

Yksinkertainen tosiasia on, että viisumi on rekisteröitävä, jos maassa on yli 7 päivää. Se tuleeko siitä sanktiota jos ei sitä tee, on tässä tapauksessa rajavartijan/poliisin hallussa.

PS. Ja siihen että pystytkö viisumia rekisteröimään halvassa hostellissa, niin osa tekee sitä, mutta pääsääntöisesti se maksaa extraa eli ei kuulu majoituksen hintaan.

MichaelVonFuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Makupaloja
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 04.03.2013, 18:40:04 »
Itse joulu-tammikuun vaihde Venäjällä Kazanin lähellä ja rekisteröidyin paikan päälle ihan virallisesti (tuttavan kämppä).

Ilmeisesti tulevien Olympialaisten takia kävi kesken reissun erikseen paikallinen poliisiviranomainen kattomassa, että asunko tosiaan kyseisessä osoitteessa ja mikä olen miehiäni  :o

Useamman kerran Venäjällä ollut samassa kaupungissa ja ikinä ennen mitään tommosia ole ollut, mutta tuttava epäili, että just olympialaisten takia kyttäilevät turisteja nyt hiukan tarkemmin, mutta ihmetteli tosiaan itsekin hommaa ja pollaria.

Veitsi kädessä maailmalla - Anthony Bourdainin jalanjäljillä.

Reconquista

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.03.2013, 04:15:49 »
Lukeeko viisumissa nykyään mille alueelle se on voimassa?  Jos hankin  monikertaviisumin ennen lyhyttä  Pietarin matkaa nyt niin voinko käyttää samaa viisumia pitkälle junamatkalla staneihin kesällä (matkasuunnitelmat sen osalta vielä auki) ja tiedä vaikka vuoden aikana keksisin muitakin venäjänmatkaideoita.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 06.03.2013, 08:50:17 »
Lukeeko viisumissa nykyään mille alueelle se on voimassa?  Jos hankin  monikertaviisumin ennen lyhyttä  Pietarin matkaa nyt niin voinko käyttää samaa viisumia pitkälle junamatkalla staneihin kesällä (matkasuunnitelmat sen osalta vielä auki) ja tiedä vaikka vuoden aikana keksisin muitakin venäjänmatkaideoita.
Ei siinä viisumissa lue mitään matkakohteista tai reitistä. Hakemuskaavakkeessa tietoa kysytään. Kannattaa sinne nyt ehkä perus-Pietari ja Moskova vaikka laittaa.

Alkaa olla jo vähän vanhaa tietoa, mutta oman Trans-Mongolian reissuni tein loppukeväästä 2005 vuosiviisumilla, joka oli myönnetty Pietarissa opiskelua varten. Sillä yövyttiin varmaan kymmenessä paikassa matkan varrella ja rekisteröintileimoja kertyi sieltä täältä, ei siihen kukaan kiinnittänyt mitään huomiota. Päinvastoin olen kuullut tarinoita, että joitakin viisumeita on jäänyt saamatta, kun on erehtynyt laittamaan hakemukseen vähän omituisemman matkakohteen jostain keskeltä metsää. :o
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 07.03.2013, 09:46:03 »
Kuinkas monta päivää sitä sai yhdessä paikassa viettää, että pitää rekisteröidä itsensä (jos nyt mennään kaikkien lainkirjojen mukaan). Esim. jos menen Pietarista viikonloppureissulle Petroskoihin, pitääkö sielläkin käydä anomassa leimoja jostain hotellista?

Poikanen

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - petri.niemi@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 07.01.2014, 21:46:17 »
Ja jotta minun aivotuksia jahkataan mahdollisimman monessa ketjussa niin..

Onko liikematka-viisumi ainoa vuoden viisumi Venäjälle, jonka saa ilman aikaisempaa viisumia ja maassakäyntiä? Mitenkäs liikematka- ja humanitaarinen viisumi käytännössä eroavat toisistaan? Eri matkan tarkotus ilmeisesti rastitaan maahantulokorttiin, mutta rekisteröinnit lienee tapahtuu samoin.

Mistä tietää mitä viisumia matkatoimistot kauppaa jos siinä puhutaan vain 12kk monikertaviisumista?

Mielelläni ottaisin 12kk humanitaarisen monikertaviisumin, mutta onkos mulla sitten loppupeleissä ihan sama hommata tuo 12kk liikematkaviisumi?