Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)

 (Luettu 80783 kertaa)

rommitommi

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 477
    • Profiili
    • Sähköposti

Flnt

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Matkustajakone murskautui
« Vastaus #121 : 04.03.2009, 20:29:55 »
Die türkischen, jeden tag so schnell!

Sori, oli mautonta  ;D

sarr

  • Reissaaja
  • Viestejä: 41
    • Profiili
"The world is a book; those who do not travel read only one page.” – St. Augustine

Kukajoku

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #123 : 18.02.2011, 16:13:26 »
En olekaan aikaisemmin tätä keskustelua lukenut läpi ja nyt tein niin, ja ei voi kuin ihmetellä Maisun kommentteja.. No en olekaan varmaan ainut joka niitä ei ymmärrä.

Itse en pelännyt vielä 16vuotiaana lentämistä, enkä siinä noin 18vuotiaanakaan, mutta joskus reiluna parikymppisenä se alkoi pikkuhiljaa tulemaan. Ihan vaan eka että vähän jännitti lentäminen, mut oli ihan ok, jännitys oli vielä osittain positiivista. Sitten alkoi se että kädet alkoi hikoamaan, ja miehen käsivarresta nousuissa ja laskuissa puristaminen alkoi muuttua voimallisemmaksi  ;D
Viimeksi kun lensin, oli jo käsissäni puristama lehti hiestä märkä ja rutussa, nousuissa ja laskuissa mun ei missään tapauksessa pidä katsoa ulos, hiki valuu, tärisen ja palelen, hengitän väärin vaikka yritänkin koko ajan rauhoitella itseni,pidän silmiä kiinni ja sormia korvissa (ei katsos näe ja kuule jos jotain tapahtuu..  ::) ). Jännitys saattaa siis mennä niin yli etten muista yksityiskohtia nousuista ja laskuista jälkikäteen ollenkaan.
Lentämisessä mua pelottaa siis nousut ja laskut, sitten kun mennään tasaisesti niin ei hätää. Matkustamista en todellakaan ala rajoittamaan tämän takia, ellei sitten pelko käy ylivoimaiseksi.
Tulevaa matkaa ja lentoa ajatellen kaverini kehotti minua hakemaan jotain lääkkeitä lennoille, ihan vaan että mulla itselläni olisi helpompi. Ja visusti yritän pitää pelkotilani omana tietonani, niin ettei sivulliset sitä huomaisi, mieheni/kaverini tietysti sen tietävät ja huomaavat. Seuraavan matkan ajattelin tehdä humalassa, kokeilla jos se auttaisi, mut siinä on riskinä ettei pääse koneeseen, siis starkoitan nyt että otan enemmän kuin pari olutta lähtöä odotellessa. Humala kun tuntuu kaikkiin muihin pelkoihin auttavan (en ole monipelkoinen, ainoastaan kaikkivoipa ja kuolematon kun tietty humala on päällä :D ).
Tilastot ja todennäköisyydet on ihan yhtä tyhjän kanssa mulle jos vertaillaan sitä mikä on turvallinen tapa liikkua. Ja jotenkin tuntuisi rehellisemmältä jos se hirvi nyt hyppää siihen auton eteen tuosta noin vain, kuin se, että odotellaan minuuti tolkulla että se kone jonkin moottorivian takia tulee sieltä taivaalta alas. En halua että hirveen sattuu, mutta se nyt vaan tuntui näppärältä esimerkiltä.

Sitten siihen miten lapset oppivat pelkoja aikuisilta..
Kyllä siihen tarvitaan pikkasen enemmän kuin yksi lentokoneessa itkevä aikuinen, että lapsi alkaa lentämistä pelkäämään.
Kyllä lapsensa voi opettaa pelkäämään vaikka koiria, jos vanhemmat niitä itse pelkää/ei tykkää eikä siten ikinä päästä lasta koiran lähelle jne, mutta tuossakin tarvitaan toistoja ja aikaa.


azznah

  • Reissaaja
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #124 : 21.02.2011, 21:45:32 »
Itselläni eräs parin vuoden takainen Blue1:n lento oli varsin pelottava,syitä oli monia miksi oli niin hermostunut olo. Ekaksi piti ahtaa bussi täyteen porukkaa,siinä koneen vieressä joutui odottamaan jokusen minuutin ennen kuin sai luvan astua koneeseen,tuntui että happi loppuu. Lastaus oli vielä kesken,vaikka oli viimeinen lähtevä kone ja edellinenkin oli lähtenyt pari tuntia sitten ,tuntui omituiselta jotenkin. Lentoemäntä laski matkustajat moneen kertaan,ei päästy lähtemään ajoissa. Sitten vihdoin ja viimein ilmaan,ihan jees meni,pientä ravistelua kunnes ihan puskista tuli sellanen kuoppa että morjens. Ikkunasta näki siiven vaan taipuvan kovasti. Heti kun sai turvavyöt taas auki,oli jo mentävä kysymään paljonko on vielä matkustusaikaa jäljellä. No loppu hyvin kaikki hyvin,jotain siinä oli epämiellyttävää.

Nyt matkustanut kolme kertaa vuoden sisään. Viimonen retki molempiin suuntiin kahdella vaihdolla joten nousut ja laskut eikä mikään muukaan ei juuri tuntunut missään. Heatrowin kentällä kyllä kävi hassusti kun laskeuduttiin (boeing777) niin hetken joutui odottelee laituria,sitten kone lähti lipumaan paikalleen kunnes pysähdyttiin,kaikki virrat hävis. Kone oli aivan pimeenä,ei siis exit valotkaan palanut. Kapteenin kuulutuksesta ei saanu kunnolla selvää,muuta kun pitää vähän aikaa odotella että saadaan sähköt päälle ja ovet auki.

Siinä hetken mietti,että toi kun olis käyny vartti sitten ni kuinka olis käynyt! Mut ei sen ihmeempiä traumoja jääny seuraavalle lennolle. Hieman omituista tuo silti on että virrat häviää.

wysig

  • Vieras
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #125 : 21.02.2011, 22:19:33 »
Siinä hetken mietti,että toi kun olis käyny vartti sitten ni kuinka olis käynyt! Mut ei sen ihmeempiä traumoja jääny seuraavalle lennolle. Hieman omituista tuo silti on että virrat häviää.
Lentokoneessa virtaa tuotetaan kolmella tavalla:
1) omien moottoreiden avulla, samoilla, jotka liikuttavat konetta
2) Auxiliary Power Unit (APU) avulla
3) ulkoisella maavirralla.
Kone on saapunut portille ja moottorit sammutettu. Maahenkilökunta ei ole kytkenyt maavirtaa vielä koneeseen.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #126 : 22.02.2011, 09:51:38 »
Siinä hetken mietti,että toi kun olis käyny vartti sitten ni kuinka olis käynyt! Mut ei sen ihmeempiä traumoja jääny seuraavalle lennolle. Hieman omituista tuo silti on että virrat häviää.
Lentokoneessa virtaa tuotetaan kolmella tavalla:
1) omien moottoreiden avulla, samoilla, jotka liikuttavat konetta
2) Auxiliary Power Unit (APU) avulla
3) ulkoisella maavirralla.
Kone on saapunut portille ja moottorit sammutettu. Maahenkilökunta ei ole kytkenyt maavirtaa vielä koneeseen.
Itseasiassa noidenkin jälkeen on vielä varavaihtoehto
4) RAT (Ram Air Turbine) pieni propelli joka otetaan tarvittaessa automaattisesti ulos ja joka tuottaa sähköä ja hydraulipainetta välttämättömien ohjausjärjestelmien tarpeisiin, vaikka kaikki moottorit ja APU hajoaisi lennossa (tai esim. polttoaine loppuisi).
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

JN1234

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #127 : 22.02.2011, 10:50:03 »
Totta, mutta luonnollisesti RAT on varajärjestelmä, eikä sitä normaalitoiminnassa käytetä. :) Azznahin esimerkissä mitä luultavimmin sammutettiin moottorit ja siirryttiin maavirtaan, tästä johtuen pieni katkos sähköntuotossa.

Juneau

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #128 : 22.02.2011, 14:24:59 »
Olen lentänyt paljon, eikä ikinä ole pelottanut, mut nyt 26-vuotiaana tuli viime lennolla Madeiralta Lissaboniin ensimmäiset pienimuotoiset ahdistuksen tunteet. Oli todella huono sää mutta luulen että suurin syy oli siinä kun lähtöä lykättiin tunteja eteenpäin vähän kerrallaan, kukaan ei oikein tiennyt kentällä mistään mitään ja alkoi olemaan vähän levoton ilmapiiri. Tämä siis silloin joulukuun lumikaaoksen aikaan. Sellainen epävarmuus ja puseroon hiipivä tuntemus et "kaikki ei nyt ole kunnossa" tarttuu yllättävän helposti. Lopulta koneessa lähtöä odotellessa tuli mieleen, et onko se kiitorata vieläkään tarpeeksi pitkä, ja asiaa ei auttanut TAP:n matkustamoscreenien aukeaminen vain puolittain kun ne koitti näyttää turvallisuusohjeita. Myös sinänsä ihan normaaliluokan ravistelut ilmassa sai ton suhteellisen lyhyen lennon tuntumaan yllättävän pitkältä. Ensimmäistä kertaa onnistunut laskeutuminen tuntui suunnattomalta helpotukselta. Seuraavan päivän jatkolennolla kaikki sujui jouhevasti eikä matkalla pelottanut tippakaan. Nyt kun oon suunnittelemassa seuraavia reissuja, oon kuitenkin huomannut muistelevani tota omituista tunnetta. Se on tuonut pientä jännitystä ja näinpä myös yks yö aika pelottavaa unta joutuvani vastahakoisesti jonkun parhaat päivänsä 70-luvulla nähneen venäläisen rahtikoneen kyytiin.

Jotkut ammatikseen lentävät sanovat jännittävänsä sillon kun niitä tuttuja surinoita, kolinoita ja virtojen pätkimisiä ei jostain syystä tulekaan silloin kun pitäisi, et se varmaan vähän lohduttaa silloin kun kuulostaa siltä et kone hajoaa ilmassa palasiksi :)
Following our will and wind we may just go where no one's been. We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out. Keep going.

azznah

  • Reissaaja
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #129 : 22.02.2011, 21:10:21 »
Siinä hetken mietti,että toi kun olis käyny vartti sitten ni kuinka olis käynyt! Mut ei sen ihmeempiä traumoja jääny seuraavalle lennolle. Hieman omituista tuo silti on että virrat häviää.
Lentokoneessa virtaa tuotetaan kolmella tavalla:
1) omien moottoreiden avulla, samoilla, jotka liikuttavat konetta
2) Auxiliary Power Unit (APU) avulla
3) ulkoisella maavirralla.
Kone on saapunut portille ja moottorit sammutettu. Maahenkilökunta ei ole kytkenyt maavirtaa vielä koneeseen.

Onneks oli viisaampia täällä :D Siitä kapteenin puheesta kun ei kummemmin saanu selvää ni ei ollu ihan varma mikä tilanne! Tuotakaan kun ei ollut koskaan sattunut aikaisemmin. Eli ei sen kummempaa!

wysig

  • Vieras
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta
« Vastaus #130 : 19.03.2013, 07:18:49 »
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288549134631.html

Lainaus
Halpalentoyhtiö Ryanair on saanut turvallisuushuomautuksen Espanjan lentoturvallisuusviranomaisilta yhtiön koneen laskeuduttua tammikuussa 2011 Alicanteen ilmoittamatta tulostaan lennonjohdolle.

Alicanten kenttää käyttää n.10miljoonaa matkustajaa vuodessa eli ei ihan pieni kenttä.

murrih

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #131 : 19.03.2013, 18:07:40 »
Voi jessus kuka noita tekstejä oikein kääntelee IS:llä.

Tässä vähän järkevämpi selonteko tapahtuneesta:
http://www.avherald.com/h?article=437de80e/0000&opt=0

Oli ilmatilassa hätätila tai ei, tällaiset töppäykset käydään aina läpi ja raportteja ja toimintasuunnitelmia lähetellään kuin Kelassa konsanaan. Kiitos vaan tuhannesti IS lentopelkoisten hätyyttelystä. Kukaan ei tilannut asiavirheitä ja raflausta.


kinkajou

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #132 : 03.04.2013, 03:34:13 »
"Weather conditions were clear, the runway was visible way out, the crew had been cleared directly to 8nm out and descend on pilot's discretion, they were cleared for the approach and may subconsciously believed that they were cleared to land."

Eli siis lupaa laskeutumiseen ei ollut mutta kippari päätti laskeutua siitä huolimatta? Olisko kannattanut vaikka kysyä? Onneksi ei ollut toista konetta laskeutumassa (luvan saaneena) samaan aikaan samalle (tai risteävälle) kiitoradalle eri suunnasta. Olisi voinut tulla rumaa jälkeä. ;)
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

kinkajou

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #133 : 04.04.2013, 08:18:03 »
Jotta lentoturvallisuusasioista (vakavien vaaratilanteiden määrästä) ei pääsisi syntymään matkustajien mielissä liian ruusuista kuvaa, tässä hieman makupaloja. Neljän viime vuoden aikana sattuneita kömmähdyksiä, joissa tapahtumapaikkana Helsinki-Vantaan lentokenttä JA/TAI osallisena suomalaisen lentoyhtiön kone.

Ja koska tiedot ovat peräisin Onnettomuustutkintakeskukselta, joudumme toteamaan, että roskalehdistön  "asiavirheet ja raflaus" eivät ole päässeet vaikuttamaan raportteihin. ;)

________________

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla 6.2.2013

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Aloitetuttutkinnattiedotteet/1347274240019

Neljä konetta liian lähellä toisiaan. Menossa mukana Norwegian, British Airways, Flybe ja Blue1.

________________

Liikennelentokoneen paineistushäiriön aiheuttama vakava vaaratilanne reittilennolla 5.3.2011

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Valmistuneettutkinnattiedotteet/1347274036437

Finnarin lento Helsinki-Lontoo.

___________

A330-liikennelentokoneiden moottoreiden vuodatusilmajärjestelmän toimintahäiriöistä johtuneet vakavat vaaratilanteet lennoilla 11.12.2010 ja 22.12.2010

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Valmistuneettutkinnattiedotteet/1342536842578

Kaksi samanlaista vaaratilannetta kahden viikon sisällä, molemmat Finnairilla.

________________________

Vakava vaaratilanne matkustajalentokoneen aloittaessa lentoonlähtökiidon rullaustiellä Hong Kongissa 26.11.2010

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Valmistuneettutkinnattiedotteet/1324021796826

Tämä on klassikko. Finnarin kone väärällä kiitoralla Hong Kongissa. Kapteenilla pallo täysin hukassa, ehti kiihdyttää nopeuteen 120km/h ennen kuin jarrutus alkoi.

________________

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla 12.6.2010

http://www.turvallisuustutkinta.fi/1279614452228

Blue1 yritti lähtöä, moottori hajosi. Kaksi muuta konetta vaarassa kiitoradalle lentäneen romun takia.

______________

Rengasvaurion ja hydraulihäiriön aiheuttama vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentoasemalla 22.6.2009

http://www.turvallisuustutkinta.fi/1274105334862

Finnairin koneessa rengasvaurio Shanghaista lähdettäessä, kone laskeutui Helsinkiin vajaakuntoisena. Laskutelineen ja jarrujärjestelmän hydrauliikat sökönä, koneen nokkapyöräohjaus ei toiminut ja muuta kivaa. Lehdistölle mehevä uutinen, koska koneessa yli 200 henkeä kyydissä ja lentokentällä odotti "vastaanottokomitea" (pelastuspalvelu) täydessä hätävalmiudessa.

_______________

Vakava vaaratilanne liikennelentokoneen ohjaamoon muodostuneen savun takia reittilennolla 28.11.2011

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Aloitetuttutkinnattiedotteet/1302674582694

Flyben lento Vaasa-Tallinna päätyikin Porin kentälle.

______________

Kahden liikennelentokoneen yhteentörmäysvaara kiitotiellä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 29.12.2011

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Valmistuneettutkinnattiedotteet/1347274636942

Laskeutumisluvan saanut matkustajakone tulossa alas mutta rahtikone rullasi samalle kiitoradalle.

______________

Liikennelentokoneen ajautuminen kiitotien sivuun laskeutumisen aikana Helsinki-Vantaan lentoasemalla 19.8.2012

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Ajankohtaista/Aloitetuttutkinnattiedotteet/1342537306217

Ei vakavaksi luokiteltu vaaratilanne mutta hyvä loppukevennys. Flyben kone laskukiidossa radalta ulos ja nurmikolle.

____________

Ja kyllä, mielestäni on parempi lähteä lentomatkalle riskeistä tietoisina kuin laput silmillä. Aina löytyy vatipäitä, jotka jättävät safety demon katsomatta, koska "eihän mulle mitään satu, vaaratilanteet sattuu aina jollekin muulle". ::)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2013, 08:20:59 kirjoittanut kinkajou »
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

murrih

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #134 : 04.04.2013, 22:10:27 »
Jostain syystä koen nyt tarpeelliseksi mainita että listaamasi tilanteet luokitellaan vakaviksi vaaratilanteiksi siksi, että Onnettomuustutkintalautakunta luokittelee tapahtumat joko onnettomuuksiksi, vakaviksi vaaratilanteiksi tai muiksi lentoturvallisuutta vaarantaneiksi tilanteiksi joiden tutkimisesta on hyötyä lentoturvallisuudelle. Esimerkiksi vain matkustamohenkilökuntaa ja ohjaamohenkilökuntaa kuljettaneen lennon painejärjestelmän vaaratilanne luokitellaan saman kokoiseksi kuin yli 200 henkilöä kuljettaneen lennon samoista vioista johtunut sama ongelma. Se että listalla ei ole yhtään onnettomuutta on ehkä tärkein aspekti.

Lentopelkoisen ei kannata näitäkään lueskella ilman että tekee hieman taustatutkimusta. Esimerkiksi paineistuksen häviäminen lentokoneesta ei todennäköisesti tuota muuta kuin epämukavan nopean laskun ja korvien poksahtelua, sekä tietysti veret seisauttavan happinaamareiden tipahtamisen. Koneiden liian lähekkäsen sijainnin korjaa jokaisen lentokoneen oma varajärjestelmä joten törmäys on erittäin epätodennäköinen vaikkakin vaaratilanne on päässyt tapahtumaan. Rullaustieltäkin pääsee nousemaan mutta se ei ole suositeltavaa. Muistaakseni samalta rullaustieltä on joskus lähdettykin ihan onnistuneesti, mutta ei kotimaisin siivin. 

Siinä ollaan samaa mieltä että vatipäisesti ei kannata jättää turvallisuusseikkoja huomioimatta mutta eipä näitä vaaratilanteitakaan kannata alkaa laskeskelemaan. Se että vaaratilanteesta kehittyy onnettomuus vaatii kuitenkin aika monta päällekkäistä vaaratilannetta. Espanjan vaaratilanteessakin otettiin ehkä vähän lunkimmin kuin mitä olisi syytä, kyseessä oli kuitenkin illan viimeinen laskeutuva. Lähestymisen lennonjohto olisi ehkä herännyt jos olisi joutunut selvittämään perässä tulevan samoille pinnoille ja reiteille ja edelleen lentäjille olisi jäänyt vielä ylösvetomahdollisuus mikäli kiitoradalla olisikin lojunut toinen kone.

Blueman

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #135 : 13.04.2013, 22:16:12 »
Balilla onnistuivat laskeutumaan mereen: :lol:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2308475/Bali-plane-crash-Miracle-escape-108-passengers-plane-crashes-sea-attempts-land-Bali.html

http://www.thejakartapost.com/news/2013/04/13/lion-air-aircraft-had-yet-touchdown-runway.html

"Tarinan" mukaan kone ei edes päässyt kiitotielle, eli kuski veti koneen mereen ennen kiitorataa??? Sää oli kai kohtuu hyvä eli lensikö kaveri pelkästään mittareilla eikä katsonut ollenkaan missä kiitorata on??

Kolme viikkoa aikaisemmin ja viime viikolla lensin tuonne kohtuu hyvällä kelillä ja kyllä kyydissäkin jo näki ollaanko menossa maalle vai mereen.  :-\

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #136 : 13.04.2013, 22:46:21 »
Vaikka lentämistä en pelkää millään tapaa, ja en ymmärrä turvallisuusvouhotusta tai lentoyhtiöiden välttelyä yksittäisten tapaturmien takia, niin Lion Air lukeutuu kyllä niihin, joiden kyytiin en menisi jos mitään muita järkeviä vaihtoehtoja on (olkoonkin että tilastolliseti todennäköisesti silti turvallisempaa kuin esim. taksikyyti Indonesiassa).
Vähän turhan tiheään kolisee, ja mitä pikkulinnut silloin tällöin mediassa ja keskusteluissa laulavat, niin ei yhtiössä juuri turvallisuuskulttuuria taida muutenkaan olla.
Vain ajan kysymys koska tulee seuraava kuolemaan johtava heillä.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

wysig

  • Vieras
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #137 : 14.04.2013, 02:34:24 »
Taitaa olla 11s onnettomuus tai "ongelma" (incident) Lion Airille viimeisen 5 vuoden sisällä. Ei kahta ilman kolmatta - öh...

Vaisjani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 759
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #138 : 14.04.2013, 03:47:29 »
3 kertaa olen lentanyt sisaisilla Lion airilla. kerran havis rinkka mut sen sai sit takaisin. omat vedet ja safkat saa vieda koneeseen ja ties mita muuta, eivat paljoa kysele tarkastuksessa. mitahan muuta ne saheltaa siella kulissien takana. ei ne liputkaan niin paatahuimaavan halpoja ole mutta ehka kohta saa hyvia tarjouksia kun tulee naita tapaturmia :)

wysig

  • Vieras
Vs: Keskustelua lentoturvallisuudesta (Matkustajakone murskautui)
« Vastaus #139 : 14.04.2013, 11:37:10 »
eivat paljoa kysele tarkastuksessa. mitahan muuta ne saheltaa siella kulissien takana.
Lentoyhtiöt eivät vastaa yleisesti turvatarkastuksista. Huoltotarkastukset ym ovat sitten eri asia.