Helppoa syötävää Japanissa?

(Luettu 20784 kertaa)

Bitumi

• Aloittelija
    • Profiili
« : 28.08.2006, 22:09:15 »
En löytänyt aiheesta aikaisempia viestejä, jos yleisiä ruokajuttuja ei oteta huomioon. Webistäkään en ole löytänyt vastausta.

Suunnitelmissa on matka Japaniin. Haluaisin tietää, mikä siellä olisi sellaista ensikertalaiselle helppoa syötävää? Haluan kokeilla japanilaista ruokaa, mutta en mitään kovin radikaalia. Nattoa olen valmis ainakin maistamaan, ja esim. raaka tonnikala vaikuttaa hyvältä. Sitten taas sisälmykset (paitsi maksa) ei innosta.

Tuleeko muiden lukijoiden mieleen mitään ruokia, joiden kanssa joutuu todennäköisesti tekemään töitä jos meinaa syödä lautasen tyhjäksi? Olen valmis kokeilemaan uutta, mutta mieluummin sellaista, mikä menee alas irvistelemättä.

Toinen kysymys koskee ravintoloissa syömistä. Olen allerginen mm. useille vihanneksille ja hedelmille, inkiväärille sekä pähkinöille, noin muutamia mainitakseni. Tulisiko minun ottaa tarkkaan selvää, sisältääkö ruoka-annos minulle sopimattomia aineksia, vai voinko pyytää (jos saan asiani ymmärretyksi) ravintolassa että annoksesta jätettäisiin pois jotain minulle sopimatonta?

Allergiani eivät ole vaarallisia, mutta joistakin niistä voi seurata todellista kärsimystä. Minulla on niin monta allergiaa, että olen vähän huolissani että olisin allerginen jollekin japanilaiselle ruoka-aineelle, jota en ole koskaan täällä kotimaassa syönyt.

ormi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 23.09.2006, 09:26:15 »
Jos olet valmis syömään nattoa ja raakaa kalaa, niin sitten ei pitäisi olla hirveästi ongelmia. Vaikka osa ruuista Japanissa maistuukin hieman erikoiselta länsimaiseen ruokaan tottuneelle, ruoat eivät kuitenkaan yleisestiottaen ole kovin "vahvan" makuisia. Jopa minunlaiseni nirsoilija  on pystynyt syömään suurimman osan tarjotuista ruoista. Mihinkään sisälmyksiin tai vastaaviin äärimmäisyyksiin en ole vielä törmännyt.
Inkivääriä täällä käytetään melko useissa ruoissa, samoin vihanneksia, tosin usein paistettuna/keitettynä. Oletko allerginen myös niille? Itse allergisoidun vain raaoista hedelmistä/vihanneksista, joten se ei ole aiheuttanut juurikaan ongelmia. Vegaaneille ja vegetareisteille tiedoksi muuten, että Japanissa lähes kaikki ruoat sisältävät lihaa/kalaa, joten sopivan ravinnon etsiminen voi tuottaa hankaluuksia. Niin, ja jos et osaa Japania, niin voi olla aika turhaa yrittää pyytää ruokaa ilman jotain tiettyä ainesta. Englanninkielentaito on täällä todella harvinaista, suurin osa ei osaa sanaakaan englantia.
Monissa ruokapaikoissa ruoka-annokset on muuten nähtävissä kuvina ja monesti jopa muovisina replikoina annoksista, joista pystyy kyllä melko hyvin päättelemään, mitä ruoka suurinpiirtein sisältää, vaikkei osaisikaan lukea kanjeja/hiraganoja/katakanoja.

DeeDee

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Helppoa syötävää Japanissa?
« Vastaus #2 : 18.12.2008, 01:40:25 »
Varmaan Bitumille jo vanhaa tietoa, mutta silti pieni mainos: Hommatkaa ihmeessä Point and Speak -phrasebook, jossa on asiat kuvina, englanniksi ja japaniksi. Korvaamaton! Sen avulla pystyy melko tarkastikin selvittämään esim. ravintolassa mitä ei voi syödä. Näitä löytyi ainakin Tokiosta jokaisesta isosta kirjakaupasta useita versioita.

Vinkkinä myös maailman näppärin japanilainen pikaruoka: ONIGIRI! Onigiri on siis riisin sisään säilöttyä esim. umeboshia (ihanan kirpeetä luumupikkelsiä), lohta, majoneesitonnikalaa tms., joka on muotoiltu yleensä kolmioksi ja kääritty noriarkkiin. Ihan parasta. Paketin päällä olevasta tarrasta voi päätellä mitä se sisältää, mulla meni hetki, ennenkuin opin että yleensä sininen tarra oli tonnikalaa.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2008, 01:45:20 kirjoittanut DeeDee »

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.12.2008, 01:53:58 »
Varmaan Bitumille jo vanhaa tietoa, mutta silti pieni mainos: Hommatkaa ihmeessä Point and Speak -phrasebook, jossa on asiat kuvina, englanniksi ja japaniksi. Korvaamaton! Sen avulla pystyy melko tarkastikin selvittämään esim. ravintolassa mitä ei voi syödä. Näitä löytyi ainakin Tokiosta jokaisesta isosta kirjakaupasta useita versioita.

Vinkkinä myös maailman näppärin japanilainen pikaruoka: ONIGIRI! Onigiri on siis riisin sisään säilöttyä esim. umeboshia (ihanan kirpeetä luumupikkelsiä), lohta, majoneesitonnikalaa tms., joka on muotoiltu yleensä kolmioksi ja kääritty noriarkkiin. Ihan parasta. Paketin päällä olevasta tarrasta voi päätellä mitä se sisältää, mulla meni hetki, ennenkuin opin että yleensä sininen tarra oli tonnikalaa.

ONIGIRI, Mahtoikos tämä olla sellainen lihapiirakan näköinen viritys mitä myytiin kaupoissa  kuumavitriinistä? Itse vetelin moisia aina kun alkoi hiukomaan mutta nimi ei selvinnyt koskaan...hyviä olivat kyllä!  ;D Muutenkin diggailin kovasti tuota ruokameininkiä, löytyi jos jonkinlaista kojua ja vaikka ei kieltä osannutkaan niin aina joku setä tai täti tuli viereen kumartelemaan eikä nälässä tarvinnut kauaa olla! ;D

Ai niin! Ja jos nuudelisetti maksaa Ginzassa 2,30 euroissa niin voidaan lopettaa se höpinä Tokion kalleudesta! Hieno paikka...helvata kun pääsis uudestaan!
« Viimeksi muokattu: 18.12.2008, 02:03:30 kirjoittanut Ruuhkis »

DeeDee

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.12.2008, 02:19:49 »
^no nekin oli kyllä hyviä ne vitriinipiirakat, joiden nimi ei mullakaan kyllä oo selvillä  :D, mut onigirit on sellasia riisisiä, kylmiä juttuja tähän malliin: http://neatstufffromjapan.com/image_bank/home/images/hom_onigiri_home_and_hand_made.jpg

Mulla on kanssa ihan hirmunen back-to-japan -kuume!

Wee

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.12.2008, 02:41:13 »
Noissa onigirien mauissa on kyllä järkysti eroa. Siinä missä tonnikalagirit ovat pirun hyviä, oli mätiversioita hieman hankalampi niellä.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.12.2008, 02:51:53 »
^no nekin oli kyllä hyviä ne vitriinipiirakat, joiden nimi ei mullakaan kyllä oo selvillä  :D, mut onigirit on sellasia riisisiä, kylmiä juttuja tähän malliin: http://neatstufffromjapan.com/image_bank/home/images/hom_onigiri_home_and_hand_made.jpg

Mulla on kanssa ihan hirmunen back-to-japan -kuume!

Ai ne oli tommosia, enpä tommosia sitten varmaan syönytkään, hö! Mitens tää nyt näin.... :-\

DeeDee

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.12.2008, 04:08:08 »
Noissa onigirien mauissa on kyllä järkysti eroa. Siinä missä tonnikalagirit ovat pirun hyviä, oli mätiversioita hieman hankalampi niellä.

Ai? ku must ne mätihommatki oli tosi hyviä! No, makuasioista ei voi kiistellä  :)

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.12.2008, 07:08:31 »
Mahtoikos tämä olla sellainen lihapiirakan näköinen viritys mitä myytiin kaupoissa  kuumavitriinistä?

Vitriineissä myydään toki monenlaisia juttuja, mutta tarkoitatko sellaisia kalpean pullan näköisiä? Ne kulkevat nimellä -mon, esim chiisumon, kareemon jne sisällöstä riippuen.

Jos yhtään kiinnostaa japanin kieli niin kannattaa opetella katakanat. Ne helpottavat suuresti kaupassa asiointia sillä monet sanat ymmärtää suoraan lukemalla ja enkkuvastineita miettimällä, esim kuriimu, bataa, maagarin ja saromon.

Ja olen samaa mieltä Ween kanssa eroista. Missään en ole syönyt niin hyviä ruokia ja niin pahoja ruokia kuin täällä Japanissa. Pitää vain oppia löytämään ne omat suosikit. Onneksi pakkauskoot konbineissa on niin pieniä, että voi huoletta ostaa pari kolme ja heitellä roskiin pahat ruuat kun on ensin laittanut tunnusmerkit muistiin.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.12.2008, 23:36:16 »
Mahtoikos tämä olla sellainen lihapiirakan näköinen viritys mitä myytiin kaupoissa  kuumavitriinistä?

Vitriineissä myydään toki monenlaisia juttuja, mutta tarkoitatko sellaisia kalpean pullan näköisiä? Ne kulkevat nimellä -mon, esim chiisumon, kareemon jne sisällöstä riippuen.

Jos yhtään kiinnostaa japanin kieli niin kannattaa opetella katakanat. Ne helpottavat suuresti kaupassa asiointia sillä monet sanat ymmärtää suoraan lukemalla ja enkkuvastineita miettimällä, esim kuriimu, bataa, maagarin ja saromon.

Ja olen samaa mieltä Ween kanssa eroista. Missään en ole syönyt niin hyviä ruokia ja niin pahoja ruokia kuin täällä Japanissa. Pitää vain oppia löytämään ne omat suosikit. Onneksi pakkauskoot konbineissa on niin pieniä, että voi huoletta ostaa pari kolme ja heitellä roskiin pahat ruuat kun on ensin laittanut tunnusmerkit muistiin.

No just niitä kalpean pullan näköisiä! :D Meikäläinen kyllä tykkäsi kovasti (lähes) kaikesta mitä eteen tuli, kun siinä oli se että ne annoskoot oli kuitenkin aika pieniä ja jos sattui ei niin mieluisaa eteen niin ei tarvinnut kauaa kärsiä! Muutenkin mukava kun oli pöytä täynnä jos jotakin niin sai syödä silleen napostellen! Ja jostain syystä keittiöstä tultiin aina katsomaan että kuka näitä oikein tilaa! ;D

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 24.12.2008, 02:34:17 »
Meikäläinen kyllä tykkäsi kovasti (lähes) kaikesta mitä eteen tuli, kun siinä oli se että ne annoskoot oli kuitenkin aika pieniä ja jos sattui ei niin mieluisaa eteen niin ei tarvinnut kauaa kärsiä! Muutenkin mukava kun oli pöytä täynnä jos jotakin niin sai syödä silleen napostellen! Ja jostain syystä keittiöstä tultiin aina katsomaan että kuka näitä oikein tilaa! ;D

Joo, mä tykkään kans kun ollaan isommalla porukalla syömässä ja pöytään tuodaan erilaisia lautasia tarjolle. Siitä voi sitten napsia mitä itse haluaa ja jättää lonkerot vähemmälle. Toinen erinomainen piirre on se, että lähes aina mennään kassalle maksamaan. Ei tarvi napata tarjoilijaa laskua varten ja mikä parasta niin ei ole itse paikalla, kun tarjoilija huomaa että 50% tilatusta ruuasta onkin syömättä.. Jotenkin mua Suomessa tai muualla aina nolottaa, jos tarjoilija hakee multa pois lautasen joka on puolitäysi.

Kutvonen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.12.2008, 10:26:33 »
Voi kehno! Tulevan mahdollisen Japaninmatkan ylle lankesi suuri varjo, sillä olen kasvissyöjä. Onko se oikeasti ihan mahdoton yhdistelmä? Eikö auta osoittaa sanakirjaa tai mitään?  :(

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.01.2009, 12:04:01 »

Itse itseäni korjaten, kyseessä on siis -man eikä -mon kuten virheellisesti muistin.

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 06.01.2009, 12:23:36 »
Voi kehno! Tulevan mahdollisen Japaninmatkan ylle lankesi suuri varjo, sillä olen kasvissyöjä. Onko se oikeasti ihan mahdoton yhdistelmä? Eikö auta osoittaa sanakirjaa tai mitään?  :(

Jos olet hyvin tarkka kasvissyöjä, niin ei se helppoa ole. Esim udon- ja raamennuudeliannoksissa on usein liemen keitossa käytetty joitakin sianosia tms. Itse annos ei siis sisällä lihaa, mutta tilanne on sama kuin jos liemi olisi tehty lihaliemikuutiosta. Jos tämä ei haittaa useat udon-ruuat ovat ok, esim kitsune-udon makealla tofupalalla ja tsukimi-udon kananmunalla. Liemet ovat usein tietylle alueelle tyypillisiä, joten tilanne vaihtelee paikkakunnittain.

Täysin kasvispitoisia ruokia tulee mieleen onigirit eli edellämainitut riisikakut, jotka on kääritty noriin. Kasvissyöjille sopivia täytteitä ovat ainakin natto ja monet etikkakasvikset, majoneesitäyte sisältää usein vain kurkkua. Myös tamago- eli kananmunarulla sopii kasvissyöjälle. Myös monet sushit ovat kasvisruokaa. Suosikkini tempura sopii myös, esimerkiksi tendon eli riisikupin päällä tarjoiltava tempura tai sitten voit ostaa ruokakaupoista tempuraa 100 jeniä kappale ja valmiiksi keitetty riisiä. Ravintolatempurassa on usein mukana katkaraputempura (ebi) mutta se on helppo nostaa sivuun. Kiinalaisissa ravintoloissa on usein tofuruokaa.

Monessa kasvisruualta näyttävässä annoksessa on pekonia, joten kannattaa opetella katakanoja sen verran että tunnistat pekonin (beekon) ruokalistasta. Myös monessa sämpylässä on sisään leivottuna kinkkua (hamu). Japani on onneksi helppoa lausua, kannattaa opetella peruslauseet ravintolaa varten tai pyytää hostellissa perusfraasit lapulle.

Tässä pari hyvää lausetta sivulta http://markcity.blogspot.com/veg.htm
Niku wa tabemasen = I don't eat meat
Niku to sakana to hamu to toriniku wa tabemasen = I don't eat meat or fish or hamu or chicken
Watashi wa bejitarian desu = I'm a vegetarian
Bejitarian no ryori ga arimasu ka = Do you have any vegetarian dishes?

Kannattaa luetella noita niku wa tabemasen, hamu wa tabemasen jne ja sitten perään yasai dake eli vain kasviksia. Näillä vältyt yleensä ainakin näkyvältä lihalta, mutta nuo liemet on hankalampi juttu. Kannattaa lukaista tuo blogi, niin pääset hyvään alkuun.

Kutvonen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 08.01.2009, 13:46:45 »
Suurkiitos myu!  :-*

etn4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 08.01.2009, 20:27:33 »
Hohhoh, odotan Japanin-matkaa pelonsekaisella innostuksella, miulle kun ei kala maistu niin ollenkaan...  :D Kaipa se sitten on viimeinkin pakko opetella.
My yesterdays don't matter now, they're gone.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 08.01.2009, 22:27:02 »
Hohhoh, odotan Japanin-matkaa pelonsekaisella innostuksella, miulle kun ei kala maistu niin ollenkaan...  :D Kaipa se sitten on viimeinkin pakko opetella.
Siellä joka kaupungissa lukuisia "Curryhouse" nimisiä ruokapaikkoja.Ihan hyvä ruoka ja erinomaisen halpaa.Selkeät kuvalliset ruokalistat.Jos oikein muistan niin oli myös kasvisruokia tarjolla ;)

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 09.01.2009, 05:52:06 »

Jos liha maistuu, niin ei mitään ongelmaa.

etn4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 09.01.2009, 17:07:56 »

Jos liha maistuu, niin ei mitään ongelmaa.

Huh, tuo oli hyvä kuulla!
My yesterdays don't matter now, they're gone.

hampsteri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 29.01.2009, 16:40:13 »
Sopisko tähän ketjuun, Japani-ketjuun vai ihan omaansa vinkit halvoista ruokapaikoista?

Voin suositella donburia, joka on halpaa ja myös helppoa syötävää (lihaa, riisia, sipulia). Paikkoja mm. Yoshinoya. Tarkka hinta ei muistu mieleen, mutta alle 500 jenilla saa reilun kulhollisen.