Junaliput Kiinassa

(Luettu 26760 kertaa)

mkuosa

• Aloittelija
    • Profiili
Junaliput Kiinassa
« : 11.09.2006, 14:16:04 »
Olemme menossa Kantoniin syys-lokakuun vaihteessa ja meinasimme raissata sieltä junalla ensin sisämaahan ja sitten rannikolle. Mistä ja miten junaliput on parasta ostaa? Voiko lippuuja ostaa netin kautta ennen matkalle lähtöä?

Marja

menninkäinen

• Tosireissaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #1 : 11.09.2006, 14:24:11 »
Kannattaa ostaa liput esim. hostellinne/hotellinne kautta tai sitten vain rohkeasti itse sinne aseman lippuluukulle. Reilut viisi viikkoa Kiinassa reissanneena ostin aina liput asemalta ja kun kärsivällisyyttä oli reilusti takataskussa sekä phrasebook kätösessä, niin aina pääsin haluamaani paikkaan. Asiaa helpottaa usein se, että kirjoittaa haluamansa reissupäivämäärän, -ajan  ja matkakohteen lapulle. Kartastakin voi näyttää, että tuonne haluaisin päästä. Vaikeinta melkein onkin löytää sinne oikealle lippuluukulle...

Kiinassa kannattaa myös käyttää yöbusseja, joissa on kerrossängyt. Niissä matka sujuu mukavasti, stoppeja on pari ja nukkumistilaakin ihan riittävästi jopa länkkäreille.

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #2 : 11.09.2006, 14:28:37 »
Rautatieasemilta ne saa helpoiten ja luotettavimmin. Joillain isoimmilla asemilla on kansainvälinen tiski (ts. joku takahuone), jossa on englantia puhuvaa henkilökuntaa. Kantonista en ole varma löytyykö sieltä tällainen, mutta jos löytyy niin suosittelen suoraan sinne marssimista. Normaaleilla lippuluukuilla on välillä järjetön kaaos ja suuret ymmärtämisen vaikeudet. Mutta kyllä niiltäkin oikeat liput on aina saanut kun vaan muistaa tarkistaa mitä käteensä sai.

Nettiostomahdollisuutta epäilen erittäin vahvasti, mutta saatan olla väärässäkin. Ja jos sellanen tiedossani olisi niin itse en ainakaan luottais siihen pätkääkään.

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #3 : 11.09.2006, 14:33:09 »
Tulipas vielä mieleen, että kannattaa pyytää jotakuta kirjoittamaan se matkakohde paikallisin kirjaimin ennen asemalle menoa. Länsimaalaisia aakkosia ei juuri osata lukea.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #4 : 11.09.2006, 14:37:00 »
Yöbusseja en suosittelisi oman terveyden takia. Kiinan maantiet ovat hengenvaarallisia liikennekurin puuttumisen takia ja viime aikoina noita busseja on syttynyt palamaan pahoin seurauksin useamman kerran.

Junia on myös hyvin erilaisia ja hitaammat saattavat jäädä odottelemaan ohittelevia pikajunia jonnekin seisakkeelle tunniksi tai pariksi.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #5 : 11.09.2006, 17:05:41 »
Nelisen vkoa sitten ostin aseman tiskiltä Shanghaista Kunmingiin lipun eikä mitään ongelmia.Noi ennakkovaraukset voi olla siitä huonoja että lippu on käytettävä sovittuna päivänä :?

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Junaliput kiinassa
« Vastaus #6 : 11.09.2006, 17:25:46 »
Olen aina ostanut liput asemilta suoraan. Ilmeisesti ne tulevat myyntiin 10 paivaa etukateen. Jos matkustaa perusturistikaupunkien ulkopuolella, ei aikatauluja etc. ole yleensa asemilla muuten kuin kiinaksi (ja kiinalaisilla merkeilla siis) kirjoitettuna. Kellonajat he kylla kirjoittavat arabialaisilla numeroilla eivatka omilla numeroillaan.

Itse olen kirjoittanut lapulle kiinaksi merkein mita haluan ja nayttanyt sita, jos en ole ollut aivan varma, etta osaan aantaa kaikki tarvittavat sanat. Aina olen oikean lipun saanut (tai itse asiassa kerran sain vaaralle paivalle, mutta kaverini ostivat sen lipun). Kannattaa sen verran opiskella kielta, etta osaa lipusta katsoa edes, etta se on oikealle paivalle.

Kiinalaiset ovat valtavan ystavallisia ja avuliaita (jos saan yleistaa), joten rohkeasti vain sinne juna-asemille.

Ja samaa mielta noista busseista! Jos jonnekin on olemassa juna, kannatta valita se.

Mut hei muistakaa, etta taalla on se lomaviikko (no ei kylla mulla mitaan lomaa ole) silloin itsenaisyyspaivan jalkeen!
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Päivi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #7 : 12.09.2006, 02:27:31 »
Kysyin asiasta taannoin Kiinan-matkoista (vai mikä piru sen Aikatalossa Helsingissä sijaitsevan matkatoimiston nimi on?) ja sieltä kertoivat, että junalippuja ei saa netin kautta, eikä etukäteen Suomesta ylipäätään.

Jos asemalle meno hirvittää, niin monessa hotellissa ja hostellissa on tosiaan omat toimistot, joista lippuja saa. Myös Kiinan valtion matkailutoimistot (CITS) myyvät lippuja varsin kohtuullisella palvelumaksulla.

Omalla muutaman viikon Kiinan-turneella kaikki muut liput sain asemilta, paitsi liput Pekingistä Shanghaihin. Päärautatieaseman kansainvälinen lipputoimisto oli remontissa, emmekä huonotuurisina löytäneet asemalta yksinkertaisesti yhtäkään englantia puhuvaa ihmistä. CITSistä (yksi toimisto muistaakseni ainakin Jinyu hutongilla) liput sai kuitenkin helposti (maksu vain käteisellä), tosin vasta neljä päivää ennen matkaa.

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #8 : 12.09.2006, 09:52:37 »
Tässä vähän erilainen kokemus; varasin omat junalippuni netistä ja ne kiikutettiin hotellilleni kirjekuoressa. En muistaakseni maksanut välittämisestä edes hirveästi extraa. Firma oli joku englantilainen (?)nettimatkatoimisto, jonka nimeä en muista. Olen näköjään deletoinut sähköpostivaihdon, mutta googlella em. firman löysin. Mulla oli silloin tiedossa toimitushotellin nimi, enkä tiedä miten muussa tapauksessa liput olisin saanut. Joka tapauksessa olin oikein tyytyväinen palveluun.

Otto

• Reissaaja
    • Profiili
Junaliput kiinassa
« Vastaus #9 : 14.09.2006, 01:31:11 »
http://www.travelchinaguide.com/china-trains/index.htm

^ löytyy hakukone, jolla voi etsiä junia kaupungista toiseen. (Ei tuo varmaan ihan kaikkia junia näytä)

Hakukone näyttää tuloksena junien numerot, kellonajat, matka-ajan  :roll:  , onko junassa ilmastointi ja eri matkustusluokkien hinnat dollareissa. Helppo ottaa junan numero paperille ylös kellonaikojen ja päivien ym. kanssa kun marssii lippuluukulle lippua ostamaan.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Junaliput kiinassa
« Vastaus #10 : 10.05.2012, 13:22:24 »
http://www.travelchinaguide.com/china-trains/index.htm

^ löytyy hakukone, jolla voi etsiä junia kaupungista toiseen. (Ei tuo varmaan ihan kaikkia junia näytä)

Hakukone näyttää tuloksena junien numerot, kellonajat, matka-ajan  :roll:  , onko junassa ilmastointi ja eri matkustusluokkien hinnat dollareissa. Helppo ottaa junan numero paperille ylös kellonaikojen ja päivien ym. kanssa kun marssii lippuluukulle lippua ostamaan.

Nostanpas ketjua. Kiinan junalippujen hankkimista googlailin, ja edellä mainittu sivusto tulee ensimmäisenä eteen. Onko porukka viime vuosina ostanut lippuja tuolta tai muualtaa etukäteen vai edelleen paikan päältä? Onko noiden hinnat reilusti yli vai vain 'kohtuullisia' palvelumaksuja? Kuinka täynnä junat ovat talvella (tammikuu), eli pitääkö noista murehtia edes etukäteen? Kuinka hard core muuten on 'hard sleeper' -luokka, vai onko pehmoluokka hintansa väärti kellon ympäri menevillä etapelilla?
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
Vs: Junaliput Kiinassa
« Vastaus #11 : 10.05.2012, 14:45:32 »
Hard sleeper on ihan hyvä, ehkä hieman meluinen ja tupakan savuinen. Olen yhden kerran elämässäni matkustanut soft sleeperillä. Onhan se parempi, mutta ei ehkä hintansa väärtti. Mutta hard seat on hard corea. Sitä en enää ikinä tee, jos ei ole pakko.

Junaliput tulevat yleensä myyntiin 10 päivää ennakkoon. Jos niitä sitä aiemmin tilailee, hinnassa on luultavasti valtaisat palvelumaksut. En tosin ole tuota kautta koskaan tilaillut. Kannattaa katsoa myös lentoja, jotka joskus ovat lähes saman hintaisia kuin junaliput. Ja busseihin aina mahtuu. Joillain linjoilla ne junaliput kannattaa ostaa mahdollisimman ajoissa, koska junat ovat aina täynnä. Joillain ei sillä ole niin väliä.

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #12 : 10.05.2012, 18:02:34 »
Juu, hard sleeper ei ole hard core - hard seat voi olla hard core, en myöskään tee toiste pitkää matkaa jos on muita vaihtoehtoja. Nykyään täytyy myös näyttää passi ostettaessa lippuja, printtaavat lippuun passin numeron. Hard sleeperin punkat ovat varsin mukavia, todella pehmeään punkkaan tottuneelle ehkä jämäkkiä. Ruoka ei kiinalaisissa junissa ole Kiinan parasta, mutta all in all hyviä junia.

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 11.05.2012, 06:46:40 »
Ja junien täyteys tammikuussa riippuu siitä, missä kohtaa tammikuuta. Jos matkasi on lähellä kiinalaista uutta vuotta, junalipuista on suht turha edes haaveilla. Miljoonat kiinalaiset suuntaavat silloin kotiseudulle loman viettoon.

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 11.05.2012, 06:55:35 »
Ja Nicodemus on oikeassa: jämäkkiä ovat hard sleeperin punkat, mutta niin on yleensä myös kiinalaiset sängyt, joten ajatukseen kannattaa totutella.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 11.05.2012, 15:10:09 »
Juuri 18 tunnin junamatka hard sleeperissä takana ja ihan hyvä peti mielestäni oli. Ongelmana minusta kiinalaisissa junissa on, ettei tavaroita saa oikein mahtumaan mihinkään. Ainakaan minun rinkka ei mahdu mihinkään. Tupakansavua on tosiaan ilmassa ja kyllä ne vessat vähän hard corea on, mutta mikäpä kiinalainen vessa ei olisi. Soft sleeper oli tässä mielessä siistimpi.

cocoon

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.05.2012, 17:34:18 »
Juuri 18 tunnin junamatka hard sleeperissä takana ja ihan hyvä peti mielestäni oli. Ongelmana minusta kiinalaisissa junissa on, ettei tavaroita saa oikein mahtumaan mihinkään. Ainakaan minun rinkka ei mahdu mihinkään. Tupakansavua on tosiaan ilmassa ja kyllä ne vessat vähän hard corea on, mutta mikäpä kiinalainen vessa ei olisi. Soft sleeper oli tässä mielessä siistimpi.

Jos saa sen vähän kalliimman ja paremman alapetin, niin sen alle mahtuu aika paljon romua ja se käytävän päällä oleva hylly on aika tilava ja kaiken lisäksi siinä alapetillä on muutenki mukava makoilla. Ylin peti on surkein paikka. 
”...when everything goes wrong - that’s when adventure starts” -Yvon Chouinard

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 11.05.2012, 22:45:43 »
Soft sleeper 2006 Shanghai--Kunming

http://aijaa.com/0087210174163

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 12.05.2012, 06:56:58 »
Alapetissä on vain se onkelma, että sillä tuppaavat istumaan kaikki muutkin kanssamatkustajat päiväsaikaan. Ja jos et välttämättä halua jutella heidän kanssaan, ei pakopaikkaa ole. Keski- ja yläpetille voi aina vetäytyä itsekseen olemaan.

Shala

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Living A Dream In China
« Vastaus #19 : 12.05.2012, 09:35:52 »
Itsekin pidan eniten hard sleepereista. Parhain on mielestani alapeti tai sitten keskipeti, ylos ei millaan jaksaisi kavuta. Huomasin, etta kaikki eivat valttamatta rohkea istua alapetille ulkomaalaisen viereen, mutta on tosiaan mahdollista, ettet paase siina noin vaan yksinaan makoilemaan. Juttuseuraa loytyy heti jos joku osaa vahankaan englantia tai huomaavat, etta puhut kiinaa.

Soft sleeperia on tietysti parempi, mutta ei mielestani sen rahan arvoinen. Aina olen nukkunut hyvin hard sleeperissa.

Hard corea on sitten seisomalippu. Kerran olen sellaisen ostanut, mutta ei mennyt kuin 15 minuuttia kun eras herrasmies tarjosi minulle hard seatinsa. Kokemus oli sama kuin olisi istunut metrossa 18 tuntia lisattyna silla, seisomapaikkalaiset (jotka siis laitetaan aina hard seat vaunuihin) nukkuvat lattialla tai mihin valiin nyt mahtuvatkaan. Elamys sinansa, mutta ei sita kovin mielellaan uudelleen tekisi.
Living A Dream In China - www.sarajaaksola.com