Napoli

(Luettu 90343 kertaa)

complex

• Aloittelija
    • Profiili
Napoli
« : 24.09.2006, 19:40:28 »
Ensi tammikuussa 4 pv Roomassa ja 3 pv Napolissa. Napolista en tiedä mitään, mutta kovin olen negatiivisen kuvan saanut. Mieleeni muodostuu maalaiskylä, joka täynnä ryöväreitä, raiskaajia, likaa ja turisteja. Onko näin? Onko Napolissa mitään näkemisen ja kokemisen arvoista?

Ja Italiasta ylipäänsä kysymys: jostain kuulin, että Italiassa pärjäisi englantia paremmin ranskalla? C'est vrai?

Kiitän kaikkia vastaajia :)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #1 : 24.09.2006, 21:21:00 »
Ensin: loistava matkavalinta, tein samanlaisen reissun viime maalis-huhtikuussa. Jälkeenpäin ajatellen olisin ollut päivän enemmän Napolissa.

Käytä hakua, niin löydät aika tuoreen keskustelun Napolista. Jos esität täsmäkysymyksiä, niin kuulolla on useampikin Napoliasiantuntija, minä en ole sellainen, vielä...

Napolissa on pimeän tultua oltava enemmän varuillaan kuin Roomassa, yksin liikkuessa kannattaa välttää hämäriä sivukatuja, ainoa tiukka tilanne minulla tuli tosin Spaccanapolissa sillä aukiolla, jossa on kaksi isoa kirkkoa vastapäätä toisiaan (nimeä en muista).

Napoli on todellinen elämys, kaupunki itsessään riittää, mutta pizza on täydellistä, näköalat Vomerolta ovat upeita (kannattaa käydä siellä olevassa linnassa (taas nimi unohtunut) vain näköalan takia), arkeologinen museo on hieno, älä jätä käymättä.

Napoli ei ole maalaiskylä, vaan aivan omanlainen suurkaupunki - taskuvarkaita riittää, mutta muista en olisi huolissaan normaalia varovaisuutta noudattamalla. Turvallisuusaiheisia keskusteluja löytyy täältä myös.

Englanti auttaa, mutta muutama Italian sana on hyvä osata. Jos osaat Ranskaa, ymmärrät helpommin Italiaa.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
Napoli
« Vastaus #2 : 24.09.2006, 23:13:18 »
napoli on kaukana kylasta .. asukasmaaraltaan on ainakin huomattavasti isompi kuin helsinki. ja loytyy enemman tekemista.

kunnan kotisivut http://comune.napoli.it/ .. loytynee jotain hyodyllista sieltakin.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Napoli
« Vastaus #3 : 25.09.2006, 12:35:37 »
Lainaus käyttäjältä: "complex"
Napolista en tiedä mitään, mutta kovin olen negatiivisen kuvan saanut. Mieleeni muodostuu maalaiskylä, joka täynnä ryöväreitä, raiskaajia, likaa ja turisteja. Onko näin? Onko Napolissa mitään näkemisen ja kokemisen arvoista?

Sehän se juuri kokemisen arvoista onkin  :wink:  Napolin omaleimaisuus siis. Kaupunki on aika kokonaisvaltainen elämys, josta jotkut tykkäävät kovasti ja jotkut ovat olleet ihan kauhuissaan. Varovainen kannattaa olla, jopa varovaisempi kuin monessa muussa kaupungissa, mutta ei Napolissa mitenkään megavaarallista ole. Vaarallisinta on ehkä liikenne, ainakin mun oman subjektiivisen kokemukseni mukaan.

Minäkin suosittelen arkeologista museota, siellä menee helposti koko päivä. Kannattaa hankkia joku opas mukaan, vaikka ostaa museon aulasta, koska museossa itsessään ei ole juuri mitään infotauluja tms.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Re: Napoli
« Vastaus #4 : 25.09.2006, 12:42:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Nele"
Minäkin suosittelen arkeologista museota, siellä menee helposti koko päivä. Kannattaa hankkia joku opas mukaan, vaikka ostaa museon aulasta, koska museossa itsessään ei ole juuri mitään infotauluja tms.

Luonnollisesti Gabinetto secreto on ihan must, Italiasta ei montaa vastaavaa museon osastoa löydy. Toiseksi parasta ovat muutamat aivan käsittämättömän hienot mosaiikit.

Kaupunkikirjat Napoli on hyvä perusopas, niin kaupunkiin kuin museoonkin.

Jos et ole varannut hotellia, niin suosittelen Europeoa (halpa ja huippusijainti), katso majoitusvinkeistä tai vaikkapa www.venere.com

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #5 : 25.09.2006, 12:46:38 »
Ai niin, myös katedraalin alla oleva arkeologinen alue oli kiinnostava. Sinnehän piipahtaa nopeasti nähtävyyksien katselun/kaupungilla lorvimisen lomassa vaikka ei arkeologiasta kamalan kiinnostunut olisikaan.

Itse onnistuin todistamaan katedraalissa myös vihkimistä ja ihmettelemään kuinka luontaisena osana elämäänsä napolilaiset pitävät kaikkialla vyöryviä turistilaumoja. Pidättyväisenä suomalaisena en kehdannut jäädä viskomaan riisiä hääparin päälle niin kuin japanilaisturistien seurue ja paikalliset kerjäläiset.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #6 : 25.09.2006, 12:52:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Nele"
Ai niin, myös katedraalin alla oleva arkeologinen alue oli kiinnostava. Sinnehän piipahtaa nopeasti nähtävyyksien katselun/kaupungilla lorvimisen lomassa vaikka ei arkeologiasta kamalan kiinnostunut olisikaan.

Maan alla kannattaa kuulemma käydä (Diokenes neuvoi), Napolin alla kulkevaan tunneliverkostoon järjestetään retkiä, sinne en viimeksi ehtinyt, mikä jäi harmittamaan - tuo on muuten yleisohjeeni melkeinpä kaikkialle, mene aina maan alle, kun mahdollista :wink:

complex

• Aloittelija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #7 : 25.09.2006, 19:25:41 »
Mitä Napolissa sitten voi thedä Pompein ja rannoilla löhöilyn lisäksi? Löytyykö kaupungista mitään laadukkaampia shoppailukeskuksia ja taidemuseoita? Millaisia kaupunginosat ovat, vastaako keskusta jotakin Espanjan pientä aurinkorantaa? Minulla on aivan käsittämättömän ennakkoluuloinen ja stereotyyppinen kuva Napolista, huolestuttaa kun matkakirja aloittaa sanoin: ''Napoli on ruma ja meluisa kaupunki...''.. Auttakaa kiltit purkamaan mielikuvaani, tavoittaako Napoli missään edes hieman Rooman kaupungin ''loistoa''? Apuva!

Chiribiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #8 : 25.09.2006, 20:32:14 »
Itse inhosin Roomaa (turistit, vain yksi suurkaupunki muiden joukossa), mutta rakastuin Napoliin (pikkukujat, rähjäisyys, arkkitehtuuri, napolilaiset, ruoka.. erityisesti se pizza!). Pompeihan ei varsinaisesti ole Napolissa eikä Napolissa hiekkarantojakaan ole, molempiin pääsee kyllä lähijunilla. Lisäksi niillä pääsee käymään esimerkiksi Solfataran kraaterissa, joka on yksi Napolinlahden kolmesta toimivasta tulivuoresta. Vesuvioonkin pääsee, muttei yhtä helposti. Shoppailumahdollisuudet on liiankin hyvät..

Itse tykkäsin Napolissa eniten vanhasta kaupungista, Duomosta, modernin taiteen museosta (vaikken niin museoihminen muuten olekaan) ja siitä pizzasta. Napolista sanotaan, että siellä on kolme kaunista asiaa: aurinko, meri ja sfogliatelle (ricottajuustotäytteinen leivos). Eli tuota leivosta ei sovi napolinvierailulla unohtaa :-)

Onhan kaupunki rikollisuutta täynnä ja sen lisäksi vielä meluinen, mutta rumuudesta en tiedä... Itse tykkään rähjäisistä paikoista, niin Napoli oli minulle paratiisi.. Ja onhan suurin osa kaupungin vanhaa keskustaa Unescon maailmanperintölistalla, että ei se nyt niin tavattoman ruma voi olla muidenkaan mielestä..!
quot;Mitä enemmän tavoittelemme, sitä enemmän ponnistelumme luo illuusion siitä että meiltä puuttuu jotain."

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #9 : 25.09.2006, 20:56:41 »
Mitä Napolissa sitten voi thedä Pompein ja rannoilla löhöilyn lisäksi? Löytyykö kaupungista mitään laadukkaampia shoppailukeskuksia ja taidemuseoita? Millaisia kaupunginosat ovat, vastaako keskusta jotakin Espanjan pientä aurinkorantaa? Minulla on aivan käsittämättömän ennakkoluuloinen ja stereotyyppinen kuva Napolista, huolestuttaa kun matkakirja aloittaa sanoin: ''Napoli on ruma ja meluisa kaupunki...''.. Auttakaa kiltit purkamaan mielikuvaani, tavoittaako Napoli missään edes hieman Rooman kaupungin ''loistoa''? Apuva!

Jos Spaccanapoli kuviteltaisiin Napolin keskustaksi, niin ei se
oikein Espanjan aurinkorantoja vastaa...
 :)
Napolia ja Roomaa ei oikein voi verrata, Napoli on likainen,
meluinen, rikollinen, ja kuitenkin niin rakastettava kaupunki.
Missaan tuskin saat syodaksesi yhta hyva pizzaa kuin juuri
Napolissa, naet yhta kauniita naisia, yhta ovelia huijauksia,
yhta hienoa argeologista museota, yhta vaikuttavaa maisemaa
kuin on Vesuviuksen tulivuori horisontissa, yhta maukasta kahvia
(Napolin veteen tehty espresso on kuuluisaa kautta Italian!)
Vomeron kaupunginosassa asuvat rikkaat ja kuuluisat,
rautatieaseman kulmilla kodittomat nukkuvat kasseineen...
Napoliin ei matkusteta shoppailemaan tai aurinkorannalle
lohoilemaan, Napolissa eletaan ja koetaan elamaa sen kaikissa
kirjoissaan ja vareissaan...
 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

postino

• Vieras
Napoli
« Vastaus #10 : 25.09.2006, 21:30:21 »
...

Chiribiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #11 : 25.09.2006, 21:54:32 »
Lainaus

Nimbelle haluaisin vain sanoa, että kyllä ne kujat löytyvät Roomastakin. Olet ollut väärässä paikassa. En ole ole oikea ihminen sanomaan, onko Rooman kujia verrattavissa Roomaan, mutta luulen, että on.

Heh, ehkä en vaan nähnyt niitä kujia kaikilta turisteilta  :D  Taisin olla siellä pahimpaan turistiaikaan... Sekin vaikuttanee suuresti mielipiteeseeni ko kaupungista..
quot;Mitä enemmän tavoittelemme, sitä enemmän ponnistelumme luo illuusion siitä että meiltä puuttuu jotain."

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #12 : 25.09.2006, 22:07:14 »
Minulla on aivan käsittämättömän ennakkoluuloinen ja stereotyyppinen kuva Napolista, huolestuttaa kun matkakirja aloittaa sanoin: ''Napoli on ruma ja meluisa kaupunki...''.. Auttakaa kiltit purkamaan mielikuvaani, tavoittaako Napoli missään edes hieman Rooman kaupungin ''loistoa''? Apuva!

Miltähän vuosikymmeneltä matkaoppaasi on peräisin? Käväisin kaupungissa pikaisesti (2 yötä) muutama vuosi sitten, ja yllätyin todella myönteisesti. Asiaan vaikutti se, että kaupunki oli tyhjä (miltei kirjaimellisesti, ei liikennettä eikä kourallista enempää ihmisiä, kun oli elokuun puolivälin Neitsyt Marian taivaasta-astuminen tjsp). Mutta myönteisesti yllätti nimenomaan Napolin loistokkuus. Eri vuosisadoilta peräisin olevat ja eri hallitsijoien aikakausista kielivät komeat palatsit ym. rakennukset, lukuisat kirkot jo pelkästään Spaccanapolin varrella, sekä ihan "tavalliset" yksityisrakennukset olivat vaikuttavia. Spaccanapolia rakennuksineen oli kai kunnostettu projektiluonteisesti jo tuolloin, lisäksi esim. suunnilleen sen kukkulan (Vomero?) kohdalla rannassa on kunnostettu joku linnoitus ravintolaksi jne...  Rumuus ja likaisuus eivät olleet päällimmäisenä Napolia avoimin silmin ihmettelevä mielessä! Sen sijaan levottomuus ja turistien huijaus jäivät mieleen, sen tunnustan ikäväkseni.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #13 : 25.09.2006, 22:13:01 »
Yks varma konsti inhaantua Roomassa on todellakin toukokuun ja elo/syyskuun valilla. Suosittelen todella tuloa talvella. On aivan erilainen, janna fiilis kun kadut on melkein tyhjia ja mm. amerikkalaiset eivat ole taivastelemassa joka kadun kulmassa. Museoihin voi kavella suoraan sisaan, ravintoloista loytyy tilaa ja ennen kaikkea: kaupungin kokee aivan erilailla, kun turistit eivat peita nakyvyytta joka suuntaan.
i]Sapere aude![/i]

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #14 : 25.09.2006, 22:59:42 »
matkakirja aloittaa sanoin: ''Napoli on ruma ja meluisa kaupunki...''

D&K Napoli, eli kaupunkikirjat, englanniksi. Hyvin käyttökelpoinen, muuta mielikuvasi.

Haku.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #15 : 26.09.2006, 12:11:39 »
Mun on nyt pakko vastata, kun noin Napolia hehkutetaan. Itse kävin siellä maalis-huhtikuussa jokunen vuosi sitten. Oli jäätävän kylmää. Turisteja ei lainkaan. Hotellit siitä huolimatta järkyttävän kalliita surkeaan laatuun nähden. Saksassa ja jopa Ranskassa on hinta-laatu suhde paljon parempi.

Niin ja turistien puuttumisen ymmärsin hyvin. Kaupunki oli hyvin rähjäinen, täynnä varkaita, huijareita ja lisäksi ruma. Metrotyämaan takia puoli keskustaa oli auki. Liikenne oli hengenvaarallista. Meteli korvia huumaava ja jalankuulkijana ei ollut koskaan kivaa. Liikennevaloja ei juuri ollut ja vaikka olikin, niin ei niitä kukaan kunnioittanut. On myönnettävä, että pizza oli parasta mitä olen koskaan saanut, vaikka olikin simppeliä. Ostosmahikset eivät ollet lainkaan Pohjois-Italian tasolla. Olisin luullut, että Italian Marseillessa olisi edes edullista, mutta ei. Ei enää koskaan uudestaan.

Napolin lähellä olevan rannikkokylät ovatkin sitten eri lukunsa. Niihin olen aina valmis lähtemään paikallisjunalla. Caprilla en käynyt. Tuntui tylsältä ei-sesonkiaikana.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #16 : 26.09.2006, 12:29:12 »
Taisit HelsinkiFlyer käydä Napolissa aika nopeasti, etukäteen kaupunkiin perehtymättä ja suunnittelematta käyntiäsi sen kummemmin. :?

Onneksi Napoli ei ole erityinen turistikohde, ainakaan kesäkauden ulkopuolella. Turistikohteita löytyy sitten Sorrenton suunnalta, moni ei taas viihdy niissä, vaan siellä missä paikalliset ihmisetkin ovat.

Minä ainakin löysin riittävästi ostosmahdollisuuksia, vaikka asia ei minulle tärkeä olekaan - Via Toledon tarjonta riitti minulle.

Säälle ja liikenteelle ei voi mitään, harmin paikka, luulenpa, että Napolissa on useammin kuuma 8) , suomalaisen asteikolla.

Liikenne ja rähjäisyys ovat Napolia aidoimmillaan, rähjäisyydestä pidin, liikenteen kanssa tulin aivan hyvin toimeen.

Ihmiset ovat ystävällisempiä kuin Pohjois-Italiassa, ainakin keskimäärin.

Napolista löytää ihan ok yhden hengen huoneen 50 eurolla tai alle, ja sijainti on keskusta, ei aseman takana hanurissa niinkuin esim. Roomassa yleensä.

On henkilökohtainen kysymys, pitääkö muista turisteista, minä olen off-season matkailija, viimeksi kävelin yksin Via Sacraa Forumilla Roomassa, ei yhtään turistia missään. Nautintoa kesti 5 minuuttia (avasivat portin aamulla etuajassa :D ).

Kohteesta kuin kohteesta saa aina enemmän irti hankkimalla tietoa etukäteen, silloin tietää, mitä on luvassa ja osaa paremmin etsiä itselleen kiinnostavia asioita.

Taas kerran tuo allekirjoitukseni on niin kohdallaan, kuin ikinä olla voi (vaikka sen itse sanonkin...) :D

complex

• Aloittelija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #17 : 26.09.2006, 18:36:00 »
Huh huh mikä vastausten tulva, kiitoksia hirveästi kaikille! Pakko kysäistä saman tien tähän väliin, onko Napoli vaarallinen kahdestaan kulkeville nuorille tyttösille? Ystävättäreni kanssa olemme lähdössä matkaan ja muutaman kauhukuvauksen olen kuullut vaaleatukkaisten skandinaavikkojen päälle heittäytyvistä ''italiaanoista''.

Ja mitä vaatetta kannattaa pakata mukaan tammikuun ensimmäisiä päiviä ajatellen, kuinkakohan kylmä kaupungissa tuolloin on?

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #18 : 26.09.2006, 18:47:42 »
Huh huh mikä vastausten tulva, kiitoksia hirveästi kaikille! Pakko kysäistä saman tien tähän väliin, onko Napoli vaarallinen kahdestaan kulkeville nuorille tyttösille? Ystävättäreni kanssa olemme lähdössä matkaan ja muutaman kauhukuvauksen olen kuullut vaaleatukkaisten skandinaavikkojen päälle heittäytyvistä ''italiaanoista''.

Ja mitä vaatetta kannattaa pakata mukaan tammikuun ensimmäisiä päiviä ajatellen, kuinkakohan kylmä kaupungissa tuolloin on?

Tammikuun alussa Napolissa saattaa olla +15 astetta lamminta,
taikka sitten sataa kaatamalla vetta, muutama aste plussan
puolella.
Yleisimmin kuitenkin lamminta on paivisin siina toistakymmenta
astetta, vettakin saattaa sadella. (Suomalainen juhannuskeli?)

Suurin vaara kahdelle pohjoismaiselle tyttoselle Napolissa
on joutua naimisiin.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Napoli
« Vastaus #19 : 26.09.2006, 21:02:45 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
Pakko kysäistä saman tien tähän väliin, onko Napoli vaarallinen kahdestaan kulkeville nuorille tyttösille? Ystävättäreni kanssa olemme lähdössä matkaan ja muutaman kauhukuvauksen olen kuullut vaaleatukkaisten skandinaavikkojen päälle heittäytyvistä ''italiaanoista''.

Suurin vaara kahdelle pohjoismaiselle tyttoselle Napolissa
on joutua naimisiin.

Kysykää nätisti Diokenes -sedältä, josko lähtisi "turvamieheksi" teille... :D

Enpä mihinkään haluaisi juuri nyt enempää kuin Napoliin (vaan kun ei voi), kaveri kävi kesällä Palermossa, sinnekin kyllä tekisi taas mieli.

Katsokaa nyt pikkuisen missä pimeällä kuljette, kun kulkee sen näköisenä, että tietää, mihin on menossa ja pitää yllä reipasta vauhtia, ja mahdollisuuksien mukaan ei hirveästi näytä turistilta (ei taida teiltä onnistua :lol: ), niin pärjää jo pitkälle.

Edit: ja ehdottomasti matkalukemiseksi Michael Dibdin: Cosi fan tutti ( Aurelio Zen Napolissa...), samaa vauhtia kannattaa lukea kaikki Dibdinit.