Oletko turisti/seikkailija/elämäntapamatkaaja vai mikä?

(Luettu 53597 kertaa)

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #100 : 16.02.2007, 14:42:38 »
Lainaus käyttäjältä: "sanela"
Lainaus käyttäjältä: "Maahinen"
Kutsutaanko myös esim. Aurinkomatkoilta ostettua lento+majoitus -yhdistelmää pakettimatkaksi?

Mikäs se "pakettimatka" sitten on jos ei nimenomaan tuo?  :wink: Ellen sitten itse ole käsittänyt sanaa ihan päin mäntyä... no, olen ollut kahdella pakettimatkalla elämäni aikana, joista toinen oli ihan ok (Madeira) ja toinen täyttä helvettiä (Alanya). Yleisesti ottaen en ole yhtään kiinnostunut matkasta, jolla joku muu päättää missä hotellissa/millä alueella mun pitää asua - mitäs jos en ensimmäisen päivän jälkeen viihdykään siellä, häh? Sitten sitä on jumissa eikä kenelläkään ole kivaa.

En silti oikein ymmärrä, mitä suurta eroa on sillä, jos ostaa matkatoimiston kautta lennot ja majoituksen kuin jos ostaa ne vaikka netistä yhdessä tai erikseen... En tarkoittanut tuolla kysymykselläni mitään rantalomapakettia, vaan mietin sitä, että Aurinkomatkathan myy myös esim. kaupunkilomia, joten onko sitten oikeasti mitään väliä, mitä kautta matka on hommattu? Eroaako tilanne jotenkin olennaisesti? Minusta ei, ellei nyt oteta huomioon sitä, että matkatoimistojen kautta ostettu matka saattaa tulla kalliimmaksi.

Ei kai pakettimatkallakaan kukaan sen enempää päätä, missä on pakko majoittua. Kyllähän asiakas voi itse päättää, minkä hotellin haluaa. Samalla laillahan reilatessakin on tiettyjä rajoituksia, esim. jos kaikki muut paikat on täynnä, voi olla enää vain se yksi vaihtoehto.

Ja KAIKILLA matkoilla voi aina nostaa kytkintä, jos etukäteen suunniteltu paikka ei miellytäkään! Esim. yksi ystäväni on usein tehnyt sitä, että on ostanut jonkun rantalomapaketin esim. Thaimaaseen, koska se on tullut kai halvemmaksi kuin lennot (ei siis jaksanut tuntikausia metsästää jotain alennuksia). Itse kohteessa hän ei kuitenkaan ole ollut, vaan on lähtenyt omin päin kiertelemään, joskus jopa naapurimaahan asti.

Itse olen aina ostanut erikseen lennot ja varaillut itsekseni majoituksen - tulee halvemmaksi ja näin olen saanut enemmän juuri omiin tarpeisiini sopivia "paketteja". Niin, eräänlainen matkapakettihan se itsekin räätälöity kokonaisuus on :wink:

AdaSxn

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #101 : 08.03.2007, 09:43:05 »
Minä olen ainakin pääsääntöisesti turisti ihan siinä, missä Aurinkomatkoja käyttävät kanssaihmisetkin. Varataan matkat itse netistä, mutta ei se meistä yhtään "aidompia" matkailijoita tee kuin matkatoimistossa asioivista. Ja asioin minäkin matkatoimistossa viime viikolla, hankin Killroylta ISICin! Ainoastaan ollessani kuukauden Englannissa en kokenut olevani turisti, koska olin opiskelemassa.

Olen siis ylpeästi turisti, ylpeästi pihalla vieraassa paikassa ja ihan ronskisti selailen karttaa keskellä kaupunkia, kassi tulee perässä pyörillä (nyt kun häälahjaksi sellaiset melkein-samsonitet saimme :D On muuten kätevä! Katsoo sitten uudestaan, kun kiinnostaa muutkin kuin Euroopan kaupungit.). Jotenkin nolottaa sellaisten puolesta, joista näkee kauas, että eivät ole koskaan käynyt ko. paikassa, mutta yrittävät kovasti osoittaa olevansa kaikkialla kuin kalat vedessä, kun ollaan niin maailmankansalaista eivätkä AINAKAAN turisteja. Huonostihan siinä monesti käy, vähän kuin jänöjussin mäenlasku.

Ehkä suhtaudun niin rennosti omaan turisteiluuni, koska runsaat lapsuudenaikaiset kokemukseni Kanariansaarten ja Kreikan pakettimatkoista osoittivat, että turistien ei tarvitse kulkea karavaanina karaokebaarista pyttipannuravintolaan. Perheen kanssa asuttiin aina huoneistohotellissa, käytiin paikallisissa kaupoissa ja tehtiin pääosin ruuat itse. Aina vuokrattiin vähintään päiväksi-kahdeksi auto, ja tehtiin omatoimimatkoja läheisiin pikkukyliin. Harvoin nähtiinkään muita pakettimatkalaisia muualla kuin lentokenttäkuljetuksissa.

Minusta olennaista ei ole se, miksi itseään kutsuu, sillä minulle noissa sanoissa turisti, travelleri, tms. ei ole mitään arvolatauksia, vaikka niistä erityyppiset asiat tulevatkin mieleen. Minulle myöskään erityyppisissä matkoissa ei ole arvolatauksia, ei ole tippaakaan parempi olla kolme kuukautta Thaimaassa kuin viikko Kreetalla. Tärkeintä on vain se, että jokainen onnistuisi saamaan itselleen ja elämäntilanteeseensa sopivan matkakokemuksen.

shantigiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #102 : 08.03.2007, 10:33:12 »
Matkustan omana itsenäni enkä halua olla minkään nimityksen tai matkailijaroolin vanki. Ulkopuolelta katsottuna näytän varmaan joskus turistilta, joskus reppumatkailijalta, joskus seikkailijaltakin riippuen matkasta. Mutta onko sillä loppujen lopuksi juuri mitään väliä? Nuorempana sitä ajatteli muissakin asioissa enemmän sitä, mikä on coolia, mutta nykyään sitä tekee asiat rentoutuneemmin niin kuin ne itsestä tuntuvat hyvältä.
i] Elämän kutsu loputon on meissä...  
Siis tyynny, sydän, hyvästele, lähde!
- Herman Hesse [/i]

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #103 : 08.03.2007, 12:23:05 »
Lainaus käyttäjältä: "shantigiri"
Matkustan omana itsenäni enkä halua olla minkään nimityksen tai matkailijaroolin vanki. Ulkopuolelta katsottuna näytän varmaan joskus turistilta, joskus reppumatkailijalta, joskus seikkailijaltakin riippuen matkasta. Mutta onko sillä loppujen lopuksi juuri mitään väliä? Nuorempana sitä ajatteli muissakin asioissa enemmän sitä, mikä on coolia, mutta nykyään sitä tekee asiat rentoutuneemmin niin kuin ne itsestä tuntuvat hyvältä.

Täysin samaa mieltä. Oikeasti on ihan yks hailee mitä ulkopuoliset ajattelee. Tärkeintä on saada valita itse mihin matkustaa ja nauttia reissusta.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #104 : 08.03.2007, 12:51:34 »
Lainaus käyttäjältä: "marlee"
Lainaus käyttäjältä: "shantigiri"

Täysin samaa mieltä. Oikeasti on ihan yks hailee mitä ulkopuoliset ajattelee. Tärkeintä on saada valita itse mihin matkustaa ja nauttia reissusta.

Aivan totta. Samaa mieltä. Elämää se matkustaminenkin "vain" on (toki elämä ei suinkaan ole mikään "vain"!) ja sama ihminen olen sekä matkoilla että kotona ja muuallakin.

Jahkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #105 : 08.03.2007, 13:50:52 »
Mä ainakin olen ehdottomasti  tosireissaaja ja loukkaantuisin jos joku mua erehtyisi kutsumaan turistiksi.Turisti on mielestäni lähinnä haukkumasana,kun kyseessä on oikea reissaaja.Esim. viikon äkkilähdöllä Alanyassa mua ärsytti suunnattomasti,kun ne kauppiaat väitti mun olevan turisti.Ok, olin vaan iltakävelyllä turistien seassa joten mut saatettiin helposti sekottaa turisteihin.Hotellihuoneessa mulla oli kuitenkin rinkka...
quot;Olis kyllä niiiin siisti lähteä,mutku..."

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #106 : 08.03.2007, 19:22:03 »
Seikkailumielinen reppu selässä reissaava turisti!

Gnito

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #107 : 13.03.2007, 20:26:03 »
"Turisteja pallon oomme kaikki,
oomme kaikki,
kaikki!"

Vai miten se laulu nyt sit menikään.
Alakategoriana ehkä sitten backpacker-tyyliin seikkailuja etsivä harhailija - opaskirjakin saattaa jäädä hankkimatta.
There's no such thing as talent, cap'n. Only inspiration and ambition.
And mine burn white hot.  - Scrooge

catsby

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #108 : 19.03.2007, 11:15:55 »
Eiko osota sita, etta meidan pullamossosukupolven edustajien elama on sittenkin aika helppoa, kun oikeesti viittitaan kokea identiteettikriisia siita olenko ma turisti vai travelleri...

Ite oon kyllastuny tahan "todellisten travellereiden" itseriittoisuuteen ja tahan muka-vaihtoehtoiseen pukeutumistyyliin, joka on loppujen lopuksi ihan uniformu naiden toisten "todellisten travellereiden" joukossa. Sita paitsi ootteko huomanneet, etta ei niissa maissa, missa ootte matkanneet, oo paikalliset paljoakaan tehneet paataan vaivanneet ulkomaallaisen "identiteetista". Turisti on turisti on turisti. Kysykaa vaikka paikallisilta.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #109 : 20.03.2007, 14:07:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Jahkailija"
Mä ainakin olen ehdottomasti  tosireissaaja ja loukkaantuisin jos joku mua erehtyisi kutsumaan turistiksi.

Meikalainen kutsuu kaikkia lomalla/reissussa olevia turisteiksi. Miten pitkaan on reissussa tai onko reppureissaaja vai joku pakettimatkalainen, ei mitaan merkitysta.

Esimerkiksi Chiang Raissa toissa ollessani en todellakaan kokenut olevani turisti, sen sijaan nyt Pattayalla lomalla ollessani olen turisti ilman muuta. Jepjep..
ไม่เป็นไร

Gnito

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #110 : 14.04.2007, 22:06:38 »
http://catandgirl.com/archive/cg0395backpacker.gif
(cat and girl on yksi parhaista nettisarjakuvista, imho)
There's no such thing as talent, cap'n. Only inspiration and ambition.
And mine burn white hot.  - Scrooge

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #111 : 14.04.2007, 23:17:12 »
Lainaus käyttäjältä: "catsby"
Eiko osota sita, etta meidan pullamossosukupolven edustajien elama on sittenkin aika helppoa, kun oikeesti viittitaan kokea identiteettikriisia siita olenko ma turisti vai travelleri...

Joka asiassa kasitteista vaannetaan. Joku nimenomaan haluaa olla feministi, mutta jollekulle toiselle saman aatteen kannattajalle termi on myrkkya. Siivooja vaikuttaa jonkun mielesta coolimmalta ammatilta, jos siita kaytetaan nimitysta siivousteknikko tai puhtaanapitoalan ammattilainen tms. Vaikkei itse lattianpesu siita sen hohdokkaammaksi muuttuisikaan. Kai. Ja entinen hullujenhuone on nykyaan psykiatrinen hoitoyksikko... No ei, vitsi vitsi, siella suunnalla sentaan on tapahtunut muutakin kuin kosmeettista muutosta.

OT, mutta minulla on identiteettikriisi liittyen kasitteeseen pullamossosukupolvi - termilla kun on taidettu viitata jokaiseen sodankokeneiden jalkeiseen sukupolveen. Kuinkakohan moni tallaaja oikeasti on pullamossoon lusikkansa paassyt upottamaan... Vai ollaanko me vain vedetty kuitenkin rice crispieseja, suurimmaksi osaksi.

Graveson

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #112 : 06.11.2007, 21:45:13 »
En lähde kovin mielelläni itseäni johonkin kategoriaan sotkemaan, mutta mun mielestä ainakin "travellerin" ja "turistin" välillä on eroa..
Eikös turisti kuitenkin pääsääntöisesti lähde lomalle, travelleri matkalle? Ja nyt sitten herää vastakysymys onko lomalla ja matkalla eroa.. Kun voikai lomallansa lähtä myös matkalle. Menin jo itsekin sekaisin ja hukkasin pointtini :D

"The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see."
- Gilbert K. Chesterton

J<3H

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #113 : 06.11.2007, 22:11:12 »
Turisti mikä turisti. Itse käsitän 'turisti' sanan " ei paikallisena ". Joku sanoikin jollain topicilla, että häntä ärsyttää travellerin elitistiseksi muuttunut merkitys- idea on siis kääntynyt päälaelleen.

Totta; turisti on lomalla, mutta eikö ole kaikki muutkin jotka ovat motiiveista riippumatta maailmalla ilman työtä? ( Keikkaduunia ei lasketa )

Itseäni ihmetyttää "turisti" sanan negatiivinen kaiku, vaikka itsekin vältän nimitystä puhuessani omasta matkakäyttäytymisesti.

Tämähän on aika kiistelty asia, mutta mielestäni on hassua, jos joku ei koe vieraassa maassa ollessaan olevansa turisti. Mikä sitten? ei ainakaan paikallinen 8)  

...Turismiahan on erilaista; sota kategorioiden välillä on vain tuntunut paisuvan jo lähes naurettavaksi.

Graveson

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #114 : 06.11.2007, 22:33:18 »
Lainaus käyttäjältä: "J<3H"
Totta; turisti on lomalla, mutta eikö ole kaikki muutkin jotka ovat motiiveista riippumatta maailmalla ilman työtä? ( Keikkaduunia ei lasketa )

Tuota en allekirjoita: Jos olen vaikka töitä vailla suomessakin, esim ottanut loparit ja päättänyt lähtä maata kiertämään, enhän silloin ole lomalla, ainakaan sanan varsinaisessa mielessä? ;) no joo..

Lainaus käyttäjältä: "J<3H"
...Turismiahan on erilaista; sota kategorioiden välillä on vain tuntunut paisuvan jo lähes naurettavaksi.

Ehkä näillä travelleri, matkaaja, seikkailija, mikälie, yritetään just nimetä niitä turismin erilaisia muotoja..?

viljami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #115 : 06.11.2007, 22:34:37 »
Turisti, travelleri... Itselleni nämä nimitykset luovat mielikuvia tietynlaisista  matkaajista.

Turisti tuo mieleeni oppaan perässä käyskentelevän joukon lapsiperheitä,rikkaita keski-ikäisiä ja eläkeläisiä. Turisti valitsee majapaikakseen mieluiten vähintään sen kolmen tähden hotellin. Turisti syö lomansa aikana mukavasti hotellinsa ravintolassa tai amerikkalaisessa pikaruokaravintolassa. Suurin osa lomasta kuluu hotellin uima-altaalla. Turistin loma kestää korkeintaan viikon(poikkeustapauksissa kaksi viikkoa).

Travelleri. Travelleri ei valitse pakettilomaa. Hän majoittuu hostelliin tai paikallisen asukkaan luo. Travelleri ei kulje muun turistijoukon mukana ja halveksii turistikohteita. Vatsansa travelleri täyttää paikallisessa katukeittiön/ravintolan antimilla, mielellään mahdollisimman halvalla. Travellerin matka kestää niin kauan kuin hällä riittää rahat. Tavelleri ei käy kanariansaarilla.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #116 : 07.11.2007, 13:00:11 »
Lainaus käyttäjältä: "viljami"
Turisti, travelleri... Itselleni nämä nimitykset luovat mielikuvia tietynlaisista  matkaajista.

Turisti tuo mieleeni oppaan perässä käyskentelevän joukon lapsiperheitä,rikkaita keski-ikäisiä ja eläkeläisiä. Turisti valitsee majapaikakseen mieluiten vähintään sen kolmen tähden hotellin. Turisti syö lomansa aikana mukavasti hotellinsa ravintolassa tai amerikkalaisessa pikaruokaravintolassa. Suurin osa lomasta kuluu hotellin uima-altaalla. Turistin loma kestää korkeintaan viikon(poikkeustapauksissa kaksi viikkoa).

Travelleri. Travelleri ei valitse pakettilomaa. Hän majoittuu hostelliin tai paikallisen asukkaan luo. Travelleri ei kulje muun turistijoukon mukana ja halveksii turistikohteita. Vatsansa travelleri täyttää paikallisessa katukeittiön/ravintolan antimilla, mielellään mahdollisimman halvalla. Travellerin matka kestää niin kauan kuin hällä riittää rahat. Tavelleri ei käy kanariansaarilla.

Tunnen paljon ihmisiä, jotka tykkäävät reissata, käydä uusissa paikoissa (sekä kotimaassa että ulkomailla), tavata uusia ihmisiä, nähdä uusia paikkoja, kokea uusia asioita, oppia uutta ja sekä rentoutua että kokea haasteita. Mutta en tunne silti yhtäkään ihmistä, jota kumpikaan noista sangen kärjistetyistä luonnehdinnoista kuvaisi. Ja hyvä niin, koska ei tuo travelleri sen paremmalta vaihtoehdolta kuulosta kuin turistikaan - miksi travelleri halveksii turistikohteita? Ja mitä ne turistikohteet ovat? Onko Suomen kansallismuseo tai Temppeliaukion kirkko turistikohteita? Tai Praha, Berliinin nähtävyydet tms? Koska kyllä minä olen nähnyt turistiryhmiä kaikissa näissä paikoissa - yhtä lailla kuin yksikseen käyskenteleviä ulkomaalaisia/paikallisia. Enkä näe sen enempää syytä halveksia Temppeliaukion kirkkoa tai Kanariansaariakaan, sinänsä - ainakaan sen vuoksi, että monet ihmiset tykkäävät niissä käydä.

Itse olen ihan vain minä itse ja tykkään matkustaa uusiin paikkoihin (ja vaikka vanhoihinkin), koska se on mukavaa ja kiinnostavaa. En pidä pahana, jos minua kutsutaan turistiksi - koska minusta se tarkoittaa ei-paikallista ihmistä. Turistien joukkoon mahtuu niin ryhmämatkalaisia ja Kanariansaarten kävijöitä kuin yksin reissaavia reppumatkailijoita, jotka etsivät uusia kohteita.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #117 : 07.11.2007, 15:16:14 »
Lainaus käyttäjältä: "viljami"

Turisti tuo mieleeni oppaan perässä käyskentelevän joukon lapsiperheitä,rikkaita keski-ikäisiä ja eläkeläisiä.

Samaa mieltä, että vaikka idea matkustelun takana olisikin sama, niin juuri nuo erilaiset määritykset luovat kyllä vahvan mielikuvan. Turisti on mielestäni pariviikkoinen pakettimatkailija, ja travelleri (vaikka kammoksunkin tuota sanaa yli kaiken) on enemmänkin pitkäaikainen vaeltelijatyyppi. Ja tähän väliin mahtuu ties kuinka monta toista matkustajan "roolia".

..ja haluaisin myös huomauttaa, että kummassakaan määritteessä ei sinällään ole vikaa. Ennen kuin joku vetää herneenpalon nenukkaan  :)  :?

Kaksi vuotta sitten vietin pitkähkön ajan Argentiinassa. Matkustelin paikallisbusseilla, sain kyytejä, tapasin argentiinalaisia jotka kutsuivat minut luokseen kyläilemään. Kävin heidän kanssaan ulkona ja minulle tarjottiin jopa työpaikkaa. Koen, että sain hyvän otteen argentiinalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan, ja olisin todellakin loukkaantunut, jos joku olisi kutsunut minua turistiksi, joka oli "lomailemassa" Argentiinassa. Kuten kaikki pitkäaikaiset reissaajat tietävät, penninvenytys budjettimatkailu ei ole mitään lomaa :)

Kokemuksestani innostuneena eräs puolituttu varasi pakettimatkan Argentiinaan. Koska heillä oli vain 2 viikkoa lomaa, kaikki oli järjestetty valmiiksi. Hienohko hotelli, kalliimmat ateriat, tangoshow, jalkapallo-ottelu. Hehän olivat työssä käyviä ja varakkaampia kuin minä, joten miksi ei? Ilmastoitu bussi haki ja vei heidät hotellilta Tigreen, Coloniaan, Iguacun putoksille. Paikallisia he katselivat lähinnä lasisen ikkunan takaa.

Kokemus ei todellakaan ollut sama, kuin minulla. Siksi luulen, että ihmiset kokevat tärkeäksi määritellä, millaisia matkustajia he ovat. Minulle ei tuollainen valmiiksi suunniteltu matka sopisi, mutta jollekin toiselle taas niin voi olla. Aika ja raha ovat aika suuria tekijöitä tässä. Olen itsekin ollut joskus liikkeellä "turistina", viikon lomilla jossain päin Eurooppaa, mutta se ei ole ollut koskaan ihan samanlaista, kuin pitkillä matkoilla. En siis väheksy mitään määritettä, toteampahan vain, että niille on tarvis.

Ai niin, ja se on minusta ihan yksi ja sama, onko jollakulla rinkka, reppu vai vaaleanpunakarvainen matkalaukku. Olen tavannut kaksi aussipoikaa, joilla oli vanhanaikainen puinen matka-arkku  :D ja he olivat reissussa yli kaksi vuotta.
She rides rollercoasters but never screams

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #118 : 07.11.2007, 16:36:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"

Kokemus ei todellakaan ollut sama, kuin minulla. Siksi luulen, että ihmiset kokevat tärkeäksi määritellä, millaisia matkustajia he ovat.

Jokaisen ihmisen kokemus on joka tapauksessa erilainen, eikä se liity vain matkustusmuotoon vaan omaan persoonaan, henkilöhistoriaan, näkemykseen, jne.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #119 : 07.11.2007, 19:56:13 »
Onpas hupaisa keskustelu... turistejahan olemme me kaikki, jotka emme asu ulkomailla. Tiedän paljon itseään täynnä olevia ja itseään muita parempana pitäviä reppureissaajiksi itseään kutsuvia, joilla ei ole hajuakaan vierailemansa maan historiasta, tavoista tai kulttuurista. Istuvat toisten reppureissaajien kanssa repputurismille rakennetuissa laitoksissa juoden aamusta iltaan kaljaa/pössytellen ja luulevat tutustuvansa "aitoihin paikallisiin" kun keskustelevat baarinpitäjien kanssa, jotka juttelevat samat hölynpölyt kaikkien turistien kanssa. Vaihtavat sitten paikkakuntaa hampaat irvessä tinkien minimoiden paikkakunnalle jäävän rahamäärän. Ja toisaalta on pakettimatkoilla maailmaa koluavia, jotka haluavat tutustua paikkallisten ihmisten tapoihin ja oloihin, maan luontoon, kulttuuriin tai yhteiskuntaan. Kummistakohan paikalliset muuten pitävät enemmän? Piheistä reppuilijoista (joihin taidan silti useimmiten kuulua) vai rahojaan jakelevista pakettimatkailijoista?  Tähän sitten täsmennettäköön, että noin niistä noin viidestäkymmenestä maasta, joissa olen tullut kolunneeksi yhteen (Italia) olen matkustanut pakettimatkalla.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain